3dx500

Men is trouwens bezig met een 130tands hoofdtandwiel voor deze heli en dat spreekt mij zeer aan omdat je daarmee de overbrengingsverhouding kunt verhogen. Met het huidige tandwiel 94T en een pinion van 22 a 24T kom je maar op 1:4.3 tot 1:4 .
Met het 130t tandwiel kom je aan 1:6 tot 1:5.4 en is toch weer gunstiger.

Is het niet mogelijk om een pinion met bv. 17 tanden te gebruiken?
Dat kom je ook op een grotere overbrenging uit.
 
Nee, ik heb de HDX 500 SE. Deze is een stukje zwaarder als die van jou. Aan de SE zit wat meer alu. Hdx heeft ook de SA en volgend mij is dat dezelfde als die jij hebt.
Die 2 lipo's had ik voor $180 met speeddelivery in 4 dagen binnen, het is meer een beetje uitproberen (kijken hoe lang ze het volhouden). Eerst maar eens kijken wat de markt doet i.v.m. de 500 van align. Tandwiel gestript door te plotseling optoeren, later curve aangepast. foto's plaatsen van mijn vloot leuk, maareh ik heb me er nog niet in verdiept hoe dat werkt!!
 
Omgerekend 126euro voor 2 packs, da's niet slecht, een flightpower evo 4s 3300 kost 100euro ...

he frank !
de kleinste die voor deze heli geschikt is , is 18T. Dus het kan inderdaad ja. Alleen kun je dan niet meer in toerental teruggaan met een kleiner tandwiel, mocht het toerental in de praktijk toch te hoog zijn.
Je kunt dan met de gascurve de regelaar wel verder 'dichtdraaien' maar wie weet wordt dan de regelaar (te) heet ?

Ik heb net even de rest van de elektronika gewogen :
gy240 : 23gr
ontvaner : 10gr
4xhs81mg : 75gr.
esc. : 55

motor (kora 15-xx) : 150gr
accu (4s 3300 flightpower oid) : ca. 350gr

totaal : 1503gram

Wat weegt die hdx van jou, stefan ?
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus voor 2 lipo's, niet per pack!!!! Op een oud veren keukenweegschaal weegt die 1400gr, lipo zit op 450gr. Die van jou moet dan als een raket gaan!!
 
Ik heb hem ook, pracht ding. Wel erg vel op de sticks vergeleken met m'n HDX 450.
Het orginele tandwiel dat voorgemonteerd is werd al heel snel gestript, het tandwiel dat erbij geleverd wordt is inderdaad van betere kwaliteit. Welke lipo's hebben jullie erbij?
Ik heb 2 hextronic 4S 4100 van United Hobby, gaat heel aardig in mijn beleving.

Ik vlieg met de UH 3200mah 4s lipo's, vliegt goed maar het CG is niet optimaal. 'Kunnen jouw lipo's wel helemaal in de batterijhouder als het CG goed ligt?

Fel? dan neem ik aan dat jij de nieuwe versie hebt net als 666yeti666? Want standaart is hij echt niet fel :wink:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de echte cracks in deze hobby zal het gewicht van groot belang zijn, tegen die tijd (mocht ik zo ver komen) zal ik al heel wat andere heli's versleten hebben. Maar voor nu, een geweldig ding met een mooi geluid!! De SA is er ook nog niet zolang, ben benieuwd of die vergelijkbaar is met de trex 500.

Sorry, ligt perfect in balans met deze lipo. fel, ja echt wel als ik hem met de 450 vergelijk!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb zelf de se versie met oude frame (lipo aan onderkant/binnen) het weegt 1770g met 2 x 3s lipo (370g)

als ik opnieuw zou kopen, kies ik voor sah versie met directe aansturing en 3dx head.

licht, meer cyclic en better voor 3d.

SE heeft toch een paar upgrades nodig voor meer cyclic en blijft zwaar.
 
