Happy hunter

De uitslag van de servo is normaliter 90°, dus 45 naar beide kanten. Als bij servo en roer de trekstang even ver van de as zit zou je een roeruitslag moeten hebben, die even groot is. Gr. Klaas.

De uitslag van de servo is normaliter 90°, dus 45 naar beide kanten. Als bij servo en roer de trekstang even ver van de as zit zou je een roeruitslag moeten hebben, die even groot is. Gr. Klaas.
Ja dacht al zoiets. Zal het stangetje los maken en kijken wat de servo doe.
Gr Guillaume

Spul effe los gehaald. Uitslag is ongeveer 20graden naar stuurboord en 20 graden naar bakboord. Dus maar verschil van ongeveer 40 a 45 graden. Kan ik daar nog wat aan aanpassen of is gewoon de servo niet goed ?
Gr Guillaume

Kan ik daar nog wat aan aanpassen
In pricipe kan je met elke uitslag van de servo een andere uitslag op je roeren maken.
Heveltje op de servo langer, en die op de roeren korter, geeft een grotere uitslag.
En andersom een kleinere natuurlijk.

Alleen de kracht van de servo neemt af als je de uitslag vergroot, maar of dat erg is hangt af ven de servo kracht, en die op je roeren.
Als je de uitslag zo verdubbeld, kan je er van uitgaan de de kracht die de servo op de roeren kan uitoefenen de helft is van een 1 op 1 verhouding.

Dit gaat over vliegtuigen https://www.modelbouwforum.nl/threads/welke-servo-gaatjes-moet-je-kiezen.272111/
Maar het principe is hetzelfde.

Groeten,

Arie

Laatst bewerkt:
In pricipe kan je met elke uitslag van de servo een andere uitslag op je roeren maken.
Heveltje op de servo langer, en die op de roeren korter, geeft een grotere uitslag.
En andersom een kleinere natuurlijk.

Alleen de kracht van de servo neemt af als je de uitslag vergroot, maar of dat erg is hangt af ven de servo kracht, en die op je roeren.
Als je de uitslag zo verdubbeld, kan je er van uitgaan de de kracht die de servo op de roeren kan uitoefenen de helft is van een 1 op 1 verhouding.

Dit gaat over vliegtuigen https://www.modelbouwforum.nl/threads/welke-servo-gaatjes-moet-je-kiezen.272111/
Maar het principe is hetzelfde.

Groeten,
Hoi,
Eerste foto was en de tweede foto heb ik nu effe zo gedaan. Een stuk meer stuuruitslag en ook de goede kant op.
Weet niet wat ik nog verder kan aanpassen?voor nog meer stuurslag.
gr Guillaume
Arie

Bijlagen

• 20230324_094916.jpg
    20230324_094916.jpg
    159,4 KB · Weergaven: 131
  • 20230421_145152.jpg
    20230421_145152.jpg
    174,7 KB · Weergaven: 129
Was nu bijde kanten ongeveer 40 graden.
Heb nu die andere stang ook vervangen en rechter roer gaat nu bijna van dwars naar dwars

Bijlagen

• 20230421_153050.jpg
    20230421_153050.jpg
    184,3 KB · Weergaven: 122
  • 20230421_153055.jpg
    20230421_153055.jpg
    192,7 KB · Weergaven: 116
Maar nu gaan je roeren als het goed is niet meer gelijk, omdat je de overbrenging van de ene naar de andere hebt aangepast, dat is ook weer niet de bedoeling

Met servo- en roeras haaks op elkaar werkt niet optimaal. Ook de bochten waarmee de trekstang in de armpjes zit niet. Is er ruimte om de servo rechtop te zetten? Iets verder van de roeras geeft niet. Dan zijn de bewegingen in hetzelfde vlak. Dan heb je er meer zicht op en het geeft minder frictie. Probeer voor bevestiging aan servo en roeras de trekstang een z- vormige knik te geven met haakse bochten. Nog beter zijn kwiklinks en voor de opstelling zoals nu links met kogelgewrichten. Gr. Klaas.

