"terug" naar paddles?

@Student. Toen ik begon met de (methanol) heli's had ik uiteraard de pitch oplopend met het "gas". Dus ik herken wat je zegt. Toen heb ik er governors voor gekocht (ik had/heb nog steeds twee Raptors) en ben gaan werken met constante toerentallen, dat ging al beter maar die zakken natuurlijk verder in en komen slechter weer op dan een E-motor bij snellere load veranderingen. Nu heb ik met een stickschakelaar alleen motor af en twee idle UP's (2100 en 2500 op de TREX500). Ik moet al heel lomp pitch geven, wil ik die kort horen teruglopen. Op die Raptors had ik ook REVO ingeschakeld.
Ik heb nu de pitch curve weer recht gemaakt tussen de twee vorige endpoints, kijken wat dat gaat opleveren in gedrag. Maar vandaag staat er hier een flinke wind dus gaat ff niet.
Ik blijf het interessante materie vinden, het is een groot verschil met fixed wing modellen, dat is allemaal wat "begrijpelijker" en veel minder in te stellen, ik heb me er vroeger te weinig in de heli's verdiept, kwam ook omdat ik veel van die dingen overliet aan mijn instructeur, en dan leer jezelf niks natuurlijk. Hoe anders is dat nu en veel leuker. Ik beschouw me, ondanks honderden crashvrije heli vluchten, nog maar steeds een beginner, sta open voor goed advies en dat krijg ik hier. Top!

Wat ik wel merk is dat de expo functie van de pitch eigenlijk iets te kort schiet, er is verschil in naar boven gaan of zakken. Doe je een correctie van je hoogte naar boven en je bent op de gewenste hoogte, dan stopt de klim makkelijker (door de zwaartekracht) dan wanneer hij aan het zakken is. Vergelijk het rijden met een auto bergop of af. Geen idee of daar al ooit discussies over geweest zijn..... Het is natuurlijk ook iets wat je "in je vinders" moet krijgen, niet voor alles is een instellings optie.

De -600 is technisch bijna klaar, nog een paar daagjes wat uitzoeken, bv, hoe ik de wat oudere ESC en staartgyro weer goed ingesteld krijg, zo zie ik de gain control nog niet werken op de staart, zal wel komen doordat ik nog ff moet zoeken welke functie/taak ik de Jeti ontvanger op die servoplek moet geven. Gelukkig een goed forum en FB van JETI liefhebbers en heel veel goede video's.
 
voor hoogte controle:
om te stoppen met omhoog te gaan, moet je inderdaad een tikkie minderen, zwaartekracht remt vanzelf.
omlaag, dan moet je ff pitch bij geven om te stoppen.
omdat jij midstick 5 graden hebt, heb je ook een grote slag om een beetje pitch te geven op de heli.
Ik vlieg in de basis ook geen 3d, maar als ik wat enthousiaster wil remmen, ga ik al vlot richting max pitch
bij mij een uitslag op de stick van een centimeter, bij jou is dat 2 centimeter voor dezelfde pitch wijziging

je zal dus inderdaad moeten wennen aan de grote stickbeweging.

ander punt, als je omhoog gaat, zit je op het eind op hoogte (ja, duh:D)
leuk zij effect daarvan is dat je ook niet goed kan zien of het ding nog een tikkie zakt of stijgt.
je bent ook je ijk punt op de grond kwijt. meestal zie je op hoogte alleen lucht...
dus naar boven toe remt makkelijker vanwege zwaartekracht, maar je ziet ook slechter of hij stil hangt...
dus ben je automatisch minder kritisch
ga je omlaag, zit je beter in je eigen zichtveld, maar ook de punten op de grond kun je opeens in relatie tot de heli zien.
dus laag ben je wel erg bewust van zakken of stijgen.
dus is opeens die pitchbeweging wel aan allerlei kritiek onderhevig :D

gek gezegd, daar komt een erg oude engelse/amerikaanse uitspraak omhoog:
the secret to flying is written on the bottom of a fuel can.
If it doesnt say anything, try another.
veel vliegen. langzaam uitbouwen van de vaardigheden, komt dat vanzelf.


