Chinese stoommachines... Is het wat?

Waarom een Lipo?
Het hoge stroomvermogen en laag gewicht zijn in een stoomschip geen voordeel.
Daarnaast zit je altijd met het te diep ontladen.
Waarom niet bij NiMH blijven, goedkoop en toch een redelijke capaciteit, 2600 mA/h
Neem een houder voor 6 cellen, Goobay 11467 Batterijhouder 6 AA (penlite) Drukknopaansluiting (l x b x h) 58 x 28 x 47 mm kopen ? Conrad Electronic ,
een spanning van 7,2V en een UBEC 6V : 5V / 6V Hobbywing Rc Ubec 3A Max 5A Laagste Rf Noise Bec Volledige Afscherming Antijamming Switching Regulator - AliExpress
Goede constante spanning van 6V, geeft ook een hoger toerental van de pomp.
 
Waarom een Lipo?
Deels omdat ik bekend ben met die techniek, deels vanwege de hogere mogelijke laadstromen, wat van voordeel kan zijn bij laden aan de waterkant.
laag gewicht zijn in een stoomschip geen voordeel.
klopt, maar ook geen nadeel. De hoge energiedichtheid daarentegen is weer wél een voordeel, want de ruimte is beperkt.
Die energiedichtheid wordt nog verbeterd door de spanningsregelaar, want 400 mA bij 6 volt is glijk aan 330 mA bij 7,2 volt (en zelfs maar 285 mA bij 8,4V) dus die 2000 mAh gaan nog een stukje langer mee ook.
Met 4S NiMH heb ik voor 115 gram 9,6 watt-uur. Met 2S/2200 mAh heb ik voor 125 gram 16,4 Watt-uur, en DAT is best een winst.
Daarnaast zit je altijd met het te diep ontladen.
Klopt... Dat is iets waar ik mee moet leven.
Waarom niet bij NiMH blijven, goedkoop en toch een redelijke capaciteit, 2600 mA/h
Een 6 cellen NiMH van 2000 mAh is ongeveer even duur als een 2S LiPo van 2000 mAh, daar zit eigenlijk geen winst in.
Maar ik kan geen 6 cellen NiMH kwijt, wel 2S LiPo, qua ruimte.
Spanningsregelaartjes heb ik nog wel liggen, die zijn het probleem en/of de kosten dus niet..

Edit: de kans bestaat ook nog, dat de huidige ontvangeraccu gebruikt gaat worden om de gastank te verwarmen, teneinde in de koudere dagen wat meer gasdruk ter beschikking te hebben.
Eergisteren getest, en met deze temperaturen is met volle tank 10 tot 15 minuten volle kracht voldoende om de gastank zo ver af te koelen dat de brander het voluit niet meer goed bijhoud.
Dan kan ik met teruggenomen snelheid (kruissnelheid, ongeveer 75% van volle kracht) nog steeds wel een half uur doorvaren, maar het zou best leuk zijn als ik ook in deze koudere tijd minimaal tot aan het eind wat meer "oempfh" ter beschikking zou hebben. OF ik dat ga doen weet ik nu nog niet.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt alle argumenten gebruikt, die ik ook voor de DY heb gebruikt.
Alleen een 3S Lipo i.v.m. de ketelniveau regeling en de motor bediende bypass afsluiter.
Ik had ook onderdeks ruimte problemen.
Op de Lipo staat wel een alarm met spanning weergave.
 
Kan je dat niet met een stoomleidinkje doen, dat verwarmen?
Dat kan... maar levert wel ook weer problemen op die minder simpel op te lossen zijn: Ik moet dan een stoomleiding in de cradle van de gastank leggen, want de gastank is "los". Dus goed warmtecontact niet gegarandeerd, en tevens ontstaat er een "laag punt" waar eventueel condensaat heel lastig kan doen.
Verder levert het lange leidingen op, die kriskras door de boot lopen.

Dan is het makkelijker een 5W of 3W weerstandje tegen de tank te epoxyen, met een simpel connectortje.
 