Heb ik ook geprobeerd 2 x 3s lipo, spul werd wel heel erg heet. 2x himodel 2200 puffed.

Mocht ik na een tijdje de boel nog heel hebben ( ik heb aardig wat onderdelen mee laten komen), dan bestel ik dat SAH frame en zet de boel over. Op helifreak en rc groups zie je dat ze de SAH upgraden met spul van de SE.
 
de trex 500 is wat ik lees al flink zwaar dan zijn deze kisten een stuk lichter ik ver moet dat je de trex op 6 moet vliegen en de hdx op 4s.
te zwaar ik zit nu op 1800 gram en met de a123 sellen 5s lipo pakket nog iets hoger dat pakje weegt 460 gram meen ik.
maar het vermogen is ziek ik wil binnenkort hem eens op 4 en 5 s a123 proberen kijken wat dat doet als de tand wiel verhouding uit komt heb wel wat tand wielen liggen dus proberen.

het nieuwe fraim van rotorworhz dat staat me ook wel aan daar kan ik de a123 sellen beter in kwijt en komt het gewicht ook beter uit.
al is me kop nu wel van voll alu geen id wat het verschil in de 2 koppen is kwa gewicht kwa vlieg gedrag.
 
Laatst bewerkt:
Het voordeel van een laag gewicht is dat het gewoon minder vermogen kost ... en dat je daardoor langer kunt vliegen. Al dat alu ziet er wel heel mooi uit hoor, dat wel ....

Had niet verwacht dat dit beestje feller is dan een rexje 450 ?! Die weegt immers geen drol en heeft een bruut vermogen dacht ik altijd ... hangt natuurlijk ook sterk af van afstelling, accu , etc ...

Wat betreft dat zwaartepunt, de accuhouder kan schuiner gezet worden zodat het iets naar achteren verschuift (lijkt op t-rex 600) . Veel marge is er inderdaad niet.
Ik ga eerst alle elektronika inbouwen en zal dan eens kijken hoeveel gewicht aan accu er (minimaal) nodig is. Wat dat betreft is het oude hdx-500 frame volgens mij handiger, daar kun je wel de accu naar voren en achteren schuiven.

Gisteravond kwam ik nog een himodel balancer 60A regelaar tegen op een van m'n vliegtuigen , die ga ik in deze heli proberen , het zal geen geweldig ding zijn maar ik probeer het gewoon. Hij heeft een " super soft start-up" maar die is maximaal 2 seconden wat mij een beetje kort lijkt ? Ik zou dat met mijn nieuwe zender zelf kunnen verlengen (in mijn huidige zender kan dat niet ...).
Verder zit er een switched BEC op , mmm .... hopelijk leidt dat niet tot radioverstoring ....
Dit is de manual : http://www.himodel.com/en/info/manual/ESC_Manual_english_Himodel_20060625.pdf
(Iemand heeeeeeel toevallig ervaring met een gelijksoortige regelaar in een heli ....)

wordt vervolgd ...
 
Zojuist iets gevonden over de regelaar :

Pentium 60 amp controller
Gregory Granville
I have several of the H-Wing controllers and am impressed with their efficiency. They actually run cooler than most of the other higher priced, high current ESC's I've bought. A nice range of programming options, and the programming card is really slick.

Things I would like to see - adjustable PWM settings, and a governor mode that works. Gov mode has not worked with any of the motors I've tried. It can also cause the ESC to act very unpredictably. Heli pilots - just leave the governor mode off and fly throttle curves. Works great that way...Be careful with timing settings on some motors. If it starts jumping or kicking, back off on the timing settings immediately.

