Bouwverslag Smit Lloyd 115

Wat moet er kapot gedrukt worden dan?
Ik gebruik ze ook al jaren, en eens in de zoveel tijd even een handvetspuit er op en klaar is kees :D
 
Gent2008_0301_223801AA.jpg


Als je dus zo.n vetspuit gebruikt.
En je doed het zoals hij dat heeft gemaakt
Met een behoorlijk dun pijpje en een behoorlijke lengte zonder ondersteuning gaat het geheid mis hoor
mvg
Frederik:D
 
Niet bang...

Hoi Allemaal,

@Hawser, de bouwdoos is vrij uitgebreid, maar ik moet nu eenmaal ook nog aan de "MailLine-norm" voldoen ;).

@Martin'70/F.van.Gent/Adam, ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen ervaring heb met die smeernippels in de modelbouw (op mijn werk gebruiken we ze wel). Ik heb simpelweg de schroefas(kokers) van Raboesch als voorbeeld genomen voor deze schroefassen en daar zit nu eenmaal ook zo'n smeernippel op :).

Ik ben trouwens niet bang dat het verkeerd gaat, alles wat ik kon solderen aan de schroefaskokers heb ik gesoldeerd, de rest is met Loctite 641 gelijmd. Het zou nog kunnen dat de lagers uit de schroefaskokers gedrukt worden als er teveel vet ingeperst wordt, maar ook die worden met Loctite 641 op hun plaats gehouden :cool:.

Ik verwacht dus eigenlijk geen problemen, maar goed je weet het nooit :D.

Groetjes, Danny.
 
Danny,

het zal ook wel meevallen denk ik, wel even opletten wat voor een vet je gebruikt !!! en ook niet teveel, dat krijg je de as niet meer rond :cool:

Verder ziet het er goed uit, blij dat de m@illine norm er is

Tom Boere
 
Hallo allen

Is dat vetnippel wel nodig. Ik zelf heb mijn boten nog nooit bij gesmeert. En alles loopt perfect en er komt nog geen water binnen. En mocht het nodig zijn om te smeren dan haal ik gewoon de as eruit.
 
de Norm

Tom,
Die m@illine norm is zeker wat anders dan jouw 1 m afstandsnorm?!
Hebben jullie ook nog een inburgeringscursus?
Groeten
Hawser
 
de m@illine inburgerings cursus

Jazeker die bestaat.........maar daar kom je de 12e vanzelf achter ...:bday: :cool:




Namens het bestuur AL / TB
 
Ziet er werkelijk schitterend uit!! Blijf dit bouwverslag zeker volgen.
Toch makkelijk als je beschikking hebt over een draaibank :(

groet,
Roelof
 
smit-lloyd 109

ik heb een modelvan de 109 gekocht. de romp is af. Heb jij misschien nog een bouw tekening of instructie over het hoe te bouwen ed.

gr mike
 
KarmForks.....

Hoi Allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb in dit bouwverslag. Daar had ik zo mijn redenen voor, maar ik ga het maar weer eens proberen en dan zie ik wel waar het schip strandt :D.

Goed, de Smit-Lloyd 115 is net als al haar zusjes (en eigenlijk ook alle andere Smit-Lloyd schepen) gebouwd als AHTS (AnchorHandling Tug Supplier). Even simpel gezegd betekend dat dat ze geschikt is voor ankerwerk, sleepwerk en bevoorraadingswerk.

img_11974602991298.jpg
Foto; via Smit-Lloyd.com

Natuurlijk kennen we allemaal de booreilanden met van die enorme "poten", eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen worden de poten uitgeschoven en staat het booreiland als een huis. In dieper water is het niet te doen, dan heb je wel hele lange poten nodig. Vandaar dat zulke booreilanden op hun plek worden gehouden door diverse ankers. Om de ankers te kunnen plaatsen worden "AnchorHandlers" gebruikt en de Smit-Lloyd 115 is daar een voorbeeld van.

sl%20122,%20rig%20move%20santa%20fee,%20milligen%201%20(3)%20(Small).JPG
Foto; via Smit-Lloyd.com

Deze ankers worden aan dek getrokken d.m.v. de ankerwerklier (niet de sleeplier!) en eenmaal op locatie worden deze op de juiste plaats weer te water gelaten.

