Dockyard V stoommachine.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Stoompomp, 6 mei 2020.

1. ruudxd

ruudxd Forum veteraan

Lid geworden:
    25 nov 2007
    Waarschijnlijk denk ik te makkelijk, maar volgens mij steekt er nog as uit de achterkant van de motor, kun je de motor dan niet 180 graden draaien om de andere draairichting te meten?

Potter vindt dit leuk.
  2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    ALS je een motor met twee asstompen hebt, kan dat, ja... Niet veel motoren hebben dat.

Potter vindt dit leuk.
  3. hans materman

hans materman

Lid geworden:
    12 sep 2005
    Een tunnelroer onder de Dockyard V ?

Potter vindt dit leuk.
  4. Stoompomp

Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    In bericht #494, https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/page-25#post-4340509
    staat de foto van de testopstelling.

Het even omdraaien van de elektromotor vraagt meer werk, dan verwacht.
    Eigenlijk vind ik het niet zo belangrijk, dat de stoommachine in de beide richtingen even hard draait.
    Als eerste stel ik het toerental voor vooruit en dan voor achteruit af.
    Indien achteruit op meer dan 80% van vooruit komt, ben ik al tevreden.
    Het afstellen geschiedt door het verstellen van de nokken, die ook onderling verstelbaar zijn.

De motor, die nu aan de machine zit had het grootste remmend vermogen van alle motoren die ik heb.
    Dit heb ik gemeten door het gebruik van twee motoren, de ene als aandrijf en de andere als generator.
    Bij geen stroommeter, kortsluiting, op de generator de aandrijfmotor laten draaien en spanning, stroom en toerental opgenomen.
    Generator kortsluiten met stroommeter en aandrijfmotor zoveel spanning geven, totdat het eerdere toerental bereikt is.
    Het verschil tussen de eerste meting en de tweede meting is een indicatie voor het remmend vermogen.

Daarnaast ook de generator, stroomopbrengst, in beide draairichtingen getest.
    De generator gaf inderdaad een verschil in de beide draairichtingen bij gelijk toerental.
    Dus bij afstellen van de draairichting de afgelezen waarde op de stroommeter in de gaten houden.

Groet. Henk.

Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  5. Stoompomp

Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Tot afgrijzen van de kaptein van de Dockyard V heeft mijn model een Kort straalbuis zoals op de Dockyard IX, zie foto.

2008-dokken-bij-grevestein.jpg

Ik heb alleen niet het plaatroer achter de straalbuis toegepast, daar ik dit te schade gevoelig vond.

Maar, na uitleg aan de kaptein, waarom ik hiervoor gekozen had, kon hij er begrip voor opbrengen.
    De Dockyard V heeft een plaatroer, maar met een plaatroer krijg ik het schip, tijdens een demo in een vaarbak, niet goed door de bocht.
    Zeker bij achteruit slaan is dit een groot probleem.
    Met de Kort straalbuis kan ik goed manoeuvreren en zeker ook bij achteruitslaan reageert het schip snel.
    Dus ondanks dat het niet model getrouw is, is het een bewuste keuze voor een straalbuis.
    Groet. Henk.

Jan Walpot, R Groen en Potter vinden dit leuk.
  6. hans materman

hans materman

Lid geworden:
    12 sep 2005

Deel Deze Pagina