Bouwverslag RBC kits Cessna L19 Birddog

Bouwen is voor mij 50 % van het plezier van modelvliegen


  • Total voters
    55
  • Poll closed .
Menno,

Prima hoor als je dat niet erg vind zet ik ze hier wel bij, misschien wel verwarrend voor anderen.

Ja hoor als je dat leuk vind wil ik best de BirdDog meenemen en vliegen op Oss.
Hoe is je zender bezetting ik vlieg single-stick, mod-2 is dat dacht ik.
Hebben de ander forummers die meekomen geen schaalmodellen of sportschaal.
Meevliegen is altijd leuker dan alleen kijken.

Ton
 
Menno,

Prima hoor als je dat niet erg vind zet ik ze hier wel bij, misschien wel verwarrend voor anderen.

Ja hoor als je dat leuk vind wil ik best de BirdDog meenemen en vliegen op Oss.
Hoe is je zender bezetting ik vlieg single-stick, mod-2 is dat dacht ik.
Hebben de ander forummers die meekomen geen schaalmodellen of sportschaal.
Meevliegen is altijd leuker dan alleen kijken.

Ton

Wat jij wil, ik volg je Birddog draadje wel als je liever daar plaatst ... is idd wel duidelijker, maar voel je niet bezwaard om ze hier te plaatsen hoor ... :D

Wat vliegen betreft, dank voor vertrouwen en aanbod, maarreehh. Ik moet m'n eerste les nog krijgen met m'n Hangar9 Alpha60 trainer met MX12 in mode1 :hammer:

Ik wil niet de boeken in (en op het mbf) als diegen die jouw Birddog crasht :rolleyes:, maar ik kom zeker kennismaken en je toestellen bewonderen :D!

Grtz,
Menno
 
Menno,

Hier plaatsen is altijd mogelijk zou er later altijd ook nog een tutorial bij schaal van kunnen maken.

Oke kennismaken is natuurlijk ook leuk maar wel de Bird mee nemen natuurlijk.

Zo nu snel weer een beetje prutsen aan het interieur van de BirdDog denk dat de lijm nu wel weer uitgehard is.

Kom je ook nog naar de watervlieg meeting, ga het nu niet redden de Dog op drijvers te zetten.
Maar hoop de volgende meeting ook de Dog van water af te kunnen vliegen.
Toch jammer dat ik er geen flaps in heb zitten

Ton
 
Wat vliegen betreft, dank voor vertrouwen en aanbod, maarreehh. Ik moet m'n eerste les nog krijgen met m'n Hangar9 Alpha60 trainer met MX12 in mode1 :hammer:

Ik wil niet de boeken in (en op het mbf) als diegen die jouw Birddog crasht :rolleyes:, maar ik kom zeker kennismaken en je toestellen bewonderen :D!
Als een van die andere forummers, kijk ik ook liever. Zou het overigens wel leuk vinden als ik daar iemand bereid zou vinden om mijn sportkistje een maiden te geven. Weet ik iig dat ie heel blijft...:oops::oops:
Ben nog geen lid van een club en verwacht niet dat ik dat voor die tijd ben...
Ga het wel worden, anders heb ik een vitrineMoth, VirtineSportkist en een VitrineBirdDog. Afgezien van het feit dat de vitrine wel erg groot zou worden ;)

Ton ik zag dat jij je Spitfire en Jak ook meenam, interessant...
Die watervlieg meeting is dat nu 26-4 in Zevenhuizen? Check nog ff de agenda, maar dat is zo dichtbij ik kom ff kijken...

Grtz

b
 
Menno,

Hier plaatsen is altijd mogelijk zou er later altijd ook nog een tutorial bij schaal van kunnen maken.
Dan valt ie wel meer op, waardoor een groter publiek er lol van heeft ...

Oke kennismaken is natuurlijk ook leuk maar wel de Bird mee nemen natuurlijk.
Mijn Birddog komt mee, in de toestand zoals ie op dat moment is, waarschijnlijk halverwege of zo ;).

