Richard Branderhorst
PH-SAM
@Student. Toen ik begon met de (methanol) heli's had ik uiteraard de pitch oplopend met het "gas". Dus ik herken wat je zegt. Toen heb ik er governors voor gekocht (ik had/heb nog steeds twee Raptors) en ben gaan werken met constante toerentallen, dat ging al beter maar die zakken natuurlijk verder in en komen slechter weer op dan een E-motor bij snellere load veranderingen. Nu heb ik met een stickschakelaar alleen motor af en twee idle UP's (2100 en 2500 op de TREX500). Ik moet al heel lomp pitch geven, wil ik die kort horen teruglopen. Op die Raptors had ik ook REVO ingeschakeld.
Ik heb nu de pitch curve weer recht gemaakt tussen de twee vorige endpoints, kijken wat dat gaat opleveren in gedrag. Maar vandaag staat er hier een flinke wind dus gaat ff niet.
Ik blijf het interessante materie vinden, het is een groot verschil met fixed wing modellen, dat is allemaal wat "begrijpelijker" en veel minder in te stellen, ik heb me er vroeger te weinig in de heli's verdiept, kwam ook omdat ik veel van die dingen overliet aan mijn instructeur, en dan leer jezelf niks natuurlijk. Hoe anders is dat nu en veel leuker. Ik beschouw me, ondanks honderden crashvrije heli vluchten, nog maar steeds een beginner, sta open voor goed advies en dat krijg ik hier. Top!
Wat ik wel merk is dat de expo functie van de pitch eigenlijk iets te kort schiet, er is verschil in naar boven gaan of zakken. Doe je een correctie van je hoogte naar boven en je bent op de gewenste hoogte, dan stopt de klim makkelijker (door de zwaartekracht) dan wanneer hij aan het zakken is. Vergelijk het rijden met een auto bergop of af. Geen idee of daar al ooit discussies over geweest zijn..... Het is natuurlijk ook iets wat je "in je vinders" moet krijgen, niet voor alles is een instellings optie.
De -600 is technisch bijna klaar, nog een paar daagjes wat uitzoeken, bv, hoe ik de wat oudere ESC en staartgyro weer goed ingesteld krijg, zo zie ik de gain control nog niet werken op de staart, zal wel komen doordat ik nog ff moet zoeken welke functie/taak ik de Jeti ontvanger op die servoplek moet geven. Gelukkig een goed forum en FB van JETI liefhebbers en heel veel goede video's.
Ik heb nu de pitch curve weer recht gemaakt tussen de twee vorige endpoints, kijken wat dat gaat opleveren in gedrag. Maar vandaag staat er hier een flinke wind dus gaat ff niet.
Ik blijf het interessante materie vinden, het is een groot verschil met fixed wing modellen, dat is allemaal wat "begrijpelijker" en veel minder in te stellen, ik heb me er vroeger te weinig in de heli's verdiept, kwam ook omdat ik veel van die dingen overliet aan mijn instructeur, en dan leer jezelf niks natuurlijk. Hoe anders is dat nu en veel leuker. Ik beschouw me, ondanks honderden crashvrije heli vluchten, nog maar steeds een beginner, sta open voor goed advies en dat krijg ik hier. Top!
Wat ik wel merk is dat de expo functie van de pitch eigenlijk iets te kort schiet, er is verschil in naar boven gaan of zakken. Doe je een correctie van je hoogte naar boven en je bent op de gewenste hoogte, dan stopt de klim makkelijker (door de zwaartekracht) dan wanneer hij aan het zakken is. Vergelijk het rijden met een auto bergop of af. Geen idee of daar al ooit discussies over geweest zijn..... Het is natuurlijk ook iets wat je "in je vinders" moet krijgen, niet voor alles is een instellings optie.
De -600 is technisch bijna klaar, nog een paar daagjes wat uitzoeken, bv, hoe ik de wat oudere ESC en staartgyro weer goed ingesteld krijg, zo zie ik de gain control nog niet werken op de staart, zal wel komen doordat ik nog ff moet zoeken welke functie/taak ik de Jeti ontvanger op die servoplek moet geven. Gelukkig een goed forum en FB van JETI liefhebbers en heel veel goede video's.