Voor staartgyro, welke heb je?
ff goed controleren (desnoods met een servo op het gain kanaal...) of het kanaal wordt aangestuurd.
juist die ouwe dingen zijn daar makkelijk in, meestal..
die gingen er ook van uit dat niet iedereen een laptop bij zich heeft op het veld.
 
Wat ik wel merk is dat de expo functie van de pitch eigenlijk iets te kort schiet, er is verschil in naar boven gaan of zakken. Doe je een correctie van je hoogte naar boven en je bent op de gewenste hoogte, dan stopt de klim makkelijker (door de zwaartekracht) dan wanneer hij aan het zakken is. Vergelijk het rijden met een auto bergop of af. Geen idee of daar al ooit discussies over geweest zijn..... Het is natuurlijk ook iets wat je "in je vinders" moet krijgen, niet voor alles is een instellings optie.

Op pitch moet (moeten doe je op de plee en in de kerk, "is het beter om") geen expo te gebruiken maar een curve.
De pitchfunctie zelf is al behoorlijk exponentieel (het hoe en waarom daarvan is nu niet zo belangrijk en een héél erg lang verhaal), en zeker als je richting "schaal" wilt gaan qua vliegstijl, is een regressieve pitchcurve sterk aan te raden, want dat geeft een veel lineairder "gevoel".
Nu vlieg jij 500 size, en daar is dat iets minder uitgesproken, maar zelf gebruik ik een curve die van -2 graden bij stick onderin, via plm 5 graden op midstick, naar ongeveer 9 a 10 graden bij stick bovenin gaat. Trek je een lijntje door die drie punten, dan krijg je een fraai pisboogje.
Toerental wordt zodanig ingesteld dat hoover bij ~~midstick gebeurt.

Lineair pitch verloop vliegt NIET lineair, en teveel negatief, maakt dat het overgrote deel van het vliegen binnen een heel erg beperkt deel van de stickuitslag gebeurt, dat maakt de pitchrespons erg nerveus, en dat is nu juist wat je niet wilt als je je best doet om mooi beheerst en natuurgetrouw te vliegen.
Abrupte dalingen, met name bij airspeed=0 moet je uit principe gewoon domweg vermijden.
Met kleine, lichte hoog vermogende trainers, rotor op hoog toerental, gaat dat op zich prima, maar met de volgende stap, een romp er omheen (en dus zwaarder en aerodynamisch anders) en wat meer "schaal" aandoende toerentallen, is het ABSOLUUT uit den boze, tenzij je heel erg van bouwdozen zonder bouwinstructies houdt...
Stilhangend, RUSTIG afdalen, als je airspeed hebt, kun je probleemloos die stick naar helemaal onderin trekken, zolang je maar onthoudt dat je bij het afbouwen van airspeed, ook weer pitch bij geeft, anders gaat het geheid fout. En die beweging (het is écht een kwestie van muscle memory) moet er in zitten, want de heli waarschuwt niet.
 