Zo nu snel weer een beetje prutsen aan het interieur van de BirdDog denk dat de lijm nu wel weer uitgehard is.
Je voert de spanning op, onze nieuwsgierigheid stijgt :D

Kom je ook nog naar de watervlieg meeting, ga het nu niet redden de Dog op drijvers te zetten.
Maar hoop de volgende meeting ook de Dog van water af te kunnen vliegen.
Watervliegmeeting staat ook op mijn netvlies ja, laatste keer was ie in Ingen. Dat is 3 minuten bij me vandaan, maar m'n gezondheid liet het helaas niet toe. Dit jaar zeker in de herkansing !

Toch jammer dat ik er geen flaps in heb zitten
Dat gevoel bekruipt mij ook telkens, wat betreft die flaps. Mocht je met jouw connecties een extra freesset van de vleugel (t.b.v. het bouwen van een exemplaar met flaps) kunnen bemachtigen dan wil ik ook wel een set kopen. Indien mogelijk hoor ik graag van je wat de kosten zijn :D.
P.S. Misschien heeft Bram ook wel interesse ... :cool:

Wel leuk om aan je (toch al complete) draadje (of het mijne:cool:) toe te voegen Ton !

Als een van die andere forummers, kijk ik ook liever. Zou het overigens wel leuk vinden als ik daar iemand bereid zou vinden om mijn sportkistje een maiden te geven. Weet ik iig dat ie heel blijft...:oops::oops:
Gaat niet lukken denk ik, is immers schaalmeeting ;).

Ben nog geen lid van een club en verwacht niet dat ik dat voor die tijd ben...
Wel ambities houden Bram ... :cool:

Ga het wel worden, anders heb ik een vitrineMoth, VirtineSportkist en een VitrineBirdDog. Afgezien van het feit dat de vitrine wel erg groot zou worden ;)
Je hebt iig wat achter de hand als je een toestel crasht :rolling:

Ton ik zag dat jij je Spitfire en Jak ook meenam, interessant...
Die watervlieg meeting is dat nu 26-4 in Zevenhuizen? Check nog ff de agenda, maar dat is zo dichtbij ik kom ff kijken...
Bram, kan zijn dat ik ook die kant op kom, we hebben nog wel even kontakt.
Grtz,
Menno
 
Hee Menno,

als jij nu even goed oefent op een sim of iets dergelijks dan hebben wij wel een "schaal" (is bij ons eerder, fun/semi schaal ;-) ) kist voor je waar je even mee aan de kabel kan vliegen op Oss (decathlon-van-phoenix-bosmodelair-15 / super-decathlon-bosmodelair-27 of misschien wat anders ;-) ).

Kun je ook eens "meevliegen" op zo`n meeting :D


Of kom ook naar de watervliegmeeting dan kun je wel even aan de kabel met onze leskisten de Calmato en Calmato Sport :cool:
Kan ik je direct wel even een lesje of wat geven :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Berto,

dat is wel een leuk voorstel van je.:D

Ik zag je al op de lijst staan en wilde al een post plaatsen in het draadje van de meeting. Jij bent een van de echte die-hards heb ik wel gezien :D

Ik zoek je wel even op op die dag hoor, want als dat kan sla ik dat natuurlijk niet af. Ik denk dat ik je wel herken aan de kisten en anders vraag ik wel even rond ... Vlieg jij ook mode1 dan ?

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Hee Menno,

wij zijn met lekker weer herkenbaar aan de zwarte T-shirts met groot BosModelAir erop en natuurlijk de kisten, en binnenkort ook met jassen met BosModelAir erop ;-)

En ja ik vlieg ook mode 1 :D
 
weer een klein beetje werk verzet ...

Hallo allemaal,

even de laatste vorderingen melden, draadje moet immers wel een beetje blijven scoren :cool:.

Vandaag wat schaaf- en schuurwerkzaamheden gepland, niet echt zichtbaar maar wel een tijdrovend klusje. Zeker niet het leukste deel, maar ik doe telkens wat anders moet ik straks heel veel tegelijk schuren :(. Zo verdeel ik het leed een beetje.

