Dockyard V stoommachine.

MAAR.... je hebt een borstelmachine, en die willen wel eens de ene kant uit anders draaien dan de andere kant uit. Nogal wiedus, dat ze dus ook als generator niet altijd naar beide kanten symetrisch werken. En dan weet je NOG niks, want dan kun je wel je stoomachine zo afstellen dat hij beide kanten uit hetzelfde draait, maar de belasting is niet hetzelfde beide kanten uit. Dus dan heb je nog steeds een ongelijk lopende machine..

Waarschijnlijk denk ik te makkelijk, maar volgens mij steekt er nog as uit de achterkant van de motor, kun je de motor dan niet 180 graden draaien om de andere draairichting te meten?
 
ALS je een motor met twee asstompen hebt, kan dat, ja... Niet veel motoren hebben dat.
 
maar volgens mij steekt er nog as uit de achterkant van de motor, kun je de motor dan niet 180 graden draaien om de andere draairichting te meten?

In bericht #494, https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/page-25#post-4340509
staat de foto van de testopstelling.

Het even omdraaien van de elektromotor vraagt meer werk, dan verwacht.
Eigenlijk vind ik het niet zo belangrijk, dat de stoommachine in de beide richtingen even hard draait.
Als eerste stel ik het toerental voor vooruit en dan voor achteruit af.
Indien achteruit op meer dan 80% van vooruit komt, ben ik al tevreden.
Het afstellen geschiedt door het verstellen van de nokken, die ook onderling verstelbaar zijn.

De motor, die nu aan de machine zit had het grootste remmend vermogen van alle motoren die ik heb.
Dit heb ik gemeten door het gebruik van twee motoren, de ene als aandrijf en de andere als generator.
Bij geen stroommeter, kortsluiting, op de generator de aandrijfmotor laten draaien en spanning, stroom en toerental opgenomen.
Generator kortsluiten met stroommeter en aandrijfmotor zoveel spanning geven, totdat het eerdere toerental bereikt is.
Het verschil tussen de eerste meting en de tweede meting is een indicatie voor het remmend vermogen.

Daarnaast ook de generator, stroomopbrengst, in beide draairichtingen getest.
De generator gaf inderdaad een verschil in de beide draairichtingen bij gelijk toerental.
Dus bij afstellen van de draairichting de afgelezen waarde op de stroommeter in de gaten houden.

Groet. Henk.
 
Een tunnelroer onder de Dockyard V ?

Tot afgrijzen van de kaptein van de Dockyard V heeft mijn model een Kort straalbuis zoals op de Dockyard IX, zie foto.

2008-dokken-bij-grevestein.jpg


Ik heb alleen niet het plaatroer achter de straalbuis toegepast, daar ik dit te schade gevoelig vond.

Maar, na uitleg aan de kaptein, waarom ik hiervoor gekozen had, kon hij er begrip voor opbrengen.
De Dockyard V heeft een plaatroer, maar met een plaatroer krijg ik het schip, tijdens een demo in een vaarbak, niet goed door de bocht.
Zeker bij achteruit slaan is dit een groot probleem.
Met de Kort straalbuis kan ik goed manoeuvreren en zeker ook bij achteruitslaan reageert het schip snel.
Dus ondanks dat het niet model getrouw is, is het een bewuste keuze voor een straalbuis.
Groet. Henk.
 
Ik heb nog zo een straalbuis liggen .
Even iets verbouwen en dan heb ik ook een kortstraalbuis
Met achterplaatje .
Zit er aan vast .
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk vind ik het niet zo belangrijk, dat de stoommachine in de beide richtingen even hard draait.
.

Ach, op echte schepen is dat ook vaak zo, of het nou een diesel of een stoommachine is. Turbine stoom schepen hebben vaak maar een relatief klein achteruit turbine-tje. Ook omkeerbare diesels lopen lang niet altijd even hard buiten kanten op.

Jeroen
 
Het is ook niet zo heel erg interessant, in die zin, dat een schroef in zijn achteruitrichting minder goed werkt, en ook vaak veel minder vermogen opneemt. Mijn stoommachientje draait in het water achteruit sneller dan vooruit, omdat de schroef in achteruitrichting minder effectief is en DUS minder weerstand heeft.
Til je de boot uit het water, dan is dat verschil weg...
 
Mijn 12 meter scheepje doet hetzelfde, achteruit draait de 6 cilinder zeker 600 toeren meer dan vooruit.
Met de kotter heb ik dat niet geprobeerd.
 
Beste modelbouwers,

Wij willen jullie namens Henk allemaal bedanken voor de afgelopen jaren op dit forum. Het waren leerzame jaren, zo is er ontzettend veel informatie gedeeld en kennis opgedaan. Henk heeft gekozen om 16 Juli 2024 door middel van zelf gekozen euthanasie uit het leven te stappen, na een slopende ziekte te hebben gehad.

Met vriendelijke groet,

De familie
 
Ach jee! Henk heeft altijd ontzettend veel bijgedragen aan dit forum. Ik heb altijd veel geleerd van hem.
Veel sterkte met jullie verlies.

Jeroen
 
Gecondoleerd.....!
Op beurzen en demonstraties van zijn mooie Dockyard, altijd met genoegen zijn bouwsels en vorderingen mogen aanschouwen.
Nog een echte modelbouwer, die iedereen met raad en daad wilde bijstaan.
Moge hij rusten in vrede.
 
Dat is even schrikken. Gecondoleerd met het verlies. Bewaar goede herinneringen aan Henk. Gr. Klaas.
 
Gecontroleerd, ik heb van henk mooie info ontvangen in de afgelopen jaren waar ik veel aan heb gehad. Veel sterkte met dit verlies voor de gehele familie!
Grt peter
 
Beste modelbouwers,

Wij willen jullie namens Henk allemaal bedanken voor de afgelopen jaren op dit forum. Het waren leerzame jaren, zo is er ontzettend veel informatie gedeeld en kennis opgedaan. Henk heeft gekozen om 16 Juli 2024 door middel van zelf gekozen euthanasie uit het leven te stappen, na een slopende ziekte te hebben gehad.

Met vriendelijke groet,

De familie

Bedroefd dat we Henk zijn adviezen, commentaren, vragen en "klankborden" bij het oplossen van modelbouwproblemen moeten missen, maar het is een fijne gedachte dat hij die laatste moeilijke beslissing zélf genomen heeft.

Rust in vrede,
 
Ergens hou je er rekening mee dat iemand weg blijft, als er geen reacties meer komen.
Toch is het een bericht dat hard aankomt.
Mijn condoleances voor de familie van Henk.
Ik heb zijn bijdragen op dit forum altijd met belangstelling gelezen en ervan geleerd.
Wat hij bedacht en gemaakt heeft doe ik hem niet na.
Henk, rust zacht.
 
Ach mijn hemel. We zullen Henk zijn ruimhartige bijdragen gaan missen. Zijn kundigheid in techniek. Zijn goede theoretische achtergrond. Zijn vriendelijkheid en geduld.

Met veel plezier heb ik zijn bijdragen over de Theodor Heuss gelezen en van gedachten gewisseld. Die bijdragen zal ik gaan missen.

Rust in vrede Henk
 
Gecondoleerd....
We zullen Henk missen met zijn bijdrage en antwoorden op vragen die hier gesteld worden.
Henk in maart nog meegemaakt bij de hardsoldeer workshop in Steyl.

Henk rust zacht.
 
Back
Top