Electronische mengselregeling

Er ligt er hier voor jullie allebei een setje met je naam er op... (letterlijk... :D).

Richard, die van jou leg ik wel even in mijn startkist, ben als alles goed gaat morgen in Roden.

Je mag komen ruiken... :D

beloof niks, maar misschien om ik morgen wel ff naar Roden
Kom je trouwens nog een dagje vliegen tijdens onze Fly-in 22-25 aug. :)
 

Dag Bert, long time no speak. Is al weer ff geleden, Odoorn 2022, ik had toen een kleine ‘Harley’ motor bij mij van 9cc.

Zou je voor mij zo’n kitje kunnen opsturen naar Voorburg ZH.?

En heb je eventueel interesse om voor mij een Laser V240 (40cc) om te bouwen van dubbel naar enkele carberateur, methanol naar benzine, klepje ?[emoji848]

Met vriendelijke groet, ReNe.
 
Dan heb je geluk, ik heb er nog precies één beschikbaar (er zijn er toevallig vanavond twee van de drie laatste naar Frankrijk verstuurd).
Die V240, ik wil hem gerust op benzine zetten, maar ombouwen naar enkele carb lijkt me niet echt heel erg noodzakelijk: bij mij op de club vliegt een Saito 130T, da's een "odd firing twin", en die heeft ook dubbele carb. Die loopt ook prima met één enkel klepje en een T-stuk in de brandstoftoevoer...
 
Dan heb je geluk, ik heb er nog precies één beschikbaar (er zijn er toevallig vanavond twee van de drie laatste naar Frankrijk verstuurd).
Die V240, ik wil hem gerust op benzine zetten, maar ombouwen naar enkele carb lijkt me niet echt heel erg noodzakelijk: bij mij op de club vliegt een Saito 130T, da's een "odd firing twin", en die heeft ook dubbele carb. Die loopt ook prima met één enkel klepje en een T-stuk in de brandstoftoevoer...

Topper, ik stuur je een pb-tje ivm adres details e.d.
 
Dag Bert, long time no speak. Is al weer ff geleden, Odoorn 2022, ik had toen een kleine ‘Harley’ motor bij mij van 9cc.

Zou je voor mij zo’n kitje kunnen opsturen naar Voorburg ZH.?

En heb je eventueel interesse om voor mij een Laser V240 (40cc) om te bouwen van dubbel naar enkele carberateur, methanol naar benzine, klepje ?[emoji848]

Met vriendelijke groet, ReNe.

valt prima af testellen een twin (bert heeft het over mijn motor). Wat mij heel er geholpen heeft is een temp sensors op de kop en rpm. Zo kan je de max toeren goed afstellen door een cilinder rijker of armer te zetten. En voor stationair midden gebied zijn de temp sensoren handig.
Let er wel goed dat beide gas kleppen exact gelijk open staan met stationair. Daar heb ik zelf last van gehad na demontage en schoon maken van de carbs. Als die niet gelijk staan blijf je aan het prutsen met de stationair naald.
 
Klopt helemaal, ik gebruik een messing buisje (3mm) om de twee schuiven op hetzelfde in te stellen via de gashendel koppeling tussen beide.
Temp sensor nog niet gebruikt, rpm wel...[emoji847]
 
is de slijp actie van schuif, bij gebruik klepje voor de carb vd ASP F30 nog nodig?
In principe niet.
Een geslepen carb is vaak wel iets makkelijker om de curve te zoeken, maar in principe maakt het niet uit, en ik zou zeker met die .30 de moeite niet doen, want die throttlebarrel is zo klein dat slijpen erg lastig is.

De 30 is een leuk project, en voor mij een erg practisch inzetbare motor op een licht gebouwde Charter omdat het min of meer onze clubtrainer is, maar hou er rekening mee, dat die 30 vanwege het tamelijk geringe vermogen, ook een ERG beperkt inzetbaar dingetje is. Heel veel meer dan die Charter ga je er niet mee kunnen vliegen, want een 1 meter span hotrod kistje, wat qua vermogen wel zou kunnen, kom je al gauw in de problemen met de benodigde ruimte en gewicht voor de ontsteking.

