Het is inmiddels vier jaar geleden dat ik gestart ben met de bouw van de Xdream, en dit draadje. Ondertussen zijn er veel nieuwe (E) RES modellen op de markt gekomen, waarvan de meeste met een carbon ligger. Zelf heb ik een voorkeur voor de Dbox vleugel. Ik volg de ontwikkelingen nauwgezet op het Duitse zusterforum over de RES, de ervaringen en wedstrijdverslagen gaan erin als zoete koek. Alles afwegende heb ik toch weer een Xdream gekocht. Nu heb ik wel wat ideeen over wat aanpassingen van de vleugelbevestiging en de dubbele knik in de vleugel. Als je met een schuin oog kijkt naar de Purito, de RESkant XDR en de Encanto, zou de romplengte meer moeten worden (Purito/Encanto), wat meer koorde(Purito), Pylonnetje? (RESkant XDR) en als gevolg daarvan een knik minder in de vleugel door een lager zwaartepunt(Encanto)??? Kortom: projectje! Deze week nog met @funpeter over gehad: de piloot heeft toch het grootste aandeel in de vliegprestaties.
Ik kon redelijk meekomen in de laatste oefenwedstrijd in Markelo met mijn Xdream, dus de nieuwe Xdream kan ik gerust wat verprutsen met mijn aanpassingen. Aan de essentieele karakteristieken kom ik niet met mijn vingertjes. Ik heb er vertrouwen in. En daarbij; al dat geneuzel over de geweldige eigenschappen van andermans model, daar ben ik minder vatbaar voor geworden in de laatste vier jaar.