3dx500

Ik heb nu ook al 2 tandwielen versleten, er zat speling tussen ter dikte van een dun papiertje, blijkbaar al teveel dus.
Ik heb trouwens geen softstart, ik kan ook nauwelijks een goede en betaalbara ESC vinden van rond de 60A..

Ik twijfel nog of ik ook meteen de upgrades zoals de verlengde rotorhead koop, de langere flybar en t-rex 450 paddles zouden opzich al veel moeten schelen (iemand al ervaring met trex450 paddles?).
 
deze regelaar zie foto had ik er voor heen in en had een prima optoer regeling .
de regelaar was telicht voor de kora motor en heb er dus een kontronic 80 in gezet.
wie weet is er ook wel een 60 of 80 amp verzie van.

de tand wielen strak tegen elkaar aan zetten werkt prima bij mij.

17112007003.jpg
 
jij hebt dus tijdens het vliegen het tandwiel stuk gekregen, hoe kan dat nu in hemelsnaam ?!?!? Gelukkig kon je nog redelijk mooi landen ...

Heb je nu een kontronik jazz 80-6-18 ??? Die heb ik namelijk ook op mijn logo en die start werkelijk supersmooth op ! Met de progcard te programmeren van 6 to 12 seconden optoer-tijd. Geweldig, het kost wat, maar dan heb je ook wat.

Als een regelaar niet langzaam kan optoeren dan zou je dat vanuit je zender kunnen programmeren, dat bij het overhalen van een schakelaar langzaam naar de curve wordt toegeregeld. Sommige zenders kunnen dat wel.
 
Ik heb een DX7, maar die functie heeft hij niet volgens mij.

De huidige regelaar is trouwens ook 50A en wordt niet eens warmer dan handwarm bij volle punchouts.. misschien dat mijn hyperion motor minder vermogen heeft?

Ik ga er trouwens een hurricane 550 landing gear op zetten, die is een stuk hoger en wat breder volgens mij. Dan staat de staart ook gelijk wat hoger.

En die maingears zijn verpakt per 1 toch?
 
ik heb inderdaad de kontronik jazz 80-6-18 met progcard .
een betere regelaar is er naar mijn id niet.
de tandwielen worden per stuk verkocht.
 
Als je niet zo'n instelbare timing op je zender hebt zitten, kan ik me goed voorstellen dat je maingear stript tijdens het opstarten. Volgens mij kun je dat alleen omzeilen door een regelaar te kiezen die wel netjes opstart. Je zou gelijk kunnen kiezen voor een goede die dan wel wat duurder is, maar dat is dan 1 keer kopen en voor altijd plezier van hebben ... ik durf het bijna niet meer te noemen maar eh ... een kontronik jazz is echt supersmooth en zijn geld echt waard ....

Een datalogger , bijvoorbeeld die van eagletree, is reuzehandig om spanning , stroom en toerental tijdens de vlucht te meten om dan achteraf de data te bekijken op een pc of laptop. Dan weet je wat er gebeurt.

Dat van dat hurricane landinggear had ik ook al ergens gelezen ja, is best handig, hij staat nu erg laag op zijn poten, komt natuurlijk ook omdat het chassis relatief hoog is.
Zal wel goedkoop zijn ?
 
9,50usd is het frame, niet zo duur dus nee.
bij elkaar (alle onderdeeltjes) helaas toch weer zo'n 100usd (exl regelaar), best duur per vlucht omgerekend maargoed :p
 
Als je niet zo'n instelbare timing op je zender hebt zitten, kan ik me goed voorstellen dat je maingear stript tijdens het opstarten. Volgens mij kun je dat alleen omzeilen door een regelaar te kiezen die wel netjes opstart. Je zou gelijk kunnen kiezen voor een goede die dan wel wat duurder is, maar dat is dan 1 keer kopen en voor altijd plezier van hebben ... ik durf het bijna niet meer te noemen maar eh ... een kontronik jazz is echt supersmooth en zijn geld echt waard ....

Een datalogger , bijvoorbeeld die van eagletree, is reuzehandig om spanning , stroom en toerental tijdens de vlucht te meten om dan achteraf de data te bekijken op een pc of laptop. Dan weet je wat er gebeurt.