De gisteren aangebrachtte beplanking moest even worden geschaafd en afgeschuurd aan de randen, zodat alles netjes aanlsuit bij de volgende stap.
img1779ge5.jpg

Wat zeg je ? Wat die vlek is ... tja :oops: bij het iets te enthousiast schuren raakte ik het steuntje waar straks de beplanking op moet, beetje CA dan maar he :rolleyes:

Best netjes geworden, kijk zelf maar ...
img1784tr1.jpg


Gelijk even een referentielijntje geplaatst, daar komen straks twee stripjes van 2 mm balsa. Daar deze taps aflopen naar achter, wordt het moeilijk deze netjes in lijn met de romp te houden. Vandaar even wat extra aandacht. Uiteraard aan de andere zijde hetzelfde protocol toegepast.

Ton had al opgemerkt dat er in de kit hier en daar een paar stripjes niet op maat zijn, blijkbaar heb ik een van de eerste kits ... ook mijn stripjes waren te klein, dus zelf even nieuwe snijden aan de hand van de tekening.
img1782vx2.jpg


Op deze foto zie je goed waarom ik die referentielijntjes heb geplaatst, het stripje is maar 2 mm dik en wordt maar op twee plaatsen gesteund, daarbij wordt het verder naar achter steeds dunner. De kans dat het niet exact volgens tekening komt in of uit elkaar zou lopen is vrij groot.
img1786gk6.jpg


De streepjes hebben geholpen, de staartdeel-beplanking is op maat gesneden en past feilloos. Vastgezet met houtlijm, wat tape en natuurlijk wat (accu)gewicht er op om te drogen.
img1789dz9.jpg


Op deze foto is goed te zien dat het allemaal mooi aansluit :D
img1791cv6.jpg


Het eindresultaat, ik zeg STRAK !
img1797vp8.jpg


Goed, maar eens verder met de 4 mm stripjes die aan het staartdeel moeten worden gelijmd en rond moeten worden geschuurd. De maat van de tekening genomen en aftekenen op het 4 mm balsa ...
img1792ao4.jpg

Eehhh, volgende foutje :hammer:Die stripjes moesten 46 cm lang zijn, geen 36 :bad-words: en wat nog erger is, dat was m'n laatste stukje 4 mm balsa :cry:
Nu moet ik echt naar Hobbyin ...

@Berto, de kans is wel groot dat ik naar de watervliegmeeting kom. Dan maak ik graag gebruik van je aanbod :D.

@Ton, ik ben wel blij met je foto's en je draadje hoor. Na een minuut of wat staren naar de tekening, wil ik nog wel eens even spieken hoe jij sommige dingen hebt aangepakt :cool:

Tot gauw !

Grtz,
Menno
 
Menno,

Netjes en lekker gebruiken hoor die foto's daar zijn ze voor bedoelt.

Schiet toch al aardig op als je zo doorgaat staat tie vliegklaar op de schaalmeeting.

Ton
 
toch weer de ikea potloden :lol:
ach, wel een abbo erbij :D

Hoi Robert,

ik pak er altijd 2 of 3 mee als ik bij de IKEA kom :oops:. Toch wel handig hoor bij het modelbouwen, die kleine potloodjes komen makkelijker tussen allerlei nauwe hoekjes dan die lange ... :D

Leuk dat je het draadje volgt.

Menno,

Netjes en lekker gebruiken hoor die foto's daar zijn ze voor bedoelt.

Schiet toch al aardig op als je zo doorgaat staat tie vliegklaar op de schaalmeeting.

Ton

:cool: Jij bent ook een geboren optimist, hoewel ik me kan voorstellen dat jij met al je ervaring een ander beeld van bouwtijd hebt dan ik hoor :D

We zien wel hoe ver ik kom, ik heb nu al zin in die meeting. Zeker nu ik de foto's heb gezien. Wat een prachtkisten zullen daar te zien zijn, dan beschouw ik mezelf toch echt als een beginnend amateurtje hoor :rolleyes:

Grtz,
Menno
 
Op de meeting zal je staan te kwijlen van al dat moois, net als wij trouwens, ook wij kunnen bij lange na niet in de buurt komen van de kisten die je daar ziet staan.

