Gefeliciteerd met wederom een lopend model. Erg mooi,en dat zonder tekeningen. Mooi gemaakt,ik zou zoiets ook wel eens willen bouwen. Ik heb nog even gekeken: V8 83 cc Zou toch zo maar moeten kunnen. Ziet er toch echt niet verkeerd uit. Willum
Prachtig Dirk, En hij loopt ook mooi en staat netjes op dat karretje. En dat benzinetankje, het is net een trommeltje, mooi gemaakt hoor !! Als ik weer moet verzamelt heb moet ik mijn Hit & Miss ook eens verder afmaken. Maar ja, ik heb mij alweer op de tram gestort. Groet, Ruud.
Mischien, Ik vind dit toch een een andere tak van sport. zo'n v8 is natuurlijk uit techisch oogpunt wel cool maar heeft verder met schaal modelbouw niet veel te maken. Zo'n model als Gea hier gemaakt heeft combineert echte gedetaileerde modelbouw met de precisie en kennis die nodig is om een werkende interne of externe verbrandingsmotor te bouwen. Ik denk dat ik op zich wel een werkende hit and miss kan bouwen maar zo mooi en met net zoveel oog voor detail gaat me niet lukken. petje af..
Dank u wel allemaal voor de reacties , maar echt moeilijk is het niet om zo een motor te maken , op zich zijn er geen ingewikkelde onderdelen. Gewoon kiezen hoe de makkelijkste oplossing is om iets te bewerken. Ik heb wel de indruk dat tegenwoordig velen liever kiezen voor een machinale bewerking dan te bewerken met de hand . Ik bedoel daarmee dat er nog weinig zijn die vijlen of met een figuurzaag werken. En soms gaat dat makkelijker en zelfs sneller dan met de machine. Heel veel onderdelen vijl en zaag ik met de hand , zelfs nadat ze gefreesd zijn bewerk ik ze vaak nog na met de vijl. Groter probleem heb ik met verhoudingen , ik bedoel daarmee neem ik nu een boutje van 2 mm of komt het "echter" over met 1.6 of 2.5 mm ? Dirk
Alweer van even geleden, maar het “gele” motortje is wel een mooi ding om te zijn. Fris kleurtje, mooi gemaakt. Creatief bouwen, goed voor hoofd en handen!
Dirk, Hij is mooi geworden. Modelbouwen op een hoger niveau... En ik heb hem in het echt gezien en horen lopen !! Groet, Ruud.
Wat doet ne mens als hij zich verveeld met die dagen ? Juist iets kleins maken , een paar olie spuitjes maken voor spoor 1 locjes. En nu verder met ander werk . Dirk
Echt heel knap Dirk, Ik kan mij trouwens niet indenken dat jij je verveeld. Als ik zo'n mooie werkplaats had zat ik daar de hele dag. Groet, Ruud.
Naar aanleiding van Jeroen's freesmachine heb ik die van mij omgebouwd naar riemaandrijving. Ik moet nog wel de juiste lengte van riem bestellen , maar het ziet er ok uit en het loopt véééél stiller. De bedoeling is dat indien de motor of de regeling het nog een keer begeeft , het geheel kan vervangen worden door een driefasige motor met een frequentie sturing. Met deze opstelling kan ik alle kanten uit en heb een grote keuze wat motoren betreft. In theorie zou de originele motor de kap er nog net op kunnen , maar ik laat ze weg omdat de koeling zonder een stuk beter zal zijn. Met het verlengen van de polyriem zijn de max toerentallen resp. 4800 en 1600 tr/m Het minimum toerental zal ongeveer 100 - 50 tr/m zijn. Afwachten wat het gaat worden , aan de freesmachine zelf is niets veranderd , dus ik kan altijd terug naar origineel ombouwen. Dirk
Dirk, Je maakt op deze manier geen gebruik meer van de schakeling aan de zijkant van de machine (H / L)? Groet, Ruud.
poelies zijn zelf gemaakt , niet moeilijk , al de gegevens van de riem zijn op het internet te vinden. De hoeken van de ribben zijn 60° en staan 2.34 mm uit elkaar
ribben zijn 60° Dan kun je deze 60° met een Metrische schroefdraadbeitel insteken? Die 2,34 m is dan even op je dro kijken. Mooi Dirk Veel modelbouwplezier, Willum
Daar heb ik geen dro voor nodig.dat heb ik trouwens niet Een meetklok met magneetsteun tegen de dwarsslede. Middelpunt van de riemschijf bepalen , de meetklok op 0 (ongeveer in het middengebied van het klokje ) een eerste groef steken. 2,34 mm naar links . Volgende groef steken , nog een keer 2.34 bijtellen ( 4,68 ) Daarna terug naar de 0 en herhalen voor de rechterkant .