Dat van dat hurricane landinggear had ik ook al ergens gelezen ja, is best handig, hij staat nu erg laag op zijn poten, komt natuurlijk ook omdat het chassis relatief hoog is.
Zal wel goedkoop zijn ?

Ik vlieg met cheapo regelaars. Werken perfect en rustig opstarten zonder soft start kan ook prima! Ik heb gewoon mijn Normal gas Curve op: 0 50 100 100 100 en de pitch op 50 50 50 75 100
dan kan je tot half stick rustig optoeren, daarna gaat de pitch erbij en kan je rustig rondhoveren. Ideaal voor testen. knuppel naar je toe is dan ook gelijk gas dicht. Ga ik verder vliegen schakel ik naar stunt: gas is vol, pitch van 0 tot 100. Bovenste deel van de curves is dan gelijk , dus kan je hoveren makkelijk overschakelen.
Nog nooit een tandwiel gestript bij optoeren daarmee.

"instelbare Timing" ?? Je bedoelt Instelbare Soft-start lijkt me. Timing is wat anders...
 
Hey,

ik weet niet wat ik heb met die (dure) kontronik's. Ik heb véél regelaars, ook véél gehad, nooit ééntje kapot... op ALLE kontronik's na, daar was nog net ééntje van over...tot vanmiddag. Er stond toevallig een medeforumer bij (Ben Postmus), een setup die al een tijdje draait, en alle waarde's ruim binnen de specs van de regelaar...
Materiaal aangesloten, twee keer "gas" geven... prima. Zo maar opeens... vuur, vlam, enorme stinkende (machische) rook en wéér een kontronik naar de klote! Mijn laatste kontronik (van de véle die voorheen ook allemaal nagenoeg niet verklaarbaar de geest hebben gegeven).
Ik zweer bij de feigao's (in welk kleur jasje dan ook)!

Greetz van Aldert
 
@sietse , je hebt helemaal gelijk, zag dat helemaal over het hoofd en dat terwijl ik mijn honey bee king zelf ook optoer vanuit een lineaire throttle curve. Ik kan alleen niet meerdere modes instellen op mijn huidige zender ....

@aldert/jvthert
Zo zie je maar dat iedereen andere ervaringen heeft .... ik kan me heel goed voorstellen dat aldert nooit meer een kontronik zal kopen en jvthert liever een cc dan een kontronik zal kopen ....
Het blijft moeilijk om aan de hand van enkele voorvallen te zeggen dat een bepaald merk regelaar juist erg goed is of niet. Als je ergens een goede of slechte ervaring mee hebt dan prijs je het de hemel in of boort het de grond in.
Dat is vaak het probleem van een forum. En daar maak ik me ook regelmatig 'schuldig' aan, dat is de aard van de mens zal ik maar zeggen.

Vaak bezoek ik meerdere forums om te kijken of verhalen over het algemeen wel of niet kloppen en maak dan een keuze.
Toch gaan er ook veel onzinverhalen de rond. Ik probeer vaak zelf goed dingen uit te zoeken en vooral metingen te doen, daar leer ik ook veel van en het is nog leuk ook.
 
Maar om weer even op de 3dx500 terug te komen:

Ik heb eens zitten brainstormen over het gebruik van 6s , dit wordt op helifreak namelijk 'ge-promoot' dat met het nieuwe maingear van 130T (van rotorworkz) je 6s kunt gaan gebruiken.
maar "waarom is 6s beter ?"

Stel dat in beide gevallen het vermogen gelijk is, dan zou dat de volgende voordelen kunnen hebben :
1- minder stroomverbruik
2- minder stroomverliezen in the esc. & motor, dus betere efficiency , iets langere vliegtijd ?

