Denk nu ongeveer 45graden.beweegt maar een kwart totaal stuurboord bakboord. Roermeganisme effe losmaken en kijken wat dan de uitslag max is van de servoHoe groot is de roeruitslag in graden ongeveer Guillaume?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Denk nu ongeveer 45graden.beweegt maar een kwart totaal stuurboord bakboord. Roermeganisme effe losmaken en kijken wat dan de uitslag max is van de servoHoe groot is de roeruitslag in graden ongeveer Guillaume?
Ja dacht al zoiets. Zal het stangetje los maken en kijken wat de servo doe.De uitslag van de servo is normaliter 90°, dus 45 naar beide kanten. Als bij servo en roer de trekstang even ver van de as zit zou je een roeruitslag moeten hebben, die even groot is. Gr. Klaas.
Spul effe los gehaald. Uitslag is ongeveer 20graden naar stuurboord en 20 graden naar bakboord. Dus maar verschil van ongeveer 40 a 45 graden. Kan ik daar nog wat aan aanpassen of is gewoon de servo niet goed ?De uitslag van de servo is normaliter 90°, dus 45 naar beide kanten. Als bij servo en roer de trekstang even ver van de as zit zou je een roeruitslag moeten hebben, die even groot is. Gr. Klaas.
In pricipe kan je met elke uitslag van de servo een andere uitslag op je roeren maken.Kan ik daar nog wat aan aanpassen
In pricipe kan je met elke uitslag van de servo een andere uitslag op je roeren maken.
Heveltje op de servo langer, en die op de roeren korter, geeft een grotere uitslag.
En andersom een kleinere natuurlijk.
Alleen de kracht van de servo neemt af als je de uitslag vergroot, maar of dat erg is hangt af ven de servo kracht, en die op je roeren.
Als je de uitslag zo verdubbeld, kan je er van uitgaan de de kracht die de servo op de roeren kan uitoefenen de helft is van een 1 op 1 verhouding.
Dit gaat over vliegtuigen https://www.modelbouwforum.nl/threads/welke-servo-gaatjes-moet-je-kiezen.272111/
Maar het principe is hetzelfde.
Groeten,
Hoi,
Eerste foto was en de tweede foto heb ik nu effe zo gedaan. Een stuk meer stuuruitslag en ook de goede kant op.
Weet niet wat ik nog verder kan aanpassen?voor nog meer stuurslag.
gr Guillaume
Arie
Nu is het zo.Maar nu gaan je roeren als het goed is niet meer gelijk, omdat je de overbrenging van de ene naar de andere hebt aangepast, dat is ook weer niet de bedoeling
Zit nu nog provisorisch vast met gewoon ijzerdraad. Moet nog netjes vast gemaakt worden. Zit nu alleen te proberen wat beste werkt. Wil het liefst bijde roeren veel uitslag.Met servo- en roeras haaks op elkaar werkt niet optimaal. Ook de bochten waarmee de trekstang in de armpjes zit niet. Is er ruimte om de servo rechtop te zetten? Iets verder van de roeras geeft niet. Dan zijn de bewegingen in hetzelfde vlak. Dan heb je er meer zicht op en het geeft minder frictie. Probeer voor bevestiging aan servo en roeras de trekstang een z- vormige knik te geven met haakse bochten. Nog beter zijn kwiklinks en voor de opstelling zoals nu links met kogelgewrichten. Gr. Klaas.
Tnxs.Guillaume, Met 45° roeruitslag kom he wel uit. Wil je kort draaien tijdens het manoeuvreren gebruik je de motoren tegengesteld eventueel met de boegschroef. Varend heb je niet veel uitslag nodig. Probeer eerst de overbrenging te optimaliseren. Kijk in bijgaande link wat er is aan kwiklinks. Zelf gebruik ik RVS exemplaren met M2 draad in mijn Smit Finland. Er zijn ook plastic exemplaren (gebruikt in mijn avatar) en die met kogelkop zie je ook in de link. Probeer eerst je servo rechtop te zetten en maak een trekstang van koperdraad. Buigt veel gemakkelijker en is sterk zat. Zo zit het in mijn coastertje, waarvan ik al eens een plaatje heb laten zien. Succes ermee! Gr. Klaas.
https://www.rc-point.nl/servo-toebehoren/servo-toebehoren/kogelgewrichten-gaffel/g-20000130
Ok was nog beetje aan het uitvogelen.Guillaume, Dat gaat niet goed zo! Servo naar roer OK. Roer naar roer moet de trekstang bij het aangedreven roer in hetzelfde gat als het aandrijvende roer. Zit bij het BB roer in het 5e gat vanaf de roeras en bij het SB roer in het 3e. Dus bij allebei in het 3e of in het 5e gat vanaf de as. Hoop dat ik het duidelijk genoeg uitleg. Gr. Klaas.
Tnxs,deze uitleg is wel duidelijk. Kan hem dus xo laten.Nu je toch met je roeren bezig bent en er van achteren tegenaan kijkt, wat zie je dan? In rechte stand kan het schroefwater er vrij lans stromen en geeft de schroef optimale druk om het schip vooruit te stuwen. Is snelheid of trekkracht. Draai je het roer naar links, dan wordt een deel van het schroefwater door de binnenkant van het roerblad weggedrukt naar links en wil de roerkoning (met het achterschip) naar rechts. Aan de buitenkant "ontsnapt" een deel van het schroefwater en wordt het schip daardoor vooruit gedrukt. Zou je het roer 90° draaien dan sluit het roer de straalbuis voor meer dan de helft af en is er geen sturende werking meer. Vandaar dat 45° uitslag genoeg is. Bij een korte draai naar links geef je maximale roeruitslag en laat je de SB motor volaan vooruit draaien. Wil het schip te veel vooruit laat je de BB motor achteruit draaien. Eventueel laat je de boegschroef wat meehelpen. Een en ander wat simpeler omschreven dan de theorie, maar het moet ook nog te volgen zijn. Hieronder een video van een sleepboot met één roer, die op de plaats rond gaat. Geen idee van de exacte roerstand, maar schat 60 à 65 graden. Gr. Klaas.