Dockyard V stoommachine.

Aanvulling op bovenstaand bericht.
De stoommachine is twee cilinder zelfstartend, de kruk staat onder 90°.
Hierdoor staat één zuiger in de startstand, de andere in BDP of ODP.
Bij een zuiger staat er een drukkracht op de zuiger van de oppervlakte maal de stoomdruk.
Bij een zuiger van ø13mm, bij een stoomdruk van 2,5bar is dit ca. 33N.
Daar de drukkracht afneemt met het kwadraat van de zuigerdiameter durf ik deze niet kleiner te maken.
Stoom is leuk. Henk.
 
De laatste hand gelegd aan de machine, aanbrengen van isolatie op het zuigerhuis.
SAM_4085 (2).jpg


De machine is nu zover, dat deze voor het volgende vaarseizoen in het schip kan worden ingebouwd.
Voorlopig wil ik de huidige machine blijven gebruiken.

Voor mij is dit project succesvol afgesloten:


Eventueel inbouwen zal ik aangeven in mijn draadje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-43
Groet. Henk.
 
Laatst bewerkt:
De laatste hand gelegd aan de machine, aanbrengen van isolatie op het zuigerhuis.
Bekijk bijlage 500115

De machine is nu zover, dat deze voor het volgende vaarseizoen in het schip kan worden ingebouwd.
Voorlopig wil ik de huidige machine blijven gebruiken.

Voor mij is dit project succesvol afgesloten:


Eventueel inbouwen zal ik aangeven in mijn draadje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-43
Groet. Henk.

Prachtig,veel plezier ermee,maar dat zal wel lukken !
 
Ik volg dit al een tijd en wil mijn bewondering hierbij uitdragen. Dit is modelbouw van de bovenste plank. RESPECT
 
Foto verplaatst naar bouwverslag Dockyard V. Gr. Klaas.
 

Bijlagen

  • upload_2022-9-13_21-59-31.png
    upload_2022-9-13_21-59-31.png
    449,3 KB · Weergaven: 123
Laatst bewerkt:
Alvorens ik de machine in het schip te bouwen heb ik deze eerst getest met de vernieuwde voedingspomp en gereviseerde condensaatpomp.
In beide pompen heb ik de staafterugslagkleppen vervangen door ø4mm kogels uit siliconen rubber.
Deze zijn zacht en hebben een heel goed afdichtend vermogen.
Bij de condensaatpomp heb ik een kleine veer op de persklep gezet, daar deze door de in het condensaat aanwezige stoomolie in openstand bleef plakken.

Tijdens het testen, zie video:


ontdekte ik, dat de machine niet in beide richtingen even goed draaide.
Om de machine beter af te stellen heb ik nu een opstelling gemaakt met als belasting een elektromotor.

SAM_4290.1.jpg


Op de elektromotor wordt een stroommeter aangesloten en de afgelezen waarde is een indicatie over de afstelling.
Het toerental wordt optisch gemeten, vandaar de reflecterende sticker op het vliegwiel.

De stoomeend, stoomgenerator is ondertussen ook gerepareerd, dus als het weer een beetje hebbelijk is, kan ik buiten testen.

In de achtergrond is nog een metalen geldkistje te zien, wat voorbestemd is voor de opslag van mijn Lipo's.
De Lipo's zitten ook in een veiligheidszakje
'
Groet. Henk.
 
Op de elektromotor wordt een stroommeter aangesloten en de afgelezen waarde is een indicatie over de afstelling.
Het toerental wordt optisch gemeten, vandaar de reflecterende sticker op het vliegwiel.
Dat begrijp ik even niet: als je een ampere meter over de electromotor zet, dan sluit je hem effectief kort en levert hij niet alleen een enorm weerstandskoppel op, maar ALLE energie die je stoommachine genereert, gaat dan in warmteontwikkeling IN je ampere meter zitten. Maar die twee metingen gaan verder ook weinig aanvullends opleveren.

Dat lijkt mij een verre van ideale opstelling.

Beter is het om een schakelbare belastingsweerstand aan die electromotor te hangen, zodat je ten eerste een beetje kunt regelen wat die belasting ongeveer doet, en dan heb je de ampere meter niet eens nodig (hooguit "leuk om te weten" zolang je niet óók een spanningemeting erbij hebt), dan is een toerenteller voldoende om te kijken hoe goed of slecht je stoomachine draait.

MAAR.... je hebt een borstelmachine, en die willen wel eens de ene kant uit anders draaien dan de andere kant uit. Nogal wiedus, dat ze dus ook als generator niet altijd naar beide kanten symetrisch werken. En dan weet je NOG niks, want dan kun je wel je stoomachine zo afstellen dat hij beide kanten uit hetzelfde draait, maar de belasting is niet hetzelfde beide kanten uit. Dus dan heb je nog steeds een ongelijk lopende machine.

Borstelloze motoren hebben daar geen last van, en weerstanden hebben geen last van wisselstroom.
3 weerstanden die je in ster of driehoek kan schakelen, en dan hoef je alleen nog maar toeren te meten. Die draait beide kanten uit exact identiek.
 
Beter is het om een schakelbare belastingsweerstand aan die electromotor te hangen,

Een decadebank heb ik niet.
Wel getest met een 1Ohm 1% weerstand, hierover moest ik een spanningsmeter zetten om een indicatie te hebben.

je een ampere meter over de electromotor zet, dan sluit je hem effectief kort en levert hij niet alleen een enorm weerstandskoppel op,

Het remmend vermogen bij een belasting van 1Ohm viel mij tegen.

maar ALLE energie die je stoommachine genereert, gaat dan in warmteontwikkeling IN je ampere meter zitten.