Maar nu gaan je roeren als het goed is niet meer gelijk, omdat je de overbrenging van de ene naar de andere hebt aangepast, dat is ook weer niet de bedoeling
Nu is het zo.

Bijlagen

• 20230421_153921.jpg
    20230421_153921.jpg
    387,6 KB · Weergaven: 138
  • 20230421_153915.jpg
    20230421_153915.jpg
    362,6 KB · Weergaven: 137
  • 20230421_153912.jpg
    20230421_153912.jpg
    369,4 KB · Weergaven: 131
  • 20230421_153902.jpg
    20230421_153902.jpg
    378,1 KB · Weergaven: 136
Met servo- en roeras haaks op elkaar werkt niet optimaal. Ook de bochten waarmee de trekstang in de armpjes zit niet. Is er ruimte om de servo rechtop te zetten? Iets verder van de roeras geeft niet. Dan zijn de bewegingen in hetzelfde vlak. Dan heb je er meer zicht op en het geeft minder frictie. Probeer voor bevestiging aan servo en roeras de trekstang een z- vormige knik te geven met haakse bochten. Nog beter zijn kwiklinks en voor de opstelling zoals nu links met kogelgewrichten. Gr. Klaas.
Zit nu nog provisorisch vast met gewoon ijzerdraad. Moet nog netjes vast gemaakt worden. Zit nu alleen te proberen wat beste werkt. Wil het liefst bijde roeren veel uitslag.

Guillaume, Met 45° roeruitslag kom je wel uit. Wil je kort draaien tijdens het manoeuvreren gebruik je de motoren tegengesteld eventueel met de boegschroef. Varend heb je niet veel uitslag nodig. Probeer eerst de overbrenging te optimaliseren. Kijk in bijgaande link wat er is aan kwiklinks. Zelf gebruik ik RVS exemplaren met M2 draad in mijn Smit Finland. Er zijn ook plastic exemplaren (gebruikt in mijn avatar) en die met kogelkop zie je ook in de link. Probeer eerst je servo rechtop te zetten en maak een trekstang van koperdraad. Buigt veel gemakkelijker en is sterk zat. Zo zit het in mijn coastertje, waarvan ik al eens een plaatje heb laten zien. Succes ermee! Gr. Klaas.
https://www.rc-point.nl/servo-toebehoren/servo-toebehoren/kogelgewrichten-gaffel/g-20000130

Laatst bewerkt:
Guillaume, Met 45° roeruitslag kom he wel uit. Wil je kort draaien tijdens het manoeuvreren gebruik je de motoren tegengesteld eventueel met de boegschroef. Varend heb je niet veel uitslag nodig. Probeer eerst de overbrenging te optimaliseren. Kijk in bijgaande link wat er is aan kwiklinks. Zelf gebruik ik RVS exemplaren met M2 draad in mijn Smit Finland. Er zijn ook plastic exemplaren (gebruikt in mijn avatar) en die met kogelkop zie je ook in de link. Probeer eerst je servo rechtop te zetten en maak een trekstang van koperdraad. Buigt veel gemakkelijker en is sterk zat. Zo zit het in mijn coastertje, waarvan ik al eens een plaatje heb laten zien. Succes ermee! Gr. Klaas.
https://www.rc-point.nl/servo-toebehoren/servo-toebehoren/kogelgewrichten-gaffel/g-20000130
Tnxs.

Voorlopig houden we het maar zo.roeren staan recht.eerst maar eens kijken hoe die nu vaart.

Bijlagen

• 20230421_163544.jpg
    20230421_163544.jpg
    345,3 KB · Weergaven: 133
Guillaume, Dat gaat niet goed zo! Servo naar roer OK. Roer naar roer moet de trekstang bij het aangedreven roer in hetzelfde gat als het aandrijvende roer. Zit bij het BB roer in het 5e gat vanaf de roeras en bij het SB roer in het 3e. Dus bij allebei in het 3e of in het 5e gat vanaf de as. Hoop dat ik het duidelijk genoeg uitleg. Gr. Klaas.

