ZLin 226A, welke elektromotor en welke propeller?

Reken eens uit wat het totaal gewicht word met die 5000 4S de motor weegt 154 gr.
IK had die motor ook op een hoogdekker van 140 cm span totaal gewicht 1900 gr vlieg klaar


Ik schat zoiets?

kist 950 gram
motor 154 gram
servo's en ontvanger 150gram
accu 550
Totaal ca 1800 gram ... max 2 kg

Maar ik zou dat moeten nawegen
 
Dan zou het dit moeten zijn ongeveer

kist 950 gram
motor 154 gram
servo's en ontvanger 150 gram
accu 550 gram
totaal ca 1800 gram ... max 2 kg

Maar ik moet het nog nawegen.
 
Oke, ik snap het. Het lijkt mij inderdaad een erg geschikte motor.
Hij kan zo te zien 3-5s. Ik denk dat ik die ga bestellen. Goede tipo. Thnx!

Mij werd geadviseerd 3s 3200 mAh lipo te nemen vanwege het gewicht.. Die weegt 385g
Zelf heb ik een 4s 5000 mAh lipo. Maar die weegt dus 550g. Ik weet niet of dat een echt groot bezwaar is.
Ik kan mij echter wel voorstellen dat het bij het landen een bezwaar zou zijn, omdat je dan kennelijk met een te grote snelheid zou moeten landen.
die 160 gram extra lijkt me niet zon probleem, in een klein toestelletje met weinig vleugeloppervlak word het anders maar met 1,4 mtr span moet dat prima kunnen
 
Mooi! Dan ga ik dat proberen.
Het beste kan ik dan de 900 kv bestellen?
En die op de 4s zetten
900x16V=14.400 toeren
900x14.2V=12.780 toeren
10x5 prop of een 12x?
 
Zolang je het zwaartepunt maar goed krijgt.
Je moet met de accu kunnen schuiven, daarom is mijn voorkeur de kleinst mogelijke.
Dat pakt ook wel eens fout uit: Het kistje op de foto links staat al een paar jaar stil omdat ik geen accu's met de juiste combinatie van capaciteit, afmetingen en gewicht meer kan krijgen...:mad:

Prop: 10 x 6 of 11 x 6 , minder toeren, minder geluid.
 
Laatst bewerkt:
Mooi! Dan ga ik dat proberen.
Het beste kan ik dan de 900 kv bestellen?
En die op de 4s zetten
900x16V=14.400 toeren
900x14.2V=12.780 toeren
10x5 prop of een 12x?
Ik reken zelf wat verlies erbij en kom dan op. 900 x 14,8v x 0,8 = 10.656 rpm
Hou er wel rekening mee dat een zware prop de toeren niet vanzelf laat inkakken, maar een brushless zal altijd zn rpm willen halen en zal met een zware prop meer amperes gaan trekken en uiteindelijk je esc of je motor doen oproken..
Zelf zet ik een amperemeter tussen de accu en esc om te zien wat een prop doet, zo kan je ook gelijk uitrekenen hoe lang je motorloop zal zijn.

Er zijn ook programma’s voor zoals e-calc maar dat vind ik elke keer weer zon gedoe om een gelijke motor te zoeken in de lijst….. ampere meter ertussen en klein beginnen qua prop en je weet gelijk wat je aan het doen bent…
10x6 of 11x6 zoals Bruno al aangaf zou aardig goed moeten zijn
 
Laatst bewerkt:
Owja…. Als dit je eerste electro toestel is ….
Kijk uit voor de prop, bij een brandstof motor hoor je de motor en let je wel op, een electromotor op spanning gaat gelijk je tengels vermalen voordat je er erg in hebt… :mad:
Zelf Jarenlang brandstof gevlogen en nooit echt mn tengels in de prop gehad, en bij mn eerste electro was het gelijk raak en dat fuckding pakte me nog flink ook …. Vingertoppie was zo weggemalen :eek:
 
Op de zender throttle-hold schakelaar inprogrammeren!
Bij mijn LB kunstvlucht model (plaatje links) uiteraard geen RC. maar zit er een schakelaar op de timer/controller die je bewust aan moet zetten, voor die tijd gebeurt er niks.
Zet je die aan, dan geeft de motor 1 burst met idle, stopt en gaat dan wachten tot de aanlooppauze ( heb ik ingesteld op 20 seconden) voorbij is en dan loopt de motor aan tot de governor stabiliseert. Ondertussen ben ik naar het handvat gelopen en heb ik nogmaals de werking van de besturing gecontroleerd.
Pas dan geef ik de helper het sein om het model los te laten, waarna de take off run begint.
 
