robitronic scalpel

En met welk motortje is dat? De standaard 300 of de LRP?

Zoals ik ook had beloofd zal ik het vanavond bij de standaard 300 Scalpel motor houden, En die heeft het 8 heats a 5 minuten vol gehouden vanavond waarvan 5 op 6 cellen en 3 op 4 cellen, gaat dus best goed ook al staat er 4,8V op.

Volgende week misschien de snelle LRP motor, maar dan wel in combinatie met de super soft banden want anders kom ik waarschijnlijk grip tekort. Vooral op zo'n baantje als wij hebben komt het niet op snelheid aan, je hebt meer aan een makkelijk rijdende auto waarmee je mooi je rondjes kunt rijden, die extra snelle motoren leveren meestal ook meer fouten op.


Groetjes,

Martin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik ook had beloofd zal ik het vanavond bij de standaard 300 Scalpel motor houden, En die heeft het 8 heats a 5 minuten vol gehouden vanavond waarvan 5 op 6 cellen en 3 op 4 cellen, gaat dus best goed ook al staat er 4,8V op.

Hé BMC.. bedankt voor de tests in ieder geval tot zover.. de rondetijden blijft een relatief iets, de rij eigenschappen zijn meestal belangrijker..daarom heeft jouw test zijn waarde omdat jij met beidde chassis heb gereden.

vraagje:
je zegt dat hij (de standaard scalpel motor) het 8 heats heeft 'uitgehouden' bedoelje dat hij daarne compleet was uitgefikt of dat de koolborstels opgerookt waren?

vraagje in het algemeen:
Is de graupner 300 wel geschikt voor 7,2V of is die net als de scalpel motor voor 4,8V bedoelt?
 
De Graupner 300 6V is in principe geschikt voor 6Volt maar werkt ook prima bij 7,2Volt.

Ik heb de Graupner 300 6V al een tijd in me M18 zitten die stuk zwaarder is als de Scalpel en bij 7,2Volt blijft ie nog steeds heel en heeft nog genoeg snelheid. Ik heb pas 1 300 gesloopt maar dat was een lipje voor de motor draden die was afgebroken.
 
De schokbreker achter is zo'n veredelde balpenconstructie 8O. Uit ervaring met de TamTech GT-01 weet ik ondertussen dat het verschil tussen oliegevulde dempers en balpenverenconstructies een wereld van verschil maakt (in Heemskerk voor een rookie als ik en andere van onze clubcompetitie ruim 2 seconden per ronde!). De auto wordt er veel minder springerig door en komt de wegligging dan zeker ten goede.

Iemand al een oliegevulde demper erop? ;)

*knutselt fijn verder en is bij zakje F*

-edit-
Klaar met knutselen (tussen het gewone werk door). Vanavond even de servo, micro-ontvanger en 4 cellen erin erin proppen. :banana:

-edit 2-
Hij zit helemaal in elkaar. De MPX Tiny-S uit de XRay M18T overgezet en een nieuwe GM-Racing SX3R gehaald omdat de LRP A.I. Runner Reverse die ik heb problemen geeft in combinatie met de Spektrum ontvanger (na ca. 1,5 sec. vol gas even op de rem - fail safe actief - en daarna weer verder). Nu nog wachten op mijn GP1300 cellen, als het goed is komen die maandag binnen, pakketje is al voor de route gepland. B)

onroad_scalpel_almost_rtr.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hé BMC.. bedankt voor de tests in ieder geval tot zover.. de rondetijden blijft een relatief iets, de rij eigenschappen zijn meestal belangrijker..daarom heeft jouw test zijn waarde omdat jij met beidde chassis heb gereden.

vraagje:
je zegt dat hij (de standaard scalpel motor) het 8 heats heeft 'uitgehouden' bedoelje dat hij daarne compleet was uitgefikt of dat de koolborstels opgerookt waren?

vraagje in het algemeen:
Is de graupner 300 wel geschikt voor 7,2V of is die net als de scalpel motor voor 4,8V bedoelt?