Stel dat je zo'n anker op de kade hebt liggen kun je op je gemak aan de dingen werken, maar als je bij een flinke golfslag aan zo'n ding moet werken wordt dat al een stuk vervelender. Hoogstwaarschijnlijk vliegt het anker alle kanten op en dan heb je ook nogeens kracht op de ketting staan, vervang dan maar eens een sluiting of iets dergelijks :???:. In eerste instantie was daar de "pelikaanhaak" voor verzonnen, maar dat ding was (zeker als er kracht op stond) niet zonder gevaar. Vandaar zijn de Smit-Lloyd schepen uit de 100S klasse later voorzien zijn van Stopperpennen/KarmForks.

karmfork.jpg
Foto; Karmoy

Deze pennen (achterste twee op de foto) zien er uit als vorken en zijn normaal gesproken onder het dek verborgen. Op het moment dat er aan een anker gewerkt moet worden schuift zo'n pen naar boven en sluit de ankerketting op. Op die manier kan er veilig aan bijvoorbeeld sluitingen en dergelijke gewerkt worden en zijn de werkzaamheden klaar verdwijnt de pen weer :D.

Laat ik nu stomtoevallig op de plek waar bij het origineel die stopperpennen zitten in de romp een loze ruimte hebben en dan is wat extra gewicht in de kont ook nog eens mooi meegenomen :D. Met andere woorden; laat ik dat op het model ook maar eens werkend maken..... ;)

IMG_5750_small.jpg

Onder het mom van; "beter goed gejat dan slecht verzonnen" heb ik de sleeppennen die Adam voor de Smit Kamara gemaakt heeft als voorbeeld genomen voor mijn stopperpennen :cool:.

Op zich is het principe vrij simpel; rechtsbovenin zien jullie een stopperpen liggen. De kop is met behulp van een frees voorzien van de juiste vorm en ergens halverwege zit een gat waar schroefdraad in is getapt. Deze komt in een buisje waar dan weer een sleuf in is gefreesd. Als de pen eenmaal in dat buisje zit wordt een boutje door de sleuf gestoken en in de stopperpen gedraaid waardoor de pen zijn slag kan maken. Plaatsen we nu een plaatje tussen de kop van het boutje en het buisje kunnen we door het plaatje heen en weer te bewegen de pen op en neer bewegen :D.

IMG_9018_small.jpg

Natuurlijk wil ik dat niet allemaal met de hand doen, dus moet een motortje dat maar voor me gaan doen :D. Op het motortje zit een stuk draadeind die ervoor zorgt dat het plaatje heen en weer beweegt. Om ervoor te zorgen dat het motortje niet eindeloos blijft draaien en daardoor de boel in puin draait zijn een aantaal eindschakelaars geplaatst. Is de stopperpen helemaal boven of beneden dat tikt het plaatje zo'n eindschakelaar aan en wordt de stroomkring onderbroken. Een diode zorgt er dan weer voor dat wanneer de spanning naar het motortje wordt omgedraaid de stopperpen wel weer kan zakken of stijgen :D.

Hoe dat eruit ziet? Zo......


Groetjes, Danny.
 
zeker nektjes nu allen nog een popetje dat de boel zekert als de ketting er in zit en dan weer weg kan lopen :P

sucses veder met de bouw
Edwin
 
hey danny

echt ongeloofelijk wat jij met enkel wat metaal
en twee motoren kan maken.
echt heel erg mooi ik zou het ook wel eens willen maken maar
dan moet ik eerst wat meer ervaring hebben.
mvgr bart
 
Uitneembare roeren

Hoi Allemaal,

In mijn vorige berichtjes hebben jullie al kunnen zien dat de roerhak aan de onderkant van de straalbuis zit vastgelijmd. Dat betekend echter wel dat ik het roer niet meer kan loshalen bij onderhoud en/of problemen....... of toch wel?!

sl%20117,%20schroefas,%20ltc%20345%20(Small).jpg

Foto; via Smit-Lloyd.com.​

Eerst maar even een plaatje van het origineel. Helaas is het niet heel goed te zien, maar als je goed kijkt achter de straalbuis zie je dat de hennegatskoker vrij dik uit de romp komt en deze daaronder een stuk dunner is. Van dat gegeven heb ik dankbaar gebruik gemaakt........ :D

IMG_5575.jpg

Hier is het een heel stuk beter te zien, eerst een dik messingbuisje en daarna een dunner buisje. Ook hier ben ik dus weer afgeweken van de bouwdoos, Modelwork Holland heeft namelijk twee kunststof buisjes met per buisje twee bronzen lagertjes bij de bouwdoos gestopt. Deze hebben de diameter van het dunne buisje en zou je dan in de romp moeten verlijmen. Op zich is er niets mis met die orignele buisjes, maar dat zou dus wel betekenen dat de roeren niet meer losgehaald konden worden :(.

IMG_5580.jpg

Dus wat heb ik verzonnen? het kunststof buisje is vervangen door een messingbuisje waar de twee originele bronzen lagertjes in zijn gelijmd. Verder is aan de bovenzijde van het buisje een vlak kantje gefreesd. In de romp zelf is het dikkere buisje gelijmd en het gat is met een ruimertje dusdaning groot gemaakt dat het dunnere buisje hier doorheen kan schuiven. Tot slot is in het dikkerre buisje nog een gaatje geboord waar schroefdraad in is getapt zodat er een klein stelschroefje in gedraaid kan worden.

