Chinese stoommachines... Is het wat?

Na de enige modificatie, polijsten van de bakschuiven, kun je niets anders zeggen, dan dat de kwaliteit beter is dan verwacht.
Henk

Was deze conclusie bij nét door de 40 draaiuren heen, ondertussen staat de teller al op 49 en een beetje. En de machine loopt nog steeds prima (nou ja... als hij het 40 uur volhoud is 50 uur ook niet zo opmerkelijk.meer, maar toch...)
Maar met het afkoelen van de wereld om ons heen, merk ik dat de cylindersmering, als je er niks aan doet, fors oploopt (de snelheid van condensatie in het smeertoestel gaat sneller), en dat heeft merkbaar invloed op de prestaties, EN op hoe de machine klinkt. En DAT... tsja, als de machine wat gaat bonken en ratelen door teveel olie in de cylinders kan ik me zo voorstellen dat dat op den duur ook niet goed is voor minimaal de kruishoofdpennen...

Ik merk dat ik dat afstellen ERG lastig vind, want je ziet gewoon niet wat je doet, je weet pas op het eind van de run wat je totaal verbruikt hebt, en als je halverwege de afstelling verandert, is het onmogelijk te zeggen wat je nu precies gedaan hebt. Als je er naast zit hóór je het (en als je dan wat verstelt, hoor je pas 5 minuten later effect en kan het naturlijk ook maar zo zijn dat je te ver teruggenomen hebt), maar als je wat verder weg op de vijver zit... Tsja.
Wat ik gemerkt heb, is dat bij plm 0,5 ml per uur de machine prachtig loopt, geluidloos en tamelijk krachtig (goed toerental bij volle kracht), vanaf 1 ml/uur begint hij hoorbaar anders te lopen en bij 1,5 ml/u gaan de prestaties merkbaar achteruit. Ik heb nu runs gezien waarbij er onbedoeld bijna 2 ml/uur doorheen ging.

Ik wil daar per sé wat op vinden, en ik kan wel wat dingetjes ontwerpen (dat is simpel), maar die kan ik dan weer niet maken (want dát is een stuk lastiger).
Microcosm verkoopt dan wel weer een mechanische oiler volgens ouderwets ontwerp (ratelwiel wat een zuiger verplaatst middels wormwielen en schroefdraadspindel), maar die is weer van zodanige constructie dat A) ik er de ruimte waarschijnlijk niet voor heb, en B) de aandrijving moet komen van een machineaangedreven voedingpomp, en die heb ik óók niet...

Het maakt mij verder niet uit of die pomp door de machine aangedreven wordt of niet, ik kan me zo voorstellen dat een electrisch pompje, parallel aan het signaal voor de voedingpomp óók gaat werken. Maar ook zo'n pompje bestaat nog niet... En mischien zijn er ook wel andere oplossingen... Simpeler, of makkelijker te maken, ik weet het gewoon nu nog niet. Dat het verbeteren moet is voor mij een no-brainer.
De eisen zijn "0,5 ml per uur, tegen minimaal 3 bar in, met instelbaar debiet".
Voor de beeldvorming, dat is in de orde van grootte van 8,5 kubieke milimeter per minuut ofwel ongeveer 1 mm3 iedere 8 seconden of zo. Reproduceerbaar en afstelbaar...
Het is nogal niet wat...
 
Wordt het hout niet verbrand rond de weerstanden?

Goeie vraag!

Nee... om hout te verbranden heb je ruim boven de 150 graden nodig (bij rond de 180 graden gaat hout pas verkolen, en eerder dan dat gaat hout ook niet branden).
Ik heb de weerstanden een minuutje aan laten staan zonder gastankje er op, en dan zijn ze ongeveer 60 a 70 graden.
Met het gastankje er op functioneert het gastankje als koeling en zullen ze weinig heter dan handwarm worden, schat ik zo. Het vermogen van electrisch verwarmde handschoenen en inlegzolen ligt meestal ook rond de 5 Watt, en daar brand je je vingers en tenen ook niet aan.

Om alle ellende uit te sluiten: De programmering in de zender staat zodanig ingesteld, dat de verwarming uitsluitend functioneert als aan de voorwaarden voor draaiende machine wordt voldaan (en die zijn "keteldruk hoger dan 0,8 bar" plus "stoomkraan 15% geopend").
Ergo: als ik de stoomkraan sluit (minimale warmtevraag) stopt de heating sowieso, en als de keteldruk wegvalt (vlam uit of gas op) zal de verwarming ook stoppen, VER voordat er ook maar iets fout ZOU kunnen gaan, ALS er überhaupt al iets fout kan gaan.
 
