Slim toch, weer wat bijgeleerd.Dat is wel de bedoeling ja...
Ik volg het en vind het leuk maar ik had hierbij toch een vraag.
Lekker bezig man !!!
Fijn weekend en de groetjes,
Ruud.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Slim toch, weer wat bijgeleerd.Dat is wel de bedoeling ja...
Die moet je altijd stellen, anders wordt het een ongestelde vraag... en daar word je vroeg of laat chagrijnig vanmaar ik had hierbij toch een vraag.
Het blijkt dat de stuwdruk onvoldoende is om met leeg systeem te kunnen vertrekken, maar eenmaal vol dan stroomt het systeem, en bij benadering wat ik gehoopt had.Bert, Ga je ergens op het koelkanaal nog een T-aansluiting maken om de leiding vol te zuigen?
Succes !We gaan dus over een kwartiertje opnieuw testen
U heeft gelijk , Furi is triple expansie, ik zit me eigen gek te piekeren welk schip een verticale oscillerende compound machine heeft ( ik voer mee in de machinekamer op een vesting /stoom dag in Hellevoetsluis ergens in de jaren 80 of 90.Klopt helemaal Jan,
Niet alleen op radarboten trouwens!
Maar je kunt ze ook tegenkomen op lokomotieven en allerlei stationaire installaties.
de Furie, zoals eerder aangemerkt, heeft geen oscillerende machine. Gewone (triple?) expansiemachine voor zover ik me herinner. Dacht ook niet dat Jan de Hartogh een en ander in Hollands Glorie nauwkeurig had beschreven
Dus wie weet. Maar de Furie was in die tijd een oceaansleper. Die had beslist geen oscillerende machine.
ik heb aan boord van koopvaardijschepen nog wel eens een oscillerend machientje gezien om bijvoorbeeld ook pompen aan te drijven.
Jeroen
Water komt aanstromen met die 1,5 m/s en knalt op water wat 0,2 m/s snelheid heeft. dat vormt een boeggolfje, en het water wil OM de buis heen in plaats van er in.
Correct, en het omgekeerde is ook waar. Kijk maar naar bijvoorbeld de drukkonus van een centrifugaalpomp, of de mengkegel van een ejector.Het is wel ver weggezakt, maar als ik mij goed herinner, dan had een volume water in het dikke leiding een bepaalde druk en een bepaalde snelheid. Bij overgaan
naar een dunnere leiding, volume blijft gelijk, nam de snelheid toe en de druk af.
In principe wekt een schroef geen druk op, maar versnelt hij water (geeft het water energie mee) en die snelheid die wordt bij botsing (tegen de kademuur, OF tegen ander, stilstaand water) weer terug omgezet in drukVoor mij is de waterdruk opgewekt door de
schroef op de opening van het pijpje doorslaggevend.
En DAT blijkt dus pertinent ONwaar... Het experiment wijst dat uit. De stroomsnelheid was met de "geknepen" inlaat zichtbaar hoger dan met het gewone rechte open pijpje. De verhouding in doorstroom-oppervlak is 1:2,25, het pijpje heeft ruim 2 keer zoveel doorstroomoppervlak dan de "restrictie" en TOCH ging het water sneller stromen met die "restrictie", omdat het ding zich niet als restrictie gedraagt maar als drukkonus.De toegevoerde hoeveelheid water in het pijpje is recht evenredig met de druk en kwadratisch met de doorsnede van de doorlaat(opening)
Verklein je de doorlaat, dan zal de hoeveelheid afnemen.
Een staande condenser neemt NOG meer hoogte mee... En die hoogte moet ik zien te beperken, want die moet ik zien te overwinnen met de beperkte stuwdruk die ik heb.Over de condensor.
Waarom geen staande condensor, stoom aan de bovenkant erin, koelspiraal van onder naar boven en naar de zuigzijde van de schroef.
Dat dit bij achteruitslaan minder is, is waarschijnlijk, maar hoelang vaar je achteruit tov vooruit?
TOCH ging het water sneller stromen met die "restrictie", omdat het ding zich niet als restrictie gedraagt maar als drukkonus.
Een staande condenser neemt NOG meer hoogte mee
Als de druk om te beginnen 5 mbar aan de bladen is.... hoe hard moet die druk dan in elkaar donderen over die plm 3 a 4 mm die de opening nu dichterbij is?Hoe dichter bij de schroef hoe hoger de druk, door minder uitwaaieren van de schroef water kegel.
Dat begrijp ik niet... Wat noem jij een "liggende" koelspiraal?Het voordeel van een staande condensor is een liggende koelspiraal.
Dat begrijp ik niet... Wat noem jij een "liggende" koelspiraal?