Op de Lipo staat wel een alarm met spanning weergave.
Ik heb een combo van hobbyking (schakelaar, spanningsregelaar EN accuspanning display in één) die ik in de boot bouw. Dan ben ik gewoon in een klap klaar want dan zie ik welke spanning ik heb en aangezien het stroomverbruik tamelijk constant is, zie ik dan ook in één oogopslag of ik nog wel of niet een rondje kan varen.

Ik heb gemerkt dat de gasleiding van de tank om en na ongeveer even ver afkoelt als de tank, en ik heb nog een temperatuurkanaal over in de telemetrie, en 3 kanalen in de ontvanger.
Het gaat ERG simpel worden om een 5W weerstandje automatisch aan te laten sturen bij, zeg, 10 of 15 graden of zo.
Simpel stekkertje aan de gastank, aansluiten op het boordnet, en presto!
Met 5W verwarming op de tank trek ik in totaal 1,4 A, ruwweg. Dat is voor de accu slechts 850 mA bij volle accu, tot 1A bij nominaal lege accu. Gemiddeld dus 900.
Ik heb 2200 mAh, 80% daarvan is 1760 mAh, dus ik heb voor nagenoeg exact 2 uur bedrijfstijd stroom aan boord, met een 100% constant voltage van 5,2V.
Ik kan ook 6 Volt kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gemerkt dat de gasleiding van de tank om en na ongeveer even ver afkoelt als de tank,

Dat is logisch, als je uit een koudwater tank water in een leiding laat stromen wordt de leiding ook koud. Lees voor water gas.

Het gaat ERG simpel worden om een 5W weerstandje automatisch aan te laten sturen bij, zeg, 10 of 15 graden of zo.
Simpel stekkertje aan de gastank, aansluiten op het boordnet, en presto!

Zou het geen aanbeveling zijn om de warmte toevoer onafhankelijk te maken van de temperatuur?
Door vroegtijdig warmte in de gastank te brengen heeft deze een soort van warmte buffer.
Begin je bij een lagere temperatuur, dan krijg je tijdverlies in opwarmen, daar ook de tank zelf weer op temperatuur gebracht moet worden.
In dit geval geen "over shot", maar "under shot".
 
Laatst bewerkt:
Zou het geen aanbeveling zijn om de warmte toevoer onafhankelijk te maken van de temperatuur?
Door vroegtijdig warmte in de gastank te brengen heeft deze een soort van warmte buffer.
Ik snap je redenatie, maar die is foutief.
Er is geen sprake van warmte buffer, maar van warmteverbruik.
Begin je bij een lagere temperatuur, dan krijg je tijdverlies in opwarmen, daar ook de tank zelf weer op temperatuur gebracht moet worden.
Heu... nee... dat hoeft niet. Voor verdampende vloeistoffen geldt dat het verdampingsproces onmiddelijk en zonder vertraging op het verhogen of verlagen van de warmte toevoer reageert.
Test het desnoods met een fluitkketel. Als het water kookt, reageert die fluit onmiddelijk op hoger of lager zetten. Daar is geen opwarmperiode voor nodig.
Als er nog geen verdamping gaande is, dan wel, dan moet de vloeistof éérst op verdampingstemperatuur gebracht worden, maar is het verdampingsproces er eenmaal, dan niet. En gasafname uit een gasfles betekent per definitie dat er een verdampingsproces is.
Die fles mag dus gerust een paar graden dalen. Dat doet ie nu ook al en is pas op het allerlaatst een merkbaar probleem. Dus die verwarming mag gerust vlák voordat dat probleem zich openbaart pas inschakelen.

Maar dan toch nog weer enige technische voortgang:

De LiPo is geplaatst:
20231019_230739[1].jpg



De schakelaar/spanningsregelaar/voltmeter is geplaatst:
20231019_230804[1].jpg


En er is een temperatuurvoeler in het zadel van de gastank geplaatst. Dat laat toe dat de gastank nog steeds voor vullen, afblazen en wegen uitneembaar is.
20231019_230659[1].jpg


En dat is het weer voor vandaag.

