Bouwverslag van A10 volgens eigen ontwerp

De achterzijde van de vleugelbeplanking van 0.4 mm triplex maken zoals Gerald aangaf lijkt mij de beste optie.

Mooi werk!

Dank voor alle tips! Ik ga nu proberen om met 0.4 mm triplex een dunnere rand te maken. Dit geeft echter wel het probleem dat ik dan een gat krijg van 1.1 mm tussen flap en vleugel. De flap zal dus ook iest anders van vorm moeten worden. Iets wat wel goed uitkomt, want bij het uitschuiven komt de flap een punt te veel omhoog, waardoor hij klem loopt tegen de vleugel.

@Han. Ik neem aan dat deze aanmoediging betekend dat je maiden goed is gegaan vandaag :D :D

@Bart. Als blijkt dat hij goed vliegt maak ik de CAD/CNC files voor iedereen die hem niet commercieel wil bouwen beschikbaar.

Groeten,
Bart

Top op heden gaat het maken van dunnelijstjes tot mijn te vredenheid!

PICT0053.JPG

1mm balsa + 0.4 triplex is precies 1.5 mm balsa?? (nou ja bijna dan)

PICT0054.JPG

PICT0055.JPG

Een mooie dunne rand is het gevolg!!!

normal_PICT0056.JPG

Na deze gelukte rand ben ik direct verder gegaan met de afdekking van het rolroer. Ik frees 0.4mm weg van de beplanking, zodat ik er een strookje 0.4mm triplex in kan lijmen. Dit doe ik door goed afplakken en een hard 1mm plankje ertegen te houden. Je kan dan vrij nauwkeurig 0.4/0.5mm wegfresen.

PICT0057.JPG

PICT0059.JPG

De servo houdertjes geplakt op de onderbeklanking.

PICT0060.JPG

Beplanking erop lijmen en aandrukken.

PICT0063.JPG

PICT0065.JPG

Full flap

PICT0067.JPG

Full flap en airbrake!! (Zal wel niet werken in de lucht, maar gaat leuk staan op de grond)

Groeten,
Bart

Super mooi verlag en een van de weinige projecten die ik volg...

Jammer dat ik op een of andere manier alleen maar kruisjes te zien krijg, :?

gr. launnie

Komende weken zal ik door wat buitenland reizen weinig kunnen doen, maar hierbij een indruk van hoe ver ik nu ben. De flap constructie lijkt goed te werken en redelijk soepel te lopen nu alles in elkaar is gelijmd en beplankt. De kier tussen de buitenste flap en vleugel is minimaal. Bij de midden flaps zit er echter een spleet van een halve milimeter. Ik denk dat ik de middelste flap even overnieuw ga bouwen om deze speling weg te krijgen.

Ik heb een paar mallen gefreesd om de vleugel doorvoeren in de romp voor vleugel en stabilo te kunnen uitsnijden. Op deze manier heb ik een redelijk goed passende doorvoer. Ik heb de stabilo ophanging zo gemaakt dat ik de instelhoek kan aanpassen indien dit nodig blijkt te zijn. Bij mijn Fokker 27 bleek mijn instelhoek berekening 100% kloppend te zijn (heb zelf nooit hoeven trimmen op hoogteroer). Ik hoop dat dat het nu weer goed klopt.

Ik heb mezelf een 'air retarct' systeem kado gedaan. Dit omdat dit lichter bleek te zijn dan mijn setup met servo's en mechanische retracts. Het complete systeem zonder 'poten' weegt 67gram tegen ruim 110 gram voor servo's en mechanische retracts. Dit gaat wel inhouden dat ik de setup voor de neuspoot moet gaan aanpassen.

Tevens ben ik bezig met het proefdraaien van de fans. Redelijk heftig om zo'n klein fannetje zo hard te hebben draaien. Power output van meer dan 500Watt per motor is goed. 1000Watt voor een vliegtuig van 2200gram moet voldoen vermogen opleveren :-)

PICT0035.JPG

PICT0036%7E0.JPG

PICT0037%7E0.JPG

PICT0038%7E0.JPG

PICT0039%7E0.JPG

PICT0040.JPG

PICT0041.JPG

PICT0046.JPG

PICT0075.JPG

PICT0086.JPG

PICT0088.JPG

PICT0089.JPG

PICT0099.JPG

Groeten,
Bart

jammy i like the sound of that a-10
echt wel vangen dat die cameraman het aandurft

die a-10 ziet er vet uit man
keep up the good work

grz
rodney

volg het al een tijdje, zeer mooie toestel, goede keuze.

btw: wat bedoel je die 1000watt? je kan toch nooit 1000watt halen uit die batterijen? of ik lees iets verkeerd?

je kan toch nooit 1000watt halen uit die batterijen? of ik lees iets verkeerd?
Klopt, en dat hoeft ook niet.

De vergelijking luidt:

Vermogen (Watt) = akkustroom (Ampere) * akkuspanning (Volt). :teacher:

Dus bv. 1.000 Watt = 40 Ampere * 25 Volt.

Normaal is plm. 125 Watt per kilo vliegtuig genoeg, kun je nog van de grond starten ook. :p

Dus 1.000 Watt is heeeeeeeeeel veel . . . 8O

jan.

Waar staan de tekeningen van je CNC freesmachine?
-----
Ziet er goed uit hoor!!!

@manuel.
De plannen heb ik via www.cnczone.com gevonden. Het is een JGRO design. Even zoeken op deze link (wel eerst registreren op de site).
http://www.cnczone.com/forums/forumdisplay.php?f=300

@boomhauwer
Zoals Jan al aangeeft gaat 1000Watt prima lukken. Ik ga 4x een 3S1500Mha Lipo gebruiken in een 2P6S schakeling. Onder belasting levert dit ongeveer 20V en 25Amp = 500Watt op per motor.

Hopelijk komt er weer wat van bouwen komende weken zodat ik weer een update kan geven!

Groeten en prettige Kerst!!
Bart

Back