5 mt f5j zwever gezocht.

Maar goed, je vorige vraag leidde tot 5 pagina's hulp van iedereen, waarbij je aangaf een kist besteld te hebben.
Vervolgens zijn de mensen die jou hebben geholpen, benieuwd naar het resultaat, en dan reageer je ineens nergens op.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/nieuwe-f5j-bak.277337/
Ik heb jammer genoeg nog niets besteld daar er niets te vinden is dat voldoet aan mijn eisen en ik reageer op elke post die geplaatst word,dus kijk wel eerst ff na voor je klaagt.

Ik heb misschien ook te veel mijn mening opgedrongen, dat was niet mijn bedoeling, het was meer om eventuele tunnelvisie te voorkomen.

Ik denk ook nog steeds dat er geen enkele bouwer tijd en geld steekt in de ontwikkeling van een 5-meter-model met f5j specificaties/vleugelbelasting.

Zowieso denk ik dat de voordelen van dat hele lage gewicht zich juist op lage hoogtes en in kleine bellen uitbetalen en daar is een 5 meter ineens een lompe bak. Zeker als ik het vergelijk met hoe bijvoorbeeld een 3,7mtr al wendwaarder is dan een 4 meter model.

Laatst bewerkt:
Al enkele dagen op zoektocht op het internet en kwam zojuist op valenta models uit.
Zij hebben 2 mogelijke kandidaten namelijk de thermiek xxxl en de chilli.
Iemand daar ervaring mee.

Als je mikt op laag gewicht en "f5j achtig" dan lijkt me die thermik xxxl niet het juiste model met 5 kg.
Die vliegt "als een echte", geven ze zelf aan, en ik vermoed dat je meer een floater zoekt.
Overigens alles relatief, want ca 50 g/dm vleugelbelatiis zeker niet veel.

Als je denkt dat deze past bij wat je zoekt dan "go for it", want het is ongetwijfeld een goed vliegend en thermiekend model. Ze staan met enige regelmaat te koop op rc-network.de, dus mocht je tweedehands overwegen is dat ook een optie.

Als je mikt op laag gewicht en "f5j achtig" dan lijkt me die thermik xxxl niet het juiste model met 5 kg.
Die vliegt "als een echte", geven ze zelf aan, en ik vermoed dat je meer een floater zoekt.

Als je denkt dat deze past bij wat je zoekt dan "go for it", want het is ongetwijfeld een goed vliegend en thermiekend model. Ze staan met enige regelmaat te koop op rc-network.de, dus mocht je tweedehands overwegen is dat ook een optie.
ik kijk elke dag op rc network maar nog nie tegengekomen,maar wat vind je van de chilli.

Ik vind dat een gaaf ding en zou 'm best willen hebben. Misschien geen floater pur sang maar gaat vast gaaf vliegen.
Hij lijkt wel gemaakt voor wat sneller vliegen (helling / acro of zelfs vol acro met dubbel carbon). Vraag je even af of dat
bij je vliegstijl past, maar anders ... gaaf ding.

Ik heb wel eens gehoord dat de romp er van eigenlijk te kort is.
Berrie kan je hier vast meer over vertellen.
Ik zou zeggen stuur hem eens een berichtje hij weet op dit gebied van de hoed en de rand.

Beste Frank,

ik neem even de vrijheid je vraag in ingekorte vorm hier te plaatsen:

Ik ben namelijk op zoek naar een electrozwever van 5 mt span met de vliegeigenschappen van een f5j en dus ook een relatief laag gewicht.
Nu had ik 2 zwevers van Valenta op het oog namelijk de thermiek xxxl of de chilli(gps).
Welke zou volgens u kennis de beste thermiek zwever zijn
.

Eerst maar enkele tegen vragen:
- wat vindt jij vliegeigenschappen van een F5J?
- Waarom 'dus ook' een laag gewicht?
- wat wil je met 1mtr extra spanwijdte toevoegen aan de bestaande hoge vliegperformance van een high-end F5J kist?
- Waar vlieg je je zwevers vooral?

Dan je vraag mbt de Chilli of de Thermik XXL. De laatste van de 2 is gemoedelijkste thermiekvlieger. De Chilli is meer de allrounder, vraagt een andere vliegstijl.

Dan verder denkend: je treedt met 5mtr spanwijdte buiten de sportklasse F5J. Je bent niet meer gebonden aan de daarvoor geldende regels en hoeft dus ook niet met een ontwerp aan te komen dat maximaal presteert binnen die regels. Met andere woorden: wil jij 5mtr spanwijdte, dan kun je die spanwijdte ook daadwerkelijk gaan benutten! Kort door de bocht: met het vergroten van de spanwijdte kun je naar betere glijgetallen toe, je massa kan toenemen, vleugelbelasting neemt toe waardoor je vliegsnelheid toeneemt, je Reynoldsgetal neemt toe waardoor het eenvoudiger is profielen te laten presteren. Daarom vliegt groter over het algemeen fijn.

Voorbeeld van mijn zwevers:
Supra, 3.4mtr spanwijdte, elektro uitvoering 1750 gram vlieggewicht. (514 gram per meter spanwijdte)
Adamas, 5.5mtr spanwijdte, elektro uitvoering 6700 gram vlieggewicht. (1218 gram per meter spanwijdte)
JS1, 7mtr spanwijdte, pure zwever, 13800 gram vlieggewicht. (1971 gram per meter spanwijdte)

Per zwaarder belaste vleugel (massa per meter) neemt de daalsnelheid toe, maar het glijgetal nog véél meer. En precies dat laatste kun/moet je benutten.

Hoe ik er mee vlieg in het vlakke land: thermieksterkte bepaald mijn voorkeur voor de te kiezen kist, in combinatie met de heersende wind. Ik ben GEEN wedstrijd vlieger!!! Vind het fijn om lekker ontspannen thermiek te vliegen en ben het gelukkigst als ik de JS1 na een uurtje weer mooi kan landen.

Ik vlieg ze allemaal van 0 wind tot een windje 4., daarboven vind ik het niet meer leuk. De Supra heeft de minste thermiek nodig om boven te blijven van de 3 genoemde voorbeelden. Maar al HEEL SNEL kan de zwaardere Adamas ingezet worden en vlieg ik die liever. Waarom?? Omdat die veel verder steekt, sneller vliegt.

Dat brengt mij bij jouw dilemma en daar heb ik het volgende advies voor: De overlap tussen een 4mtr F5J en een wat zwaardere elektro SPORT thermiekzwever is zo groot dat een 5mtr F5J NIETS toevoegt. Je mist de massa (het gewicht) voor een serieuze verbreding van je vliegmogelijkheden die een wat zwaardere 5mtr kist brengt.

Ik denk dat je gelukkig wordt van: http://wshp.de/thermikxxxl/thermik_xxxl.html

Bertus gaf aan dat de romp wellicht te kort is geweest. Het eerst merk je dat aan je rudder/richtingsstabileit. In nieuwe versies hebben ze dat kennelijk verbeterd door het rudder te vergroten: http://www.valentamodel.cz/en/index.php/thermik-xxxl-49m-a42

just my 2 cents.

Laatst bewerkt:
Back