Weerstanden moet ik even kopen, en een RC schakelaar heb ik nog wel liggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap je redenatie, maar die is foutief.
Er is geen sprake van warmte buffer, maar van warmteverbruik.

Dan praten wij langs elkaar heen.
De tank heeft ook een warmte inhoud en bij opwarmen zal deze een deel van de toegevoegde warmte opnemen.
Deze in de tank opgenomen warmte vertraagt de warmte opname van het vloeibare gas.
Ergo begin je met een warme tank, dus ook warm gas, dan zal het langer duren voordat de temperatuur zo ver gedaald is, dat de gasproductie te laag wordt, warmte verbruik.
De in de ketel opgeslagen warmte, samen met het warmere vloeibare gas, wordt gebruikt voor het verlengen van de gasproductie.
Het is nu eenmaal een feit. dat als je uitgaat van een hogere temperatuur, de afkoeling, warmte verbruik, tot een bepaalde lagere temperatuur langer duurt.
Deze tijdwinst door een hogere warmte inhoud noemde ik, warmte buffer.
 
Laatst bewerkt:
We praten niet langs elkaar heen, Henk... Wat jij zegt is strict genomen wel zo, maar de getallen zijn er domweg niet om een significant verschil te maken...
Het duurt wel IETS langer met die warmtebuffer, maar dat is echt maar HÉÉÉÉL marginaal langer, zo weinig dat je er helemaal niets aan hebt.
En het heeft meer met de verhouding tussen de beginmassa gas in de fles en de afnamesnelheid (1 gram per minuut op een totale inhoud van 50 gram of 1 gram per minuut op een totale inhoud van 500 gram, geeft je 10 keer de marge) te maken dan met de begintemperatuur,: de enthalpie van een vloeistof is min of meer verwaarloosbaar ten opzichte van de verdampingswarmte.
Bij het propaan/butaan gasmengsel ligt dat geloof ik op ergens rond de 1,5 J/gram/graad. De warmteinhoud van 50 gram vloeibaar gas is ongeveer voldoende om 1 a 2 minuten lang de benodigde warmte te leveren voor een verdamping van 1 gram per minuut. De warmtecapaciteit van het messing tankje dat ik gebruik is ongeveer 100J per graad, en doet daar nog eens een minuutje bij op.
Dat klopt wel ongeveer, na ontsteken brander en opstoken ketel zie ik na een minuut of drie a vier de eerste condensatieverschijnselen optreden.
Het opstoken van de ketel duurt ongeveer 10 minuten, dus reeds lang voordat de ketel zelfs maar op druk is, is er al sprake van een evenwichtssituatie tussen de temperatuur van de omgevingslucht en de temperatuur van de gastank.
Stel dat ik het tankje vóór het opstoken verwarm tot 35 graden (15 graden boven de omgevingstemperatuur) dan win ik slechts 3 minuten, en is nog steeds de tank reeds lang en breed afgekoeld nog voordat de ketel op druk is.
Nu kan ik wel een fles met 500 gram gas in die boot hangen, en dan duurt het 30 minuten voordat dat evenwicht optreedt, maar ten eerste is die fles ongeveer even groot als de boot zelf, en ten tweede is dat effect al weg als die fles door gebruik half leeg raakt (heb ik nog maar 15 minuten warmte buffer) maar die fles blijft even groot. Het is WEL zo, dat vanwege de fysieke afmetingen van de fles, dat evenwicht reeds bij een veel kleiner temperatuurverschil optreedt en de fles dus minder afkoelt, maar daar koop ik weinig voor als ik die fles al niet eens in de boot kwijt kan.

Een klein beetje rekenwerk voor diegenen die zich afvragen hoe dat nu ongeveer zou moeten werken.