Hij heeft het 8 heats a 5 minuten vol gehouden en doet het nog steeds en nee is nog niet uitgefikt, zal het plaatsen wanneer hij uitgefikt is.

En over de waarde van mijn test, ik had ook duidelijk vermeld dat ik de softe banden eronder had gezet i.p.v. de standaard banden die erbij geleverd worden, houdt er wel rekening mee dat dit ook verschil maakt!

Heb nu ook de Fyber Glass T-bar voor achter binnen, dat is waar de hele achterkant aan hangt. Dit is een vervanging voor de carbon die er standaard op zit en is wat slapper.

Ik verwacht hiermee wat meer grip omdat hij iets slapper is en zich dus beter aanpast aan het tapijt en de eventuele oneffenheden, maar ook in de bochten.

En over die demper, een oliegevulde demper lijkt mij ook wel errug vet! Misschien goede optie part voor de scalpel. Maar een beetje vet onder de friction plate zorgt ook al voor een beetje demping maar een olie gevulde schokdemper is helemaal ideaal!

Een andere goede optiepart zijn alu body posts waar je het schroefje met locktide in zal kunnen zetten, de body posts willen nog wel eens los gaan. Nu hebben we dit opgelost door langere schroefjes erin te doen.

Ik houdt jullie op de hoogte en zal binnenkort, als ik tijd heb, even een indoor filmpje in elkaar knutselen. Voor 1:6 bigscale filmpjes zie www.bigscalemonstercup.nl of het elcon promotie filmpje op de elcon site, ja ik houdt van leuke filmpjes.


Nu eerst effe kerst vieren en donderdag weer met de scalpel rijden, nu al zin in! Bezig zijn met zo'n klein autotje en zijn set-up blijft gewoon mooi!


Groetjes en Prettige feestdagen,

Martin Ottens
 
Weet iemand of er ook een andere ontvanger te gebruiken is voor de Graupner XS-6 zender?
De ontvanger is erg groot en hoewel dit dan ook echt nét past zoek ik toch een ander.
iemand enig idee of moet ik toch maar een dx-3 aanschaffen?
 
Elke FM ontvanger met of zonder kristallen werkt gewoon met de XS-6. Zolang het maar een PPM ontvanger is en de juiste frequentie heeft. In jou geval waarschijnlijk gewoon 40MHz.
 
Zo, vanavond de body even voorzien van een likje verf om het geheel af te maken. Dus vanaf morgen kan het echte werk beginnen (lees proberen een beetje reactievermogen opbouwen want het gaat toch wel snoeihard als je niet hoeft te remmen voor bochten).

onroad_scalpel_finished_body.jpg



@BMC: Wat voor soort tapijt rijden jullie? In Heemskerk ligt blauw vilt en daar plakken de standaard bandjes al enorm aan vast (wel veel smeertroep van 1:10's en 1:12's die daar gereden hebben).

@bono: Als ik jou was zou ik of zoeken naar een mini-ontvanger voor 40MHz FM PPM (zoals Pasqual al zei) en anders kiezen voor een 2.4GHz zenderset met HRS/FASST o.i.d. De standaard Spektrum DX3/DX3.0 is een normale set en de extra korte responsetijden zijn met dit soort snelheidsmonsteretjes op kleine baantjes toch wel een must.
 
Mwah ik denk niet dat een snellere zender veel profijt geeft.
De meeste mensen hebben relatief slome servo's in die 1/18's zitten
Meestal rond de .15 seconden steltijd, is misschien verstandiger om dan op zoek te gaan naar een snellere servo icm een kleine ontvanger.
 
Mwah ik denk niet dat een snellere zender veel profijt geeft.
De meeste mensen hebben relatief slome servo's in die 1/18's zitten
Meestal rond de .15 seconden steltijd, is misschien verstandiger om dan op zoek te gaan naar een snellere servo icm een kleine ontvanger.

