Even een allereerste vraag: de term "pan waarde" zegt mij niets, dus het kan zijn dat ik in de rest van mijn antwoord onzin uitkraam...
Mijn gedachtengang is als volgt: ALS de ketel van messing is, en ALS dat messing een koper/zink legering is, dan kan er ontzinking optreden.
Dat zink moet ergens blijven, en de enige plek waar het heen kan, is in oplossing in het water.
ALS dat gebeurt, dan MOET de geleidbaarheid toenemen.
Van Demiwater is bekend dat het messing kan ontzinken, en demiwater (goed demiwater) heeft een geleidbaarheid van nagenoeg nul omdat de hardhijdsvormende ionen (vrijwel altijd metaal-ionen voor zo ver ik mij herinner) vervangen zijn voor niet-hardheidsvormende (niet metaal) ionen. Maar ionen zijn nog steeds ionen, die ionen kunnen het zink losweken, wat betekent dat er zink in het water komt en daarmee de geleidbaarheid toeneemt.
En aangezien ik DAT niet zie, ga ik er van uit dat het ook niet gebeurt. Aanname, maar wel een waarschijnlijke aanname.
Ik gebruik geen demiwater, maar gedestilleerd water, en dat bevat gewoon domweg GEEN (of nagenoeg geen) ionen van welke aard of vorm dan ook.
Ik meet (en meten is weten) het water wat ik als voedingwater gebruik. Dat geeft 1 ppm TDS aan (total dissolved solids, dat zijn specifiek de hardheidsvormende zouten). En als het dat niet aangeeft, keil ik het water nóg een keer door het destilleer-apparaat. (mijn water is dubbel gedestilleerd. In het weekend is destilleren min of meer gratis want ik heb dubbeltarief, en alles wat ik dan aan electriciteit verbruik bespaar ik letterlijk met winst op gas, dat ding verwarmt je woonkamer behoorlijk...

)
Ik hou ook het ketelwater in de gaten, met de "indikking" er bij. M.a.w: ik kijk of de TDS waarde van het ketelwater kan kloppen met hoeveel water van 1 ppm er doorheengegaan is, en dan aannemende dat die peepee-emmetjes allemaal braaf in de ketel achter blijven. Dat blijkt vrij aardig te kloppen.
Het voedingwater pikt ongeveer 1 a 2 ppm op vanwege dat ik condensaat retourneer (denk dat dat uit de olie komt), dus ik voed de ketel met 2 a 3 ppm, en met ongeveer 1 liter per uur, heel ruwweg.
Na 4 uur stomen is er dus 4 liter water van 2~3 ppm geconcentreerd tot ongeveer 400 ml (de ketelinhoud) en inderdaad hangt na 4 uur stomen het ketelwater rond de 25 ppm. Dat klopt dus "vrij aardig". Dat is, alweer, een aanname, maar wel een die "waarschijnlijk" is.
Op een gegeven moment heeft de ketel na drie uur bedrijfstijd met het ingedikte water een ruime week stilgestaan. ALS er dan chemische actie zou zijn, zou dus de TDS waarde op hebben moeten lopen, of mischien wel moeten zakken, hoe dan ook, er zou iets moeten veranderen.
De meting na dat laatste uurtje stomen gaf aan dat dat niet het geval was.
Overigens dacht ik dat er voor een ketel ook altijd een minimum waarde moest worden aangehouden. Bij te lage waarden kan er ook corrosie optreden dacht ik.
Bij stalen ketels is dit absoluut het geval, al gaat dat niet over de TDS waarde maar over de pH waarde. Die moet aan de basische kant zijn (zo uit mijn hoofd: pH ketelwater ruim boven de 9, pH condensaat niet onder de 8.3).
Van koper of messing ketels is mij niks bekend.
Over ontzinken kan ik weinig vinden, alleen dat "hard water" de maatgevende factor schijnt te zijn. Voor zover ik weet is demiwater beter dan hard water, maar niet 100%, over gedestilleerd water heb ik NIETS kunnen vinden, maar uitgaande van dat blijkbaar de ionen in water het probleem veroorzaken, en gedestilleerd water theoretisch geen ionen bevat, trek ik daar, en uit de metingen, de voorzichtige conclusie uit dat gedestilleerd water veilig is.
Maar aangezien er meer hondjes zijn die fikkie heten: Messing is koper met "iets" en dat iets kan zink zijn, maar ook tin. En Tin houdend messing schijnt geen last te hebben van "ont-tinnen", dus wie weet zit ik er helemaal naast en lijkt alles goed te gaan omdat ik tin houdend messing heb? Ik weet het niet, want die gegevens zijn niet bekend over mijn keteltje.
Ik zie ook geen vertroebeling van het water na langere tijd.
Maar uiteraard blijf ik het in de gaten houden, en ik zag gisteren of eergisteren toevallig een advertentie voor een bluetooth-endoscoop die vermoedelijk klein genoeg is om door de vulopening van mijn keteltje te passen, ik denk dat ik eens zo'n ding op de kop ga proberen te tikken...