Lang geleden de Smit Enterprise gebouwd op basis van de NVM tekeningen. Schaal 1:25, en daarmee geen kleintje. Meerdere keren is dit schip al hier in het MBF voorbij gekomen. Zowel in nieuwbouw als ook ombouw. En naar ik begrijp worden van dit schip ook nog steeds nieuwe modellen gebouwd. Terecht want ze heeft mooie lijnen en vaart gracieus…
De bouw van mijn schip is al bijna 40 jaar geleden gestart en kreeg diverse RC functies. Maar ze zal zo’n 25 jaar geleden voor het laatst gevaren hebben.
Intussen is alle RC eruit, evenals de motoren zodat eigenlijk alleen een casco over is. De schroefassen zitten er nog wel in en ook de schroeven zijn er nog.
Het schip heeft altijd netjes en droog opgeslagen gestaan en verkeert dan ook nog best in goede staat.
Een mooie uitdaging en tegelijk het invullen van een oude wens door ze weer een varend schip te maken (en hopelijk zonder dat er veel gesloopt hoeft te worden).
Hier een foto van het schip voor de aanvang van dit project.
Toen ik het schip bouwde heb ik netjes de tekeningen gevolgd want ik had domweg niet genoeg kennis en kunde om daarvan af te wijken.
Intussen ervaren dat veel details op de NVM tekeningen destijds erg vereenvoudigd waren en daarom geeft deze restauratie me de mogelijkheid om details toe te voegen en onderdelen aan te passen aan nieuwe inzichten. Daarnaast kan ik misschien bouwers die dit model nu bouwen , of erover denken hieraan te beginnen, helpen om een beter model te bouwen met de informatie die ik over de jaren heb verzameld.
Het echte schip is inmiddels gesloopt. Het heeft onder verschillende namen en eigenaren gevaren en is daarbij in de loop van de tijd verschillende keren aangepast. Helaas is eigenlijk maar weinig bruikbaar fotomateriaal te vinden, en zeker niet van haar begin periode bij Smit.
Verder wil ik het schip “omkatten” naar Smit Colombo en haar ook verouderen.
Daarbij is dit dan mijn voorbeeld/leidraad voor het kleurenschema.
Gr. Jan Blonk
De bouw van mijn schip is al bijna 40 jaar geleden gestart en kreeg diverse RC functies. Maar ze zal zo’n 25 jaar geleden voor het laatst gevaren hebben.
Intussen is alle RC eruit, evenals de motoren zodat eigenlijk alleen een casco over is. De schroefassen zitten er nog wel in en ook de schroeven zijn er nog.
Het schip heeft altijd netjes en droog opgeslagen gestaan en verkeert dan ook nog best in goede staat.
Een mooie uitdaging en tegelijk het invullen van een oude wens door ze weer een varend schip te maken (en hopelijk zonder dat er veel gesloopt hoeft te worden).
Hier een foto van het schip voor de aanvang van dit project.
Toen ik het schip bouwde heb ik netjes de tekeningen gevolgd want ik had domweg niet genoeg kennis en kunde om daarvan af te wijken.
Intussen ervaren dat veel details op de NVM tekeningen destijds erg vereenvoudigd waren en daarom geeft deze restauratie me de mogelijkheid om details toe te voegen en onderdelen aan te passen aan nieuwe inzichten. Daarnaast kan ik misschien bouwers die dit model nu bouwen , of erover denken hieraan te beginnen, helpen om een beter model te bouwen met de informatie die ik over de jaren heb verzameld.
Het echte schip is inmiddels gesloopt. Het heeft onder verschillende namen en eigenaren gevaren en is daarbij in de loop van de tijd verschillende keren aangepast. Helaas is eigenlijk maar weinig bruikbaar fotomateriaal te vinden, en zeker niet van haar begin periode bij Smit.
Verder wil ik het schip “omkatten” naar Smit Colombo en haar ook verouderen.
Daarbij is dit dan mijn voorbeeld/leidraad voor het kleurenschema.
Gr. Jan Blonk
Laatst bewerkt: