(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

Goed bezig Jaap (en Mark natuurlijk helemaal ;-) ) :thumbsup:

Laatst bewerkt:
Goed bezig Jaap :thumbsup:

Mark doet alle lastige en vieze klusjes. Ik doe alleen de eenvoudige dingetjes en hou Mark van het werk..

Ik kreeg het weer even flink warm vanavond toen ik wat kracht wilde zetten om een tie-rip/tie-wrap/ty-rap/KABELBINDBANDJE... aan te trekken.. *KRAK* hoorde ik.. potverdorie wat was dat.. bleek een lijmverbinding van een spantje een stukje losgeschoten te zijn. Niets gebroken gelukkig. Beetje lijm erop en gefixxed. Je moet mij ook niet met dat soort spul laten werken. :)

Maar toch bedankt! :D

Dat maakt tog niets uit?

als je meerdere elastieken er om heen doet, en goede elastieken gebruikt en ze bewaart in de talgpoeder (goed geschreven tog?) dan is dat toch een goede oplossing.

een ty wrap kan ook breken als dat flink geknikt word.

en bedenk ook dat deze vleugels niet zo zwaar zijn als die van een 3m vliegtuig.

Bij me megane 3dx gebruik ik er altijd 4 gaat goed hoor niks om zorgen over te maken.
en bij de Extra word het met boutjes vast gezet

Grt.

Och, Mark doet het ook zo met zijn 2.6mtr extra..
en de vleugels blijven elke snap die hij vliegt gewoon zitten. Dan zal het bij mij ook wel werken.

Laatst bewerkt:
Met elastieken vind ik het net wat te spannend worden, dus gebruik ik daar altijd ty-wraps voor:D

En ik doe bewust geen Ty-wraps. Eén hele eenvoudige reden.. Het gebruik van elastieken heeft mijn kist (de Wigens) gered!!!

Hoe dat?? Nou ik raakte met een vleugel een paaltje, erg ongelukkig. Wat gebeurd er. Je buis knikt op de plek war het de romp uit komt. Door het elestiek konden de vleugels over de buis schuiven. De vleugel schoof naar buiten over de buis. Zou dit niet kunnen (Door strakke het liefst industriele ty-wraps, want die zijn mooi sterk!!!) dan drukt dus de wortelrib vanaf achter de buis de romp samen. En dat kost je gewoonweg de romp, ik heb dergelijke schade meermaals gezien, dat is echt een ramp. Nu had is alleen een beuk in de vleugel en een kromme buis. 2 avonden werk. Heb het weekend erop weer een wedstrijd gevlogen. Vorig jaar eenzelfde geintje meegemaakt met het testel van Hans (de rode ferrarie in de F3A-X) pachtige honingraad romp. Ook hij gebruikt elastieken, geen noemenswaardige schade aan de romp, alleen de buis krom.
Voor mij een bewezen concept dus. Voor mij dus geen schroeven of strakke verbindingen meer. Eleastieken of grote o-ringen etc. daar doe ik het mee.

Groetjes

Mark

Nog een 'kleine' update.

Ik heb een plaatje uit balsa gesneden om het laatste deel van de uitlaattunnel af te sluiten. Het plaatje paste ook nog eens in 1x.. :) Moet alleen nog even afgeschuind worden zodat de kap eroverheen past.
IMG_4239.jpg

Wat steekt daar nu weer voor rare pen uit de kap?
IMG_4244.jpg

Juist. De choke bediening. Gemaakt met een stangetje, een hoekstukje alu en een plastic buisje. Helemaal zelf in elkaar geflanst! (Met 'wat' hulp van Mark)

