Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Als ie zo ver ronddraait lijkt het me meer dan genoeg, het gaat niet stroef dus. Lijkt me prima.

Het enige verschil met de meegeleverde lagertjes gemonteerd is een bredere gelagerde baan om de pulley langs te gelijden. Boven en onder een klein randje. en de pulley daar midden overheen.


Het enige wat anders is dan normaal bij mij is de plaatsing van de speecontroller, deze heb ik vooruitsteend bven de accu gemonteerd.
De antenne heb ik vanuit de receiver door het rietje naar voren en vervolgens naar achter getrokken en vastgeknoopt door de finnen.

Vage foto's (niet op de accu letten, deze zit niet vast hier. En de kabels zijn een warboeltje, maargoed.):



http://upload.pruttelpot.com/image/212.jpeg

http://upload.pruttelpot.com/image/213.jpeg

Bedankt voor de foto's Wilhelm-Jan!

heb 2 dagen ziek op bed gelegen.... dus vrij weinig gebeurd met de helikopter.
ben wel van plan om dit weekend even de ESC naar voren te plaatsen, kan zowieso geen kwaad voor de balans van de heli.

Ik ben van plan de canopy een kleurtje te geven, maar vroeg me af of dit met de gewone Motip spuitbus mogenlijk is. Of moet ik hier even een speciaal lakje voor bestellen? Ik heb al een tijdje op het forum gezocht, maar kan alleen vanalles vinden over airbrushen.

Michiel
 
Tandwiel trektooltje home made

Hier even een paar kiekjes van het tooltje waarmee we de 9T van Frandaman zijn BL motor hebben getrokken.
Dat ging als een speer.
Inmiddels hebben we een gemodificeerde 10T weer op de as gelijmd. De laatste berichten zijn dat de heli weer luchtwaardig is...

Verder nog even een opmerking aangaande de tandwieltjes, ik kan ten zeerste afraden om met 9T te gaan vliegen, had ergens al eens gelezen dat deze erg snel slijten.. sterker nog de gene die er bij Francis afkwam was net een rasp, hij heeft dan ook de maingear moeten vervangen.
Ook de speling van de tandwielen in de gaten houden, als deze te groot wordt dan loop je het risico dat het tandmodul van het messing wieltje snel verslijt (vervormd) waardoor je ook de main gear omzeep helpt!!..
De mijne heb ik zo afgesteld dat ik op verschillende plaatsen nog voelbare speling heb.

Voor dat ik het vergeet! er zijn tandwieltjes in de handel die aan de krappe kant zijn, let bij de montage dat de maingear 100% in het pion wieltje blijft lopen. Bij Francis was dat ook niet het geval!!

tool1.jpg


De tool zo gemaakt dat er ook nog een Trex wieltje in kan, ik zelf gebruik die op mijn HB KII, Align10T

tool2.jpg


tool3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de foto's Wilhelm-Jan!

heb 2 dagen ziek op bed gelegen.... dus vrij weinig gebeurd met de helikopter.
ben wel van plan om dit weekend even de ESC naar voren te plaatsen, kan zowieso geen kwaad voor de balans van de heli.

Ik ben van plan de canopy een kleurtje te geven, maar vroeg me af of dit met de gewone Motip spuitbus mogenlijk is. Of moet ik hier even een speciaal lakje voor bestellen? Ik heb al een tijdje op het forum gezocht, maar kan alleen vanalles vinden over airbrushen.

Michiel


Geen probleem, bedenk je wel, die esc zit daar eigenlijk alleen omdat ik hem geen mooier plekje kon geven ivm de grote van het ding en vooral die knots van een elco die eruit steekt.
Hoe hij nu zit is erg onhandig als je de accu met klitteband vastzet, je komt er namelijk bijna niet bij, ook is het lastig om de draden in de canoby te proppen en bovenal; de draadvan de esc haalt het maar net naar de receiver toe (ik heb de receiver met de aansluitingen aan de voorkant en niet van boven).