Zolang je het zwaartepunt maar goed krijgt.
Je moet met de accu kunnen schuiven, daarom is mijn voorkeur de kleinst mogelijke.
Dat pakt ook wel eens fout uit: Het kistje op de foto links staat al een paar jaar stil omdat ik geen accu's met de juiste combinatie van capaciteit, afmetingen en gewicht meer kan krijgen...:mad:

Prop: 10 x 6 of 11 x 6 , minder toeren, minder geluid.
Dank je wel Bruno, ik begin een goed idee te krijgen van de verschillende factoren die je tegen elkaar moet afwegen. Jammer dat je kistje stil staat. Leuk ding. Die Zlin lijkt er wel een beetje op ... ik hoop dat ik het goed ga krijgen dan.
 
Ik reken zelf wat verlies erbij en kom dan op. 900 x 14,8v x 0,8 = 10.656 rpm
Hou er wel rekening mee dat een zware prop de toeren niet vanzelf laat inkakken, maar een brushless zal altijd zn rpm willen halen en zal met een zware prop meer amperes gaan trekken en uiteindelijk je esc of je motor doen oproken..
Zelf zet ik een amperemeter tussen de accu en esc om te zien wat een prop doet, zo kan je ook gelijk uitrekenen hoe lang je motorloop zal zijn.

Er zijn ook programma’s voor zoals e-calc maar dat vind ik elke keer weer zon gedoe om een gelijke motor te zoeken in de lijst….. ampere meter ertussen en klein beginnen qua prop en je weet gelijk wat je aan het doen bent…
10x6 of 11x6 zoals Bruno al aangaf zou aardig goed moeten zijn

Dank je Mugen, ja die redenering snap ik en ik ga zeker eerst eea eens uittesten. Ook met de ampere meter.
Dus ik denk dat ik voor die 900 kV motor ga en in eerste instantie eens kijken met de 5000 mAh 4s lipo van 550 gram.
Ik heb een 10x prop maar ik ga eens kijken wat een 10x6 of een 11x6 doet. Van mijn drones heb ik ook nog een paar grotere en andere props liggen. Maar iok weet niet of die bruikbaar zijn. De vorm is meestal wat anders dan bij een vliegtuig het geval is lijkt.
 
Owja…. Als dit je eerste electro toestel is ….
Kijk uit voor de prop, bij een brandstof motor hoor je de motor en let je wel op, een electromotor op spanning gaat gelijk je tengels vermalen voordat je er erg in hebt… :mad:
Zelf Jarenlang brandstof gevlogen en nooit echt mn tengels in de prop gehad, en bij mn eerste electro was het gelijk raak en dat fuckding pakte me nog flink ook …. Vingertoppie was zo weggemalen :eek:

Ja een elektro auto is ook veel eerder op snelheid dan een brandstofauto heb ik gemerkt.
Ik zal extra voorzichtig zijn. Gelukkig ben ik met mijn drones al wel wat gewend.
 
Op de zender throttle-hold schakelaar inprogrammeren!
Bij mijn LB kunstvlucht model (plaatje links) uiteraard geen RC. maar zit er een schakelaar op de timer/controller die je bewust aan moet zetten, voor die tijd gebeurt er niks.
Zet je die aan, dan geeft de motor 1 burst met idle, stopt en gaat dan wachten tot de aanlooppauze ( heb ik ingesteld op 20 seconden) voorbij is en dan loopt de motor aan tot de governor stabiliseert. Ondertussen ben ik naar het handvat gelopen en heb ik nogmaals de werking van de besturing gecontroleerd.
Pas dan geef ik de helper het sein om het model los te laten, waarna de take off run begint.

Ook een goede tip Bruno! Thnx,
Voor mijn drones heb ik im iedergeval twee schakelaars die je tegelijk op "Armed" moet zetten, met een tijdsvertraging ertussen. Dat was ik met het vliegtuig ook van plan te doen.
Voor het aanlopen heb ik zoiets niet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook niet goed begrijp ....
Als ik mijn drone "arm" moet ik de throttle eerst helemaal op nu zetten anders wert "arm"niet. Dus de prop start altijd vanuit stilstand en gaat pas draaien als ik gas geef.
Het geprogrammeerd aanlopen is dan niet nodig lijkt mij?