En in het kader van "we willen weten wat er gebeurt:
Vandaag de gastank tot het (zelf gekozen) maximum van 60 gram gevuld, de boel opgestookt, en lomp volle kracht gegeven.
De waterfles er bij om indien nodig de voedingwatertank bij te vullen, want dit ging om de brandstofvoorziening, niet om de haalbare vaartijd.
Voordat de verwarming geplaatst was zou ik dan na ongeveer tien minuten aan een maximaal uitsturende brander zitten, en na ongeveer 15 minuten was de vlam zo zwak geworden dat de stoomdruk onder de 1 bar ging zakken.
Nu gebeurde er iets heel anders: na 16 minuten moest ik noodgedwongen terugnemen omdat de voedingwaterpomp het niet bijhoudt en het ketelpeil tot de onderkant van het glas gedaald was.
Ik heb dus EIGENLIJK een andere voedingpomp nodig, theoretisch, maar daar gaat het nu even niet om. Maar de brander stond nog gewoon vrolijk op ruwweg 60~70% van zijn regelbereik te branden en de keteldruk was nog prima.
Ongeveer 10~12 minuten deadslow gedraaid met de voedingpomp op de hand voluit, om weer wat ketelniveau te krijgen. Tijdens deze deadslow periode kon ondanks de voluit lopende voedingpomp en afschakelende gastankverwarming de regelaar niet ver genoeg terugregelen en tegen het einde van die periode deadslow was de keteldruk ongeveer 2 bar ("alarm waarde", nergens voor nodig, de ketel kan 5 bar hebben, maar dient meer om me er op te attenderen dat er iets ongebruikelijks gebeurt).
Daarna weer met gezwinde spoed volle kracht gegeven, en gedurende ongeveer 15 minuten bleef de keteldruk op peil en de brander regelen. Daarna weer terugnemen tot dead slow vanwege het waterpeil.
Overigens, beide keren dead slow schakelde de verwarming keurig uit.
Na 5 minuten (ik was toen ongeveer 50 minuten bezig) weer volle kracht gegeven, en nu ging dan toch eindelijk op ongeveer 55 minuten de brander "onderuit". Maximaal uitgestuurd begon nu toch de keteldruk weg te zakken. Op 58 minuten was de keteldruk 1 bar, en ging het alarm om binnen te komen, 20 seconden later was de vlam uit.
Gastank schoon leeg.

Ik moet dus die keteldruk-waarde voor dat alarm hoger instellen, anders heb ik er niks aan. Minstens naar 1,2 bar of zo.
Ondanks dat ik het smeertoestel volgens mij nagenoeg helemaal dicht heb staan, ging er toch nog weer ongeveer 1 ml cylinderolie doorheen... Humpf!

LiPo was 7,8V onbelast aan het begin van de test, en 7,5 (ook onbelast) aan het eind. Dat is met twee volle sessies sinds vol geladen. 3 uur stomen zit er dus ook wel in.
 
Nou... Zo ver kom ik nog niet, maar... Als alle uren die de machine nu gedraaid heeft, vrijvarend geweest zouden zijn, zou het ding nu toch wel nagenoeg van hier (Friesland) naar Rotterdam gevaren kunnen hebben... :D :D :D
 
Nou... die laatste test, ik baalde er flink van natuurlijk dat die voedingwaterpomp het zo slecht volhield bij volle kracht.
Dan kun je spullen gaan kopen, maar je kunt ook even in de rommelbak kijken.
Daar bleek nog een ongebruikte Futaba S9254 te liggen, en voor wie dat niet wat zegt, dat is een tamelijk snelle servo (0,06 sec/60 graden @ 4,8V, koppel 33 Ncm).
Ter vergelijk, de S3001 die ik tot nog toe gebruikte heeft als specs 0,28 sec/60 graden @ 4,8V en een koppel van slechts 24 Ncm). Dat is 4,5 keer zo snel ongeveer. Theoretisch zou dat neerkomen op een voedingssnelheid van boven de 2 liter per uur.

Ik vlieg voorlopig toch geen heli meer, dus... ombouwen van die 9254 en wisselen van de servo's was net iets meer dan een kwartiertje werk.
En WAUW!
Dat scheelt nogal.

