Happy hunter

Ja hoor, ook prima! Gewoon wat zoekslagen maken en kijken wat het gunstigst is voor je knip. Maar voor 100 gram betaal je hier 15+ Euro. Met porto 20+. Hangt er ook vanaf hoeveel je denkt te solderen. Verder is het een goed adres. Chris levert snel en geeft goede service.
Die 5 mm leds zijn eigenlijk te groot om als navigatielampen te gebruiken. Je kunt beter zoeken naar 3 mm ledjes. Buiten witte voor top en heklicht heb je ook rood en groen nodig. Of je hebt lamphuizen nodig met gekleurd glas. Rustig rond blijven kijken. Heb er erg in dat leds maar van één kant stroom doorlaten en dat de meeste schakelapparatuur via de min schakelt. Je verbindt dus alle lampen (leds) met een centrale plus voeding en je schakelt groepsgewijs via de min. Als groep moet je zien 2 toplichten, twee boordlichten en een heklicht. Een andere groep dekverlichting. En aparte gebruikers zoals zoeklicht etc. Welke lichten een schip kan voeren vind je bij het verlichtingsdraadje op dit Forum. Huiswerk zat, maar neem er de tijd voor. Succes ermee! Gr. Klaas.
Gr. Klaas.
 
Ja hoor, ook prima! Gewoon wat zoekslagen maken en kijken wat het gunstigst is voor je knip. Maar voor 100 gram betaal je hier 15+ Euro. Met porto 20+. Hangt er ook vanaf hoeveel je denkt te solderen. Verder is het een goed adres. Chris levert snel en geeft goede service.
Die 5 mm leds zijn eigenlijk te groot om als navigatielampen te gebruiken. Je kunt beter zoeken naar 3 mm ledjes. Buiten witte voor top en heklicht heb je ook rood en groen nodig. Of je hebt lamphuizen nodig met gekleurd glas. Rustig rond blijven kijken. Heb er erg in dat leds maar van één kant stroom doorlaten en dat de meeste schakelapparatuur via de min schakelt. Je verbindt dus alle lampen (leds) met een centrale plus voeding en je schakelt groepsgewijs via de min. Als groep moet je zien 2 toplichten, twee boordlichten en een heklicht. Een andere groep dekverlichting. En aparte gebruikers zoals zoeklicht etc. Welke lichten een schip kan voeren vind je bij het verlichtingsdraadje op dit Forum. Huiswerk zat, maar neem er de tijd voor. Succes ermee! Gr. Klaas.
Gr. Klaas.
Die andere link die ik stuurde waren verschillende kleuren voor de boordlichten en top en hek lichten.
Licht er ook aan wat voor lantaarns ik ga gebruiken voor de bakboord en stuurboord verlichting, of die wit glas hebben of al rood en groen.zal nog eens verder zoeken naar kleinere lampjes op 12v.
Gr Guillaume
 
Ja hoor, ook prima! Gewoon wat zoekslagen maken en kijken wat het gunstigst is voor je knip. Maar voor 100 gram betaal je hier 15+ Euro. Met porto 20+. Hangt er ook vanaf hoeveel je denkt te solderen. Verder is het een goed adres. Chris levert snel en geeft goede service.
Die 5 mm leds zijn eigenlijk te groot om als navigatielampen te gebruiken. Je kunt beter zoeken naar 3 mm ledjes. Buiten witte voor top en heklicht heb je ook rood en groen nodig. Of je hebt lamphuizen nodig met gekleurd glas. Rustig rond blijven kijken. Heb er erg in dat leds maar van één kant stroom doorlaten en dat de meeste schakelapparatuur via de min schakelt. Je verbindt dus alle lampen (leds) met een centrale plus voeding en je schakelt groepsgewijs via de min. Als groep moet je zien 2 toplichten, twee boordlichten en een heklicht. Een andere groep dekverlichting. En aparte gebruikers zoals zoeklicht etc. Welke lichten een schip kan voeren vind je bij het verlichtingsdraadje op dit Forum. Huiswerk zat, maar neem er de tijd voor. Succes ermee! Gr. Klaas.
Gr. Klaas.
https://www.amazon.nl/GTIWUNG-LED-v...9a-9e16-1e6e4cfbaabe&pd_rd_i=B08JC5CHJ7&psc=1
Deze zouden dan beter zijn?
Gr Guillaume
 
Guillaume, Wat je met 5 en ook met 3 mm ledjes zou kunnen doen is de bovenkant plat vijlen en er een zwart schijfje op plakken. Dan boots je min of meer een moderne navigatielamp na, zoals in bijgaande link. Via de downloadfunctie meer info over het lamphuis en de afmetingen. Kijk maar of het je aanspreekt en welke maat led het best bij de schaal past. Gr. Klaas.
https://www.dhr.nl/dhr-marine/products/navigation-lights/dhr70n
 