IMG_5583.jpg

Normaal gesproken zit het dunne buisje op zijn plek en is het stelschroefje aangedraaid. Moet het roer er, om wat voor reden dan ook, uit dan draai ik het stelschroefje los en kan ik het dunne buisje omhoog schuiven en uiteindelijk uit het dikke buisje schuiven. Vervolgens ontstaat er zoveel ruimte voor de roerkoning dat het roer makkelijk uitgenomen kan worden :D.

Met andere woorden; twee vliegen in één klap, de roeren kunnen toch uitgenomen worden en het is geheel volgens de werkelijkheid :cool:.

Groetjes, Danny.
 
Hekrol en roeren

Hoi Allemaal,

Zoals jullie waarschijnlijk wel is opgevallen zijn alle "anchorhandlers" uitgerust met een zogenaamde hekrol. Deze is, zoals de naam al doet vermoeden ;), in de kont van het schip verwerkt en zorgt ervoor dat ankers aan dek getrokken kunnen worden zonder de kont te beschadigen. Bij de meeste schepen is dit simpelweg een vlakke rol, maar bij de Smit-Lloyd schepen uit de 100S-klasse niet.....

IMG_6846.jpg

Bij deze schepen heeft de rol een ietwat afwijkende vorm en is tot overmaat van romp (later) ook nog eens voorzien van "ribbels". Natuurlijk heeft Modelwork Holland een hekrol bij de bouwdoos gestopt en eerlijk is eerlijk ze hebben hun huiswerk goed gedaan :D. De vorm van de rol komt overeen met die van het origineel en zelfs de ribbels zijn netjes aangebracht, maar (azijnpisser dat ik ben ;)) wil ik de rol toch niet gebruiken.

De rol moet namelijk uit 3 vacuümgevormde delen gemaakt worden en het materiaal is niet erg dik :(. Aangezien ik wel van plan ben om met de Smit-Lloyd 115 wat ankers aan boord te trekken ben ik op zoek gegaan naar een degelijker alternatief. Uiteindelijk heb ik de rol zelf gedraaid uit een stuk kunststof en voorzien van stukjes halfrond polystyreen met het bovenstaande resultaat.

Aangezien de Hekrol in de kont verwerkt is en het niet de bedoeling is dat er via de opening van de hekrol water naar binnen loopt moet deze in een soort bak geplaatst worden.

IMG_6896.jpg

Modelwork Holland bied je de keuze om de hekrol wel of niet draaiend te maken. Vanzelfsprekend ga ik voor de draaiende uitvoering en dat betekend dat de bak wat groter gemaakt moet worden dan wanneer de rol niet draait (dan worden maar twee van de vacuümgevormde delen geplaatst). Op de bouwtekening staat dit netjes omschreven, maar helaas is er met het snijden van het materiaal geen rekening mee gehouden :(. Daarom heb ik de bak maar gelijk van polystyreen gemaakt.

Om ene Johan C. te citeren; "elk voordeel heb z'n nadeel" :wink: en dat gaat in mijn geval ook op voor de aansturing van de roeren. Normaal gesproken zou de stuurservo ergens halverwege het model geplaatst worden maar dan heb ik een probleem; de Stopperpennen zitten dan de stuurstangen in de weg..... :(

IMG_6903.jpg

Vandaar dat ik voor een alternatieve plek voor de stuurservo moest zoeken. Gelukkig is er in het achterschip wel wat ruimte, maar een servo past maar net. De servo is dwars geplaatst omdat ik hem dan eventueel nog kan vervangen als dat nodig mocht zijn. Om beide roeren tegelijk met één servo aan te kunnen sturen heb ik naast twee gewone kogelgewrichtjes ook een dubbele uitvoering gebruikt en dat werkt prima :D.

Tot zover maar weer even, bij de volgende update is het hoofddek aan de beurt.....

Groetjes, Danny.
 
Hoi Danny, ik volg je bouwverslag al een tijd met veel belangstelling en ik vind het mooi wat je allemaal laat zien en heb al veel gehad aan alle info en plaatjes.
Ik ben zelf bezig met de Smit Rotterdam van billing (ook een dubbelschroever) en het viel me op dat het lijkt alsof je schroeven "naar buiten" draaien.
Is dat gezichtsbedrog, of (als ik het goed zie) heb je er misschien een reden voor?

Groeten Matteo.
 
Draairichting

Hoi Matteo,

builder67 zei:
ik volg je bouwverslag al een tijd met veel belangstelling en ik vind het mooi wat je allemaal laat zien en heb al veel gehad aan alle info en plaatjes.

