Aermotor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Gea, 14 dec 2014.

  1. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.232
    Locatie:
    Elburg
    Maar wel een mooi stukje werk.
    Als mijn projecten (de Maffei en nog een rijtuig) klaar zijn, wil ik ook nog eens zoiets maken.
    Dat zal dus wel over een jaar of twee zijn.......
    Groet,

    Ruud.
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Wees gerust , hij draait als een zonnetje op minder dan 0.5 bar .Op stoom heb ik hem niet getest , maar ben er 100% zeker van dat hij daarmee ook zal draaien.
    Als ik elke locomotief , stoommachine of motor die ik gemaakt heb , één keer in de maand moet laten draaien had ik daaraan een full time job.
    Wanneer iets klaar is en het werkt zoals ik het wil , gaat het aan de kant en begin ik aan iets nieuw.
    En dat hoeft niet noodzakelijk iets met stoom warme lucht of benzine te zijn , ik maak ook antieke rc vliegtuigen en onderdeel(tjes) voor motorfietsen.
    Zonder werk zal ik niet gemakkelijk komen te zitten en papier - maché dat heb ik nog genoeg. :rofl:
    Dirk
     
    ozy, Demaic, Potter en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Prachtig!
    Een levende, werkende machine.
    Deze aanwinst heeft recht op een mooie plaats.
    Groet. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Giessenburg
    Een mooie machine Dirk en precies zoals je schreef, op naar het volgende project.
    Groet, Jan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Dirk mooie machine.
    Alles blank gelaten ook mooi.
    En,
    Mooie foto's.

    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    P1050929.JPG Weeral wat gietstukjes gekregen , ditmaal van een modelvliegtuig motortje .
    Het is een replica van een "elf" motor uit de jaren 1935. In die tijd was het de kleinste motor op dat moment.
    Modelmotortjes stonden nog in hun kinderschoen .. Men keek naar motofietsen en verkleinde die ontwerpen.
    Daarom een verticaal deelbaar carter , een krukas met twee tappen en wangen en zelfs een carburator met vlotter.
    De bijhorende tekeningen waren met imperial maten , die heb ik zo veel mogelijk aangehouden , enkel boringen en schroefdraad heb ik vervangen door metrische afmetingen.
    Boring is 13.5 mm met een slag van ongeveer 14 mm , cilinder inhoud 2 cc .
    De ontsteking is uiteraard met een kleine bougie , schroefdraad 1/4 X 32 . De aluminium zuiger is voorzien van twee gietijzeren zuigerveren . De krukas is uit ck45 en uit één stuk gedraaid.
    Cilinderbus is ook uit hetzelfde materiaal en na bewerking gehoond en gelapt op een verstelbare doorn.
    In het achter deksel zitten de onderbreker contacten ,dit deksel is uit aluminium plaatje op de draaibank over een mal " geforceerd" Een techniek die heel snel werkt en mooi resultaat geeft.
    Van de gietstukken heb ik enkel de carters , de cilinder en de zuiger gebruikt , de andere delen waren onbruikbaar.
    Dirk
    P1050887.JPG P1050964.JPG P1050931.JPG
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2022
    JeroenDorr, ozy, Demaic en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Nog een paar bouw foto's.

    P1050910.JPG P1050957.JPG P1050961.JPG
     
    JeroenDorr, ozy, Jan Walpot en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Netjes, tweetakt met kamzuiger, loopt ie ook?
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Nog niet geprobeerd , hij heeft compressie , en zuigt goed aan. Ik zal het wel ne keer proberen. :D
     
    jef, Demaic, Jinny en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Het zou me zeer sterk verbazen moest ie niet lopen , Dirk kennende , en weer zeer mooi gemaakt.
     
    Potter en Demaic vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina