Maar wel een mooi stukje werk. Als mijn projecten (de Maffei en nog een rijtuig) klaar zijn, wil ik ook nog eens zoiets maken. Dat zal dus wel over een jaar of twee zijn....... Groet, Ruud.
Wees gerust , hij draait als een zonnetje op minder dan 0.5 bar .Op stoom heb ik hem niet getest , maar ben er 100% zeker van dat hij daarmee ook zal draaien. Als ik elke locomotief , stoommachine of motor die ik gemaakt heb , één keer in de maand moet laten draaien had ik daaraan een full time job. Wanneer iets klaar is en het werkt zoals ik het wil , gaat het aan de kant en begin ik aan iets nieuw. En dat hoeft niet noodzakelijk iets met stoom warme lucht of benzine te zijn , ik maak ook antieke rc vliegtuigen en onderdeel(tjes) voor motorfietsen. Zonder werk zal ik niet gemakkelijk komen te zitten en papier - maché dat heb ik nog genoeg. Dirk
Weeral wat gietstukjes gekregen , ditmaal van een modelvliegtuig motortje . Het is een replica van een "elf" motor uit de jaren 1935. In die tijd was het de kleinste motor op dat moment. Modelmotortjes stonden nog in hun kinderschoen .. Men keek naar motofietsen en verkleinde die ontwerpen. Daarom een verticaal deelbaar carter , een krukas met twee tappen en wangen en zelfs een carburator met vlotter. De bijhorende tekeningen waren met imperial maten , die heb ik zo veel mogelijk aangehouden , enkel boringen en schroefdraad heb ik vervangen door metrische afmetingen. Boring is 13.5 mm met een slag van ongeveer 14 mm , cilinder inhoud 2 cc . De ontsteking is uiteraard met een kleine bougie , schroefdraad 1/4 X 32 . De aluminium zuiger is voorzien van twee gietijzeren zuigerveren . De krukas is uit ck45 en uit één stuk gedraaid. Cilinderbus is ook uit hetzelfde materiaal en na bewerking gehoond en gelapt op een verstelbare doorn. In het achter deksel zitten de onderbreker contacten ,dit deksel is uit aluminium plaatje op de draaibank over een mal " geforceerd" Een techniek die heel snel werkt en mooi resultaat geeft. Van de gietstukken heb ik enkel de carters , de cilinder en de zuiger gebruikt , de andere delen waren onbruikbaar. Dirk