Heeeee, tadaaaaaa!!!!!!!!:banana::beer:
De -600 heeft gevlogen! En alles heel gehouden!!!:yes: Helaas geen foto/film want ik was alleen.
Na eerst wat afstellen van de toerentallen (kon dat hier "thuis" niet doen), die stonden best hoog en met die 134cm rotordoorsnede is dat best iets, zo niet schrikaanjagend!
Daarna heel voorzichtig begonnen met lostrekken en merkte ik meteen al dat hij voorover wilde kantelen op zijn "tenen". Dus gas er af en wat nu. Die kop afstellen had ik geen zin in op dat natte veld..... totdat ik me kon herinneren dat je een paddle kist wél mag trimmen! Nou die moest behoorlijk naar achteren en daarna kwamtie level los, wel ook met de neiging naar rechts te hellen, snel op de grond wat trim naar links in gezet, en later durfde ik dat in flight nog bij te stellen (JETI heeft een ongelukkige trim opstelling, vinden een boel andere vliegers ook).
Langzamerhand toen de gierende zenuwen wat onder controle waren, heb ik wat meer rond gevlogen, dat ziet er al netjes uit, idd niet zoveel verschil met een E-stab rotor. Belooft wat goeds!
Ook moest ik de pitch wat sneller laten reageren en de expo naar negatief gezet (Bij JETI krijg je dat door negatief te selecteren.) Maar later heb ik dat uit voorzorg ook nog versterkt door bij de hoogste en laagste pitch de bladhoek te vergroten. (ik moet de vorige bijdrage van Bert nog ff op me laten inwerken.....
Ook mag hij wat eerder loskomen, kan ik met de pitch curve doen.
Wat me zoal opviel, de kist is groter/zwaarder en reageert anders dan de lichtere 500. Hij zet bvb bij een zijdelingse beweging wat langer door, het stoppen kost nét iets langer tijd.
Qua bestaande electronica: Er zit een oude Castle Creations Phoenix HV110 in, Ik merkte dat die een lichte overshoot had bij het optoeren naar IdleUp-1. En dat wel weer snel corrigeert maar de tail servo maakte daarbij ook een klein sprongetje, gelukkig niet echt een storend effect. Maar merkte ook dat die oude castle er niet van houdt tijdens het downtoeren, weer een commando te krijgen naar optoeren, dat kan wel bij die Hobbywing wel ("recovery" of zoiets noemen ze dat). Maar een HW Platinum 180A V5 is nou niet echt een cheepo! Decisions, decisions.

Kortom, zonder jullie hulp was ik niet zover gekomen en weer een bende bijgeleerd in het algemeen van heli's. Nadeel als je eenmaal goed vliegt met die dingen, ga je niks meer veranderen en dan leer je niks meer bij.
 
Ja, dat gewicht voel je wel bij het manouvrereen/hooveren... Als je van de kleintjes komt, ligt je timing er even flink naast, maar het went snel. Gek genoeg is de omschakeling van groot naar kleiner minder uitgesproken.

In elk geval hardstikke tof dat het vliegt...
Helemaal zo slecht nog niet, he? Die paddles?
 
Ja, één 6S. Ja, ik zag al aan de specs dat een 100 of 120 wel voldoende was (voor 400-550 types staat er meestal en ik ga er toch geen zware 3D manoeuvres mee vliegen.... ) en nu zit er een 110 op. Ik vond die single Lipo idd al wat vreemd, ik zit niet zo in alle versies van die Trexen, maar had wel ooit opgepikt dat er vanaf de 600 twee akku pakketten nodig waren... Ik vind het prima zo, die ene Hacker 6S/6100 was al 190 euri's.....
 
De oude TRex 600 was 6S, heb ik ook gehad, best een fijne heli.
Ik vloog hem met 1x 5000mAh, of 2x 3000mAh parallel, maar 1x 5000 ging perfect.
Bij mij zat de standaard 100A regelaar er op en dat was probleem loos.
Kijk eens naar de motor, als dat ook de standaard Align motor is zal hij nooit 100A trekken, dus een dikke regelaar is nutteloos.
Met de standaard motor en zonder 3D te vliegen zou ik er probleemloos een HW 100 LV op durven zetten.
En LV regelaars zijn een stuk goedkoper als de HV's.

Zonder namen te noemen, op De Brik vloog ook iemand met zo'n heli, je kent hem, en die had er in eerste instantie een 70A op zitten (dat vind ik dan wel net krap zat overigens).

De latere TRex 600 waren 12S, dan zit je meestal wel aan 2 lipos, die heb ik echter nooit gevlogen.