De boel opgestookt, en dit keer domweg de boel volle kracht gezet en gewacht tot het gas op was. Uiteraard moet de voedingcurve geheel opnieuw afgesteld worden, maar omdat ik toch constant volle kracht draaide heb ik daar niet zo veel aandacht aan besteed nog.

Tankje afgevuld met 61 gram gas, ketel op niveau, voeding tank vol, en gáán!
Ik had de IR thermometer even niet op zak, ik heb alleen de telemetriewaardes voor de gastemperatuur. Bij aanvang test (na opstoken dus) was de gastank 12 graden.
Die was niet geheel op kamertemperatuur bij begin opstoken, dus da's normaal
Na vrijwel exact 20 minuten bereikte de brander de maximale stand. Vanaf dat moment gaat uiteraard langzaam de druk wegzakken, maar dat gebeurde echt maar HEEL langzaam. De druk bij volle branderstand is ongeveer 1,4 bar
Na 24 minuten ongeveer, was het minimum veilige niveau van de voedingwatertank bereikt. Ik heb toen water bijgevuld en gewoon hardnekkig volle kracht door blijven draaien.
Na 30 minuten zag ik dat de temperatuur van de gastank weer héél langzaam op begon te lopen.
Na 35 minuten was de keteldruk druk nog steeds 1,2 bar.
Bij 38 minuten ging het alarm dat de keteldruk 1 bar is, bij 40 minuten was het gas opbij een keteldruk van 0,8 bar.
Als ik 5 gram reken voor het opstoken, is er dus in 40 minuten 56 gram doorheen gegaan, ofwel 1,4 gram per minuut gemiddeld.
De heating is maar berekend op ongeveer 1 gram per minuut. Dus nogal wiedus dat die het niet helemaal bij houdt, maar het is wel een héél stuk verbeterd. Had ik voorheen na een kwartier al zo weinig gasdruk meer dat de keteldruk alarm geeft, nu duurt het 20 minuten voordat de keteldruk überhaupt ophoudt met regelen (maximum uitsturing bereikt heeft), en zelfs daarna houdt ie nog bijna 10 minuten de keteldruk vrij goed vast.

De voedingpomp doet het nu op zijn sloffen, ik denk dat die ongeveer 1/3e van de maximale snelheid draait.
En ERG prettig: deze servo is ook nog eens muisstil...

Wat opvallend was: de voedingwater preheater houdt het allemaal PRIMA bij...
Sterker nog: zelfs bij halve kracht en de voedingpomp op volle snelheid (weinig stoombeschikbaar en 4 keer meer water dan waar ik de preheater voor bedoeld had) houdt hij gewoon de volle temperatuur vast.


En uiteraard zijn we nu ook alweer ruim 2 draaiuren verder, teller staat nu op 52 uur. Tijd om het ketelwater te verversen. EDIT: dat viel geheel niet tegen, slechts 24 ppm, ruim aan de veilige kant.
 
Laatst bewerkt:
Mooi resultaat toch Bert? Zijn de dwarskrachten op de pompplunjer nog acceptabel? En zijn die krachten te verminderen door een langere drijfstang te monteren? Of is daar geen ruimte voor? Gr. Klaas.
 
In principe worden de leibaankrachten (voor een gegeven drijfstanglengte) niet bepaald door de servo, maar door de keteldruk (beter gezegd, de tegendruk aan de persleiding), en die zullen niet of nauwelijks groter zijn geworden, verwacht ik. Hooguit, vanwege het hogere toerental, is de slijtage hoger, maar ik verwacht er eigenlijk geen problemen mee.
Het koppel van de servo is namelijk wat het ding KAN. Wat hij daardwerkelijk levert wordt bepaald door "wat nodig is", en daar is de keteldruk bepalend.

Een langere drijfstang, het kan wel, maar je ontkomt er niet aan dat de pomp dan ook significant langer wordt want de servo moet dan verplaatst worden. En daar heb ik NU geen ruimte meer voor in de boot.

Maar het pompt als een dolle...
 
Laatst bewerkt:
Niet zo heel veel bijzonders te melden eigenlijk...

