(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

Man man man man......wat een engelen geduld bij het bouwen van zo'n fraaie machine !

Mooi werk/verslag..... veel plezier nog !

mvg, Z

kan de depron eigenlijk tegen de hitte van de motor? of loopt ie niet zo warm?

Allereerst, allemaal bedankt voor de enthousiaste aanmoedigingen.

Het originele plan was de schotten van depron te maken en die dan weer los te trekken en als mal te gebruiken om balsa schotten mee te maken. Daar ben ik nu even vanaf gestapt. Het zit er zo netjes in en het is zo licht dat ik het voorlopig laat zitten. Is het niet stevig genoeg, of vervormt het, dan kan ik altijd nog overstappen op balsa.

Laatst bewerkt:
en als je het laat zitten, spuit het aub zwart dan, is niet zo mooi nu :p

Het wordt ook nog wel zwart denk ik. Als ik de kap ga spuiten.

Jens, Hoe dicht kwam het depron bij jou uitlaatbocht?

Waarom altijd zwart of zwart of zwart?

Verf de depron matgrijs, gewone humbrol uit het potje met een borstel erop en je bent klaar. Zwart is een veel te harde kleur.

Bij mij komt de depron tot op een cm van de bocht, en dan kan hij een beetje wegsmeulen. Echter, laat het raken of kortbij komen, wat te dichtbij zit zal wel een beetje wegsmelten. Daarna eventueel de kantjes weer afwerken door er een klein stukje af te snijden.

Mooi gefolied!

Heren, bedankt voor uw advies voor het depron!

Paul, je hebt gelijk. Matgrijs kan ook. Ik moet even kijken hoe het met mijn motorkap gaat. Die kap wordt felgroen/blauw en ik wil even zien wat er het beste bij staat. Het kan ook zijn dat ik het depron voorlopig gewoon even wit laat. Spuiten kan ik het altijd nog.

Je hoort dan je verf 'yumm yumm depron lekker man' ;)

Waarom zwart? omdat je wil dat men het niet ziet.. de kap wordt dan een 'zwart gat' van binnen. Zie niet in wat er mis is met zwart ;)

Gisteravond hebben we zitten knippen en plakken..

Let bij de onderstaande foto's niet op de kleuren. Die zijn niet goed. Er zit ook geen verkleuring in de folie. Mijn camera stond niet goed ingesteld.

Mark had ook de andere stabilo-helft gefolied. En zo te zien is 'ie heel tevreden met zijn eigen werk!
(En ik ben natuurlijk ook heel erg tevreden met zijn werk! Maar dat kun je je wel voorstellen als je de foto ziet denk ik zo..)
IMG_4310.jpg

Ik heb de schotten voor de koeling naar de uitlaatbocht en -tunnel gemaakt.
En ja, die schotten staan een klein beetje scheef aan de voorkant (foto vertekent ook), maar dat kon niet anders, want de motor zit in de weg. De spinner komt er toch nog voor, dus je ziet het straks niet meer.
IMG_4309.jpg

Vervolgens heb ik even wat gaatjes uitgeboord.....
IMG_4311.jpg

In de onderkant van de kist natuurlijk!
Voor koelopeningen in de uitlaattunnel. Hier komen straks 'louvres' overheen zodat er in de uitlaattunnel een onderdruk gevormd wordt, waardoor de (warme) lucht als het ware uit de tunnel gezogen wordt.

Je ziet ook de tankontluchting (dat oranje buisje) door de romp heen komen.
IMG_4314.jpg

Laatst bewerkt:
We zijn zeker lekker bezig Berto, zo lekker dat we vandaag maar even flink doorgebouwd hebben!

Ik ben begonnen met het afmaken van de romp. 0.8mm triplex om de koelopeningen in de tunnel te verstevigen.
IMG_4316.jpg

De aansluiting van de motorkap onder bij de romp moest nog wat mooier, dus hebben we de romp daar met stukjes balsa opgehoogd, geschuurd en geplamuurd. Plamuur stond hier te drogen, dus moet nog een keer geschuurd worden). Ook zijn hier de koelopeningen weer te zien. Zoals je misschien kunt zien heb ik ze een paar cm naar achteren verplaatst (ga weer opgevuld met balsa), omdat ze me te dicht achter de spanten zaten, waardoor de luchtstroom misschien teveel onderbroken werd. Tja, zo hou ik mezelf lekker bezig!
IMG_4321.jpg

Mark heeft de ochtend besteed aan het folieen van de scharnierlijsten en het inlijmen van de scharnieren van beide vleugels. Hier een foto van een van de vleugels.
IMG_4317.jpg

Vervolgens terug naar de romp om daar de eerste folie op te plakken. Eerst op de zijkant een stukje folie leggen.
IMG_4318.jpg

Vervolgens komt er een 'mannetje' met een strijkbout om de folie op de romp te strijken.
IMG_4319.jpg

En een paar minuutjes later zit de zijkant er op.
IMG_4322.jpg

Snel door naar de andere kant.
IMG_4323.jpg

Weer die strijkbout...
IMG_4324.jpg

En als dan ook het turtledeck en de romprug gefolied zijn..
IMG_4328.jpg

Is de kist wel ERG GROEN!!!!!
IMG_4329.jpg

Cockpitkap erop. Ik ben weer ontzettend blij met de donkere kap!
IMG_4330.jpg

Zo gaat het opeens ECHT hard. En tjonge wat zit die folie er strak op!

Dank je. Ik hoef in iedergeval niet bang te zijn dat mensen hem over het hoofd zien en er over struikelen op het veld. :)

Laatst bewerkt:
Back