Allereerst moeten er voorwaarden en omstandigheden opgesteld worden.
De voorwaarde is dat de keteldruk constant gehouden wordt door een regelaar. Die waarde is verder minder belangrijk, het is gewoon belangrijk om te begrijpen dat voor een constante keteldruk een constante gastoevoer nodig is. Die gastoevoer ligt bij mijn installatie empirisch bepaald op "minder dan 1 gram per minuut".
Koelt de gastank af, wordt de druk minder, MAAR de regelaar compenseert dat door de gaskraan verder open te draaien, zodat ook bij die lagere druk dezelfde hoeveelheid gas blijft stromen. Die "minder dan 1 gram per minuut" is dus een constante waarde, die door de drukregeling van de ketel afgedwongen wordt.

Maar laten we dus voor het gemak even uitgaan van 1 gram per minuut, dat rekent wel zo makkelijk.
we hebben een 30/70 mengsel van propaan/butaan, en de verdampingswarmte van dat gas is 361 J/g, ofwel, er moet per minuut 361 Joule aan energie in dat gas gestopt worden. Delen we dat door 60 seconden, dan is dat een haartje meer dan 6 J/s, ofwel 6 Watt..... HOE DAN OOK!
Dat is even belangrijk voor het begrip: Linksom of rechtsom, die warmte MOET er komen. Zo niet dan stopt de gaslevering, en aangezien we kunnen zien dat de ketel op druk blijft, is dat een bewijs dat dat gas blijft stromen, en DAT bewijst weer dat die warmteoverdracht van 6 Watt hoe dan ook plaatsvindt.

Zoals het nu is, komt die warmte uit de lucht: Het vocht in de lucht condenseert op koude oppervlakken, condensatie staat warmte af. Dat het tankje zeiknat wordt aan de buitenkant, is daar het bewijs van.

Goed... We weten dus dat er 6 Watt binnen moet komen, hoe dan ook, en dat gebeurt doordat het tankje zo ver afkoelt dat er een evenwicht ontstaat qua temperatuur tussen het tankje en de buitenlucht. Aangezien bij 20 graden buitenlucht, mijn tankje wel nat werd maar niet aanvroor, weet ik dus dat die "ongeveer 6 Watt" reeds over gedragen wordt bij een temperatuurverschil van minder dan 20 graden.

Warmte-overdracht van lucht naar een vast object, richt zich hoofdzakelijk naar het oppervlak en temperatuurverschil, en wordt vrij sterk beïnvloed door dingen als luchtstroming en dergelijke. Zonder wind, ligt het héél ruwweg op 0,05W per cm2 per graad temperaturverschil.
Het gemene van de zaak is dat het laagje condens wat in eerste instantie de warmte afgeeft, vervolgens een isolerende werking heeft.

Ik heb dus 6 Watt nodig, bij die warmtevraag daalt het gastankje zonder externe verwarming tot ongeveer 15 graden onder de omgevingstemperatuur (de condensatie op het tankje is erg vergelijkbaar met een nét te ver afgekoeld flesje bier :D ). Stel, ik hang een 3 Watt warmte elementje tegen het tankje. Dan is er dus uit warmteuitwisseling met de omgeving nog maar 3 Watt nodig, en zal het tankje dus ook navenant minder ver afkoelen. Hang ik er een 6 Watt weerstandje onder, dan koelt het tankje in principe helemaal niet af.
Zo simpel (of ingewikkeld) werkt dat.

Ik heb nu de inschakeltemperatuur op 15 graden staan, en dan gaan we zien hoe dat werkt. Mischien kan het lager, mischien moet het hoger, dat weet ik niet.
Wat ik "ongeveer" weet is dat vorig verlof het gastankje in de buurt van de 5 graden stabiliseerde en dan "redelijk tot het eind" acceptabel bleef presteren.
Dat was nog zonder voedingswatervoorwarmer, dus een hoger gasverbruik.
Nu, met buitentemperaturen van 12 graden of daaromtrent, gaat het ook vrij redelijk dankzij de voorwarmer, die het gasverbruik wat drukt, maar het wordt wel minder aan het eind.