Laatst bewerkt:
Koop gewoon een setje stekkertjes bij Wetronic Guillaume, kun je gelijk het oude snoertje verlengen. En een paar stekkertjes zijn nooit weg.
https://wetronic.nl/stekkers-voor-servos-en-bec_nl?fm=64
En van de rolletjes tin, het meest linkse. Gr. Klaas.
https://www.amazon.nl/GTIWUNG-LED-v...16-1e6e4cfbaabe&pd_rd_i=B08JC5CHJ7&psc=1#wkan ik deze leds met die stekkers verbinden?zijn 2 kabeltjes .kan dan acht kabeltjes op het kastje verbinden die ik naar de ontvanger kan verbinden.
Gr Guillaume
 
Alles op deze verbinden en deze naar de ontvanger
 

Bijlagen

  • 20230402_220311.jpg
    20230402_220311.jpg
    214,4 KB · Weergaven: 97
Geen idee welk signaal er uit dat kastje komt Guillaume en ook niet hoe je het aansluit. Zat dat bij de zender en ontvanger en was er documentatie bij? Staat er een merk op het apparaat? Lijkt een decoder die je op je ontvanger aansluit. Al gevonden, is een Wetronic MP8 Multiprop decoder. Even zoeken op Wetronic MP8 decoder+manual. Dan kun je die in PDF formaat downloaden. Gr. Klaas.
 
Motor zijn verders niet onstoort.
Moet wel toch?
En welke setjes kan ik daar voor gebruiken?
 

Bijlagen

  • 20230329_140319.jpg
    20230329_140319.jpg
    372,5 KB · Weergaven: 77
Guillaume, Geen idee hoever je met het onderwaterschip bent en tot hoever de opbouw eraf kan. Raad je aan om eerst het onderwaterschip met roeren, straalbuizen en schroefassen af te werken en dan met de opbouw verder te gaan. Zonder opbouw kun je de romp nog ondersteboven neerleggen en op je gemakje aandrijving en roeren afwerken. Later wordt dat alleen maar moeilijker. Aan mijn Bugsier 3 ook reparatiewerk gedaan nadat de boot al klaar was. Nieuwe motor, as en roer verwijderd omdat de roerkoning los in het roer zat. Is allemaal wel gelukt, maar met een kale romp is dat veel gemakkelijker. Ook het schilderen van romp en dek zou ik doen zonder opbouw. Succes verder met de op- c.q. afbouw. Gr. Klaas.
 
Guillaume, Geen idee hoever je met het onderwaterschip bent en tot hoever de opbouw eraf kan. Raad je aan om eerst het onderwaterschip met roeren, straalbuizen en schroefassen af te werken en dan met de opbouw verder te gaan. Zonder opbouw kun je de romp nog ondersteboven neerleggen en op je gemakje aandrijving en roeren afwerken. Later wordt dat alleen maar moeilijker. Aan mijn Bugsier 3 ook reparatiewerk gedaan nadat de boot al klaar was. Nieuwe motor, as en roer verwijderd omdat de roerkoning los in het roer zat. Is allemaal wel gelukt, maar met een kale romp is dat veel gemakkelijker. Ook het schilderen van romp en dek zou ik doen zonder opbouw. Succes verder met de op- c.q. afbouw. Gr. Klaas.
Hoi,
De opbouw staat gewoon los erop hoor.
Heb alleen het dek vast gelijmd voor meer stevig heid.
Kopschoef lekte nog een klein beetje op 1 punt,dus daar moet wat plamuur tussen.
Dek boven de motoren en roeren is nu zo gemaakt dat ik het later kan plaatsen als alles goed is aangesloten,kan het er zo inklikken.
Gr Guillaume
 
Guillaume, Geen idee hoever je met het onderwaterschip bent en tot hoever de opbouw eraf kan. Raad je aan om eerst het onderwaterschip met roeren, straalbuizen en schroefassen af te werken en dan met de opbouw verder te gaan. Zonder opbouw kun je de romp nog ondersteboven neerleggen en op je gemakje aandrijving en roeren afwerken. Later wordt dat alleen maar moeilijker. Aan mijn Bugsier 3 ook reparatiewerk gedaan nadat de boot al klaar was. Nieuwe motor, as en roer verwijderd omdat de roerkoning los in het roer zat. Is allemaal wel gelukt, maar met een kale romp is dat veel gemakkelijker. Ook het schilderen van romp en dek zou ik doen zonder opbouw. Succes verder met de op- c.q. afbouw. Gr. Klaas.
Van de week komt de accu en wat aansluitkabels.
Dan nog onstorings setjes bestellen en een paar zekeringen en nieuwe stekkertjes voor m'n roerservo.
Ik vul m'n schroefassen met uienzalf.
Binnenkort proefvaren in het bad.lol
Gr Guillaume
 
