Restauratie oude “Smit Enterprise”

Lang geleden de Smit Enterprise gebouwd op basis van de NVM tekeningen. Schaal 1:25, en daarmee geen kleintje. Meerdere keren is dit schip al hier in het MBF voorbij gekomen. Zowel in nieuwbouw als ook ombouw. En naar ik begrijp worden van dit schip ook nog steeds nieuwe modellen gebouwd. Terecht want ze heeft mooie lijnen en vaart gracieus…
De bouw van mijn schip is al bijna 40 jaar geleden gestart en kreeg diverse RC functies. Maar ze zal zo’n 25 jaar geleden voor het laatst gevaren hebben.
Intussen is alle RC eruit, evenals de motoren zodat eigenlijk alleen een casco over is. De schroefassen zitten er nog wel in en ook de schroeven zijn er nog.
Het schip heeft altijd netjes en droog opgeslagen gestaan en verkeert dan ook nog best in goede staat.
Een mooie uitdaging en tegelijk het invullen van een oude wens door ze weer een varend schip te maken (en hopelijk zonder dat er veel gesloopt hoeft te worden).
Hier een foto van het schip voor de aanvang van dit project.
IMG_0466.jpeg


Toen ik het schip bouwde heb ik netjes de tekeningen gevolgd want ik had domweg niet genoeg kennis en kunde om daarvan af te wijken.
Intussen ervaren dat veel details op de NVM tekeningen destijds erg vereenvoudigd waren en daarom geeft deze restauratie me de mogelijkheid om details toe te voegen en onderdelen aan te passen aan nieuwe inzichten. Daarnaast kan ik misschien bouwers die dit model nu bouwen , of erover denken hieraan te beginnen, helpen om een beter model te bouwen met de informatie die ik over de jaren heb verzameld.

Het echte schip is inmiddels gesloopt. Het heeft onder verschillende namen en eigenaren gevaren en is daarbij in de loop van de tijd verschillende keren aangepast. Helaas is eigenlijk maar weinig bruikbaar fotomateriaal te vinden, en zeker niet van haar begin periode bij Smit.
Verder wil ik het schip “omkatten” naar Smit Colombo en haar ook verouderen.
Daarbij is dit dan mijn voorbeeld/leidraad voor het kleurenschema.
IMG_1290.jpg


Gr. Jan Blonk
 
Laatst bewerkt:
Mooi.:banana::banana:
Ik zit al weer startklaar om dit project te volgen.
Een mooi schip en met jou kunsten zal dit er wel weer goed uit gaan zien.

Grt John
John, ik hoop dat je zitvlees hebt, want ik heb geen haast….het is zeker een mooie sleper. Ook historisch wel interessant want dit waren schepen die model hebben gestaan voor de latere series Smit bevooradingsschepen.
 
Laatst bewerkt:
Jan, ik weet het, zo heb ik ook met veel bewondering de Hemerica gevolgd.
Als het allemaal te snel gaat worden we overvoerd met alle mooie plaatjes.

Grt John
 
Het schip is klassiek van hout op spanten gebouwd maar niet bedekt met polyester of epoxy. Wel goed afgewerkt met middelen om het hout te preserveren. Aan de romp hoeft dan ook niet zo veel te gebeuren.
Maar omdat er toch veel ballast in moest, ben ik ooit zo dom geweest om cement in de boeg te storten. Dat is natuurlijk wel gaan werken en daardoor is de massieve kop op de overgang gescheurd.
Dat werd dus de eerste grote reparatie klus.

De kop geschuurd tot op het hout, daarna de scheur diep genoeg open gemaakt en met epoxy opgevuld. En daarna glasdoek met epoxy erop en de romp weer strak gemaakt.
IMG_5988.jpeg


Schilderwerk komt later wel, waarbij ik de keuze van de verf nog even uitstel.
Dit schip indertijd nl. gespoten en geschilderd met verf op terpentine basis. Ik twijfel nu of ik dat weer doe, of anders overschilderen met watergedragen lakken. Sommige losse delen worden toch ook gedaan worden met Vallejo acryl.

Bij het aanpakken van de kop kom je vanzelf ook aan de verschansing en het voordek. Een paar kleine dingen die ik, om erin te komen, eerst maar heb gedaan….
Op de foto’s van het echte schip zijn nl. spuipoorten te zien. Die stonden niet op de NVM tekening…..maar gaan er nu wel in.

IMG_5919.jpeg


Ook zijn er kleine ronde doorvoeren. Daar gaan bijv. de kettingen door waarmee een stootrubber werd opgehangen.Ook die er maar ingemaakt. (Op deze foto is het scheurtje links boven de ankerkluis net een beetje te zien).
IMG_5920.jpeg


gr. Jan B
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jan,

Als je Googled op Banckert krijg je de oude Enterprise

Het het zuster schip de Pioneer is nog steeds in de vaart geloof ik.