Guillaume, Dat gaat niet goed zo! Servo naar roer OK. Roer naar roer moet de trekstang bij het aangedreven roer in hetzelfde gat als het aandrijvende roer. Zit bij het BB roer in het 5e gat vanaf de roeras en bij het SB roer in het 3e. Dus bij allebei in het 3e of in het 5e gat vanaf de as. Hoop dat ik het duidelijk genoeg uitleg. Gr. Klaas.
Ok was nog beetje aan het uitvogelen.
Gr Guillaume

Nu je toch met je roeren bezig bent en er van achteren tegenaan kijkt, wat zie je dan? In rechte stand kan het schroefwater er vrij langs stromen en geeft de schroef optimale druk om het schip vooruit te stuwen. Is snelheid of trekkracht. Draai je het roer naar links, dan wordt een deel van het schroefwater door de binnenkant van het roerblad weggedrukt naar links en wil de roerkoning (met het achterschip) naar rechts. Aan de buitenkant "ontsnapt" een deel van het schroefwater en wordt het schip daardoor vooruit gedrukt. Zou je het roer 90° draaien dan sluit het roer de straalbuis voor meer dan de helft af en is er geen sturende werking meer. Vandaar dat 45° uitslag genoeg is. Bij een korte draai naar links geef je maximale roeruitslag en laat je de SB motor volaan vooruit draaien. Wil het schip te veel vooruit laat je de BB motor achteruit draaien. Eventueel laat je de boegschroef wat meehelpen. Een en ander wat simpeler omschreven dan de theorie, maar het moet ook nog te volgen zijn. Hieronder een video van een sleepboot met één roer, die op de plaats rond gaat. Geen idee van de exacte roerstand, maar schat 60 à 65 graden. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Nu je toch met je roeren bezig bent en er van achteren tegenaan kijkt, wat zie je dan? In rechte stand kan het schroefwater er vrij lans stromen en geeft de schroef optimale druk om het schip vooruit te stuwen. Is snelheid of trekkracht. Draai je het roer naar links, dan wordt een deel van het schroefwater door de binnenkant van het roerblad weggedrukt naar links en wil de roerkoning (met het achterschip) naar rechts. Aan de buitenkant "ontsnapt" een deel van het schroefwater en wordt het schip daardoor vooruit gedrukt. Zou je het roer 90° draaien dan sluit het roer de straalbuis voor meer dan de helft af en is er geen sturende werking meer. Vandaar dat 45° uitslag genoeg is. Bij een korte draai naar links geef je maximale roeruitslag en laat je de SB motor volaan vooruit draaien. Wil het schip te veel vooruit laat je de BB motor achteruit draaien. Eventueel laat je de boegschroef wat meehelpen. Een en ander wat simpeler omschreven dan de theorie, maar het moet ook nog te volgen zijn. Hieronder een video van een sleepboot met één roer, die op de plaats rond gaat. Geen idee van de exacte roerstand, maar schat 60 à 65 graden. Gr. Klaas.
Tnxs,deze uitleg is wel duidelijk. Kan hem dus xo laten.
Gr Guillaume

Vraag over de hunter, ik heb een 2e hands gekocht waar niet alles op was gebouwd. Zie ook bijgevoegde foto.
Nu heb ik maar weinig lichten en geen mast, die kan ik ook wel zelf bouwen dacht ik van koper. Of is dat los ergens makkelijk te krijgen?

in ieder geval zoek ik naar de naam van de mast en aantal lampjes etc met maatvoering.

De romp die ik heb is van glasvezel en de opbouw vooral van hout dus ik denk dat ik een ander merk heb.
Wel handig dat de romp niet van hout is.

Deze ga ik even bouwen ipv de smit rotterdam voorlopig omdat er meer is voorbereid om te kunnen varen. En er zit ook een boegschroef in.
Verder wat schakelaars besteld via ali voor de verlichting etc.

De kleuren ben ik ondertussen al aan het veranderen hij was wel erg geel. Dat wordt nu o.a. grijs.

Bijlagen

• IMG_20231210_113616655.jpg
    IMG_20231210_113616655.jpg
    322,3 KB · Weergaven: 86
Back