(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

De romp begint nu echt VOL te raken. Het wordt echt krap zo. En dit is 2mtr. Ik wil niet weten hoe men dit met kleinere toestellen doet..
Haha, dan priegelen we nog meer.

Mooi he dat het wel eens lijkt dat "hoe groter de kist, hoe moeilijker alles een plek te geven is".

Ondanks de grote blijdt het altijd, passen, meten en priegelen ;-)
(en da`s in de echte luchtvaart net zo :-( ;-) )
 
Alles wordt gewoon kleiner.. ik ken niemand met een 1m kist met een 43cc benzinemotor erop, bijvoorbeeld :P

3 standaardservo's (hoogte/rudder/ail) nemen iets van 18 vierkante cm in op een servoplank. Geen benzinemotor, geen ontsteking, kleinere tank, geen uitlaattunnel, enz.

Het passen meten en priegelen is juist leuk ;)
 
Ik heb dit vanaf pagina 4(?) niet meer gevolgd,na 15min lezen en foto's bekijken,moet ik toch wel zeggen dat het flink vooruit gaat!Doe zo verder!Maar wat een geluk dat je Mark hebt...:)

Of-topic:

Die (gele) funtana,is dat die van seb-art die een andere kleurenschema heeft gekregen?En wingtips?
 
Ik heb dit vanaf pagina 4(?) niet meer gevolgd,na 15min lezen en foto's bekijken,moet ik toch wel zeggen dat het flink vooruit gaat!Doe zo verder!Maar wat een geluk dat je Mark hebt...:)

Of-topic:

Die (gele) funtana,is dat die van seb-art die een andere kleurenschema heeft gekregen?En wingtips?

Hoi Gor, leuk dat je nog even langswipt in dit topic. Inderdaad erg fijn dat ik Mark zo gek heb gekregen om me te helpen. Al is dat een understatement. Zeg maar gerust: om een kist voor me te bouwen. Anders was ik er ook niet aan begonnen. Misschien dat ik dan ooit een ARF kit van een grote extra had gekocht, maar nooit zo'n project. Het is echt vreselijk zonde als je bij het bouwen van zo'n kist er vanalles aan verprutst en hij niet lekker vliegt als 'ie af is. En je kunt er een hoop aan fout doen. Ik heb in de afgelopen maanden wel gezien dat je hier toch wel serieus wat (bouw)ervaring voor nodig hebt.

Ook leer ik hier zelf een klein beetje van bouwen, want ik doe dan misschien niet alle lastige klusje zelf, maar ik probeer wel heel goed op te letten.

Nee, die gele Funtana is/was van Mark. Dat is volgens mij een E-flite mini-funtana. Maar wij noemden hem altijd liefkozend 'banaan'. De witte Katana die je in de startpost ziet is van mij. Dat is een Sebart katana S30. Het zijn beide electrokistjes, maar de katana is iets groter en vliegt veel neutraler. Om het vlieggedrag van die funtana te verbeteren, en om gewoon wat te experimenteren te hebben, had Mark SFG's gemaakt aan het uiteinde van de vleugels.
 
Laatst bewerkt:
Ach als jij even niet kijkt en met je grote speeltje speelt pakt hij jouw Sebart wel even ;-)
 
Laatst bewerkt:
Ach als jij even niet kijt en met je grote speeltje speelt pakt hij jouw Sebart wel even ;-)


Dat kan/mag altijd, hij heeft de Katana waarschijnlijk nog wel ergens in zijn zender geprogrammeerd staan. Moet 'ie alleen eerst nog wel ff bij jou aan de kabel voor wat lesjes, want die katana wilde ik graag nog even heel houden ;)
 
Ok, we zijn weer even een avondje bezig geweest.

De tank zit goed vast. Dat was het laatste klusje in de romp. Nu zijn er nog twee grote klussen.

-Koeling van de motor
-Folieen


Helaas deze keer niet zo veel foto's, omdat er niet zo veel tastbaars te zien was. Er is echter wel veel gedaan.

Mark is het 3 zijden aanzicht met het ontwerp met een CAD pakket om aan het tekenen naar maten die ook echt kloppen met mijn 2mtr kist. Het 3 zijden aanzicht is wel een extra, maar niet exact gelijk aan die van mij. De onderdelen van het vliegtuig moeten nagetekend worden in de computer en alles moet daarna uit het ontwerp overgetekend worden. Grote klus dus. Maar, Mark heeft de bovenkant van het stabilo af. In het onderstaand plaatje zijn de mallen te zien. Dit is niet het goede ontwerp, in het laatste ontwerp hebben we de lijn helemaal rechts niet evenwijdig aan het einde van de stabilo laten lopen, maar wat meer schuin naar binnen.