Maar het aantal S zegt weinig, het bepaald het voltage, maar dat zegt niets over het vermogen.
P = U x I
 
ff los...
Normaal schakel je 1 keer naar idle up.
als het "probleem" zich voordoet bij schakelen van toeren.. gewoon niet zoveel schakelen :D


voor groot tov klein..
klein is leuk, snel, schichtig..
ga je dan naar groot, merk je dat het wat logger is.
tegelijk (was mij iig altijd opgevallen) is een grotere heli absoluut niet rustig.. als je hem niet rustig vliegt.
ze zijn makkelijker te temmen... maar geef je gas, dan gebeurt er tegelijk een stuk meer als bij die kleintjes

vliegt gewoon veel leuker.
maar ja..
die kleintjes zijn dan weer makkelijker meenemen..
 
Student, je hebt ook gelijk, ik schakel maar één keer in.... Dan valt er idd wel mee te leven. Voordeel van de HV zou zijn geweest dat je hem ook voor een ander (groter?) model kunt gebruiken, en autorotatie oefeningen doe ik zeker niet met deze, hooguit met de 500's.... want dan is het fijn dat je tijdens de daling het "gas" er weer bij kunt zetten om een crash te vermijden.
 
TBird2, ik heb ff gekeken, er zit een Scorpion HK4025-1100 op, of dat de eerste of originele motor is, geen idee. Hij trekt 100 Amp max en aangezien ik 1600 voor Idle UP 1 en 1800 voor Idle-up 2 ingesteld heb, denk ik dat het veilig blijft om met een 110 versie van een ESC te vliegen. Mechanisch gezien is zo'n "paddle" uitvoering toch een enorm ingewikkeld kunstwerk! Hoe simpeler is dan zo'n Stab versie.....
Verder gaat het vliegen steeds beter, krijg er steeds meer vertrouwen in (en ook in mezelf!) Vrijwel alles is nu goed ingesteld.
O, en mbt de "kleintjes", iemand zei hier ergens dat je op hoge snelheid de pitch (ik heb daar -2) naar beneden kunt "rammen", ben dat aan het oefenen en heb dat al een paar keer kort aangetikt. Mooie oefening om de pitch en hoogteroer coördinatie te oefenen en hem daarna weer netjes op te vangen, zonder hoogte te verliezen. Het scheelt erg veel dat ik hier vrijwel om de dag kan vliegen (de andere dag zwemmend mijn conditie trainen...), dan kom je er heel goed in.
Wel nog steeds met laarzen naar het veld toe!
 
Align had/heeft zijn eigen motoren, dus hij zal zeer waarschijnlijk niet met de Scorpion geleverd zijn.
De originele zal een Align BL600 M of MX zijn geweest, die kwamen niet aan de 100A, dat doet de Scorpion wel, maar ik ga er van uit dat jou 110A ESC prima voldoet.
De originele overweging was of er een HW 100 (of 120) op zou kunnen, samen met de Scorpion zou ik dan voor een HW 120 LV gaan als je wilt.
Maar als dit werkt, lekker zo laten.

op hoge snelheid de pitch (ik heb daar -2) naar beneden kunt "rammen",
Ik neem aan dat je dit doet in een "flair", dus heli achter over trekken, dan negatief geven zodat de heli op hoogte blijft en afremt?
Snelheid is "relatief" maar als je echt vlot vliegt zal -2 graden veel te weinig zijn voor een goede flair, het resultaat zal dan zijn dat op snelheid met een goede flair de heli omhoog wil en niet op gelijke hoogte te houden is.
 
-2 is zowieso niet veel
dus in een flare beweging zal de heli niet zo hard afremmen

qua autorotatie, als je dit wilt oefenen, is de 600 wel een stuk makkelijker.
persoonlijk heb ik het nooit in het echt geoefend.
wel veel in de sim gedaan.
ik heb ondertussen een keer of 4 noodgedwongen wel moeten oefenen, eigenlijk ging dat allemaal prachtig.
alleen de laatste, zat ver van het veld
dan heb je de keuze, op het veld, maar kritisch, of ver weg netjes neerzetten, maar vind hem eens terug (bosschage rond ons veld)
dus op het veld gekozen.. op het veld gekomen.. alleen rotor stil, dus omgevallen
relatief schadevrij

andere keren net te laag voor een mooie autorotatie.. net rond de 5 a 6 meter hoog
wel gelukt, zelfs nog ff kunnen hooveren zonder motor
als je het goed doet, zit er zoveel energie in die rotor..
 