Het liefst had ik de esc onderop de heli onder de accu bak gemonteerd, maar dat lukt niet vanwege die grote elco die ik toch graag enigsinds beschermd wil hebben.


Met motip spuiten moet opzich wel kunnen, maar mooit gaat het niet worden, dat gaan namelijk breken als het plastic vervormt, dus als je hem op de pootjes drukt breekt de boel en gaat het waarschijnlijk bladderen. Dat gok ik zo dan.

Voordeel van de airbrush is dat je het ontzettend dun kan aanbrengen, en dus bijna geen gewicht toevoegt en de minimale dikte nodig hebt.

Maargoed, ik ben geen verf specialist. Ik zou het niet doen bij de dunne canopy van de king2 iig.
 
Met dank aan Frans is inderdaad mijn HBK2 weer luchtwaardig.
Tandwielen waren finaal versleten.
Mogelijk slechte montage gecombineerd met een paar fikse tikken 2 weken terug.

Nu dus terug in de lucht met een 10T op de 3100kV Brushless en een SG90 servo op de staart.
WOW !!!!.....hoveren gaat als nooit tevoren. Gisteravond zelfs even de eerste poging tot side in hoveren gedaan, maar dat was niet zo'n succes. Te weinig ruimte op zolder en als ik side in ga oefenen zet ik denk ik mijn trainingskruis ook weer tijdelijk terug. Gisteren kieperde hij bijna om. Voorlopig genoeg schades gehad, de centen zijn op, dus heel houden is prio 1 geworden :rolleyes:

Als mijn extra spullen binnen zijn ga ik eens even de tail as vervangen. Die is krom en dat helpt ook niet bij de stabiliteit denk ik zo. Gelijk de boom even vervangen. Die is iets krom geweest en die vervang ik ook maar eens preventief.

En dan nu maar weer wachten op weinig wind zodat we weer naar buiten kunnen.....HAPPY FLYING EVERYONE !!!!
 
Hoe zit het eigenlijk met die 'snelle' servo's voor op de staart.. hebben die merkbaar veel invloed? En waar kun je die krijgen?...
 
Heeft iemand trouwens hier ervaring met de Aerofly Pro Deluxe simulator en hoe deze is in verhouding tot het real life vliegen?

De King2 is natuurlijk niet te vinden in Aerofly, heb er ook geen model voor gevonden en vlieg nu vooral met de Heli60. Is dit een beetje vergelijkbaar, ookal is het een veel grotere (nitro) heli?


Iemand enig idee?
(aerofly draait tenminste goed bij mij, helix is verdomd traag, net als fms, fms is een beetje te basic in mijn ogen..)
 
zoek maar eens naar een viper90 voor in afpd. Ook vlieg ik heel veel met de logo10 in deze simulator. Het is natuurlijk nooit zo als in het echt, maar de reflexen leer je er wel goed mee. Op de sim durf je alles maar wanneer ik met de king in het echt vlieg merk je gelijk de spanning en durf ik hem alleen maar met de staart naar me toe te houden terwijl ik het idee heb dat rondjes vliegen goed te doen is.

Wacht nu op mijn Spektrum DX7 met AR6100E en AR6200, ben benieuwd wat dit doet met de king2.

Heeft er iemand toevallig de instellingen voor de DX7 voor de king2??
 
zoek maar eens naar een viper90 voor in afpd. Ook vlieg ik heel veel met de logo10 in deze simulator. Het is natuurlijk nooit zo als in het echt, maar de reflexen leer je er wel goed mee. Op de sim durf je alles maar wanneer ik met de king in het echt vlieg merk je gelijk de spanning en durf ik hem alleen maar met de staart naar me toe te houden terwijl ik het idee heb dat rondjes vliegen goed te doen is.

Wacht nu op mijn Spektrum DX7 met AR6100E en AR6200, ben benieuwd wat dit doet met de king2.

Heeft er iemand toevallig de instellingen voor de DX7 voor de king2??