IMG_4286.JPG


Ik ben begonnen met de schotten in de motorkap maken die de lucht van de luchtinlaten langs de koelribben van de motor leiden. Eerst in depron en dan gebruik ik die depron plaatjes als mal om het over te zetten naar balsa. Ik heb de linkerkant van de motor al gedaan. De schotten lopen helemaal langs de motor door naar achteren, zodat alle koellucht die binnenkomt door de koelribben geforceerd wordt. Nu die kant nog dichtmaken en dan de rechterkant van de motor en de uitlaattunnel van frisse lucht voorzien. En dan alles van balsa maken en weer in elkaar puzzelen. Lastig hoor in de binnenkant van zo'n kap puzzelen zonder referentie. Steeds wat aftekenen, uitknippen, plakken, in de kap, kap op de romp, kijken, meten, aanpassen, enzovoorts. Op de foto is maar een klein deel van de schotten te zien.

IMG_4287.JPG
 
Laatst bewerkt:
Dank je Gor! We gaan zeker snel verder.

Vandaag hele grote stappen gemaakt! Gelijk maar even plaatjes posten..

Het gat middenonder is uitgefrees en gevijld. Dit gat zal helpen met de koeling van de motor.
IMG_4289.JPG


Vervolgens ben ik weer aan het aftekenen, snijden en plakken gegaan om met depron de koelschotten in de motorkap te maken. Het heeft me de hele avond gekost om het te maken, maar alle koellucht uit de linker en de onderste opening wordt op minder dan 5mm langs de cylinderkop geperst. Het ronde gat middenonder de kap is waar de bougie van de motor doorheen steekt en dus het midden van de kop. Die daar ook bijna tegen de kap aan komt. rondom 5mm speling!
IMG_4299.JPG


Zo wordt de lucht vanaf het middelste gat naar de cylinder geleid. Je ziet de koelribben mooi zitten.
IMG_4301.JPG


Via de linker koelopening zijn nog meer koelribben zichtbaar!
IMG_4302.JPG


Iets verder uitgezoomd. De rechter opening wordt gebruikt om lucht de uitlaattunnel in te leiden, zodat de uitlaat en de bocht gekoeld worden. Hier moet nog wat voor gemaakt worden. Komt de volgende keer.
IMG_4305.JPG




En nu de klus waar Mark de hele avond mee bezig is geweest. Een stabilo-helft folieen.

Ik moet zeggen.. Ik ben ECHT onder de indruk en de foto's doen het geheel GEEN recht. Ik krijg de kleuren zo snel even niet goed en het groen is in het echt veel dieper. Ik had aan het begin nog wel mijn twijfels over de felle kleur groen, maar nu ik het stabilo in het echt gezien heb.. Ontzettend mooie kleurencombinatie (ik had echt geen andere kleur groen moeten pakken) en ontzettend netjes gefolied! Zit echt geen bobbeltje of kreukje in.

De hand van de meester..
IMG_4294.JPG



En hier twee bijna identieke foto's, maar met een andere witbalans. De echte kleur zit in het midden. Zoals gezegd het groen komt op de foto's niet echt goed uit. Maar, de kist zal binnenkort veel op de Ginkelse hei geparkeerd staan [size=-3](alleen voor de show natuurlijk, we gaan er niet mee vliegen, zou zonde zijn als 'ie vies wordt. ;))[/size], dus als je de kleur echt wilt zien....
IMG_4297.JPG


IMG_4298.JPG


Onderkant van het stabilo. Ook af!
IMG_4306.JPG



Zoals gezegd.. Ik ben erg tevreden met dit resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Erg netjes gefolied!

Valt dat groen op afstand in het donker weg naar lichtgrijs of donkergrijs? Indien het laatste, kan je kist op afstand wel erg donker worden..
 
Erg netjes gefolied!

Valt dat groen op afstand in het donker weg naar lichtgrijs of donkergrijs? Indien het laatste, kan je kist op afstand wel erg donker worden..

Dat groen is zo vreselijk fluor-groen dat ik verwacht dat het vrij licht wordt. Daarnaast staan er op de hoofdvleugel twee enorme witte sterren. Tja, ik heb zelf ook zitten twijfelen, maar ik heb er geen verstand van en Mark vind het geen probleem..

Dus we zien het wel even.
 
Zal ook wel los gaan lopen verwacht ik.. en 't is echt strak gefolied!
 
Zal ook wel los gaan lopen verwacht ik.. en 't is echt strak gefolied!

Ik zou willen zeggen: bedankt voor het compliment. Maar ik heb geen folie of strijkijzer aangeraakt, dus ik kan niet met de eer strijken. Ik kan wel zeggen dat ik weer eens ontzettend blij was dat ik Mark erbij heb.

:worship:
 
Laatst bewerkt:
Kijk dat doet Mark heel erg goed.
Geweldige striping ook :worship:

En jij bent ook goed bezig hoor Jaap met je "Baffles" :thumbsup:

Wees maar wat blij met zo`n vriend, zo 1 zoek ik er ook nog die heel veel kisten voor ons maakt ;-)


Maar ehhh, de maiden vindt zeker wel op een woensdag avond plaats he ;-) :lol: :D
 
Back
Top