Laatst bewerkt:
Snelheid is "relatief" maar als je echt vlot vliegt zal -2 graden veel te weinig zijn voor een goede flair, het resultaat zal dan zijn dat op snelheid met een goede flair de heli omhoog wil en niet op gelijke hoogte te houden is.
Ik weet (ongeveer) hoe Richard vliegt, en ik denk niet dat hij erg snel aan die -2 graden te kort gaat komen.
Ik denk namelijk niet dat hij met een noodgang horizontaal binnenkomt om dan agressief te flaren, maar gewoon "enigszins schaal" met gematigde snelheid een daling inzet, waarbij op het laatste stuk daalsnelheid en vliegsnelheid afgebouwd worden door de heli beheerst achterover te trekken.
Richard is (absoluut respectvol bedoeld) geen 25 meer, he? ;)
 
Kleine kanttekening met die (maar) 2 graden negatief..

Ik heb zelf daar bijna een "crash" door gehad omdat net op het moment dat de heli de grond raakte voor landing hij een extra windstoot kreeg (het was al wel een behoorlijk winderige dag) en ik dus in mijn throttle hold curve te weinig negatief had staan om hem tegen de grond te drukken.

Vlieg je altijd enkel met weinig tot geen wind maakt het niet uit natuurlijk.

Het is toen net goed gegaan doordat ik snel tegen stuurde maar het scheelde niets of hij lag omver.

Dus ik zet zelf toch maar iets meer negatief..

Vlieg je altijd met weinig tot geen wind maakt het niet uit natuurlijk.
 
Je moet een heli NOOIT met negatief tegen de grond drukken, ALTIJD door de rotordisc tegen de wind in te drukken.

Alleen al de gewoonte om dat met negatief te doen is verkeerd en kan op zich OOK schade opleveren.
 
Tbird2, kleine opm, niet lullig bedoeld, maar de term is "flare", die gebruik je ook met vleugeltjes, modellen of mandragend maakt niet uit, en wordt dan op zijn NL's afvangen genoemd, het laatste stukkie vliegen voordat de wielen de grond raken.. Uitmelken als je het heel ver doorzet, totdat je geen hoogteroer meer over hebt. Voor heli's werkt dat natuurlijk niet zo, maar het is de daalsnelheid verminderen totdat je bijna stil hangt en dan de grond raakt.

Dat je een mooie flare met flair kunt doen, als je ff wat indruk wilt maken op je mede vliegers, dat klopt wel en als je hem niet goed doet kun je een flér om je oren verwachten van de instructeur.:stout:
En als je een noodlanding in het water gemaakt hebt, schiet je een flare (lichtkogel) af om de aandacht te trekken van een zoekende heli!

Maar je wilt niet weten hoe vaak ik "flair" op Amerikaanse forums lees, dus wij als Nederlanders hoeven ons nergens voor te schamen.

Ik heb op basis van alle info besloten de ESC te laten voor wat die is. Hij doet het verder prima.

De oefening met snel afremmen in de lucht met full down pitch is best leuk, moet alleen wennen aan de grote uitslagen die je met je sticks doet, daar kom ik doorgaans nooit met vliegen, maar zoals ik al zei, het begint te lukken zonder dat ik mezelf de stuipen op het lijf jaag. Ook het opvangen daarna met de pitch weer omhoog en tegelijkertijd de neus weer drukken, gaat al op reflex, daar hoef ik al niet meer over na te denken. Maar voorlopig doe ik dat nog niet met gas dicht!