Maar er zijn ook een aantal nadelen voor 6s lipo :
A- 6s lipo ESC nodig, vaak duurder
B- vaak nodig een externe 5V voeding (accu of ubec), meeste 6s ESC hebben geen BEC tot 6s lipo. Dus gewichtstoename en extra kosten
C- hogere spanning , dus schakelpieken zijn groter , potentieel grotere kans op radioverstoringen
D- 6s lipo lader vereist

Let's do some math :
stel dat het vermogen = 350Watt en 1 lipo-cell spanning onder belasting = 3.5V
dus de 4s lipo=14V en de 6s lipo = 21V

4s lipo :
stroom = 350/14= 25A
vliegtijd met 4s3300mAh = 7.9minuten
lipo belasting = 25/3.3= 8C
lipo gewicht = 350gram
lipo prijs = 100 euro

6s lipo:
350/21=17A
vliegtijd met 6s2500mAh =8.8 minuten
lipo belasting = 17/2.5 = 7C
lipo gewicht = 400gram
lipo prijs = 150euro

Soms lees ik het voordeel dat je ook 2 aparte 3s lipo's kan gebruiken die de meesten toch al hadden liggen van hun t-rex 450. Vergeet dan echter niet dat die packs altijd APART van elkaar zijn gebruikt en dus niet 'gematched' zijn, maw er zit een verschil in celspanning.
Als je ze dus nu in serie gaat zetten dan bestaat er een kans dat een van de packs teveel ontladen gaat worden tijdens het vliegen en dus beschadigd raakt.

mmm ..... wat in eerste instantie misschien een voordeel was lijkt in de praktijk toch niet zo te zijn ...... kan iemand me overtuigen van het gebruik van 6s lipo ? Zie ik iets over het hoofd ?


Ik heb dit ook op helifreak gepost , ben benieuwd ...
 
Laatst bewerkt:
Soms lees ik het voordeel dat je ook 2 aparte 3s lipo's kan gebruiken die de meesten toch al hadden liggen van hun t-rex 450. Vergeet dan echter niet dat die packs altijd APART van elkaar zijn gebruikt en dus niet 'gematched' zijn, maw er zit een verschil in celspanning.

Dat hoeft geen argument te zijn, met een handig verloopje kun je twee 3S lipos prima als een 6S lipo aan je lader aanbieden en zal die dus netjes gebalanceerd worden. Mijn Hurricane vliegt ook gewoon op de Trex accu's, gaat prima.
 
Je hebt gelijk .
Ik begin te vermoeden dat dat het enige voordeel is van een 6s set-up : 'hergebruik van je 3s packs .... '
Daar probeert align met hun t-rex 500 nu op te mikken en ik moet zeggen dat ze dat slim doen, wellicht wordt het net zo'n poulaire heli als de 450.
Daarom zijn de mannen van de hdx-500 nu zo hard in de weer om een groter tandwiel te ontwikkelen zodat in die heli men ook gebruik kan maken van 2 maal 3s packs . Ze zouden anders de boot wel eens kunnen gaan missen dankzij Align.

Dat tandwiel schijnt trouwens 140T te worden heb ik begrepen, in combinatie met een 12T pinion van ..... Align ! Die zijn ook pas op de markt, komen nog niet veel voor in module 0.6 .
Revco heeft wel een serie 0.6 module , maar die loopt maar van 18T tot en met 23T


Voor mijn 3dx500 is de 6s set-up geen optie, want ik heb niet zoveel 3s packs ... dus ik ga voor een 4s set-up.
 
ik heb me nog niet verdiept in de t-rex500 maar met hoeveel kv motoren draaien zij ??? met de t-rex500.

ik had liever gezien dat ze naar een andere modulen waren ge gaan.
ok dat maakt het tand wiel groter maar ook sterker.
en dan te bedenken dat de meeste menzen al met een +- 900 kv motor aan het vliegen zijn en dan naar een andere motor moeten wat ik zo snel bereken.
of zit ik er kompleet naast.
verder ben ik benieuwd waneer het nieuwe frame uit gaat komen en wat het gaat kosten.
 
6s heeft als enig echte voordeel dat je een motor met hoger kv kan gebruiken die meestal een groter power/weight ratio hebben. verder heb je met 6s ook nog eens extra kans op onbalans tussen de cellen, ook een groot nadeel dus.