Ideaal zou zijn als de boel aan/uit zou schakelen tijdens bedrijf.
De aansluitingen zijn gedaan, de voeler, schakelaar en telemetrie werken, temperatuur is eenvoudig instelbaar via de zender, het wachten is op de weerstanden.
Ik heb twee cementweerstanden van 10 Ohm 5Watt besteld, die in parallel komen voor 2,5W per weerstand. Ik moet nog even bekijken hoe ik die weerstanden aanbreng, dat hangt van de afmetingen af. Mischien verlijm ik ze aan de tank, mischien verwerk ik ze in het zadel in de boot, dat weet ik nog niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb twee cementweerstanden van 10 Ohm 5Watt besteld, die in parallel komen voor 2,5W per weerstand.

Je redernatie over het verdampen van het vloeibare gas en de tank temperatuur kan ik mij vinden.
Ook over de condensatie, dat hierbij warmte vrijkomt.

Over de weerstanden, bedoel je niet in serie?
De aangelegde spanning 2S lipo, 7,2V, geeft een afgegeven vermogen in de 10 Ω weerstand, formule W = V² / R = 5,184W.
Dus 2 parallel geeft 10,368W.
Bij parallel schakelen van 2 stuks 10 Ω weerstanden is de vervangende waarde nu, R1 x R2 / R1 + R2 = 5Ω,
Parallel schakelen van weerstanden geeft een lagere ohmse waarde, in serie schakelen geeft een hogere ohmse waarde, de som van de weerstandswaarden.
Bij serie schakelen heb je over elke weerstand een vermogen van 2,592W
Dit scheel een factor 4 van stroom uit de accu, nu 360 mA.
 
Je redernatie over het verdampen van het vloeibare gas en de tank temperatuur kan ik mij vinden.
Ook over de condensatie, dat hierbij warmte vrijkomt.
:D Gelukkig... Het heeft mij VELE jaren van "er gebeuren hier dingen die ik niet verwacht/begrijp" gekost voordat ik dat soort dingen een beetje goed doorkreeg.
Met name het werken aan koel&vries installaties met slechts een beperkte gerichtte opleiding heeft me veel hoofdbrekens gekost. Op een gegeven moment word je er handig in.
Over de weerstanden, bedoel je niet in serie?
Nee... parallel. Je berekening klopt helemaal, en ik had me nooit gerealiseerd dat de volle accuspanning gebruikend, die getallen zo uit zouden komen, dus ik snap je verwondering helemaal, maar ik ben uitgegaan van het volgende:
De weerstanden worden gevoed van NA de voltregelaar en krijgen dus 5 volt. Ze ontwikkelen dus elk 2,5W in parallel, gezamelijk 5W, en in serie zouden ze slechts 0,25A en een vermogen per weerstand van 0,625W voor een totaal van 1,3 Watt...

Ik heb daarvoor gekozen omdat het dan vrij simpel is om, mocht dat nodig zijn, er een tweetraps regeling van te maken.

Gebaseerd op observaties zie ik dat zonder verwarming, in zomerdag de tank ongeveer 5 graden wordt, give or take. blijkbaar is dat de temperatuur waarbij de verdamping gelijke tred houdt met de vraag, en blijkbaar is dan gedurende het grootste deel van de vulling de druk voldoende om dat bij acceptabele gasdrukken te doen.
Pas op het laatst, als alle propaan verdwenen is en de Butaan overblijft wordt het zeuren.
Mijn gedachte was ongeveer dat, als ik de schakeltemperatuur op pak hem beet 12 graden zet, komt minstens de helft van de benodigde warmte reeds van de omgeving, en heb ik die 5 Watt vermoedelijk niet volledig nodig. Ik krijg dus een aan/uit regeling rond de 12 graden, die eigenlijk ook als alle propaan verdwenen is, nog steeds voldoende druk zou moeten houden.
Aangezien de druk van butaan lager is, zal ik nog steeds het effect houden dat de druk daalt naarmate het propaan verdwijnt, maar de verdampingswarmte van propaan en butaan ontlopen elkaar nauwelijks (mischien minder dan 1% verschil) en de verbrandingswaarde ook niet, dus de hoeveelheid gas, en DUS de hoeveelheid warmte, verandert niet veel. De druk daalt dus wel, wat nog steeds een grove indexatie van de resterende hoeveelheid gas oplevert, maar het stroomverbruik voor de tankverwarming richt zich dus uitsluitend naar de gasbehoefte en de buitentemperatuur.
Een bijkomend voordeel is dat ik nu niet meer na het varen de gastank af hoef te blazen, omdat het uitdestilleren van propaan minder problematisch is.
Ik blaas zoals het nu is, rond de 10 gram gas af per sessie, en da's toch 15%.

