Dank voor de duidelijke uitleg.
Ik heb even gekeken, maar het was niet Labrijn,
Dhr. Labrijn (ir. P. Labrijn) was oud hoofd ingenieur, adjunct chef van de dienst tractie en materieel en chef van de locomotieven bouw bij de nv Nederlandse Spoorwegen.
In zijn boek "de stoomlocomotief" legt hij uit wat stoom, arbeid, kracht, warmte etc zijn.
Daarnaast legt hij uit hoe ketels, cilinders, schuiven, diverse appendages werken en hoe ze zijn opgebouwd. Erg leerzaam.
Maar goed, wellicht ben ik door het handboek modelstoommachines op het verkeerde been gezet:
"Een van de eigenschappen van stoom is dat het volume bij lage druk en temperatuur groter is dan bij hogere druk en temperatuur temperatuur"
Ik heb dit ooit voorgelegd aan een iemand die iets van chemische natuurkunde had gestudeerd en die zei dat dit niet kon, dat was in strijd met de gaswet.
Anyway, ik heb het laten varen, maar volg deze discussie met veel interesse, ik steek er zeker wat van op.
Ik heb even gekeken, maar het was niet Labrijn,
Dhr. Labrijn (ir. P. Labrijn) was oud hoofd ingenieur, adjunct chef van de dienst tractie en materieel en chef van de locomotieven bouw bij de nv Nederlandse Spoorwegen.
In zijn boek "de stoomlocomotief" legt hij uit wat stoom, arbeid, kracht, warmte etc zijn.
Daarnaast legt hij uit hoe ketels, cilinders, schuiven, diverse appendages werken en hoe ze zijn opgebouwd. Erg leerzaam.
Maar goed, wellicht ben ik door het handboek modelstoommachines op het verkeerde been gezet:
"Een van de eigenschappen van stoom is dat het volume bij lage druk en temperatuur groter is dan bij hogere druk en temperatuur temperatuur"
Ik heb dit ooit voorgelegd aan een iemand die iets van chemische natuurkunde had gestudeerd en die zei dat dit niet kon, dat was in strijd met de gaswet.
Anyway, ik heb het laten varen, maar volg deze discussie met veel interesse, ik steek er zeker wat van op.