Choke klep open:
IMG_4245.jpg

Choke klep dicht:
IMG_4246.jpg

In de tussentijd had Mark de hele romp geschuurd:
IMG_4257.jpg

IMG_4256.jpg

Mark heeft een klein buisje op maat gemaakt, die we vervolgens hebben vastgesoldeerd op de deksel van de carburateur. Op dit buisje wordt een slangetje gedrukt, zodat de referentiedruk voor de carburateur uit de romp gehaald kan worden. Waar ook de lucht uit aangezogen wordt. Dat witte stof op de foto zijn tin-resten en dat laat zich prima wegpoetsen. Dus daar zie je niets meer van. Erg netjes al zeg ik het zelf.
IMG_4242.jpg

Hier netjes gemonteerd op de carburateur in de romp.
IMG_4247.jpg

Ook kan ik met 'gepaste trots' mijn staartwieltje laten zien.
De hele constructie is zelfbouw door Mark. Erg mooi en superlicht (hele staartwiel constructie weegt ongeveer 30 gram)
IMG_4254.jpg

Laatst bewerkt:
Langzaam vordert het. word wel mooi. maar is 58 cc niet een beetje overkil voor 2 m?
ik snap dat dit niet te vergelijken is met een funtana oid. maar daar heb jedan toch nog een 58cc voor nodig.?

Grt.

Eh, hoe kom jij erbij dat hier een 58 op zit????

Er zit maar een 45`er op hoor ;-)

Hans heeft gelijk. Het is 'maar' een 43cc.

En dat levert meer dan genoeg vermogen om deze kist vooruit te sleuren. Teminste. Voor zover ik begrijp van mensen die er verstand van hebben.

Dit topic was alweer aardig weggezakt. De hoogste tijd voor een update. Gisteren hebben we weer een avondje gebouwd.

Ik heb de bekabeling in de vleugels zitten. De MPX stekkers zijn eraan gesoldeerd en dit waren echt de laatste stukjes electronica die gedaan moesten worden.
IMG_4258.JPG

Vervolgens heb ik een buisje een eind de romp in gelegd en er een slangetje op aangesloten. Dit slangetje wordt aangesloten op het pijpje dat we vorige week op de carburateur gesoldeerd hebben voor de referentiedruk. Aangezien ik lucht uit de romp aanzuig wil ik daar dus ook de referentiedruk uit meten. En dan een flink stuk de romp in zodat de carburateur 'rustige' lucht ziet.
IMG_4259.JPG

In de tussentijd heeft Mark zich kunnen uitleven op een echt rotklusje. Namelijk de cockpitkap op maat maken en vastzetten. Maar die zit er nu ook wel ECHT strak op. Sluit overal perfect aan, en loopt zonder hobbels oid over naar de romp. Echt vakwerk. En zo'n donkere kap is toch wel ontzettend mooi. Zeker met het kleurenschema dat we in gedachten hebben.

Een paar plaatjes:
IMG_4263.JPG

IMG_4264.JPG

IMG_4266.JPG

Ik heb ook nog even de sleuven, waar de kabels van het richtingsroer doorheen lopen, opgevuld met balsa en plamuur en vervolgens glad geschuurd. Dat is ook weer netjes.
IMG_4269.JPG

Vervolgens kon de brandstoftank erin. In deze foto zie je de kont van de tank en dat verticale buisje voor de tankontluchting. Die wordt met een stuk flexibele slang (Die gele slang zie je ook vaag op de foto) op de tank aangesloten. Ook zie je de buis van de referentiedruk bovenin uitkomen.
IMG_4270.JPG

Het valt niet mee om die tank nog vast te zetten, omdat je geen ruimte meer hebt. Aan de voorkant zit het motorschot ingelijmd, onder de tank loopt de tunnel en aan de bovenkant en zijkanten loopt de romp. Maargoed, met veel geduld en priegelen lukt het Mark toch aardig met een paar tie-rips. Ook heeft Mark de vulopening voor de tank al gemaakt. Foto's hiervan komen nog wel even. Kortom. De tank zit er ook al (bijna) in.

De romp begint nu echt VOL te raken. Het wordt echt krap zo. En dit is 2mtr. Ik wil niet weten hoe men dit met kleinere toestellen doet..

Laatst bewerkt:
Back