Ik heb, ondanks het rekenvoorbeeld waarin ik met 1 gram per minuut en 6 Watt reken, voor 5 Watt gekozen omdat in werkelijkheid het gasverbruik eerder in de buurt van de 0,8 a 0,85 gram per minuut ligt, en dat komt overeen met 5 Watt aan verdampingswarmte.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb daarvoor gekozen omdat het dan vrij simpel is om, mocht dat nodig zijn, er een tweetraps regeling van te maken.

Je zender heeft telemetrie, dus waarom geen kleine vaarregelaar, direct op de Lipo, die door de zender temperatuur gestuurd de geleverde stroom naar de weerstanden levert.
De BEC van je volt regelaar niet belast en heb je een groter regelbereik, bijna autonoom.
 
Kan ook... maar ik heb wel schakelaars liggen en geen vaarregelaars. Daarnaast is het uitschrijven van een regeling in OpenTX meer werk dan een simpele aan/uit regeling. En die is óók autonoom.
Dat is meer een kwestie van geen dingen kopen als ik die niet nodig heb, dan wat anders.

De BEC kan het zat hebben, die is opgegeven voor 5A continue en 8A piek. Ik gebruik deze:
Turnigy 3 Functie Switch w / UBEC, Voltage display (hobbyking.com)
Ik ga hooguit 1,5A trekken...
 
Vandaag maar weer even een testje gedaan, dit keer om te kijken wat die gastank temperatuur nu eigenlijk precies doet, meer specifiek gericht op of de temperatuurvoeler een beetje de werkelijkheid weergeeft.
Daarnaast was de test ook bedoeld om een beetje te kijken of die voltregelaar doet wat er van verwacht wordt met betrekking tot the stabiliteit van de voedingpomp.
Dat laatste kan ik kort over zijn:JA... ondanks dat ik de boel maar op 5,2 volt had staan, heeft de voedingpomp er zoveel minder moeite mee dat ik de voedingscurve zelfs wat terug heb moeten nemen want het waterniveau bleek zelfs op te lopen, en dat is ook weer niet de bedoeling.
Het is wel prettig om te weten dat dát werkt, EN dat het nu niet meer uitmaakt of de accu vol is of half leeg.
Overigens daalde de accuspanning gedurende het uur van de test oaar 0,18 volt, van 8,3 naar 8,12... Da's ook goed.

Ik heb er pas ongeveer 10 minuten in de test aan gedacht om ook de IR thermometer er bij te pakken, maar dit is wat ik zag:
Begonnen was met kamertemperatuur van 19 graden. De testruimte was 15 graden, maar uiteraard waren boot, gastank etc etc nog gewoon 19 graden.
De temperatuur aan de voeler daalde in ongeveer 10 minuten van 19 naar 14 graden. De werkelijke gastank temperatuur weet ik niet want ik had de IR nog niet erbij gepakt. Bij opstarten van de machine was wat instraling zichtbaar van het vuilwatertankje en liep de voelertemperatuur weer terug naar 15 graden.
Daarna 50 minuten met wisselend vermogen gedraaid. Gedurende deze 50 minuten daalde over het geheel genomen de voeler temperatuur van 14 naar 12 graden, en de IR gemeten temperatuur van 8,4 naar 7 graden, met laagst gemeten temperatuur (IR) van 5,6 graden vlak na een periode van 3 minuten volle kracht, in het midden van de test. TIjdens deze volle kracht run bleef de vlam nog steeds regelen.
Aan het einde van de test was de gastank 7 graden maar stond de vlam nagenoeg voluit bij "kruissnelheid" (ongeveer 3/4 vermogen).***