Misschien dat dit je helpt, succes!! We gaan het volgen.
 

Bijlagen

  • 4048D0CD-829C-4349-9108-FC2654E9EEBF.jpeg
    4048D0CD-829C-4349-9108-FC2654E9EEBF.jpeg
    226 KB · Weergaven: 152
Denk dat die restauratie c.q. omkatten bij jou wel in goed handen is Jan. Neem aan dat de oude lak dermate is uitgehard dat een andere soort geen ongewenste reacties meer geeft. Kan me voorstellen dat zo'n kluit cement niets meegeeft en het hout op de rand daarvan breekt of scheurt. Mijn ervaring is dat hout altijd blijft werken en dat het daartoe de ruimte moet hebben. Hett is maar net wat je met het model voor hebt. Frequent varen of zo nu en dan. Een paar jaar geleden redeneerde ik dat mijn modellen moesten kunnen varen op het moment dat ik dat wilde. Maar met het klimmen der jaren worden die momenten steeds spaarzamer. Het plan om mijn avatar een epoxy jasje met glasweefsel aan te trekken raakt daardoor steeds verder op de achtergrond. En de werkplaats die ik indertijd ter beschikking had is er niet meer. Ongetwijfeld zul je er weer iets moois van maken en hebben wij weer iets om te volgen en ons te verbazen. Wordt wel wat! zou een Groninger zeggen. En om in stijl te blijven; Veel heil en zegen voor het nieuwe jaar! Gr. Klaas.
 
Denk dat die restauratie c.q. omkatten bij jou wel in goed handen is Jan. Neem aan dat de oude lak dermate is uitgehard dat een andere soort geen ongewenste reacties meer geeft. Kan me voorstellen dat zo'n kluit cement niets meegeeft en het hout op de rand daarvan breekt of scheurt. Mijn ervaring is dat hout altijd blijft werken en dat het daartoe de ruimte moet hebben. Hett is maar net wat je met het model voor hebt. Frequent varen of zo nu en dan. Een paar jaar geleden redeneerde ik dat mijn modellen moesten kunnen varen op het moment dat ik dat wilde. Maar met het klimmen der jaren worden die momenten steeds spaarzamer. Het plan om mijn avatar een epoxy jasje met glasweefsel aan te trekken raakt daardoor steeds verder op de achtergrond. En de werkplaats die ik indertijd ter beschikking had is er niet meer. Ongetwijfeld zul je er weer iets moois van maken en hebben wij weer iets om te volgen en ons te verbazen. Wordt wel wat! zou een Groninger zeggen. En om in stijl te blijven; Veel heil en zegen voor het nieuwe jaar! Gr. Klaas.

Dank je Klaas, laten we er een goed jaar van gaan maken…en misschien ook nog jonge modelbouwers inspireren.
De verf is zeker goed uitgehard, dat geeft ook geen technisch probleem. Maar de zijdeglans van terpentine gedragen verf is mooier (althans, dat vind ik).
Varen met zo’n groot model is wel een onderneming. Onhandig groot en voordat ze kan varen moet er veel ballast in…dat moet je ook allemaal meenemen…
Dus echt geen schip dat je wekelijks uitlaat. Nu ben ik toch al niet zo van het varen, dus…
Maar ik vind wel dat een schip dat ik maak moet kunnen varen. En ik weet uit het verleden dat dit schip zo mooi statig kan varen.
Maar toch een mooi project om het nieuwe jaar mee te beginnen. (En stiekem ben ik al een stukje verder….)
Gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jan,

Als je Googled op Banckert krijg je de oude Enterprise

Het het zuster schip de Pioneer is nog steeds in de vaart geloof ik.

Misschien dat dit je helpt, succes!! We gaan het volgen.

De Enterprise/ Banckert/Christos XXII is inmiddels gesloopt.
Van de Leon 1 (ex- Pioneer) is volgens geen actuele informatie meer.
Gr. Jan
 
Op het voordek staat de ankerlier.Volgens de NVM tekening ziet deze er zo uit..
IMG_3760.jpeg


Op foto’s van de luchtfoto’s van de Christos XXII in droogdok heb ik een nieuwe lier gemaakt.
Op mijn verzoeken om info aan de Griekse reder is nooit gereageerd en daarom heb ik mijn best gedaan op basis van een paar foto’s en de gegeven hoofdmaten op de NVM tekening.
Toen werd het dit….
IMG_7031.jpeg


Ik heb hier het dek al een lichter kleurtje gegeven en de eerste roestsporen op gezet. Het gaat hier alleen nog om een proef om de beste dekkleur te krijgen.
De originele groene kleur was een Lily brand marine nr 415 zonder een directe omzetting naar een RAL kleur. Maar met een licht witte waas en roest wordt de kleur toch anders….

Gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een daar ik zelf het zelfde schip bezit met aanpassingen van de bankert en de cristos.
Grt peter
 
Verder heb ik alle staanders tegen de verschansing nieuw gemaakt en voorop, onder de rollen, nog bergruimte is toegevoegd. Dit alles naar aanleiding van de luchtfoto’s van de ChristosXXII. Of het helemaal klopt weet ik niet, maar het oogt goed…

Hier liggen de staanders gereed
IMG_5969.jpeg


De bergruimten vooronder. Deze stonden niet op de NVM tekeningen, maar zijn wel zichtbaar op de Christos foto’s.
Hier tijdens de aanbouw en nog niet helemaal afgewerkt. Net als de versterkingen naast het kluisgat die hier nog ontbreken.
IMG_5967.jpeg


Dan kompleet en opgebouwd met de beting zonder voetplaat (die wel op de NVM tekening staat maar ik nergens bevestigd zag.
Ook te zien zijn de afgedichte openingen voor de ankerkettingen.
IMG_7036.jpeg


Verder nog een paar ontbrekende ventilaties toegevoegd (afgeleid van de Smit foto’s). De staande geleiderollen aangepast door ze overeenkomstig de werkelijkheid een beetje onder een schuine hoek te zetten…..
En natuurlijk ook de scheepsbel…..en dan ziet het voorste dek er nu zo uit.
Net te zien zijn de “rubber” fenders voorop tegen de boeg (die ik nog nooit had gemaakt..) en nu natuurlijk niet meer mogen ontbreken.
IMG_7035.jpeg


Gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Dan kompleet en opgebouwd met de beting zonder voetplaat (die wel op de NVM tekening staat maar ik nergens bevestigd zag.
Lijkt me stug dat die beting niet op een verdikte voetplaat staat, al kan het natuurlijk maar zo zijn dat de bouwers van het oorspronkelijke schip er voor gekozen hebben die voetplaat in het dek in te laten zodat hij op foto's niet echt te zien is. Al zie ik daar geen goede reden voor want het is alleen maar duur zonder werkelijk nut.
Ook te zien zijn de afgedichte openingen voor de ankerkettingen.
Die heb je mooi gemaakt! Dat zou wel overeenkomen met de ingelaten voetplaat, want dergelijke kluis-luiken zie je eigenlijk alleen bij de wat luxer gebouwde schepen. Ik heb ze denk ik maar één keer meegemaakt.
In de praktijk werken ze erg makkelijk maar voldoen ze slecht in zware weersomstandigheden.

Word een prachtig model op deze manier!
 
"En stiekem ben ik al een stukje verder"
Ik hoor je op de beurs nog antwoorden op mijn vraag en wat is je volgende project? "Nou eerst de heftruck en daarna zien we wel..."

Stiekem was je hier dus al volop mee bezig..
Wordt vast een mooi project jouw kennis en kunde kennende. Ik ga het volgen.

En uh de beting voorop, op de weinige foto's is toch echt te zien dat er geen voetplaat zichtbaar is, zelf vermoed ik dat de staanders in werkelijkheid doorlopen tot aan het kielvlak en onderhuids tegen het dek verstevigd zijn aangebracht.

Succes iig en veel plezier, maar dat komt wel goed.

PS ben tzt ook wel benieuwd hoe het met de heftruck zal worden...
 
"En stiekem ben ik al een stukje verder"
Ik hoor je op de beurs nog antwoorden op mijn vraag en wat is je volgende project? "Nou eerst de heftruck en daarna zien we wel..."

Stiekem was je hier dus al volop mee bezig..
Wordt vast een mooi project jouw kennis en kunde kennende. Ik ga het volgen.

En uh de beting voorop, op de weinige foto's is toch echt te zien dat er geen voetplaat zichtbaar is, zelf vermoed ik dat de staanders in werkelijkheid doorlopen tot aan het kielvlak en onderhuids tegen het dek verstevigd zijn aangebracht.

Succes iig en veel plezier, maar dat komt wel goed.

PS ben tzt ook wel benieuwd hoe het met de heftruck zal worden...
Klopt Hans. Ik heb het schip al een poosje op mijn hobbykamer staan en deed/doe af en toe eens wat. Wat ik nu laat zien is al werk van de afgelopen 1,5 jaar.
Maar ik wist niet of een verslag hiervan op MBF wel interessant zou zijn. Daarnaast heb ik geen planningen dan kan het zomaar lang stilvallen.
Gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Het is bij mijn weten zelfs standaard dat de verstevigingen onderdeks zijn aangebracht.
Net als bij de grondstopper van het grondtakel.

Aan dek is vaak niet veel meer te zien dan een paar knietjes.
 
Back
Top