Brandstof motoren

Het is geen vliegtuig maar dit is ook wel leuk om te zien. Vooral vanwege de bijzondere "motor" en het gaat hard. :koud:

Wat mij betreft bijzonder, omdat volwassen gasten tot aan hun middel in het water staan (in de stromende regen, dat kunnen alleen maar Britten zijn!) en, net als wij modelvliegers, onverstoorbaar hun kostbare knutselwerk aan de elementen toevertrouwen.
 
Hier zijn de data -zet maar in je agenda- en nee, niet alleen een praatje.
Je gaat ook met mij LB-vliegen. Jij doet je best en ik zorg dat je niet crasht... Deal?
De vliegles (meer "aan de kabel" dan dit wordt het niet....:rofl:):
full

Hoe zeg je dat ook alweer? :rolleyes: "We zijn niet van beton, maar kennen onze verantwoordelijkheden" :D
Deal :thumbsup:
 
Pitstops kunnen gewoonweg niet zo snel zijn als bij F2C, want hoe vul je de tank dan? Tanken gebeurt bij F2C met die linkerhand.
Doen ze hier met een injectiespuit en een terugslagklepje, met de rechterhand. Tanken, spuit met een vlotte beweging over de rechterschouder, waarna die rechterhand een propje kan flippen...
 
Doen ze hier met een injectiespuit en een terugslagklepje, met de rechterhand. Tanken, spuit met een vlotte beweging over de rechterschouder, waarna die rechterhand een propje kan flippen...
Maar die spuit moet je dan wel eerst pakken, nadat je de kist hebt gevangen....
Dus de rechterhand moet twee acties maken inplaats van één. Dat kost tijd.
F2C: RH vangen, LH tanken, RH starten, LH loslaten. De eerste twee handelingen overlappen elkaar. (zie video)
Als het echt net zo snel zou werken dan had je -even afgezien van de reglementen- allang glows gezien bij F2C....
Neemt niet weg dat ratrace best leuk is, de enige vorm die je in W-Europa nog wel eens ziet is Mouse-race (1/2A) met 0,8 Cox motoren.
Persoonlijk vind ik bij LB de minimum prettig hanteerbare motoren 1,5 cc. Niet dat dit iemand verder interesseert.... :rofl:
 

Mijn eerste RC motor was een webra speed 28, maar na 250 draaiuren heeft deze de geest gegeven.
In het eerste jaar meer dan 80 liter brandstof er door heen gedraaid.
Ik wil de motor weer in goed conditie hebben, de zuiger en cilinder zijn compleet versleten, ben al enige tijd op zoek naar een nieuw zuiger /cilinder setje.
Lijk wel of deze Webra zeldzaam is geworden, ik kom of alle mij bekende sites weinig tegen van de 28 speed het Webra nummer is 1029.Wie heeft er tips om aan onderdelen te komen.
 
Laatst bewerkt:
Je zou MECOA kunnen proberen, maar ik heb eigenlijk nooit veel goeds gehoord over hun onderdelenvoorziening.
 
Helaas is Webra als fabrikant van modelmotoren gestopt. Vanwege financiële problemen is de fabriek failliet gegaan. Een Amerikaanse firma heeft de rechten en veel van de mallen opgekocht en naar Amerika gehaald.
De merknaam en het logo van WEBRA zijn nu eigendom van de Model Engine Corporation of America (MECOA). Daar worden nu de "Webra" motoren gemaakt. Naast Webra is deze firma ook de eigenaar van de merknamen "K&B", "FOX" en "RJL".

Zelf heb ik nog een echte Webra welke in prima conditie is. Hoe de kwaliteit van de nu te koop zijnde Webra motoren is weet ik niet. Wat ik er over hoor is wisselend, sommige vinden ze prima en anderen vinden ze matig tot slecht.
Wil je wat meer weten over de historie van Webra dan kan je eens HIER kijken.
 
Brutus en Ernst , bedankt voor de reactie en de verwijzing naar MECOA.
De speed 28 is niet in het overzicht maar wie weet.
Ik ga een berichtje sturen naar MECOA nu ik weet hoe het zit.
 
Vanwege financiële problemen is de fabriek failliet gegaan
Nee hoor... Webra als bedrijf bestaat nog gewoon. Het is nog steeds wat het ooit was vóórdat ze met modelmotoren begonnen: een toeleverancier van precisie fijnmechanische metalen onderdelen voor van alles en nogwat (instrumenten en apparaten). Tenminste, tenzij ze naderhand alsnog failliet gegaan zijn, maar daat heb ik niks over gehoord.De modelmotorenproductie was in Oostenrijk gevestigd, maar in Duitsland had Webra haar "hoofdvestiging" waar tandwielen en dergelijke geproduceerd werden.

