Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Even een allereerste vraag: de term "pan waarde" zegt mij iets
..
Wij maken dat onderscheid in de Nederlandse taal, maar in het engels, waar je de meeste technische literatuur in vind, niet. Daar gebruikt men hoofdzakelijk de term "Brass" voor beide legeringen, en ook in het nederlandse "messing" kan toch echt ook tin zitten en toch nog steeds messing heten. Vanwege die mogelijke verwarring spreek ik liever van Zinkhoudend messing en tinhoudend messing. Dat is mischien technisch niet helemaal correct, maar wel duidelijker, want er zijn wel tinhoudende messing ketels, maar ik heb nog niet gehoord van bronzen ketels. Dat is meer materiaal wat je voor cylinders en schuiven en dergelijke verwacht.Koper + Tin (en/of Lood) = Brons is wel geschikt voor stoom.
Ik kijk wel met bewondering naar je creativiteit en hoe je de machine zo lang mogelijk laat lopen.
sorry, lijkt erop dat mijn spellercheck van ph pan maakte!
Dat klopt... maar ik heb vroeger les gehad in de theoretische achtergrond van "meten", en daar heb ik wat dingen opgepikt die de meeste mensen die ik in mijn werk tegenkom zo snel mogelijk vergeten blijken te zijn: Dat "nauwkeurigheid" niks te maken heeft met hoe accuraat het getalletje wat je afleest de werkelijkheid weergeeft, en alles met het achterhalen van die afwijking. En hoewel wat ik doe ook absoluut niet 100% nauwkeurig is, is zo'n "terugredeneer proces" toch een heel aardige manier om in elk geval wat zekerheid over die afwijking te krijgen.Het enige wat ik aangaf is dat het bepalen van TDS met een geleidingsmeting meestal niet erg nauwkeurig is....<snip>...Maar je kan zoals jij ook doet een heel eind in de buurt komen door een goede redenering.
Ik weet dat Full scale motorjachten vaak gebruik maken van "kielkoeling"
Daar gaat de koelvloeistof van de dieselmotor dus door buizen buiten de romp, onder de kiel dus.
Zou je de afgewerkte stoom ook door een koperen buis onder de romp kunnen voeren?
Dat zou een goede condensor zijn!
Dan zou de druk van de afgewerkte stoom dan wel het condensaat omhoog moeten drukken naar de watertank.
Ik denk dat wat jij noemt de beunkoeling in de binnenvaart is. De pijpbundel ligt dan niet “buiten de romp” want dan zou de zaak niet lang heel blijven, maar in een soort “uitgespaarde” vierkante ruimte ergens in de romp, waar het omgevingswater zodoende vrijelijk bij kan. Als zo’n schip bijvoorbeeld bij de werf wat hoog op het water ligt en je komt er in je kajak langsop kun je die zaak mooi bekijken. Zal denk ik wel voornamelijk geschikt zijn voor zoetwater?
Even off topic: met ultrasoon kun je dat prima voorkomen.…of dichtgroeiende koelers (letterlijk dichtgroeiend, bepaalde organismen zijn er dol op en zetten die pijpbundels massief dicht met schelpjes)…
Dat mag je me even uitleggen? Want ik ben nog geen ultrasoontransducers in beunkasten tegengekomen.Even off topic: met ultrasoon kun je dat prima voorkomen.
Zie onder andere https://www.shipsonic.comDat mag je me even uitleggen? Want ik ben nog geen ultrasoontransducers in beunkasten tegengekomen.
Dat ultrasoon geluid gebruikt wordt tegen aangroei op de scheepshuid was me bekend, maar in koelers is nieuw voor me. Maar zo te zien bestaat het wel (zie link). Gr. Klaas.
https://www.ultramins.com/mogelijkheden/antifouling/#:~:text=Ultrasone systemen worden toegepast op,heeft uiteraard een logische reden.
Ons scheepje, gebouwd voor de zeevaart, heeft ook een pijp buitenom (18 meter)Ik denk dat wat jij noemt de beunkoeling in de binnenvaart is. De pijpbundel ligt dan niet “buiten de romp” want dan zou de zaak niet lang heel blijven, maar in een soort “uitgespaarde” vierkante ruimte ergens in de romp, waar het omgevingswater zodoende vrijelijk bij kan. Als zo’n schip bijvoorbeeld bij de werf wat hoog op het water ligt en je komt er in je kajak langsop kun je die zaak mooi bekijken. Zal denk ik wel voornamelijk geschikt zijn voor zoetwater?
Recreatievaart zie je dat ook wel, meestal hangt er onder zo’n boot een soort badkuip waarin de motor half verzonken zit.Ons scheepje, gebouwd voor de zeevaart, heeft ook een pijp buitenom (18 meter)
Nu is die nog niet in gebruik, maar soit.
Ons andere scheepje heeft er twee, een voor de hoofdmotor en een voor een te plaatsen generator.
Met beide schepen is droogvallen een crime, vanwege de rompvorm, maar de koeling zal er geen last mee hebben.
Dat is correct...Box cooler is een beunkoeler, toch? Of vergis ik me?
Onze wat grotere schepen hebben inderdaad die grote koperanodes, maar sinds die opgespendeerd zijn (wat naar verluidt toch meer dan 12 jaar geduurd heeft) heeft men besloten ze niet te vervangen, want dat schijnt een godsvermogen te kosten (als ik het goed begreep 24 mille voor 6 van die staven koper). En nu zit daar ook zo'n chemie pompje... Nou ja, ze zoeken het maar uit, het zal mijn tijd wel duren.Verhaal klopt wel, voor de ultrasone gebruikten ze grote koperanodes waar een elektrische stroom naar gestuurd werd. (Sleepdienst)
Dat zou het idee moeten zijn ja, maar vind maar eens een energie-zuinig (i.v.m. OF het verbruikte vermogen aan de schroefas, OF de belasting van de boord-accu) pompje van plm 6 liter per uur... die zijn er bijna niet.Je zou voor koud water, het kunnen oppompen, en dan door een warmtewisselaar kunnen leiden. Hoef je maar 1 gat in het bootje te maken, afvoer koelwater gewoon overboord leiden.
Niet ingewikkelder dan wat er nu al zit...Wordt het wel heel ingewikkeld allemaal.
pompje van plm 6 liter per uur... die zijn er bijna niet.
Maar een stuwbuis achter de propeller (kost een fractie snelheid) zou een optie kunnen zijn.