Kijk! daar doen we het ook voor :D.

Voor wat betreft de draairichting van de schroeven, die draaien inderdaad naar buiten. Waarom? heel simpel.... dat is bij het origineel ook zo :D.

Lees dit oude topic maar eens door, daar staat de nodige informatie over in- en outturning.

Groetjes, Danny.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dek en romp....

Hoi Allemaal,

Zoals beloofd dit keer verder met het hoofddek, maar voordat het geplaatst kan worden moet het eerst op verschillende punten ondersteund worden. Helemaal in het begin van dit bouwverslag was al te zien dat ik op verschillende plaatsen kleine stukjes uit de latten aan weerszijden van de romp had gezaagd. In deze "hapjes" moeten houten balkjes komen die op hun beurt weer het dek ondersteunen.

IMG_7005.jpg

De plaats van deze balkjes was op tekening al aangegeven en dat heb ik dus braaf overgenomen, maar voordat ik het dek definitief ging plaatsen heb ik de positie van die balkjes toch nog eens goed onder de loep genomen. Het eerste probleem ontstond al bij het "luik" boven de roerkoningen, om fatsoenlijk aan de roerhevels en servo te kunnen sleutelen was het luik simpelweg te klein. Daarom ben ik begonnen met het vergroten van dit luik waardoor automatisch één van de balkjes moest verhuizen :). Daarnaast zijn meerdere latjes verplaatst om verschillende redenen (betere ondersteuning t.h.v. de stopperpennen, vervelende naad in houten dek netter camoufleren en vergroten van het "luik" boven de schroefassen).

IMG_7025.jpg

Toen dat eenmaal op orde was kon het hoofddek geplaatst worden. De vorm van het dek was door Modelwork Holland al netjes afgetekend op één van de kunststof platen die bij de bouwdoos zitten. Na die uitgesneden en op sommige plekken ietwat bijgewerkt te hebben paste het dek prima in de romp. De opstaande rand van de romp zorgt ervoor dat het dek netjes op zijn plek komt te zitten :D.

Als het dek eenmaal vastgelijmd zit kan de opstaande rand weggeschuurd worden zodat de romp en het dek netjes op elkaar aansluiten. Dan is het tijd om de berghouten te plaatsen, hiervoor heeft Modelwork Holland vier stukken kunststof in de bouwdoos zitten waarvan eigenlijk de randen afgeschuind moeten worden.... dat krijg je natuurlijk nooit netjes :(. Daarnaast hebben berghouten vaak de neiging na een verfbeurt ietwat in de romp weg te vallen, met andere woorden dat moet anders!! ;)


IMG_7061.jpg

Om ervoor te zorgen dat de berghouten ook nadat de romp is geverfd "eruit springen" ben ik begonnen met het plaatsen van 0,5mm dikke stroken polystyreen tegen de romp te plaatsen. Daarop worden dan de uiteindelijke berghouten gelijmd, maar niet zoals Modelwork Holland eigenlijk bedoeld had. Eerst worden namelijk rondom stukjes polystyreen driehoekprofiel gelijmd. Zodoende zijn de berghouten helemaal netjes afgeschuind, de tussenruimte is later opgevuld met stroken polystyreen.​


IMG_7581.jpg


Nu werd het tijd voor de kimkielen, deze staan wel op tekening maar er zit helaas geen voorbedrukt materiaal in de bouwdoos om uit te kunnen snijden, ze moeten uit restmateriaal gemaakt worden. Over de "kleine kimkielen" is al helemaal niets te vinden en tot overmaat van ramp zijn deze nog halfrond ook en dat zit niet in de bouwdoos :(. Tot slot heeft Modelwork Holland van alles en nogwat afgetekend op de romp..... behalve de kimkielen natuurlijk :evil:. Maar goed, na wat geklooi zitten ook die nu op de romp :D.​


IMG_7580.jpg


Natuurlijk moeten ook de patrijspoorten nog geplaatst worden, daarvoor heeft Modelwork Holland stickertjes :shock: in de bouwdoos gestopt. Op z'n zachtst gezegd vind ik dat geen zicht, deze zijn dus vervangen door buisjes polystyreen die in de romp gelijmd zijn.​


IMG_7577.jpg

Net als de kimkielen zijn ook de patrijspoorten niet op de romp afgetekend en aangezien alleen de stuurboordzijde op tekening staat wordt het erg lastig om de patrijspoorten aan bakboordzijde juist te plaatsen :(. Aan de hand van foto's van het origineel heb ik de plek van de patrijspoorten moeten berekenen (die natuurlijk totaal anders zitten dan aan SB :cool:).​

Tot zover weer even..... volgende keer terug naar de boegschroef.​

Groetjes, Danny.​
 
Back
Top