Hm, ik heb de logo20 wel in aerofly, maar de logo9 niet. Eens naar op zoek gaan. Ook de Viper90 heb ik niet. Ook eens gaan zoeken danmaar.

Inderdaad, de spanning en de echte feel is wat mist in eigenlijk elke sim. Puur het knopje wat zegt van: dit is echt en crashen means money is er niet. Heel maf. Misschien dat je dat ook niet hebt als je 30mil op je bankrekening hebt staan en 20 heli's op een rijtje hebt ;)

Maargoed. In aerofly kan ik tot op zekere hoogte dikke stunts uitvoeren en hem dan weer van 300 meter afstand terughalen en netjes laten landen. Echt doen? No f**king way.

Side in hooveren in aerofly gaat ook steeds beter, maar echt goed? Nah, oefenen dus. 100% stil hangen lukt ook neit, maar of dat ook echt kan? ook niet denk ik zo.. Kan dat uberhaupt?
 
Twee jaar geleden een schockflyer en een piccolo v2 RTF set aangeschaft. Zocht iets waarmee ik makkelijk en relatief veilig voor de omgeving zou kunnen spelen op het veld voor mijn woning.

Met vliegtuigen ben ik redelijk ervaren, heli was nieuw voor mij. Had de boel na een tijdje redelijk onder controle sturen, dwz beetje hooveren, voorzichtig rondjes vliegen en netjes landen daar waar ik hem wil hebben. Leuk, maar ook vrij snel onstabiel buiten. Upgrade naar CP was echter dermate kostbaar dat ik er geen zin in had.

Nu zag ik zaterdagochtend op internet een advertentie van de Honey Bee King II RTF. Een complete kit, met alle besturings electronica, beltdrive en lipoaccu + lader. Aangezien ik enkele kritische recenties tegen kwam en ik me niet kon voorstellen dat je voor dit geld (gemiddeld rond de 150 euro) echt een complete set kan leveren die leuk werkt, wilde ik niet bestellen, maar eerst maar eens naar een leverancier om het setje te zien.

Maar de nieuwsgierigheid was gewekt, dus er meteen opuit gegaan ;). En ik kan alleen maar zeggen dat het een leuk ding is voor zijn geld! Heb meteen de brushless motor update set genomen (3100kv, 25A Esky ESC, 9 pins tandwiel).
Met behulp van internet alles op de best mogelijke manier uitgelijnd. (De rotorbladen zelf heb ik niet gebalanceerd). De houder is leuk, maar de 1100 Mah Lipo Accu moet voor de juiste balans een flink stuk (richting nose) uitsteken. Ook zit er een beetje hoogteslag in de main gear, maar deze loopt niet buiten de breedte van het motor tandwiel. Alles redelijk in balans bij 70% vermogen/ hoover.

Tot nu toe alleen in throttle up mode gevolgen. (Dus geen FP, thanks Wilhelm-Jan ;)) Ik kies daarbij voor wat meer toeren/minder pitch, waarmee de stabiliteit en bestuurbaarheid duidelijk toeneemt. Vliegt echt harstikke leuk en stabiel buiten. Met de direct belt stuurt hij beter dan mijn Piccolo en ook in fast forward heeft hij niet de neiging om omhoog te klappen.



Al met al mijn ervaring en mening als redelijk onervaren heli vlieger:

Als je in staat bent om een heli in de lucht te houden en te hooveren en zonder deze steeds op de grond te laten stuiteren omdat je de controle kwijt bent, dan is dit volgens mij een super leuk en betaalbaar helicoptertje met een leuk vliegbeeld. Super leuk is het om ook eens voor weinig geld aan CP te kunnen proeven natuurlijk.

Als je echt geen ervaring hebt is het wellicht toch verstandiger om de basis beginselen te leren met een goede simulator en/of een 'echte' laagtoerige, minder breekbare, FP heli (of zo'n V3 machine). En ook niet onbelangrijk, dat is een stuk veiliger voor jezelf en je omgeving; een eventuele klap van de rotor van een FP heli/lama zal even pijn doen, bij een rake klap van de rotor van een CP machine mag je je handen echter samen knijpen als je er zonder verwondingen afkomt.