En de functie van de helper die het toestel loslaat begrijp ik ook niet goed ...
Als ik het toestel met stilstaande motor op de runway zet en vervolgens naar mijn RC loop kan ik alles checken, armen en de motor langzaam op snelheid brengen om te taxiën en op te stijgen.
Of zie ik iets over het hoofd?
 
Bedankt alvast iedereen voor alle spontane en leerzame reacties!!
Gisteren pas lid geworden en nu al heb ik veel geleerd in zo'n korte tijd.
Blij dat ik op dit forum ben gegaan. Leuk!
 
vuistregels:

van het totaal gewicht van het vliegtuig is ongeveer 10 % voor de motor en 20 % voor de accu.

Met een 53 grams motor mik je op een vliegtuig met een totaal gewicht van (ongeveer) 500 gram
65 650 gram

Je kunt ook kijken naar het opgenomen vermogen van de motor. Een zwever vraagt ongeveer 100 Watt per kilo vlieggewicht, een trainer 150 W, een heftige 3D kistgraag 250 of 300 W per kilo vlieggewicht.

Je komt aan Watt door V x I (volt x stroom) te vermenigvuldigen. Er kan veel met electro. Ook de propellor keuze speelt een rol bij een efficiënte aandrijving.

Erik
 
Erik en allen, thnx!

Ik heb het vanochtend gewogen en gemeten:

upload_2023-3-23_11-50-2.png


Erik schrijft: "van het totaal gewicht van het vliegtuig is ongeveer 10 % voor de motor en 20 % voor de accu."
Dus qua percentages komt het redelijk mooi uit zo te zien.
De accu past er heel mooi in en kan ook een beetje naar voren of naar achteren schuiven.
De accu ligt precies bovenop de vleugel. Dus dat zou voor het zwaartepunt wel gunstig zijn denk ik.

Ik zie alleen dat ik een 70A ESC moet hebben, die heb ik dan weer niet ... maar ok is aan te schaffen.
En mijn Lipo is 45C die zal dan wel weer te klein zijn? Getverrr. Ik drijf een beetje van mijn punt geloof ik :-)
Misschien is 911 W toch wat(t) te veel? Hij vraagt wel erg veel stroom ...

Sbfec80c12f99490985d467b3d7993234x.jpg
 

Bijlagen

  • upload_2023-3-23_11-47-24.png
    upload_2023-3-23_11-47-24.png
    12,6 KB · Weergaven: 76
Nee, de getallen lijken nog lang allemaal niet te kloppen.

De accu is onnodig zwaar en een 70 A regelaar lijkt mij ook overkill.
Een 4 S lipo levert belast ongeveer 14 volt. Bij volledige belasting van de regelaar levert dat 70 A x 14 V zo ongeveer 980 W. Bij een vliegtuiggewicht van 2 kilo levert dat een vermogen-gewicht ratio op van 490 W per kilo. Dat levert ballistische vliegprestaties. Natuurlijk hoeft de regelaar niet maximaal belast te worden.

Een lipo die 45 C belooft kan bij een capaciteit van 5000 mAh, 225 A ( 45 x 5000 mAh) leveren (als je de specificaties gelooft althans). Dan heb je inderdaad een andere regelaar nodig. Ook een ander vliegtuig denk ik zo.

Advies: neem de theorie, vuistregels en FAQ's op dit gebied eens door. Ga eens op een club praten, zoek iemand in je omgeving met wie je kunt sparren.

Electro vliegen is gigantisch leuk. er kan zo ontzettend veel maar toch nog binnen een bepaald raamwerk.

Erik
 
Oh ja 45 x 5A inderdaad! Ik was even abuis en dacht 45A. Dus de accu zou het gevraagde vermogen wel trekken.
Maar hij is inderdaad wel zwaar, naar verhouding. 550 gram op een totaal gewicht van ruim 2 kg is ruim 25%. ipv de 20% die jij schreef.
900 watt motor is wel behoorlijk overkill lijkt mij. 600-700 watt zou voldoende moeten zijn. Maar als hij het niet hoeft te leveren trekt hij ook niet zoveel stroom denk ik.
Dus je houdt wel wat over, maar ik hoef het gas niet helemaal open te schuiven denk ik ...