----------------------------------------------------------------------

H-Wing Pentium 60amp Speed Con
Tomasz Patan
As always great for the price. I use mine with 5sA123 18V battery pack on a helicopter with 700W setup. 3A switching BEC is handling easily 4 high current draw servos. It is very easy to setup, simple and works great. Cables are very long and flexible. Comes in red hetshrink not black like on a picture

--------------------------------------------------------------------

Low price, High performance!
Herman Kruisman
This is one of the best esc's i have used so far. It is not the smallest 60A eas BUT the switchmode bec works perfectly without any glitches so that is a very big plus. It run's very smooth but when you play with the throttle to fast the motor may stall! Be aware of this! Normally this is never a problem, i just had to find 1 thing wrong ) You can never find a esc with the same functions for a lower price. It works great even when it gets hot (55A, NO cooling). Motor efficiency is just as good as other brands like Jeti / Hacker or Castle creations. They to got quite hot at 55A in the same plane. OEM RC works the same but costs 1/2 :) (or even less)
 
Gisteravond kwam ik nog een himodel balancer 60A regelaar tegen op een van m'n vliegtuigen , die ga ik in deze heli proberen , het zal geen geweldig ding zijn maar ik probeer het gewoon. Hij heeft een " super soft start-up" maar die is maximaal 2 seconden wat mij een beetje kort lijkt ? Ik zou dat met mijn nieuwe zender zelf kunnen verlengen (in mijn huidige zender kan dat niet ...).
Verder zit er een switched BEC op , mmm .... hopelijk leidt dat niet tot radioverstoring ....
Dit is de manual : http://www.himodel.com/en/info/manual/ESC_Manual_english_Himodel_20060625.pdf
(Iemand heeeeeeel toevallig ervaring met een gelijksoortige regelaar in een heli ....)

wordt vervolgd ...

Ik gebruik hem van het begin af aan in de Logo 600 op 6S lipo's. Alle bovenstaande reactie's van ervaringen van anderen kan ik volledig in meegaan!
Zie ook: http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=35776&page=3&highlight=logo+500
En een foto:
mount%205.jpg


Greetz van Aldert
 
hoi aldert, oeps, jij ' durft' wel zeg .... in een dure 600 .... met een dure camera ....
Maar goed, je hebt er dus prima ervaring mee en dat voor nog geen 60euro !

Heb jij ook slechte ervaring met de governor mode ? Zoja, hoe gaat het opstarten ?

Op hoeveel % heb jij je gascurve geprogrammeerd ? Rechte lijn op 90% of iets van 100-90-80-90-100 ???
 
kan je niet met konions vliegen 666yeti666
je hebt er al goede ervaring mee met je logo??

of gaat dat niet passen.

groetjes baileys
 
@666yeti666 heb je de seh alleen maar gekozen omdat hij lichter is dan de se uitvoering ,ben ook aan het kijken maar vindt de se met dat alu spul wel erg mooi

gr marc
 
Ben eigenlijk blij verast te zien dat er veel helivliegers hier het gewicht als een van de belangrijkste dingen zien.
Bling is inderdaad mooi, ik ben er zelf ook wel gevoelig voor trouwens als het functioneel is...
Maar als je gaat kijken wat nu belangrijk is bij het vliegen van een electro heli, en eigenlijk ook een brandstofheli is het de kracht/gewicht verhouding.
Hoe gunstiger deze is, des te langer zijn je vluchten, en des te minder is de belasting en dus slijtage op je model.
3D of Kunstvlucht piloten hebben er natuurlijk ook veel voordeel van dat buiten het vluchtbeeld van een bepaalde heli (zwaartepunt, componenten plaatsing etc.) ook de kracht/gewichts verhouding zo optimaal mogelijk is.
Hoe lichter een heli is bij een bepaald formaat des te beter presteert hij.
Ik starte deze hobby 25 jaar geleden met vliegtuigen, meestal eigen ontwerp (mijn Pa) en zelfbouw, en was erg beperkt in wat wel en niet mogelijk was met de beschikbare materialen.
Oppervl./kracht/gewicht verhouding was het eerste uitgangspunt....

Eric
 
hoi aldert, oeps, jij ' durft' wel zeg .... in een dure 600 .... met een dure camera ....
Maar goed, je hebt er dus prima ervaring mee en dat voor nog geen 60euro !

