Twee jaar geleden een schockflyer en een piccolo v2 RTF set aangeschaft. Zocht iets waarmee ik makkelijk en relatief veilig voor de omgeving zou kunnen spelen op het veld voor mijn woning.
Met vliegtuigen ben ik redelijk ervaren, heli was nieuw voor mij. Had de boel na een tijdje redelijk onder controle sturen, dwz beetje hooveren, voorzichtig rondjes vliegen en netjes landen daar waar ik hem wil hebben. Leuk, maar ook vrij snel onstabiel buiten. Upgrade naar CP was echter dermate kostbaar dat ik er geen zin in had.
Nu zag ik zaterdagochtend op internet een advertentie van de Honey Bee King II RTF. Een complete kit, met alle besturings electronica, beltdrive en lipoaccu + lader. Aangezien ik enkele kritische recenties tegen kwam en ik me niet kon voorstellen dat je voor dit geld (gemiddeld rond de 150 euro) echt een complete set kan leveren die leuk werkt, wilde ik niet bestellen, maar eerst maar eens naar een leverancier om het setje te zien.
Maar de nieuwsgierigheid was gewekt, dus er meteen opuit gegaan

. En ik kan alleen maar zeggen dat het een leuk ding is voor zijn geld! Heb meteen de brushless motor update set genomen (3100kv, 25A Esky ESC, 9 pins tandwiel).
Met behulp van internet alles op de best mogelijke manier uitgelijnd. (De rotorbladen zelf heb ik niet gebalanceerd). De houder is leuk, maar de 1100 Mah Lipo Accu moet voor de juiste balans een flink stuk (richting nose) uitsteken. Ook zit er een beetje hoogteslag in de main gear, maar deze loopt niet buiten de breedte van het motor tandwiel. Alles redelijk in balans bij 70% vermogen/ hoover.
Tot nu toe alleen in throttle up mode gevolgen. (Dus geen FP, thanks Wilhelm-Jan

) Ik kies daarbij voor wat meer toeren/minder pitch, waarmee de stabiliteit en bestuurbaarheid duidelijk toeneemt. Vliegt echt harstikke leuk en stabiel buiten. Met de direct belt stuurt hij beter dan mijn Piccolo en ook in fast forward heeft hij niet de neiging om omhoog te klappen.
Al met al mijn ervaring en mening als redelijk onervaren heli vlieger:
Als je in staat bent om een heli in de lucht te houden en te hooveren en zonder deze steeds op de grond te laten stuiteren omdat je de controle kwijt bent, dan is dit volgens mij een super leuk en betaalbaar helicoptertje met een leuk vliegbeeld. Super leuk is het om ook eens voor weinig geld aan CP te kunnen proeven natuurlijk.
Als je echt geen ervaring hebt is het wellicht toch verstandiger om de basis beginselen te leren met een goede simulator en/of een 'echte' laagtoerige, minder breekbare, FP heli (of zo'n V3 machine). En ook niet onbelangrijk, dat is een stuk veiliger voor jezelf en je omgeving; een eventuele klap van de rotor van een FP heli/lama zal even pijn doen, bij een rake klap van de rotor van een CP machine mag je je handen echter samen knijpen als je er zonder verwondingen afkomt.
En wat je ook koopt, als er lipo accu's bijzitten en je bent onbekend met lipoaccu's, verdiep je er ook in hoe je met deze accu's moet omgaan! Bij beschadiging, volledige ontlading en verkeerd laden kunnen deze dingen echt gevaarlijk zijn en spontaan ontbranden!!!
Ook nog wat vraagjes aan de pro's hier.
Zelf heb ik Idle up nog niet aangedurft. Hoe je alles nu moet afstellen om veilig van throttle-up naar idle-up te kunnen overschakelen is mij nog niet helemaal duidelijk. Heb wel lopen knoeien met afgekoppelde motor en vervolgens kijken wat de diverse knoppen doen, maar de juiste logica en afstelling heb ik nog niet ontdekt. In dit draadje heb ik ook niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden.
Weet iemand van jullie in stapjes uit te leggen wat de juiste instelling is om zonder problemen naar idle te kunnen schakelen?