En wat je ook koopt, als er lipo accu's bijzitten en je bent onbekend met lipoaccu's, verdiep je er ook in hoe je met deze accu's moet omgaan! Bij beschadiging, volledige ontlading en verkeerd laden kunnen deze dingen echt gevaarlijk zijn en spontaan ontbranden!!!

Ook nog wat vraagjes aan de pro's hier.

Zelf heb ik Idle up nog niet aangedurft. Hoe je alles nu moet afstellen om veilig van throttle-up naar idle-up te kunnen overschakelen is mij nog niet helemaal duidelijk. Heb wel lopen knoeien met afgekoppelde motor en vervolgens kijken wat de diverse knoppen doen, maar de juiste logica en afstelling heb ik nog niet ontdekt. In dit draadje heb ik ook niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden.

Weet iemand van jullie in stapjes uit te leggen wat de juiste instelling is om zonder problemen naar idle te kunnen schakelen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf heb ik CP nog niet aangedurft. Hoe je alles nu moet afstellen om veilig naar CP te kunnen overschakelen is mij nog niet helemaal duidelijk. Heb wel lopen knoeien met afgekoppelde motor en vervolgens kijken wat de diverse knoppen doen, maar de juiste logica en afstelling heb ik nog niet ontdekt. In dit draadje heb ik ook niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden.

Weet iemand van jullie in stapjes uit te leggen wat de juiste instelling is om zonder problemen van FP naar CP te kunnen schakelen?


De King kan je neit met FP vliegen en is sowieso een CP.

Wat wel kan, is op throttle vliegen, en op idle-up.

Wat het doet op throttle:
De CP bedien je sowieso met de throttle stick, staat de stick naar beneden, dan is de pitch negatief (en kan je ondersteboven hooveren), staat de stik in het midden is de pitch neutraal en staat ie omhoog, dan is de pitch positief en ga je dus naar boven.
Als je hem op throttle vliegt echter, dan is de stick verder naar boven ook een hoger toerental. Vliegt makkelijk.

Met de idle up aan (schakelaar linksboven) gaat de motor sowieso volgas draaien (80% geloofik). Dan regel je alleen de pitch nog.

Probeer het eens zou ik zo zeggen, echter bedenk wel, als je de accu aansluit moet de idle-up schakelaar ALTIJD uitstaan (van je af/naar achteren). Staat ie aan, dan gaat de motor in 1keer vol draaien en da's niet wat je wilt.

Begin gewoon normaal, en voor de throttle rustig op tot mid stick, en blijf dus op de grond, dan schakel je de idle-up schakelaar in en zal je zien dat de motor vol begint te draaien. Dan regel je alleen nog de pitch met de throttle stick.
 
De King kan je neit met FP vliegen en is sowieso een CP.

Wat wel kan, is op throttle vliegen, en op idle-up.

Wat het doet op throttle:
De CP bedien je sowieso met de throttle stick, staat de stick naar beneden, dan is de pitch negatief (en kan je ondersteboven hooveren),

Dit kan dus alleen in Idle Up mode. In normal mode betekent stick naar beneden dat je throttle op 0 staat en de motor dus ook niet draait. Vliegen is dan zowiezo niet mogelijk.
In Idle up draait de motor standaard rond de 80% en is stick naar beneden dus inderdaad negatieve pitch. Dan kun je dus wel ondersteboven vliegen en hoveren omdat je motor ten alle tijde draait.
 
Dit kan dus alleen in Idle Up mode. In normal mode betekent stick naar beneden dat je throttle op 0 staat en de motor dus ook niet draait. Vliegen is dan zowiezo niet mogelijk.
In Idle up draait de motor standaard rond de 80% en is stick naar beneden dus inderdaad negatieve pitch. Dan kun je dus wel ondersteboven vliegen en hoveren omdat je motor ten alle tijde draait.

Ja, ok, dat je alleen in idle-up ondersteboven kan vliegen is idd zo.