Had verwacht in de afgelopen week nog een keer te gaan varen, dus de boot stond klaar met gevulde gastank, ketel op niveau en geladen accu...
En dat zat me, zeg maar, "een beetje dwars" want dat is niet een manier om de spullen weg te zetten.
Dus toch nog maar even een klein uurtje gestoomd. Mooie gelegenheid om die timer die het voedingwaterverbruik zou moeten volgen (variabele timer die sneller of langzamer aftelt aan de hand van de smoorklepstand) een beetje goed stond.
Dus boot in bad, opgestookt en opgestart, en daarna ter voorkoming van "gefiedel met de afstellingen" gewoon weggelopen, met de zender in de hand, en al knutselend aan pokkebootje zo nu en dan wat harder of langzamer gedraaid tot de timer aangaf dat het tijd was om de kant op te zoeken.
Bleek keurig netjes net aan de laatste centimeter (van de 5,5 in totaal) voedingwater bezig te zijn, hele rit prachtige gasdruk, en aan het eind nog perfect ketelniveau.
Kortom, dat werkt, en nu kon de ketel leeg (ook al omdat die weer aan een 4-uurse verversing toe was).

En toen realiseerde ik mij, dat ALS er chemisch gezien iets in die ketel gebeurd tijdens een weekje stilstaan met water er in, dan zou ik dat aan de conductivity meting moeten kunnen zien, dan zou de TDS (total dissolved solids) waarde op moeten lopen.
Die waarde bleek gewoon 25 ppm te zijn, wat hij anders ook is na 4 uurtjes stomen.
Kortom, er is (volgens mij, als iemand andere gedachten of meningen heeft, dan hoor ik dat graag want ik ben géén expert qua koperen of messing ketels) zo te zien nul chemische actie aan de gang tijdens koude opslag.

Prettige gedachte.

Daarnaast even het temperatuur-alarm op het voedingwater getest. De gedachte achter dat alarm is, dat als de pomp stopt met werken, dan koelt de voedingwaterleiding af en zou ik binnen redelijk korte tijd alarm moeten krijgen.
Dat blijkt te kloppen, voedingpomp afschakelen en ongeveer 30 seconden later volgde er een waarschuwing.
Dat is ook een prettige gedachte, want ik kan de pomp zonder dat alarm uitsluitend visueel controleren en daarvoor moet die boot naar de kant, en DAT wil ik nou net niet.

Nou... dan gaat hij denk ik nu maar met lege ketel op de plank tot het betere weer er week aankomt.

Maar het is en blijft een genoegen om te zien hoe de boel betrouwbaar functioneert met een acceptabele bewaking via telemetrie.
 
Ja... Leuk, he?

Het was eigenlijk een enorme gok, want voor hetzelfde geld...

Maar ik ben hier echt superhappy mee. Niet alleen hoe de machine draait, maar ook hoe "alles samen komt" tot in principe één geheel systeem.
Het zal wel mijn beroepsafwijking zijn, maar het is gewoon een genoegen om dat geheel op te starten, in bedrijf te hebben, en alles in de gaten te kunnen houden (in principe heb ik vanachter die zender net zo'n goed overzicht van de werking en toestand van alle vitale functies, als in een controlekamer).
Gewoon leuk.
 
(in principe heb ik vanachter die zender net zo'n goed overzicht van de werking en toestand van alle vitale functies, als in een controlekamer).

Inderdaad is dat een genot. Ik ontvang van mijn DY op de zender, de keteldruk, ketel bijvullen openen en sluiten bypass afsluiter, ketelwater laagwater alarm en ketelwater voorraad tank laag water alarm. Daarnaast een droogkookbeveiliging, bij keteldruk lager dan 0,5 bar wordt de gastoevoer naar de vlam gesloten.
 
Eigenlijk onvoorstelbaar... Ik vond 40 jaar geleden mijn Robbe Starion het toppunt van luxe want je kon de servo draairichting omkeren door een stekkertje in de zender achterstevoren in te pluggen... En voor dat ding betaalde ik destijds ik meen 350 gulden, een godsvermogen in die tijd (voor mij dan toch).

En nu... jeetje, je kunt bijna de automatisering van een kerncentrale in een Taranis programmeren, en dan hou je nog kanalen over, lijkt het wel...
 