In de IR gemeten temperatuur was het gevraagde vermogen "ongeveer" te zien, in de voeler-gemeten temperatuur eigenlijk helemaal NIET...
Voor het overige kan ik voorlopig niet méér zeggen dan dat de resultaten niet eenduidig zijn. Mischien dat een afscherming van de voeler betere resultaten geeft, en mischien test ik dat vandaag ook nog wel.
De voeler temperatuurmeting werkt voor NU goed genoeg om de verwarming in te schakelen maar een echte temperatuur regeling zal het niet gaan worden.
Met wat geluk heb ik vandaag die weerstanden nog, en kan ik vanavond ook nog een testrun doen met tankverwarming. Fingers crossed, want anders wordt dat Dinsdag op zijn vroegst.

EDIT:

*** Dat onderstreepte, daar moest ik écht even over nadenken, want delta-T bepaalt de warmteoverdracht, warmte overdracht bepaalt de verdamping, en toch loopt de temperatuur op en de druk terug.
Maar dit is wat er gebeurt: Het gas is een mengsel, en propaan en butaan hebben verschillende kookpunten en verschillende dampdrukken.
Het propaan verdampt sneller dan het Butaan. Het gas "ontmengt" dus.
Dat betekent dat de druk daalt en linksom of rechtsom, als de druk daalt kan er minder gas door dezelfde regelkraan opening (die vol open staat en dus niet verder open KAN). De verdamping loopt dus terug omdat er niet meer gas KAN verdampen, en de temperatuur begint dus op te lopen. Delta-T loopt terug, warmte overdracht loopt terug, alles klopt weer...
De redenatie "warmte toevoer bepaalt de verdamping" is incorrect, het is andersom: De verdamping bepaalt de warmte toevoer.
DWINGEN we de warmtetoevoer, dan loopt de druk op, meer druk=>er kan meer gas door de regelkraan, dus verdamping loopt weer op.

Pffft... ingewikkeld...
 
Laatst bewerkt:
Nou... de weerstanden zijn gearriveerd, en onmiddelijk de soldeerbout er tegenaan gehouden, uiteraard.
20231021_153633[1].jpg

Ik moet de weerstanden nog wat beter ondersteunen, zodat e.e.a. wat beter tegen de gastank leunt.

Het vermogen van 2,5W is prima gekozen, een minuutje onder spanning resulteerde in net een haartje meer dan "aanraakbaar" dus ergens in de buurt van de 50,mischien 60 of 70 graden.
Heb het niet gemeten, maar daar zal het ongeveer omheen hangen. In ieder geval niets wat me angst aanjaagt.

Nu had ik vanmorgen getest en tijdens die test was de tank niet geheel leeg geraakt, zat nog iets van 10 gram in, Dat is hoofdzakelijk butaan, en normaal blaas ik dat af, omdat bij bijvullen van een deels gevulde tank het butaangehalte steeds hoger wordt, en dan heb je minder druk.
Dit keer heb ik dat expres NIET gedaan, maar gewoon bovenop de resterende bunkers aangevuld tot 50 gram.