Webra is bij mijn weten uitsluitend gestopt met modelmotoren. Net als, bijvoorbeeld Rossi. Die bestaan ook nog gewoon maar maken geen modelmotoren meer, maar nog wel precisie fijnmechanica onderdelen voor derden.
 
Ik ben bezig met een Super tiger g20 uit 1965, wie weet hoe de prop meenemer op de as vast zit, en hoe te demonteren.
 
Omdat er bij PB's geen foto's toegevoegd kunnen worden, dit is die motor! Kan je die opsturen als jeinteresse hebt....
 

Bijlagen

  • IMG_3365.jpeg
    IMG_3365.jpeg
    289 KB · Weergaven: 90
  • IMG_3366.jpeg
    IMG_3366.jpeg
    288,2 KB · Weergaven: 81
Ik ben bezig met een Super tiger g20 uit 1965, wie weet hoe de prop meenemer op de as vast zit, en hoe te demonteren.
Volgens mij gebruikte SuperTigre een klemkonus, maar eigenlijk doet het er niet toe of dat ding met een klemkonus of een spie op de as zit, het verwijderen gaat hetzelfde:

Zet een kleine poelietrekker, of als je die niet hebt, een accuklem-trekker (kost nog geen tientje bij HBM of een doe het zelf winkel zoals Karwei of zo) en trek die onder spanning. Verwarm de propmeenemer met een klein brandertje of een verfstripper, hou de trekker onder spanning (aandraaien als er ruimte op komt) en dan moet die meenemer op een gegeven moment loskomen, al dan niet met een schok.
 
Goed klein trekkertje is wel handig. Heb 3 klauw.
Kunst is om de meenemer zonder krassen te lossen.

Een oud Webraatje oplappen kan nog wel eens over piëteit inhouden.
Tweedehands markt een minder kostbaar alternatief.
Bestel je iets uit de USA moet er heel veel geld bij.
Niet alleen bus versleten na al die uren, ook de kruktap, en de spoeling bij de carb?

Ben je voor 60 euro klaar, nieuw in doos.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bezig met een Super tiger g20 uit 1965, wie weet hoe de prop meenemer op de as vast zit, en hoe te demonteren.
Met een conisch tussenbusje -met zaagsnede-.
Wij gebruikten vaak een kleine poelietrekker.
Eleganter - en nog veiliger- is een plaat met U-vormige uitsparing, waar de meenemer precies op de rand rust.
Dan, met gedemonteerde achterdeksel en een stapeltje moeren op het krukastapeind, daar een voorzichtig tikje op geven.
Meestal springt de conus dan los en heb je alle onderdelen in de hand...
 
Nee hoor... Webra als bedrijf bestaat nog gewoon. Het is nog steeds wat het ooit was vóórdat ze met modelmotoren begonnen: een toeleverancier van precisie fijnmechanische metalen onderdelen voor van alles en nogwat (instrumenten en apparaten)......
Helaas Brutus maar dat klopt niet helemaal. Webra Duitsland bestaan inderdaad nog steeds en maakt mechanisch precisie dingen.
Het was Webra in Oostenrijk dat de modelmotoren maakte en die fabriek is in 2010 failliet gegaan. Het is helaas niet anders.
Het was even zoeken maar hieronder staat het bericht dat toen is verspreidt.

Dear Webra Customer,

We are so sorry to announce you that our company
WEBRA Modellmotoren GmbH & Co. KG in A-2551 Enzesfeld, Eichengasse 9 - AUSTRIA
is in bankruptcy and cease to Thursday, December 23, 2010 its activities for model engines and electronics products.

The reason why this happens was the low cost products made in China which comes more and more for toys as for the real model building. Therefore found the market lower and lower interest in our high quality products.
By this way we will thank you for your good co-operation in past and we will wish you all the best and many business success in future.

Remain
 
Webra Duitsland bestaan inderdaad nog steeds en maakt mechanisch precisie dingen.
Het was Webra in Oostenrijk dat de modelmotoren maakte en die fabriek is in 2010 failliet gegaan.
Dan hebben ze toch alleen maar een tak afgestoten? Het waren twee delen van hetzelfde bedrijf. Het waren bij mijn weten twee delen van hetzelfde bedrijf, geen volledig en 100% onafhankelijke bedrijven.
 
Back
Top