Die 'Wat het doet op throttle: ' moest daar niet staan.
 
Heeft iemand trouwens hier ervaring met de Aerofly Pro Deluxe simulator en hoe deze is in verhouding tot het real life vliegen?

De King2 is natuurlijk niet te vinden in Aerofly, heb er ook geen model voor gevonden en vlieg nu vooral met de Heli60. Is dit een beetje vergelijkbaar, ookal is het een veel grotere (nitro) heli?


Iemand enig idee?
(aerofly draait tenminste goed bij mij, helix is verdomd traag, net als fms, fms is een beetje te basic in mijn ogen..)

Willem-Jan,
Ik vlieg sinds 7 maanden met Aerofly de luxe... en kan zeggen dat deze 95% realiteits waarde voor mij heeft. Met andere woorden is wel okay.

I vlieg met een Eco 8 BL als model en in het begin heb ik de reactie snelheid op 75% gezet, vlieg nu op 115...125%
Ik heb ook een Trex 450 als model... maar daar klopt iets niet mee vandaar dat ik de Eco heb gekozen.

Frans.

PS.
Aero vraagt niet veel van je PC maar heeft wel minimaal 128mb video geheugen nodig.
 
Twee jaar geleden een schockflyer en een piccolo v2 RTF set aangeschaft. Zocht iets waarmee ik makkelijk en relatief veilig voor de omgeving zou kunnen spelen op het veld voor mijn woning.

Met vliegtuigen ben ik redelijk ervaren, heli was nieuw voor mij. Had de boel na een tijdje redelijk onder controle sturen, dwz beetje hooveren, voorzichtig rondjes vliegen en netjes landen daar waar ik hem wil hebben. Leuk, maar ook vrij snel onstabiel buiten. Upgrade naar CP was echter dermate kostbaar dat ik er geen zin in had.

Nu zag ik zaterdagochtend op internet een advertentie van de Honey Bee King II RTF. Een complete kit, met alle besturings electronica, beltdrive en lipoaccu + lader. Aangezien ik enkele kritische recenties tegen kwam en ik me niet kon voorstellen dat je voor dit geld (gemiddeld rond de 150 euro) echt een complete set kan leveren die leuk werkt, wilde ik niet bestellen, maar eerst maar eens naar een leverancier om het setje te zien.

Maar de nieuwsgierigheid was gewekt, dus er meteen opuit gegaan ;). En ik kan alleen maar zeggen dat het een leuk ding is voor zijn geld! Heb meteen de brushless motor update set genomen (3100kv, 25A Esky ESC, 9 pins tandwiel).
Met behulp van internet alles op de best mogelijke manier uitgelijnd. (De rotorbladen zelf heb ik niet gebalanceerd). De houder is leuk, maar de 1100 Mah Lipo Accu moet voor de juiste balans een flink stuk (richting nose) uitsteken. Ook zit er een beetje hoogteslag in de main gear, maar deze loopt niet buiten de breedte van het motor tandwiel. Alles redelijk in balans bij 70% vermogen/ hoover.

Tot nu toe alleen in throttle up mode gevolgen. (Dus geen FP, thanks Wilhelm-Jan ;)) Ik kies daarbij voor wat meer toeren/minder pitch, waarmee de stabiliteit en bestuurbaarheid duidelijk toeneemt. Vliegt echt harstikke leuk en stabiel buiten. Met de direct belt stuurt hij beter dan mijn Piccolo en ook in fast forward heeft hij niet de neiging om omhoog te klappen.



Al met al mijn ervaring en mening als redelijk onervaren heli vlieger:

Als je in staat bent om een heli in de lucht te houden en te hooveren en zonder deze steeds op de grond te laten stuiteren omdat je de controle kwijt bent, dan is dit volgens mij een super leuk en betaalbaar helicoptertje met een leuk vliegbeeld. Super leuk is het om ook eens voor weinig geld aan CP te kunnen proeven natuurlijk.