Vanmiddag nog even lekker gevaren met het chinese schroot, en och... wat draait de installatie toch verrukkelijk moeiteloos.
Het was 7 a 8 graden buiten, maar de gastankverwarming trok de tanktemperatuur vrij probleemloos op naar een graad of 16 en ik heb de hele sessie prima gasdruk gehad, en daardoor prima keteldruk. In ongeveer 40 minuten de voedingswatertank er doorheen gedraaid, de variabele timer (gekoppeld aan de stoom smoorkraan) geeft haarfijn aan wanneer het tijd is om weer binnen te komen. Al met al gewoon een genoegen om zo'n installatietje te draaien.

Wat wel goed merkbaar was, was dat met deze kou het opstoken beduidend meer tijd kost, niet alleen vanwege het warmteverlies door kou, maar ook omdat de boel zodanig geprogrammeerd is dat tijdens opstoken de gastankverwarming nog niet bij komt. De lagere gasdruk merk je dán wel. Maar eenmaal in bedrijf merkte ik niet echt dat ik meer gas verbruikte, ben met 50 gram begonnen en met 15 gram geéindigd en dat is een normaal gasverbruik. Ik merkte ook niks van of de brander moeite zou hebben met het bijhouden van de stoomdruk, ook dat bleef, vermoedelijk dank zij die tankverwarming, gewoon perfect regelen. En ik heb echt wel een paar keer een minuut of wat achter elkaar volle kracht gedraaid.

Tussen pokkebootje en schrootbootje elk 40 minuten gevaren. Was prachtig weer, spiegelglad water, en er tufte nog een mooie Smit Hudson rond... Was gezellig.
 
Laatst bewerkt:
En ook het stoombootje gaat weer opgelegd worden voor een aantal maanden i.v.m. "weer naar zee".
Dus keteltje droog gemaakt, alles in de olie en schoon
De draaiurenteller is de 57 ruim gepasseerd, en zijn de nodige flessen gas (minstens 5) en toch gauw een liter of 20 water doorheen gestoomd, en de installatie heeft zich al die tijd gewoon volledig probleemloos en zonder storingen gedragen. Iedere wijziging en verbetering heeft (met wat gepuzzel en gedokter) toh zijn doel bereikt.

Het is jammer dat er nog geen dagje Maasdam plaats heeft kunnen vinden, maar ik ben er van overtuigd dat dat komend voorjaar gegarandeerd een keer gaat gebeuren.
 
En toen realiseerde ik mij, dat ALS er chemisch gezien iets in die ketel gebeurd tijdens een weekje stilstaan met water er in, dan zou ik dat aan de conductivity meting moeten kunnen zien, dan zou de TDS (total dissolved solids) waarde op moeten lopen.
Die waarde bleek gewoon 25 ppm te zijn, wat hij anders ook is na 4 uurtjes stomen.
Kortom, er is (volgens mij, als iemand andere gedachten of meningen heeft, dan hoor ik dat graag want ik ben géén expert qua koperen of messing ketels) zo te zien nul chemische actie aan de gang tijdens koude opslag.

ik vraag me af of het bepalen van TDS middels een conductivity test wel het juiste beeld oplevert.
Het is lang geleden dat ik me er mee bezig heb gehouden. Maar zegt natuurlijk ook niets over de pan waarde en dergelijke. Overigens dacht ik dat er voor een ketel ook altijd een minimum waarde moest worden aangehouden. Bij te lage waarden kan er ook corrosie optreden dacht ik.

TDS geeft natuurlijk ook niet aan wat er nu precies in het water zit. Voor zover ik me kan herinneren blijft TDS gemeten op basis van geleidbaarheid slechts een indicatie. Je zou in ieder geval ook dezelfde meting moeten doen op het schone water wat je in je ketel stopt zodat je twee waarden kunt vergelijken.

Ik kan het mis hebben want het is lang geleden dat ik me als scheepswerktuigkundige met ketels bezig heb gehouden.

succes ermee
Jeroen
 
Even een allereerste vraag: de term "pan waarde" zegt mij niets, dus het kan zijn dat ik in de rest van mijn antwoord onzin uitkraam...

Mijn gedachtengang is als volgt: ALS de ketel van messing is, en ALS dat messing een koper/zink legering is, dan kan er ontzinking optreden.
Dat zink moet ergens blijven, en de enige plek waar het heen kan, is in oplossing in het water.
ALS dat gebeurt, dan MOET de geleidbaarheid toenemen.
Van Demiwater is bekend dat het messing kan ontzinken, en demiwater (goed demiwater) heeft een geleidbaarheid van nagenoeg nul omdat de hardhijdsvormende ionen (vrijwel altijd metaal-ionen voor zo ver ik mij herinner) vervangen zijn voor niet-hardheidsvormende (niet metaal) ionen. Maar ionen zijn nog steeds ionen, die ionen kunnen het zink losweken, wat betekent dat er zink in het water komt en daarmee de geleidbaarheid toeneemt.