Bert heeft me ooit geleerd dat je normaal gesproken met windkracht drie nog nét kunt vliegen, maar leuk vind ik het dan al niet meer. Want wind brengt ook turbulentie en die verziekt de boel soms flink. Wel weer een goede tip om de schijf tegen de wind in te kantelen, totdat de gang er uit is.
 
Bert heeft me ooit geleerd dat je normaal gesproken met windkracht drie nog nét kunt vliegen, maar leuk vind ik het dan al niet meer.
Het is de factor "leuk"... Want ik heb zelfs wel met een 450 non-E-stab gevlogen met 5 Bft, en dat ging wel, en nog niet eens al te erg op haren en snaren, maar leuk was het allang niet meer, nee. Normaal is 4 of 5 Bft met een 500 of groter geen enkel probleem, het is alleen (vind ik) gewoon helemaal niet leuk.

Wel weer een goede tip om de schijf tegen de wind in te kantelen, totdat de gang er uit is.
Altijd doen, al moet je uiteraard, zowel met paddles, als met FBL, héél bewust blijven sturen.
Ik zeg altijd maar zo: Zolang die rotor draait, ook al sta je op de grond, die rotor, die "vliegt" (er is luchtstroming rond de bladen en die bladen zijn NIET overtrokken op dat moment) dan MOET je sturen. Puur mijn eigen mening: Dan moet je je daar niet vanaf maken met (bijvoorbeeld) een hoop negatief, dan moet je gewoon sturen. Dat is het veiligste, en het minst belastend voor de techniek. Pas ophouden met sturen als je de afzonderlijke bladen kunt zien rondgaan.
 
ik sla ff aan op een klein stukje..
zal ook een puntje 3d heli en schaalheli zijn

ikzelf toer op met 0 graden.
aftoeren doorgaans hold erop, en dan in een een seconde of 2 a 3 ga ik naar vol negatief (in mijn geval 12 graden)
in mijn geval wordt de heli dan netjes tegen de grond gedrukt zolang de bladen nog draaien
er buigt niets, verdraait niets.

ik heb wel zat leerlingen een keer afgeleerd om de boel in 1 klap omlaag te gooien,
of eerst vol negatief geven, en daarna pas hold erop..
dat zijn krachten die je niet in het frame wil hebben.
maar daarom, grotere helis, schaalheli's zijn de zaken wel eens een stuk kritischer dan een pod boom piloot gewend is :D

met mijn 600 ben ik ook niet perse gewend met de neus in de wind op te stijgen.
simpelweg, nooit problemen mee gehad.
met een schaalbak is dat anders.. dat weet ik dan weer wel..

Qua windkracht:
een grote heli met windkracht 5 is te doen.
je moet op die dag alleen geen figuren gaan beoordelen op netheid
3 a 4 is nog leuk
 
aftoeren doorgaans hold erop, en dan in een een seconde of 2 a 3 ga ik naar vol negatief (in mijn geval 12 graden)
in mijn geval wordt de heli dan netjes tegen de grond gedrukt zolang de bladen nog draaien
er buigt niets, verdraait niets.
Dat doe ik ook , mar dan positief, als methode voor het afremmen van de uitdraaiend rotor. Moet je bij een 600 niet doen, want de kans bestaat dat ie een hupje maakt, met schaal gaat het meestal wel, zolang je je hersens gebruikt

ik heb wel zat leerlingen een keer afgeleerd om de boel in 1 klap omlaag te gooien,
DAT.... is gewoon een ontzettend domme fout die je vroeg of laat een heli kost inderdaad... Altijd rustig (maar vlot) terugnemen...


met mijn 600 ben ik ook niet perse gewend met de neus in de wind op te stijgen.
simpelweg, nooit problemen mee gehad.
met een schaalbak is dat anders.. dat weet ik dan weer wel..
Let wel... ik had het niet per sé over "neus in de wind" maar over "rotordisc naar de wind"...
 
Back
Top