Beste Frank,
ik neem even de vrijheid je vraag in ingekorte vorm hier te plaatsen:
Ik ben namelijk op zoek naar een electrozwever van 5 mt span met de vliegeigenschappen van een f5j en dus ook een relatief laag gewicht.
Nu had ik 2 zwevers van Valenta op het oog namelijk de thermiek xxxl of de chilli(gps).
Welke zou volgens u kennis de beste thermiek zwever zijn.
Eerst maar enkele tegen vragen:
- wat vindt jij vliegeigenschappen van een F5J?
- Waarom 'dus ook' een laag gewicht?
- wat wil je met 1mtr extra spanwijdte toevoegen aan de bestaande hoge vliegperformance van een high-end F5J kist?
- Waar vlieg je je zwevers vooral?
Dan je vraag mbt de Chilli of de Thermik XXL. De laatste van de 2 is gemoedelijkste thermiekvlieger. De Chilli is meer de allrounder, vraagt een andere vliegstijl.
Dan verder denkend: je treedt met 5mtr spanwijdte buiten de sportklasse F5J. Je bent niet meer gebonden aan de daarvoor geldende regels en hoeft dus ook niet met een ontwerp aan te komen dat maximaal presteert binnen die regels. Met andere woorden: wil jij 5mtr spanwijdte, dan kun je die spanwijdte ook daadwerkelijk gaan benutten! Kort door de bocht: met het vergroten van de spanwijdte kun je naar betere glijgetallen toe, je massa kan toenemen, vleugelbelasting neemt toe waardoor je vliegsnelheid toeneemt, je Reynoldsgetal neemt toe waardoor het eenvoudiger is profielen te laten presteren. Daarom vliegt groter over het algemeen fijn.
Voorbeeld van mijn zwevers:
Supra, 3.4mtr spanwijdte, elektro uitvoering 1750 gram vlieggewicht. (514 gram per meter spanwijdte)
Adamas, 5.5mtr spanwijdte, elektro uitvoering 6700 gram vlieggewicht. (1218 gram per meter spanwijdte)
JS1, 7mtr spanwijdte, pure zwever, 13800 gram vlieggewicht. (1971 gram per meter spanwijdte)
Per zwaarder belaste vleugel (massa per meter) neemt de daalsnelheid toe, maar het glijgetal nog véél meer. En precies dat laatste kun/moet je benutten.
Hoe ik er mee vlieg in het vlakke land: thermieksterkte bepaald mijn voorkeur voor de te kiezen kist, in combinatie met de heersende wind. Ik ben GEEN wedstrijd vlieger!!! Vind het fijn om lekker ontspannen thermiek te vliegen en ben het gelukkigst als ik de JS1 na een uurtje weer mooi kan landen.
Ik vlieg ze allemaal van 0 wind tot een windje 4., daarboven vind ik het niet meer leuk. De Supra heeft de minste thermiek nodig om boven te blijven van de 3 genoemde voorbeelden. Maar al HEEL SNEL kan de zwaardere Adamas ingezet worden en vlieg ik die liever. Waarom?? Omdat die veel verder steekt, sneller vliegt.
Dat brengt mij bij jouw dilemma en daar heb ik het volgende advies voor: De overlap tussen een 4mtr F5J en een wat zwaardere elektro SPORT thermiekzwever is zo groot dat een 5mtr F5J NIETS toevoegt. Je mist de massa (het gewicht) voor een serieuze verbreding van je vliegmogelijkheden die een wat zwaardere 5mtr kist brengt.
Ik denk dat je gelukkig wordt van:
http://wshp.de/thermikxxxl/thermik_xxxl.html
Bertus gaf aan dat de romp wellicht te kort is geweest. Het eerst merk je dat aan je rudder/richtingsstabileit. In nieuwe versies hebben ze dat kennelijk verbeterd door het rudder te vergroten:
http://www.valentamodel.cz/en/index.php/thermik-xxxl-49m-a42
just my 2 cents.