Bouwverslag van A10 volgens eigen ontwerp

Dat bouwen gaat je goed af Bart. Ik ben benieuwd hoe het eindelijk gaat werken je complete vleugel met flaps etc.
Het model komt nu echt als een A10 er uit te zien. En nog de functionaliteit van de A10 zoals die op het echte toestel ook zit. Alleen dat boordkanon is dan niet werkend.

Groetjes Rob
 
Men dat kanon ben ik iets van plan dat het toch werkzaam wordt voor me (al wordt dat heel iets andere dan bij de echte....) :-)

Groeten,
Bart
 
Men dat kanon ben ik iets van plan dat het toch werkzaam wordt voor me (al wordt dat heel iets andere dan bij de echte....)
Dat (of zoiets) ben ik vandaag ergens op een site tegengekomen.

Maar welke maar weer? :confused:

Een kanon dat met losse flodders schiet, en maar niet zo maar een beetje! :p

Als ik het nog weer tegenkom . . . :p


jan.
 
Ik had verwacht dat iedereen zou gaan raden welke functie het boordkanon voor me gaat hebben :p Ik zal het iets makkelijker maken: ik ga slechts een loop van het kanon gebruiken.

De vleugel tips zijn redelijk gelukt dus ik kon door met glassen.
2527478baa6d12213.jpg


Normaal heb ik altijd geglassed met expoxy wat goed ging. Na het lezen dat het met PU100 ook kan ben ik daar maar eens mee begonnen. Ik had een paar weken terug al een staart gedaan (na wat proef stukjes). ondanks dat het wat anders werkt dan epoxy (wat korte verwerkingstijd) heb ik toch maar besloten om het gehele toestel hiermee te doen. Nu heb ik toen slecht een kant gedaan van de beide richtingsroeren. Tijdens het glassen van de andere kant zag ik echter een zeer onaangename verrassing....:bad-words::bad-words::bad-words:

2527478baa79a307a.jpg


Op de foto is het niet zo gezien, maar het blijkt dat beide richtingsroeren stevig zijn krom getrokken. Omdat ik ze niet los heb gebouwd, maar samen met het de staart is opnieuwbouwen heel wat extra werk. Misschien weet heeft iemand een goed idee? Stoombadje? Of gewoon maar opnieuw beginnen.

Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had verwacht dat iedereen zou gaan raden welke functie het boordkanon voor me gaat hebben :p Ik zal het iets makkelijker maken: ik ga slechts een loop van het kanon gebruiken.

aan-uit schakelaar? vergrendeling (accu)luik?


Verder heb ik geen slechte ervaringen door het krimpen van PS100. Anders dan spanlak blijft bij mij alles netjes recht. Is de andere zijde niet uitgezet door bv hogere luchtvochtigheid?
Ik zou eens kijken wat er gebeurt al je de boel een uurtje op de kachel legt.
 
ik ben momenteel ook aan het experimenteren met PS100 (je bedoelt toch PS100, op PU basis hè?)
heb je de twee kanten van de roeren tegelijk gedaan? Of om en om?
Ik heb ook ergens op dit forum gelezen dat dit fenomeen kan tegengegaan worden door het hout eerst met poriënvuller oid te behandelen. Voor de romp van m'n AT6 heb ik dit gedaan, voor de vleugels niet. Geen kromtrekking, beide zijn 1,5mm beplankte onderdelen. De roeren moet ik nog doen..
Ik heb wel wat last van luchtbellen in m'n romp, maar dat was nog met een borstel en niet met de rol. De vleugel is een stuk beter gelukt maar nog niet perfect. Wat zijn de truucs om luchtbellen te vermijden?
Ik vind de geur wel maar niets, dan is epoxy een stuk aangenamer om mee te werken (wat niet wil zeggen dat het onschadelijk is)

waarschijnlijk nog overbodig om te vermelden, maar het is echt een super project!!

Succes,
Maarten
 
Alleen de richtingsroeren zijn krom getrokken. Deze zijn klein en met 1mm balsa bekleed. Stabilo, staarten en hoogteroeren zijn kaars recht gebleven. Dit terwijl de hoogteroeren bijna 100% gelijk zijn aan de richtingsroeren? Rolroeren ben ik nog niet aan begonnen. Hier ben ik bang voor, want de twee delen van de rolroeren moeten 100% vlak blijven om op elkaar goed aan te sluiten. Ik denk dat ik deze dan ook met epoxy ga doen.