Als je echt geen ervaring hebt is het wellicht toch verstandiger om de basis beginselen te leren met een goede simulator en/of een 'echte' laagtoerige, minder breekbare, FP heli (of zo'n V3 machine). En ook niet onbelangrijk, dat is een stuk veiliger voor jezelf en je omgeving; een eventuele klap van de rotor van een FP heli/lama zal even pijn doen, bij een rake klap van de rotor van een CP machine mag je je handen echter samen knijpen als je er zonder verwondingen afkomt.

En wat je ook koopt, als er lipo accu's bijzitten en je bent onbekend met lipoaccu's, verdiep je er ook in hoe je met deze accu's moet omgaan! Bij beschadiging, volledige ontlading en verkeerd laden kunnen deze dingen echt gevaarlijk zijn en spontaan ontbranden!!!

Ook nog wat vraagjes aan de pro's hier.

Zelf heb ik Idle up nog niet aangedurft. Hoe je alles nu moet afstellen om veilig van throttle-up naar idle-up te kunnen overschakelen is mij nog niet helemaal duidelijk. Heb wel lopen knoeien met afgekoppelde motor en vervolgens kijken wat de diverse knoppen doen, maar de juiste logica en afstelling heb ik nog niet ontdekt. In dit draadje heb ik ook niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden.

Weet iemand van jullie in stapjes uit te leggen wat de juiste instelling is om zonder problemen naar idle te kunnen schakelen?


Hoi Ronald,
Welkom.... :)
Natuurlijk kun je idle up vliegen... even op toeren en vervolgens de switch om zetten.. elk voordeel heeft een nadeel, als je nu de heli te greetig neerzet moet je hem gaan uitgraven... gezien het feit dat je gewoon met throtle en veel negatieve pitch aan het werk bent.
Het is een kwestie van proberen en wennen, als je nog niet goed kunt hoveren zou ik wachten met de idle-up optie!

Jammer dat je voor een 9T gekozen hebt, dit tandwiel is niet te adviseren.
- Slijt bijzonder snel, volgens mij klaagde Willem-Jan ook over de extreme slijtage!.
- bij de eerste de beste crash stript ze je main gear.
- Headspeed is relatief laag.

Francis (Frandaman) had ook een 9T en die was na een paar weken (maanden) volledig versleten, we hebben daar nu een 10T op gezet. Ik weet zeker dat hij kan beamen dat dit een 200% verbetering is.

Ik vlieg zelf ook met de 3100KV en 25Amp upgrade... en heb een 10T gemonteerd...super combinatie.
Ik heb mijn MX12 op 90% throtle staan en vlieg met een vast toerental tijdens het hoveren, bevalt mij prima.
Maar is echt iets wat je zelf moet uit kienen....'t is maar wat je gewend bent, try and error.
Vlieg nog bijna degelijks op de (Aerofly) sim, heli en vliegtuig... heb een fixed wing besteld maar nog niet ontvangen.. dus ben ik bezig ook het vliegtuig vliegen onder de knie te krijgen.. lukt wonderbaarlijk goed.

Frans
 
Laatst bewerkt:
De 9T is naar mijn mening inderdaad een ramp.
Op de een of andere manier grijpt hij niet lekker in de maingear met snelle en extreme slijtage als gevolg.
Inderdaad bij een fikse tik ragt hij ook nog eens de tanden van je maingear af.
Ook op buitenlandse fora is dit een veelgehoorde klacht.
Ik zou dus absoluut met een 10 of 11T gaan vliegen
 
Thanks voor de info allen. Ik ga meteen even die 10T even aanschaffen.

En nu maar hopen dat de wind weer snel gaat liggen buiten ;)
 
Ach, als de wind lekker door de bomen waait vliegen we gewoon binnen !! ;)

Met dank aan Frans heb ik de heli weer helemaal op orde. Vanochtend lekker op zolder lopen rotzooien.

zie hier het resultaat. Trainingskruis is er inmiddels af :bday:

gxwp2vbNRBI[/media] - Sunday hovering
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top