Jammer dat je kistje stil staat. Leuk ding. Die Zlin lijkt er wel een beetje op ...
Ja, gebouwd in 2015 voor het WK F2B van 2016 (mijn laatste, zo heb ik besloten)
Het is geïnspireerd op het model - de KA-10 - dat
de wereldkampioen van 1986 4 jaar later bij zich had.
Aerodynamica komt weer van een ander model. Best vliegende kist die ik ooit had (en nog heb).
Met de 2e -deelbare- vleugel in aanbouw (anders werd de koffer voor in het vliegtuig te groot ....)
1, 2,...
3....
En de functie van de helper die het toestel loslaat begrijp ik ook niet goed ...
Als ik het toestel met stilstaande motor op de runway zet en vervolgens naar mijn RC loop kan ik alles checken, armen en de motor langzaam op snelheid brengen om te taxiën en op te stijgen.
Of zie ik iets over het hoofd?
Ja.
Bij de met brandstofmotoren aangedreven modellen loopt de motor uiteraard al voluit. Dan wil je dus echt wel dat iemand het model vasthoudt totdat jij het startsein geeft, maar er is nog een reden.
De start in een wedstrijd is een combinatiefiguur.
De bedoeling is dat je een ground roll van minimaal 4 meter maakt, daarna loskomt en in precies 1 ronde naar ooghoogte stijgt en dan een aantal ronden volkomen vlak vliegt.
Dat lijkt simpel, maar dat is het niet. De benodigde acceleratie lukt alleen als je met vol (of bijna vol) vermogen aan die ground roll begint. Kortom, ook die electromotor moet al op toeren zijn en vandaar dus dat vasthouden.
De volgende figuur is een dubbele wingover, vanaf ooghoogte scherp, verticaal klimmen tot recht over het hoofd,
rechtdoor naar beneden en met een scherpe draai in rugvlucht (op ooghoogte!) uitkomen.
Na een halve ronde op dezelfde plek als waar de figuur begon, nog een wingover en dan bij het uitkomen weer naar normale vlucht. lijkt simpel, maar met 90 kmh regelrecht op de (harde) grond

af is toch wel even een dingetje....
De enige toegestane vorm van besturing bij F2B is (mechanische) aansturing van hoogteroer en eventueel (= vrijwel altijd) contra bewegende flaps, dit alles via twee staalkabels van 21,5 m en 0,38 mm dik....
Bij electromotoren mag een automatische regeling worden gebruikt die de snelheid in de figuren constant houdt.
Maar verder ben je als piloot helemaal op jezelf aangewezen.
Door die mechanische verbinding tussen stuurhandvat ( zeg maar: de stick) en hoogteroer/flaps, voel je de luchtkrachten tegen die roervlakken, precies zoals in een grote kist.
Dat maakt het voor mij zo bijzonder en daardoor zeker zo leuk als RC.
Een start op dat WK: Ready? Go! Dat gebaar maak ik dan met de linkerhand.
Ik was daar samen met mijn vliegmaat stunthenk -ook gestopt als wedstrijdvlieger-, zijn nieuwste:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/toch-maar-een-nieuwe-stunter.283951/
https://www.modelbouwforum.nl/threads/toch-maar-een-nieuwe-stunter.283951/