@Maarten: Ik bedoel inderdaad PS100. Ik doe kant voor kant. Als ik probeer beide kanten in een keer te doen krijg ik het niet strak.

Ik gebruik een oude credit kaart om het glas glad te strijken. Al doende heb ik geleerd om met PS100 een overdoses (veel te veel) hars in het midden aan te brengen (dit doe ik met een oude injectie spuit). Dit smeer ik daarna met creditkaart naar de randen en duuw het als het ware 'eraf'. De laaste handelingen zijn met een kwastje zorgen dat al het glas is verzadigd (met name de overhangende delen). Daarna met toilet papier alles vanuit het midden nog een keer gladstrijken/aanduwen en overtollig PU eraf halen.

De onderkant van de buitenste vleugeldelen heb ik beide echt makkelijk binnen 5min klaar. Met epoxy was ik altijd veel langer bezig.

Groeten,
Bart
 
Op de foto is het niet zo gezien, maar het blijkt dat beide richtingsroeren stevig zijn krom getrokken. Omdat ik ze niet los heb gebouwd, maar samen met het de staart is opnieuwbouwen heel wat extra werk. Misschien weet heeft iemand een goed idee? Stoombadje? Of gewoon maar opnieuw beginnen.
Wat ik zat te denken is het volgende: harsen/lakken/lijmen etc. op PU basis gebruiken tijdens het uithardingsproces water.

Dan is het wel aannemelijk dat er tijdens het uitharden heel wat water is onttrokken aan het balsa. Zeker omdat het zulk dun balsa is. Of stomen dan helpt? Hmmm, misschien eerst een proefstukje?
 
@Jan: Wat onwijs gaaf dat kanon!! Ik had hier nog nooit van gehoord, maar op een dag als ik de loterij win dan ga ik zo'n kanon in een passend vliegtuig bouwen.

@WV, CaptainV24: Ik heb de richtingsroeren nu een dag op de CV liggen, maar dat helpt helaas niet. Een van de twee is misschien nog wel bruikbaar, maar voel aankomen dat de andere overnieuw gaat worden gebouwd.

Waar ik het kanon echt voor ga gebruiken?
Als 'pilot tube' voor mijn luchtsnelheidsmeter. Ik bezit een eagletree elogger met een snelheids module. Deze heeft een pilot tube welke precies dezelfde maat heeft als een loop uit het kanon. Een loop wil ik zo maken dat ik hem iets uit kan schuiven naar voren. Dan komt hij goed in de verse luchtstroom. Als ik het systeem niet gebruik kan hij gewoon naast de andere lopen komen.

Groeten,
Bart
 
Het gaat volgens mij niet om een "pilot tube" maar om een "pitot tube".
Just my two cents...

Groeten Michiel
 
Verder vergeet ik te zeggen dat ik je bouwverslag met veel interesse volg!
Keep up the good work!

Groeten Michiel
 
De afgelopen weken bezig geweest met het bekleden van de vleugels. Dit is inmiddels bijna helemaal klaar. Alles bekleed met 25gram glas en 2x in de PS100 gezet. Ook al wat met kwastplamuur gehobbied. Ik had gehoopt dat ik met kwast plamuur in een keer alles strak zou krijgen, maar dat is niet helemaal het geval. Sommige delen zullen tweemaal in de kwastplamuur gaan.

Vandaag heb ik de split rolroer airbrake getest, en het lijkt te werken! De foto's en filmpje spreken voor zich denk ik.

252747a5f522ed454.jpg

Even tegen het licht houden om te kijken waar de ik moet snijden.
252747a5f52333f78.jpg

252747a5f523602b4.jpg


Beide staarten pas maken op het stabilo. De richtingsroeren heb ik recht gekregen!! Gewoon een weekje de verkeerde kant op buigen en ze waren recht.
252747a5f535e64e2.jpg


Gaatje voor de bedrading van de richtingsroer servo's
252747a5f53615ce7.jpg


Pennen voor de scharnieren van de rolroeren worden aan de achterkant ingeschoven. Hiervoor moet de airbrake open.

252747a5f5363bac3.jpg


Flimje van de werking van de airbrake.
Split aileron airbrake A10 - RC Groups

Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor alle aanmoedigingen. Dat houdt de moed en gang erin!!

Ik ben op zoek naar hele mooie kleine parkertjes om de servo deksels mee dicht te zetten. Kan echter niets vinden op internet. Wie weet een goed adresje? Het moet kleiner zijn dan 2mm.

Groeten,
Bart
 
Back
Top