De Hitec HS-81(MG) is 0,11sec/60*/4,8V en de Multiplex Tiny-S is 0,10sec/60*/4,8V dus dat is toch aanzienlijk sneller dan een standaard servo van 0,15sec of meer. Ook nano-servootjes van heli's kunnen in de scalpel. Maar daarbij moet je helemaal op de snelheid letten. ;)
 
Na een paar dagen rijden toch wat aandachtspuntjes gevonden:
  • Bij het aandraaien van de wielmoer rechtsachter (waar het diff zit) kan het diff door de velg weer strakker gezet worden. Dit is op te lossen door een ringetje tussen de nylock-moer bij het druklager en veerringen en de velg te doen zodat de zeskant meenemer niet helemaal in de velg verdwijnt.
  • Als je iets teveel stuuruitslag hebt, lopen de voorvelgen aan tegen de draagarmen. Dit is op te lossen door een ringetje aan de binnenkant van de velg te doen (of minder stuur te geven ;)).
  • De aluminium A-armen (RA2082) is een must. Deze hebben een caster van 4* en dat maakt het autootje wat minder nerveuzer (met 4-cellen chassis zeker).
  • De stalen afdichtingen uit de lagers halen en de lagers even weken in de WD40. Zo gaat het taaie vet eruit en zijn ze voldoende gesmeerd om heeeeeel soepel te lopen (scheelde bijn 1 sec/ronde).
  • De body posts achter vervangen door aluminium body posts, bijvoorbeeld de 3Racing BP40 of BP50 (verkrijgbaar in blauw, rood, zwart, zilver en titanium kleur).
En een tip van een 1:12 wedstrijdrijder: de banden voor schuin afdraaien zodat je wat camber krijgt op de voorwielen. Dat gaat voorlopig nog even te ver voor mij. 8O 8)
 
Laatst bewerkt:
hoi

ik heb sinds kort ook een scalpel.
maar nu is mijn vraag of iemand een afstelling heeft die redelijk goed werkt in combinatie met een brushless motor

alvast bedankt
groetjes Dieter
 
Laatst bewerkt:
Na een paar dagen rijden toch wat aandachtspuntjes gevonden:
  • Bij het aandraaien van de wielmoer rechtsachter (waar het diff zit) kan het diff door de velg weer strakker gezet worden. Dit is op te lossen door een ringetje tussen de nylock-moer bij het druklager en veerringen en de velg te doen zodat de zeskant meenemer niet helemaal in de velg verdwijnt.
  • Als je iets teveel stuuruitslag hebt, lopen de voorvelgen aan tegen de draagarmen. Dit is op te lossen door een ringetje aan de binnenkant van de velg te doen (of minder stuur te geven ;)).
  • De aluminium A-armen (RA2082) is een must. Deze hebben een caster van 4* en dat maakt het autootje wat minder nerveuzer (met 4-cellen chassis zeker).
  • De stalen afdichtingen uit de lagers halen en de lagers even weken in de WD40. Zo gaat het taaie vet eruit en zijn ze voldoende gesmeerd om heeeeeel soepel te lopen (scheelde bijn 1 sec/ronde).
  • De body posts achter vervangen door aluminium body posts, bijvoorbeeld de 3Racing BP40 of BP50 (verkrijgbaar in blauw, rood, zwart, zilver en titanium kleur).
En een tip van een 1:12 wedstrijdrijder: de banden voor schuin afdraaien zodat je wat camber krijgt op de voorwielen. Dat gaat voorlopig nog even te ver voor mij. 8O 8)

Kijk dit is een leerzame post, dankje. Alu body posts was ik ook al naar opzoek, want die kunstoffen is echt niet alles, gaat steeds los.

Over ons tapijt, wij rijden op het goedkoopste leenbakker tappijt met een klein beetje relief erin, dit is niet het meest ideale maar het is ook een prive baan dus geen inkomsten en wij vermaken ons er prima.

Wij rijden ook met smeermiddel maar op een open circuit waar vele mensen rijden is natuurlijk al meer smeermiddel in het circuit gereden en zal de grip automatisch meer zijn.

