Restauratie oude “Smit Enterprise”

Waarom zou het niet interessant zijn voor het MBF?
Het forum staat niet vol met verslagen over de Enterprise en al helemaal niet over veroudering.
Daarnaast is jouw bouw en veroudering kunde voor velen een utopie en kunnen daar van leren en zoals je zelf zei: "misschien trekt het jongeren aan."

Nu ik dat zeg.... misschien ook mijn bouwverslag van mijn mooring tug toch eens afronden...
Bootje vaart al 2jr.

Van mijn Happy Hunter hier geen verslag bijgehouden iig, daar staan er hier genoeg van.
Doe dat wel op fb, echter geen veroudering
A: Heb de kunde niet.
B: Ik bouw hem zoals in zijn eerste 2jr.

@Bootjebouwer 2 Klopt, reden is simpel: Kracht spreiding, op deze manier worden de krachten over een groter oppervlakte verspreid, als er alleen een voet onder zat, zou je bij sterke krachten het dek los kunnen trekken.
Dat is de reden dat bettings etc vaak zonder voet, maar onderdeks doorlopen, voor bolders geldt dat niet, die hebben veel minder krachten te verduren en volstaat een versterking op de huid.

Laatst bewerkt:
Waarom zou het niet interessant zijn voor het MBF?.

Nou, in dat geval ga ik maar gewoon verder….

Op de NVM tekeningen zijn alle dekken/vlakken op de randen glad afgewerkt. In werkelijkheid zit er een opstaand (water) randje doordat het verticale vlak tot voorbij het dekniveau is doorgetrokken.
Dus ook dat is inmiddels toegevoegd.
Te beginnen met het dak van de opbouw voor de stuurhut.
Op het voordek stonden ook de reddingsmiddelen. Vanuit de chronologie van de verschillende foto’s concludeer ik dat er in een later stadium bescherming voor is gezet. Ook deze schermen ( weliswaar een beetje aangepast) heb ik toegevoegd.

Hier het opstaande randje voorop.
IMG_5918.jpeg

En hier de integratie met de schermen.
Nb. Bij de drie patrijspoorten ( rechtsvoor op de foto) heb ik ook een aanpassing gedaan. De NVM tekening gaf hiervoor destijds alleen een overzicht en geen exacte maatvoering. Op basis van de foto’s is de buitenste patrijspoort nu verzet naar de binnenkant.

IMG_7034.jpeg

Gr. Jan

Laatst bewerkt:
Maar ook stringers etc. om de krachten over te brengen op de scheepsconstructie?
Onderdeks wel. Aan dek niet.
Mijn verklaring (voor mezelf) voor die aan dek zichtbare verdikking van het dek is altijd geweest dat het makkelijker is de spanten "recht" en "vlak" te houden en die dikkere plaat er bovenop te leggen, want die dikke plaat "inleggen" in het dek houdt in dat je de spanten en stringers iets moet aanpassen om dat toe te laten. Goedkoper om die dikte dan maar aan dek te hebben, staalwerk betaal je per slot van rekening per snede of bewerking,

Maar je ziet verschillende methoden door elkaar heen:
Dat is de reden dat bettings etc vaak zonder voet, maar onderdeks doorlopen, voor bolders geldt dat niet, die hebben veel minder krachten te verduren en volstaat een versterking op de huid.
Ik ben (nog) geen sleepboot-exert, dus kan heel goed dat betings vroeger zo gebouwd werden.Maar dat van die bolders ben ik dan weer niet met je eens.
Dat is nogal situatie-afhankelijk. Scheepje waar ik nu op vaar, heeft op de bak de bolders inderdaad "zo aan dek" staan, maar achterop niet. Daar staan ze toch echt op versterkte plekken. Reden daarvoor is dat de constructie van de bak in zijn geheel veel sterker is, en de dekplaten dikker zijn vergeleken met achterop.
De bolders zijn zowel voor als achter geloof ik op 40 ton berekend en op 28 ton gemerkt.

Ik heb zelf geen technisch onderbouwde verklaring voor het wel of niet aanwezig zijn van grondplaten. En jammergenoeg heb ik ook geen duidelijke foto’s van details op het voordek. Dus ik moet werken met wat ik wel heb, en daarop zie ik geen plaat bij de.beting. Wat opviel op de luchtfoto in het droogdok was dat de behuizing/ geleiding van de afsluitende schuifbare deksels/stoppers van de ankerketting vrijwel tegen/tussen de verticalen van de beting vallen. Dan blijft er weinig plaats voor een grondplaat zoals op de NVM tekening.
Onder de bolders zit wel een grondplaat. Daarom heb ik er voor gekozen dat nu ook zo aan te passen. Daarbij zijn bij mij de voorste bolders voorzien van draadeind waarmee ze in het spantenframe worden vast gezet.. Daarmee is het dek meteen gezekerd en kunnen de bolders ook nog wat krachten verwerken mocht dat nodig zijn…

Een opstaande rand zoals op het dak voorop, heb ik verder ook aangebracht op de andere dekken.
Hier bij de opgang naar de stuurhut.
IMG_5924.jpeg

En hier op het brugdek.
IMG_5923.jpeg

En ook op het platform tussen de schoorstenen.
IMG_5917.jpeg

Dit zijn kleine en eigenlijk niet erg opvallende details, maar op de een of an andere manier geven ze optisch toch meer “diepte” en realisme.