Belangrijk dat de techniek bereikbaar is voor reparatie en onderhoud. Probeer zo weinig mogelijk plamuur te gebruiken. Lekkage op een naad van de boegschroef aan de buitenkant afplakken met tape en van binnenuit er epoxylijm tussen laten lopen. Op die manier heb je meer zicht op het karwei en voorkom je dat je later plamuur weg moet schuren en je niet weet hoeveel materiaal in het gaatje zit. Maar een ieder benadert het op zijn eigen manier. Belangrijk is dat je zelf het overzicht houdt. Raad je aan om schema's te maken van je elektronica. Zelf ben ik daar veel te gemakkelijk in. Na het bouwen werkt alles, maar na een paar jaar weet je het niet meer en zoek je je een ongeluk. Heb na een refit mijn hele Bugsier 3 opnieuw moeten bedraden en daarna gelijk schetsjes gemaakt hoe alles aan elkaar hangt.
Kijk bij de drijftest gelijk wat de beste plaats is voor je accu's en maak daarvoor een raamwerk.
Smit Finland gong door een storing eens kopvoor de wal in. Aan de romp geen schade, maar de accu's verschoven, waardoor er binnen één en ander beschadigd was, Was wel te repareren, maar had voorkomen kunnen worden. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Belangrijk dat de techniek bereikbaar is voor reparatie en onderhoud. Probeer zo weinig mogelijk plamuur te gebruiken. Lekkage op een naad van de boegschroef aan de buitenkant afplakken met tape en van binnenuit er epoxylijm tussen laten lopen. Op die manier heb je meer zicht op het karwei en voorkom je dat je later plamuur weg moet schuren en je niet weet hoeveel materiaal in het gaatje zit. Maar een ieder benadert het op zijn eigen manier. Belangrijk is dat je zelf het overzicht houdt. Raad je aan om schema's te maken van je elektronica. Zelf ben ik daar veel te gemakkelijk in. Na het bouwen werkt alles, maar na een paar jaar weet je het niet meer en zoek je je een ongeluk. Heb na een refit mijn hele Bugsier 3 opnieuw moeten bedraden en daarna gelijk schetsjes gemaakt hoe alles aan elkaar hangt.
Kijk bij de drijftest gelijk wat de beste plaats is voor je accu's en maak daarvoor een raamwerk.
Smit Finland gong door een storing eens kopvoor de wal in. Aan de romp geen schade, maar de accu's verschoven, waardoor er binnen één en ander beschadigd was, Was wel te repareren, maar had voorkomen kunnen worden. Succes verder! Gr. Klaas.
Met dat tape is wel een goed idee,ga dat ook eens proberen. Verder was er al een accubak gemaakt door de vorige eigenaar, kan er nog een klein beetje in schuiven ,dus kijken of ie een beetje recht kom te liggen. Als de accu goed sta,wil ik de rest opvullen met schuim van verpakkingsmateriaal.
Gr Guillaume
 
Verder opvullen met schuim raad ik je af. Het staat allemaal wel schokvast dan, maar het is belangrijk dat je in het schip kunt kijken voor controle. Het meeste schuim heeft open cellen en zuigt water op. Dat zie je niet gelijk, maar het blijft dan altijd vochtig in de romp. En dat geeft corrosie. Alles "zeevast" zetten in rekken of bakjes. Zet over de stelringen op de schroefassen kapjes om wegslingerend vuil op te vangen. Kun je maken van een dop van een plastic fles. Gat in boren 0,5 mm kleiner dan je askoker, sleuf eruit snijden en dan klem zetten op de askoker. Eventueel een papieren zakdoekje eronder om vocht en vuil op te nemen. Zo houd je de boel schoon en droog. Gr. Klaas.
 
Verder opvullen met schuim raad ik je af. Het staat allemaal wel schokvast dan, maar het is belangrijk dat je in het schip kunt kijken voor controle. Het meeste schuim heeft open cellen en zuigt water op. Dat zie je niet gelijk, maar het blijft dan altijd vochtig in de romp. En dat geeft corrosie. Alles "zeevast" zetten in rekken of bakjes. Zet over de stelringen op de schroefassen kapjes om wegslingerend vuil op te vangen. Kun je maken van een dop van een plastic fles. Gat in boren 0,5 mm kleiner dan je askoker, sleuf eruit snijden en dan klem zetten op de askoker. Eventueel een papieren zakdoekje eronder om vocht en vuil op te nemen. Zo houd je de boel schoon en droog. Gr. Klaas.
Wat is een beetje de gangbare maat tin om mee te solderen 0,6mm 0,8mm of 1mm?
Gr Guillaume
 
Dacht dat ik nu 0,8 mm heb, maar 1 mm gaat ook goed. Hoeveel Watt is je bout? Belngrijk is om voldoende warmte in je wekstuk te brengen. Dan vloeit je tin mooi uit. Oefen eerst op een paar proefstukjes litzedraad. Gr. Klaas.
 
Back
Top