En aangezien ik DAT niet zie, ga ik er van uit dat het ook niet gebeurt. Aanname, maar wel een waarschijnlijke aanname.
Ik gebruik geen demiwater, maar gedestilleerd water, en dat bevat gewoon domweg GEEN (of nagenoeg geen) ionen van welke aard of vorm dan ook.

Ik meet (en meten is weten) het water wat ik als voedingwater gebruik. Dat geeft 1 ppm TDS aan (total dissolved solids, dat zijn specifiek de hardheidsvormende zouten). En als het dat niet aangeeft, keil ik het water nóg een keer door het destilleer-apparaat. (mijn water is dubbel gedestilleerd. In het weekend is destilleren min of meer gratis want ik heb dubbeltarief, en alles wat ik dan aan electriciteit verbruik bespaar ik letterlijk met winst op gas, dat ding verwarmt je woonkamer behoorlijk...:D :D :D )
Ik hou ook het ketelwater in de gaten, met de "indikking" er bij. M.a.w: ik kijk of de TDS waarde van het ketelwater kan kloppen met hoeveel water van 1 ppm er doorheengegaan is, en dan aannemende dat die peepee-emmetjes allemaal braaf in de ketel achter blijven. Dat blijkt vrij aardig te kloppen.
Het voedingwater pikt ongeveer 1 a 2 ppm op vanwege dat ik condensaat retourneer (denk dat dat uit de olie komt), dus ik voed de ketel met 2 a 3 ppm, en met ongeveer 1 liter per uur, heel ruwweg.
Na 4 uur stomen is er dus 4 liter water van 2~3 ppm geconcentreerd tot ongeveer 400 ml (de ketelinhoud) en inderdaad hangt na 4 uur stomen het ketelwater rond de 25 ppm. Dat klopt dus "vrij aardig". Dat is, alweer, een aanname, maar wel een die "waarschijnlijk" is.

Op een gegeven moment heeft de ketel na drie uur bedrijfstijd met het ingedikte water een ruime week stilgestaan. ALS er dan chemische actie zou zijn, zou dus de TDS waarde op hebben moeten lopen, of mischien wel moeten zakken, hoe dan ook, er zou iets moeten veranderen.

De meting na dat laatste uurtje stomen gaf aan dat dat niet het geval was.

Overigens dacht ik dat er voor een ketel ook altijd een minimum waarde moest worden aangehouden. Bij te lage waarden kan er ook corrosie optreden dacht ik.

Bij stalen ketels is dit absoluut het geval, al gaat dat niet over de TDS waarde maar over de pH waarde. Die moet aan de basische kant zijn (zo uit mijn hoofd: pH ketelwater ruim boven de 9, pH condensaat niet onder de 8.3).
Van koper of messing ketels is mij niks bekend.

Over ontzinken kan ik weinig vinden, alleen dat "hard water" de maatgevende factor schijnt te zijn. Voor zover ik weet is demiwater beter dan hard water, maar niet 100%, over gedestilleerd water heb ik NIETS kunnen vinden, maar uitgaande van dat blijkbaar de ionen in water het probleem veroorzaken, en gedestilleerd water theoretisch geen ionen bevat, trek ik daar, en uit de metingen, de voorzichtige conclusie uit dat gedestilleerd water veilig is.

Maar aangezien er meer hondjes zijn die fikkie heten: Messing is koper met "iets" en dat iets kan zink zijn, maar ook tin. En Tin houdend messing schijnt geen last te hebben van "ont-tinnen", dus wie weet zit ik er helemaal naast en lijkt alles goed te gaan omdat ik tin houdend messing heb? Ik weet het niet, want die gegevens zijn niet bekend over mijn keteltje.

Ik zie ook geen vertroebeling van het water na langere tijd.

Maar uiteraard blijf ik het in de gaten houden, en ik zag gisteren of eergisteren toevallig een advertentie voor een bluetooth-endoscoop die vermoedelijk klein genoeg is om door de vulopening van mijn keteltje te passen, ik denk dat ik eens zo'n ding op de kop ga proberen te tikken...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top