Heb afgelopen donderdag met de super soft bandjes gereden en de 26 a 27 ronden zijn nu haalbaar, vorige week nog 25 ronden (in 5 minuten) en de snelste ronde afgelopen donderdag was 0,6 seconde sneller dan de week ervoor met soft banden. Het autotje had duidelijk nog iets meer grip!

Ik blijf er met veel plezier mee rijden en het autotje houdt zich goed (na 3 avonden a 8 heats a 5 minuten), de enige schade tot nu toe is die alu bus waar de friction plates omheen zitten, die is nu zowel bij mij als bij de 2e scalpel bij ons in de club gebroken en vervangen voor een nieuwe.

En ik blijf erbij, vooral op kleine circuits, zoals bijvoorbeeld bij ons is een scalpel sneller dan een M18 van Xray door zijn hogere bochtensnelheid.

Iedereen een goed uiteinde gewenst!


Groetjes,

Martin Ottens
 
Na het afstruinen van het halve internet, lijkt de oliegevulde schokdemper van 3Racing voor de Mini-Z Overland te gaan passen (KZ-03). Deze is 32,5mm lang en komt daarmee overeen qua lengte met de originele demper. Ik heb een setje in Hong Kong besteld, ze komen per vier en kosten slechts $14,90 per setje. 8O

Dus volgend jaar zullen we weten of dit past. ;)
 
Qua "tuning" van de lagers.
Ik heb de gewoonte om de lagers op te werken, vervolgens uit te spoelen met een vetoplosser (lang laten weken) en vervolgens opnieuw te monteren met één druppeltje lagerolie.
Zal dat hetzelfde effect geven als het gewoon laten weken in WD40?
 
Qua "tuning" van de lagers.
Ik heb de gewoonte om de lagers op te werken, vervolgens uit te spoelen met een vetoplosser (lang laten weken) en vervolgens opnieuw te monteren met één druppeltje lagerolie.
Zal dat hetzelfde effect geven als het gewoon laten weken in WD40?
Zoals gezegd, de afdichtingen eruit peuteren (in ieder geval de kant die niet open is dus zoals bij de wielen aan de binnenkant in de velg zitten), dan lekker weken in de WD40. Hierdoor lost het aanwezige vet helemaal op. De WD40 laat een dun laagje vettigheid achter dat heel soepel loopt. Na een paar keer rijden op tapijt moeten alle lagers toch even eruit gehaald worden om al het stof eruit te peuteren. Dus dan kun je ze mooi weer in de WD40 leggen. Zo blijven ze altijd mooi schoon en soepel lopen.
 
ok, maar dat aanwezige vet wordt bij mijn methode ook opgelost door de vetoplosser. Daarna wordt de lager ge-olied door het druppeltje lagerolie.
Mijn vraag is dus (opnieuw) of beide methodes hetzelfde resultaat zullen hebben of dat er een bepaalde voorkeur (argumenten?) is.
thx
 
ok, maar dat aanwezige vet wordt bij mijn methode ook opgelost door de vetoplosser. Daarna wordt de lager ge-olied door het druppeltje lagerolie.
Mijn vraag is dus (opnieuw) of beide methodes hetzelfde resultaat zullen hebben of dat er een bepaalde voorkeur (argumenten?) is.
thx
Nee, dat met die WD40 is gemakzucht. Voor onze wintercompetitie* maken we met dezelfde WD40 de bandjes stroever omdat smeren niet toegestaan is. 8O ;)

* Als groep die-hard offroad bashers (en dan gaat het er echt hard aan toe met sprongen van meer dan 10 meter ver/3 meter hoog) zijn we deze winter bij RC Speedworld een "fun" competitie met Tamiya TamTech-Gear GT-01's gestart. :cool:
 
wat zou een complete scalpel kosten, zonder zender en ontvanger?

met vriendelijk groet Jacar

Poeh... moet iemand anders dat echt voor je gaan uitrekenen?? Volgens mij heb je zelf internet en kan je zelf wel wat websites gaan bezoeken en daar dus de onderdelen die je wilt bij elkaar zoeken. Op je computer zit een calculator, daar vul je alle bedragen in en dan heb je het totaal... pff
 
Back
Top