Ik heb ook het testregime iets aangepast. Waar ik vanmorgen om de 3 minuten wisselde tussen DeadSlow, Half en Kruissnelheid, heb ik deze keer alleen gewisseld tussen half en kruissnelheid, om een wat hoger verbruik te simuleren.
Aangezien de test van vanmorgen eindigde met ongeveer 7 graden gastemperatuur, dacht ik in eerste instantie dat 10 graden wel een mooie waarde zou zijn,
Dat is te weten: tien graden werkelijke gastemperatuur (IR gemeten).
Dat eerste kwartier schakelde de verwarming heel zo nu en dan in. Ik merkte er eigenlijk weinig van, ik kon niet echt aan de brander zien dat die reageerde op de verwarming, Viel wat tegen, en ik had mijn vraagtekens.
Een kwartier in de test, heb ik 3 minuten voluit gedraaid waarbij bleek dat ik aan het eind van die 3 minuten nét aan tegen een vol uitsturende regelaar aankeek. Maar de gastemperatuur bleef dan wel weer vrij redelijk tegen de 9 graden aanhangen, terwijl vanmorgen, met een minde hoge vermogensvraag, na een kwartier "vaartijd" de gastemperatuur al tot 7 graden gedaald was, zelfs zonder volle kracht draaien. Er gebéúrt daar dus wel degelijk wat...
Het vvolgende kwartier heb ik weer gewoon half/kruissnelheid afgewisseld, en bij het halve uur weer volle kracht gegeven. Tegelijk met volle kracht, ook het setpoint van de regeling naar ongeveer 12 a 13 graden gezet. Tijdens volle kracht draaien kwam de gastemperatuur niet echt op, maar de verwarming was continue aan, en ik bleef een regelende brander houden. Weliswaar ook maar nét (95% vlam of daaromtrent) maar toch, regelend, en dus een min of meer constante stoomdruk.
Daarna weer een kwartier half/kruissnelheid afwisselen, en nu kwam de gastemperatuur keurig op en is de rest van de test rond de 12,5 en 13 graden blijven hangen.
Omdat we nu toch harder stoken dan voorheen zonder die stukjes deadslow er tussen, was bij 45 minuten (halverwege het derde kwartier ongeveer) de waterstand laag, en omdat dit niet om de vaartijd ging, heb ik dus bijgevuld zodat ik door kon stoken. Op 48 minuten (een beetje te vroeg) heb ik weer vol gas gegeven, en ik kon 3 minuten volmaken met nog steeds regelende brander, en met nog steeds 13 graden gas temperatuur.
Op 51 minuten haalde ik terug naar halve kracht, en 30 seconden later was het gas op. Zonder waarschuwing van wegzakken van de vlam, wegzakken van de stoomdruk, gewoon poef, gas op, tank schoon leeg.

M.a.w: Ik kan, als ik de regeling op 13 graden houd, gewoon tot het eind toe vol vermogen gebruiken. Ik kan 45 minuten varen als ik dat doe, en ik hoef de gastank niet meer leeg te blazen vóór het vullen, want dank zij de verwarming maakt dat niet meer uit.

Aan het eind van deze rit, was de accuspanning nog 7,6 volt (onbelast). Dus ook dat gaat goed.
Ik merk niks aan de boordspanning als de verwarming in of uit schakelt, die blijft stabiel.

Dit werkt, ik moet het nog een beetje netjes maken.
Een afschermkapje over de temperatuurvoeler houd de stralingswarmte van het vuilwatertankje weg, daar heb ik nu ook geen invloed meer van gezien.

Ik ben redelijk tevreden.
 
Laatst bewerkt:
Op 51 minuten haalde ik terug naar halve kracht, en 30 seconden later was het gas op. Zonder waarschuwing van wegzakken van de vlam, wegzakken van de stoomdruk, gewoon poef, gas op, tank schoon leeg.

Ik realiseer me opeens, dat dit betekent dat de waarschuwing die ik ingeprogrammeerd had (als de brander op 100% staat en de druk zakt tot een bepaalde waarde) ook niet meer werkt.
Dat houdt concreet in dat ik beter naar maximale capaciteit (60 gram) bunker, want ik hoef in principe tóch niet meer af te blazen.
Mogelijk kan ik ook overstappen op 100% butaan, maar dát betekent weer dat ik veel zwaarder op die tankverwarming ga leunen.
 
Back
Top