Heb jij ook slechte ervaring met de governor mode ? Zoja, hoe gaat het opstarten ?

Op hoeveel % heb jij je gascurve geprogrammeerd ? Rechte lijn op 90% of iets van 100-90-80-90-100 ???

De governor doet het gewoon niet. Je kan hem wel instellen, en in het begin had ik het idee dat hij het ook daadwerkelijk deed, maar dat lag aan de superlichte vertanding.
Ik heb dus idd een gascurve van 100-90-80-90-100. Tevens heb ik de "aanloop" dus niet op een schakelaar, maar eenvoudig op een potmeter. Ik zorg dus zelf voor een gecontroleerde aanloop door de knop langzaam omhoog te draaien naar vol open (dat is dan 80% midstick van de pitch, naar 90-100% fullpitch)

Gecombineerd met de camera gebruikte ik wel een separaat ontvangerpakket... 4 digifullsize servo's, een gyro en ontvanger durf ik het wel aan met de BEC van de regelaar, maar als extra een IR stabilisatie, een omgebouwde Tilt en Pan servo, twee (kleine) servo's en een 500Milliwatt videodownlink werd me iets te gek.

Sinds gisteren zit er trouwens een andere motor gemonteerd met een 80amps regelaar (ook van UH) met geschakelde BEC. Deze moet nog draaien. De andere motor was niet direct nodig, maar het is leuk om van tijd tot tijd eens iets anders te proberen en met deze motor moet het geheel extreme power hebben, en ook een laag gewicht.

Greetz van Aldert
 
@baileys:
een pack 'konions' in de 3dx is wat te zwaar, ze wegen ca. 44gram per stuk en hebben 1400mAh.
Voor deze heli mik ik op ca. 3000mAh a 3500mAh 4S ,dus met 2 cellen parallel haal ik maar 2800mAh da's wat weinig. En met 3cellen parallel haal ik weliswaar 4200mAh, maar dan vind ik het gewicht te hoog voor deze heli. 4s3p zou dan 528gram gaan wegen. Een 4s 3300 flightpower evo 25 weegt 350gram.
Bovendien gaat het niet passen en kom ik in de knoei met het zwaartepunt. Konions vind ik meer geschikt voor de wat grotere heli's .

@marc,
ja om eerlijk te zijn was het gewicht de hoofdreden, ik had op diverse forums al gelezen van het hoge gewicht en dat beviel me niks. Want waarom onnodig gewicht mee zeulen ? Tegenwoordig zie je dat alu bling bling in de mode raakt maar het is niet altijd nodig hoor. Toegegeven ; het maakt indruk op een meeting ..... en het KAN ook voordelen hebben; bij lage temperaturen zal dat niet spontaan breken .... ik heb namelijk onlangs ervaring met een honey bee king v2 dat een mixerarmpje spontaan afbrak toen ik met -5graden buiten vloog .... maar ja, hoe vaak komt zo'n vliegsituatie voor in nederland .....

@eric
die 'tik' voor een laag gewicht heb ik meegenomen van het vliegen met elektro vliegtuigen. Ik houd nogal van 3D en dan is veel vermogen bij een zo laag mogelijk gewicht erg belangrijk. Bovendien levert een laag gewicht je een langere vliegtijd op. Maar zoals zo vaak is deze keuze zeer afhankelijk van de hoeveelheid eurootjes die je er aan uit wilt geven ....... (mede daarom vlieg ik mijn logo 10 met destijds goedkopere 'konions' .... )

@aaaalie
dus de governor is geen optie, jammer ik vond het wel handig, op mijn logo heb ik ook governor. Die compenseert ook de geleidelijk afnemende accuspanning en dan heb je een superstrak toerental en dus altijd hetzelfde vermogen tot je beschikking. Maar goed, met een gascurve zal het ook wel lukken en ach ik ben nog steeds een beginner die slechts wat kan rondvliegen .....
 
Back
Top