4s lipo :
stroom = 350/14= 25A
vliegtijd met 4s3300mAh = 7.9minuten
lipo belasting = 25/3.3= 8C
lipo gewicht = 350gram
lipo prijs = 100 euro

6s lipo:
350/21=17A
vliegtijd met 6s2500mAh =8.8 minuten
lipo belasting = 17/2.5 = 7C
lipo gewicht = 400gram
lipo prijs = 150euro

de 6s lipo die je hebt genomen is zwaarder, dus hetzelfde vermogen is niet echt eerlijk vergelijken. 6s 2200mah bij 350gram is eerlijker, en dan heb je geen voordeel meer dus.

4s vind ik een prima lipo voor 500size. vermogen kan je zo gek maken als je wil en efficientie is ook nog aardig goed, mijn motor, ESC en lipo worden nauwelijks warm.

wat overigens wel een voordeel is van een groter maingear is dat er minder kracht op de tandjes komen, de lastarm is immers langer dus is er een kleinere kracht bij hetzelfde draaimoment op de hoofdas (klinkt aardig natuurkundig niet?).

Ik heb trouwens hurricane 550 tailblades gekocht, de hdx500 tailblades waren op, misschien dat ze nog beter vliegen ook.
 
6s heeft als enig echte voordeel dat je een motor met hoger kv kan gebruiken die meestal een groter power/weight ratio hebben. verder heb je met 6s ook nog eens extra kans op onbalans tussen de cellen, ook een groot nadeel dus.

Neem aan dat je "lager" bedoelt oscar?
Hoger voltage, lager KV motor...

Bij een hoger voltage gaat de efficiëntie wel omhoog naar het schijnt. je kan beter een hoger voltage door je (toch al dunne) draadjes raggen, dan een hoog amperage.
Maar goed. Ik gok dat het belangrijkste argument idd marketingtechnisch is (jammergenoeg).
en yeti, je heb idd gelijk. de 1 heeft een probleem met dit, de ander vind het geweldig... Je weet vaak ook niet de omstandigheden.
Merk ook vaak op forums dat mensen iets afkraken wat ze niet eens zelf getest hebben.

Op me werk heb ik nu trouwens een Jeti Spin 200 :). die doet het goed, maarja. wat is "goed" ook echt bij een regelaar... de motor gaat harder draaien als ik meer gas geeft. ja, dat doet mijn regelaar van 27 dollar op mijn Hirobo Sceadu ook :).
 
Oeps, ik bedoel ipv 6s én groter tandwiel, opzich zou hoger voltage lager KV betekenen ja.

Dat verlies in draden is inderdaad zo, spanningsverschil (x stroom is verlies in watt) = I^2 x R, maar gelukkig hebben we zulke dikke draden dat het verlies daardoor niet zo groot zal zijn.
 
Het is maar de vraag wat iemand een voordeel vind natuurlijk bij keuze tussen 4S of 6S ;)
Als je de prijs belangrijk vindt, dan moet je waarschijnlijk 4S nemen.
Gaat het vooral om de beste prestaties, dan heeft meer spanning meestal de voorkeur.
De stromen kunnen dan inderdaad lager zijn, wat minder verliezen oplevert in de draden, regelaar en motor. Maar of er bij "normaal" gebruik duidelijke verschillen merkbaar zijn tussen 4S en 6S.............
Ik verwacht niet dat een hogere spanning grotere schakelpulsen oplevert, de stroom is navenant kleiner dus de schakelpulsen en storing zullen ongeveer gelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik heb de HDX 500 SE. Deze is een stukje zwaarder als die van jou. Aan de SE zit wat meer alu. Hdx heeft ook de SA en volgend mij is dat dezelfde als die jij hebt.
Die 2 lipo's had ik voor $180 met speeddelivery in 4 dagen binnen, het is meer een beetje uitproberen (kijken hoe lang ze het volhouden). Eerst maar eens kijken wat de markt doet i.v.m. de 500 van align. Tandwiel gestript door te plotseling optoeren, later curve aangepast. foto's plaatsen van mijn vloot leuk, maareh ik heb me er nog niet in verdiept hoe dat werkt!!


He stefan, heb mijn HDX inmiddels in gebruik, vloog met de maiden meteen top. De lucht in en alle sticks los en bleef meteen mooi hangen. Lees hier bij jou curve aangepast !!! hoe heb jij die nu staan ???? voordat ik ook meteen het tandwiel strip.

Erik
 
Back
Top