Wat ik zeggen wil: :D :D :D eigenlijk is dat een kutmotor en als je er vanaf wilt, dan wil ik me mischien wel als vrijwilliger opwerpen om hem een goed tehuis te bieden :D :D :D

(geintje... :p)
 
[emoji23] Nee, voor de F30 zit ik meer aan een vintage VRA te denken. Die gaat normaal met een rijk afgestelde 2,5cc diesel de lucht in en zijn nog een stukje lichter als een licht gebouwde Charter. "Stick and tissue build" [emoji847]
 
Oh, DAN is het een prima ding... Als je die ontsteking maar een beetje kwijt kan. Als je je tankgrootte een beetje in het normale houdt, is die ruimtbesparing al voldoende om je ontsteking te compenseren: met 60 ml vlieg je al 20 minuten met reserve...
 
Yup, i know. Ontsteking wegwerken geen probleem. Ik heb zelfs met de Pander de ontsteking gevoed uit de ontvanger accu, werkt ook prima.
Image1725977756.008618.jpg

Zoiets bedoel ik
 
En als je goed zoekt, kun je een kleiner en smaller versie van de Rexcel ontsteking vinden.
Bekijk bijlage 592556
Klopt... Ik heb zo'n ding en een clubmaat ook... De ervaringen zijn dat die ontsteking toch om een of andere reden minder prettig/goed werkt. Moeilijk aan te geven hoe en wat precies. Hij is overigens nagenoeg op de gram af even zwaar.
 
Klopt... Ik heb zo'n ding en een clubmaat ook... De ervaringen zijn dat die ontsteking toch om een of andere reden minder prettig/goed werkt. Moeilijk aan te geven hoe en wat precies. Hij is overigens nagenoeg op de gram af even zwaar.
Kan zijn dat er een kleiner condensator in zit welke net niet genoeg capaciteit heeft . Hierdoor kun je topeind vermogen gaan missen wat je met mengsel probeert te compenseren waardoor de motor niet goed gaat lopen .
 
Op zich werkt het ding als ontsteking wel vrij aardig, maar ik had de indruk dat het ding storingen veroorzaakte waar moeilijk de vinger op te leggen was.
Ikzelf heb hem alleen maar op mijn testbok in gebruik gehad, en om gewoon een motor te testen waren er geen problemen, maar zodra ik ontvanger en servo, en een solenoid gebruikte op de testbok, werd de boel soms inconsistent.
 
Op zich werkt het ding als ontsteking wel vrij aardig, maar ik had de indruk dat het ding storingen veroorzaakte waar moeilijk de vinger op te leggen was.
Ikzelf heb hem alleen maar op mijn testbok in gebruik gehad, en om gewoon een motor te testen waren er geen problemen, maar zodra ik ontvanger en servo, en een solenoid gebruikte op de testbok, werd de boel soms inconsistent.

Dat is vreemd, wel herkenbaar. Mijn zoon had voor een mooie prijs een Saito FG-30 over genomen, zat zo’n zelfde onstekings module bij met stickertje Saito. Vonkte wel goed edoch ook storingen op de testbank waarop ik zowiezo altijd via zender/ ontvanger en servo het gas mee aanstuur. Inderdaad na vervanging nergens last van. Ook ik heb, ondanks verwoede pogingen, nooit kunnen achter halen wat de oorzaak was…

Wel eens een voorloop weerstand in een bougie vervangen, die zitten meestal met een veertje geklemd waardoor de vonk in de kap overslaat.
Na veer en vervanging van weerstand vast gesoldeert aan de kabel was het euvel verholpen.
 
Wel eens een voorloop weerstand in een bougie vervangen, die zitten meestal met een veertje geklemd waardoor de vonk in de kap overslaat.
Na veer en vervanging van weerstand vast gesoldeert aan de kabel was het euvel verholpen.

Oh, het zou inderdaad heel goed kunnen dat specifiek bij die ontsteking de weerstand in de dop wegbezuinigd is, of dat er in de standaard ontsteking die weerstand al direct achter de spoel zit. Want volgens mij maakt het verder niet uit wáár die zit in het HV circuit. Die HOEFT niet in de dop te zitten ook al is dat vaak wel gebruikelijk.
 
Back
Top