Ik zou inderdaad op een club kunnen gaan. dat is het overwegen waard. Maar voor nu wacht ik er nog heel even mee.
Op dit moment ben ik van achter mijn bureau gegevens aan het verzamelen. Dat op zich vind ik al leuk. En door deze reacties ben ik al wel heel wat wijzer geworden.
Wat ik lees sluit niet helemaal percies op elkaar aan, maar ik krijg al wel een aardig idee van de grenzen waartussen de vierschillende factoren zich bevinden.
 
vergeet niet: de motor kan maximaal 900 watt leveren.......... maar met een lichtere prop trekt de motor minder amperes :)

als voorbeeld hoe ik er tegenaan kijk (maar ik kan het natuurlijk fout hebben): mijn Sebart Angel S heeft een NTM Propdrive 5060 380kv
deze motor mag belast worden tot 90 Ampere...
oftewel: hij kan leveren max 2665 watt @ 30 volt of 2000 watt @ 22 volt (6S lipo)
met een iets lichtere 16x10 prop trekt hij met ramvolle lipo 60 ampere (1320 watt) en even daarna 50 ampere (1100 watt)
hiermee zit ik lekker safe en fik de motor er niet zomaar uit, de regelaar kan 70 ampere constand aan en is dus ook prima...
zet ik er een 17x10 op dan is er nog steeds niks aan de hand maar zal ik wellicht een iets zwaardere regelaar nodig zijn

ik heb liever wat overkill dan constant volgas vliegen
 
Jammer dat je kistje stil staat. Leuk ding. Die Zlin lijkt er wel een beetje op ...
Ja, gebouwd in 2015 voor het WK F2B van 2016 (mijn laatste, zo heb ik besloten)
Het is geïnspireerd op het model - de KA-10 - dat de wereldkampioen van 1986 4 jaar later bij zich had.
Aerodynamica komt weer van een ander model. Best vliegende kist die ik ooit had (en nog heb).
full

Met de 2e -deelbare- vleugel in aanbouw (anders werd de koffer voor in het vliegtuig te groot ....)
full

1, 2,...
full

3....
full

En de functie van de helper die het toestel loslaat begrijp ik ook niet goed ...
Als ik het toestel met stilstaande motor op de runway zet en vervolgens naar mijn RC loop kan ik alles checken, armen en de motor langzaam op snelheid brengen om te taxiën en op te stijgen.
Of zie ik iets over het hoofd?
Ja.
Bij de met brandstofmotoren aangedreven modellen loopt de motor uiteraard al voluit. Dan wil je dus echt wel dat iemand het model vasthoudt totdat jij het startsein geeft, maar er is nog een reden.
De start in een wedstrijd is een combinatiefiguur.
De bedoeling is dat je een ground roll van minimaal 4 meter maakt, daarna loskomt en in precies 1 ronde naar ooghoogte stijgt en dan een aantal ronden volkomen vlak vliegt.
Dat lijkt simpel, maar dat is het niet. De benodigde acceleratie lukt alleen als je met vol (of bijna vol) vermogen aan die ground roll begint. Kortom, ook die electromotor moet al op toeren zijn en vandaar dus dat vasthouden.
De volgende figuur is een dubbele wingover, vanaf ooghoogte scherp, verticaal klimmen tot recht over het hoofd,
full

rechtdoor naar beneden en met een scherpe draai in rugvlucht (op ooghoogte!) uitkomen.
full

Na een halve ronde op dezelfde plek als waar de figuur begon, nog een wingover en dan bij het uitkomen weer naar normale vlucht. lijkt simpel, maar met 90 kmh regelrecht op de (harde) grond :eek: af is toch wel even een dingetje....:D
full

De enige toegestane vorm van besturing bij F2B is (mechanische) aansturing van hoogteroer en eventueel (= vrijwel altijd) contra bewegende flaps, dit alles via twee staalkabels van 21,5 m en 0,38 mm dik....
Bij electromotoren mag een automatische regeling worden gebruikt die de snelheid in de figuren constant houdt.
Maar verder ben je als piloot helemaal op jezelf aangewezen.
Door die mechanische verbinding tussen stuurhandvat ( zeg maar: de stick) en hoogteroer/flaps, voel je de luchtkrachten tegen die roervlakken, precies zoals in een grote kist.
Dat maakt het voor mij zo bijzonder en daardoor zeker zo leuk als RC.

Een start op dat WK: Ready? Go! Dat gebaar maak ik dan met de linkerhand.
full


Ik was daar samen met mijn vliegmaat stunthenk -ook gestopt als wedstrijdvlieger-, zijn nieuwste: https://www.modelbouwforum.nl/threads/toch-maar-een-nieuwe-stunter.283951/
https://www.modelbouwforum.nl/threads/toch-maar-een-nieuwe-stunter.283951/
 
Back
Top