Gr. Jan

Laatst bewerkt:
Op het dak staan de vier vlotten. Twee aan iedere kant.
In nood scharnieren deze naar buiten en zo kunnen de vlotten over de verschansing uitgezet worden.
Ik heb daar vroeger nooit echt veel aandacht aan geschonken en daarom is ook hier wat extra werk nodig.

Dit was de situatie. De vlotten lagen optisch “los” in de houders.
Achter de vlotten staat een hekwerk. Dat heb ik hier al vervangen door een uitvoering van iets dikker rond op basis van mijn interpretatie van fotomateriaal.
IMG_7029.jpeg

De vlotten zijn nu gezekerd met “spanbanden” die aan de buitenkant vast zitten aan de houders en aan de binnenkant samenkomen en gekoppeld is aan het dek. Daarbij ook de lijn voor het automatisch uitvouwen.
Op de foto in post 22 is te zien waar de banden aan de buitenkant vast zitten.

Aan de binnenkant niet allemaal tot het uiterste gedetailleerd,. Daarvoor heb ik geen info genoeg, maar het ligt daar ook eigenlijk best verborgen.
Na het schilderen in een later stadium worden de spanbanden opnieuw gemaakt.
tip. Ik gebruik voor de spanbanden reepjes gesneden van sporttape. Dat is wit, kleeft erg goed op elkaar en zo kun je ook volstaan met de uiteinden om de bevestigingspunten heen om te vouwen en dan op elkaar te kleven.

IMG_7027.jpeg

Gr. Jan

Laatst bewerkt:
Kan me voorstellen dat de relingen achter de reddingsvlotten geplaatst zijn om wat steun te hebben als de vlotten naar buiten worden gedrukt en je er niet onverwacht achteraan kukelt. Het s nu wel leuk met die opstaande randen op de accommodatie Jan, maar nu moet je om het dek droog te houden wel loospijpen maken.:) In de binnenvaart zag je vaak dat het opstaande randje was voorzien van halfrond profiel. Gr. Klaas.

Kan me voorstellen dat de relingen achter de reddingsvlotten geplaatst zijn om wat steun te hebben als de vlotten naar buiten worden gedrukt en je er niet onverwacht achteraan kukelt. Het s nu wel leuk met die opstaande randen op de accommodatie Jan, maar nu moet je om het dek droog te houden wel loospijpen maken.:) In de binnenvaart zag je vaak dat het opstaande randje was voorzien van halfrond profiel. Gr. Klaas.

Klaas. Klopt die zitten er ook…
Hier de afvoer aan BB. Het is de dikste pijp rechts, die bovenaan net tot onder de rand zit.
Ernaast zit een pijpje voor de sprinkler installatie (als ik zo naar de foto kijk, denk ik dat ik die toch wat dikker moet maken….) die onder de ramen van de stuurhut loopt.
De zwarte stijgende stang is de leuning van de trap, Die loopt verder voorlangs langs de opbouw onder de stuurhut.
De linker stang is ook een leuning, die bovenaan omgebogen is terug naar het dek, en onderaan wegbuigt en naar voren verder rond de opbouw gaat als handrail.
Aan de SB kant hetzelfde idee met de afvoer, maar dan veel eenvoudiger, zonder trap en zonder sprinklerleiding.
IMG_5925.jpeg

Gr. Jan B

Laatst bewerkt:
Daar horen nog hydrostatic releases in die bindsels tussen spanbanden en dek. Anders komen de vlotten niet los en blazen ze dus ook niet automatisch op.

Maar het ziet er absoluut heel goed uit zo.

Klopt Brutus, maar dat bedoelde ik met “ niet tot het uiterste gedetailleerd” bij de foto in post 29.

Begint zo steeds meer te leven Jan! Heb je geen stukje dammen- of mannetjesketting voor op de ankerlier? Jouw skills kennende zie je best wel kans om die dammen er in te maken. Gr. Klaas.

Begint zo steeds meer te leven Jan! Heb je geen stukje dammen- of mannetjesketting voor op de ankerlier? Jouw skills kennende zie je best wel kans om die dammen er in te maken. Gr. Klaas.
Klaas, zo inderdaad niet echt een ankerketting…maar dit staat niet hoog op mijn lijstje….

Back