Het redament, genererend vermogen, als generator van de kleine elektromotor was zo slecht, dat pas bij kortsluiten deze remmend vermogen opwekte.
De opgewekte stroom was circa 650mA gemeten op de 10A range.

MAAR.... je hebt een borstelmachine, en die willen wel eens de ene kant uit anders draaien dan de andere kant uit.

Indien je in beide richtingen deze op b.v 1000 omw/min laat draaien en de bijbehorende stromen meet, dan heb je een aardige indicatie,

want dan kun je wel je stoomachine zo afstellen dat hij beide kanten uit hetzelfde draait, maar de belasting is niet hetzelfde beide kanten uit.

Bij mijn kleine machine ben ik al blij als ik het verschil tussen het vermogen in beide draairichtingen binnen 20% krijg.
De machine heeft ook zijn beperkingen.
Groet. Henk
 
en decadebank heb ik niet.
Heb je toch ook niet nodig? Paar snoertjes met krokodillenbekjes heb je vast wel. Losse weerstandjes... Zo gepiept.
Wel getest met een 1Ohm 1% weerstand, hierover moest ik een spanningsmeter zetten om een indicatie te hebben.
Denk dat je nauwelijks wat mat. Zo'n motor is al gauw kV 1000 en dan heb je met je stoommachine hooguit een halve tot 1 volt,
Daar volgt een stroom uit van 50 tot 100 mA over 10 Ohm, en dan heb je het dus over ongeveer 0,025 tot 0,1 Watt.
Daar zal je stoommachine inderdaad weinig van merken.
Het redament, genererend vermogen, als generator van de kleine elektromotor was zo slecht, dat pas bij kortsluiten deze remmend vermogen opwekte.
De opgewekte stroom was circa 650mA gemeten op de 10A range.
Dan heb je gewoon niet de meest gunstige motor gekozen.
Een niet te dure multimeter (ik weet niet wat jij hebt, maar de mijne komt bij de kijkshop vandaan en is gewoon behoorlijk slecht qua meetweerstand, zal gauw een halve Ohm zijn als ik kijk naar het verschil tussen wat er ZOU moeten lopen bij een bekende spanningsbron en een bekende weerstand, en wat ik daadwerkelijk meet) dan zit je nog steeds op hooguit 1,3 Watt ongeveer. Ik denk dat je met een echte kortsluiting (dus zonder meter er tussen, gewoon een draadbrug) wat meer remmend vermogen gaat zien.
Indien je in beide richtingen deze op b.v 1000 omw/min laat draaien en de bijbehorende stromen meet, dan heb je een aardige indicatie

Bij mijn kleine machine ben ik al blij als ik het verschil tussen het vermogen in beide draairichtingen binnen 20% krijg.
Dat is dan ook wel weer waar ja...
 
Maar nu we het er toch over hebben:
Als je lage vermogens zuiver wilt meten: Een hele mooie manier om een vermogens-rem te hebben waarmee herhaalbare resultaten kunt bereiken, is gewoon een non-ferro metalen schijf (Aluminium werkt ERG goed) op een gelagerd asje. Een verstelbare beugel met een goede magneet. Zet de magneet verder of dichter bij de schijf en je hebt een heel nauwkeurig instelbare, heel erg constante remkracht. Deze remkracht wordt opgewekt door de wervelstromen in de non-ferro schijf, en wervelstromen zijn afhankelijk van de draaisnelheid en de veldsterkte. De schijf wordt uiteraard wel warm.

De beugel draait los om dezelfde as als de schijf. Een simpel electronisch weegschaaltje gebruiken om de remkracht te meten. Toerental, maal remkracht maal arm is (mits je de eenheden correct invult) rechtsstreeks het geleverde asvermogen.
 
k denk dat je met een echte kortsluiting (dus zonder meter er tussen, gewoon een draadbrug) wat meer remmend vermogen gaat zien.

Bij dit voorstel tast je helemaal in het duister, daar je geen terugkoppeling hebt.
Bij het gebruik van een ampere meter als kortsluiting kun je de waarde van de gegenereerde stroom aflezen.
Ik heb diverse analoge en digitale universeelmeters.
Op de gebruikte stroommeter, 10A range, heb ik de analoge meter met spiegelschaal aangesloten.
Deze gaf bij een meetstroom van 122mA een waarde van < 0,1Ω aan.
Onbruikbaar dus.
Nu over de klemmen van de 10A meter de spanning gemeten, deze was 2,2 mV, hetgeen een inwendige weerstand van de meter in de 10A range geeft van 0.018Ω.
Laten we dit afronden op 0.02Ω ( spanningsval bij 10A, 0,2V),
Conclusie: een draadbrug of meten met de meter maakt geen wezenlijk verschil.

Nu terug naar de doelstelling van de meetopstelling.
Deze was het zo gelijk mogelijk afstellen van de vermogens en toerental in de beide draairichtingen.
Eigenlijk een relatieve vergelijkingsmeting.
Hierbij is de absolute nauwkeurigheid van de meetapparatuur van ondergeschikt belang.
Bij consequent gebruik van dezelfde meetapparatuur krijg je vergelijkbare waarden.
Groet. Henk
 
Bij dit voorstel tast je helemaal in het duister, daar je geen terugkoppeling hebt.
Klopt... Maar:
Deze was het zo gelijk mogelijk afstellen van de vermogens en toerental in de beide draairichtingen.
Eigenlijk een relatieve vergelijkingsmeting.
Hierbij is de absolute nauwkeurigheid van de meetapparatuur van ondergeschikt belang.
Bij consequent gebruik van dezelfde meetapparatuur krijg je vergelijkbare waarden.
Lijkt mij dat een volle kortsluiting ook "consequent" is?
 
Back
Top