Als je toch komt met deze kist in welke vrom dan ook geef je je eigen dan even op, dan weten we een beetje wie we allemaal kunnen verwachten en dan krijg je van Teus ook een mooie badge :D
 
Goed bezig Menno...

Ziet er netjes uit.
Ziet eruit of je het allemaal heel makkelijk vind ;)

BTW zie dat jij ook zo'n ouderwets davidschaafje hebt. Weet jij waar je mesjes kan krijgen? Lukt me niet die te vinden...

grtz

b
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig Menno...

Ziet er netjes uit.
Ziet eruit of je het allemaal heel makkelijk vind ;)

BTW zie dat jij ook zo'n ouderwets davidschaafje hebt. Weet jij waar je mesjes kan krijgen? Lukt me niet die te vinden...

grtz

b

Hoi,

dank je. Dat van de makkelijke lijkt maar zo, het duurt altijd langer dan je denkt ... :cool:

Ouderwets, ouderwets ... materiaal voor de vakman jongen :D! Dit balsa-schaafje heb ik vorig jaar bij Hobbyin gekocht, reserve mesjes ook. Zijn gewoon die losse (hele dunne)blaadjes die vroeggah als scheermesjes werden gebruikt.

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Menno,

Nog even reagerend op je vraag van het motorspant, het is de originele, heb er verder geen gaten bijgeboord. volgens mij komen de gaten ook overeen met de axi-motor die Rob adviseerd.

Verder zit er goed uit, nog even en je bent er verder mee dan de mijne, maar goed mijn Bird-dog ligt dan ook voorlopig stil. ik ga hem wel afwerken met glasmat en G4 of expoxy en dan spuiten of met de lakroller. het kleurenschema twijfel ik nog aan maar de militaire versie is best aardig, zie mijn draadje.

Groeten,
Alex
 
Hoi Alex,

dank voor je reactie, het is duidelijk. Er zit dus hier en daar wat verschil in de kits, Ton merkte hier al wat over op in een van zijn draadjes.

Ton, als je meeleest heb ik een paar vraagjes voor je:

1. er staat niets in de bouwbeschrijving over zijwaartstelling en domping. Als er ik naar de motorbok kijk is er volgens mij geen rekening mee gehouden, dit zou ik dus kunnen doen als ik de (electro) motor ga inbouwen. Maar de vraag is of het noodzakelijk is ?

2. Ik wilde de motorbok met 30 min epoxy aan de romp bevestigen, ik zie niet staan wat jij gebruikt hebt.

Ik hoop morgen (maandag) weer verder te kunnen en wat foto's te plaatsen. Meld me wel.

Grtz,
Menno
 
de neus van een Birddog ...

Hallo allemaal,

aangezien het geen weer is om te vliegen, maar eens verder met de Birddog dacht ik zo :D Eens even kijken of ik met de motorbok en het neusje van de Birddog verder kan gaan ...

Eerst maar eens de delen uit het raamwerk gehaald, de nokjes van het freeswerk er af gesneden en geschuurd. Dan de te lijmen zijde's een beetje opgeruwd met een schuurpapiertje, klaar voor verdere verwerking.
img1831ta5.jpg


Een dun laagje 5 minuten epoxy aangebracht, in de sandwich met wat restmateriaal, wat klemmetjes er op een laat maar drogen ...
img1833bh9.jpg


Na het drogen maar eens even passen op de motorbok ... hee, wat is dat nou ? Het motorgat zit duidelijk niet in het midden, wat is hier aan de hand :confused: ?

Ik heb even de foto's van de Birddog die ik van Ton gekregen goed bekeken, maar zover ik het kan zien moet de zaak toch echt in het midden zitten ... :( Als ik de maten en afstanden van de foto's van Ton inschat en vergelijk met de mijne zie ik op het eerste zicht ook geen afwijkingen.
img1835li3.jpg


Daar moet ik eens even over nadenken, want dit zal ik op moeten lossen. Ik kan het niet zo laten, want dan komt zometeen de prop niet in het midden van het gat ... :( er is ook niet veel "vlees" aanwezig aan de bovenzijde dus het neusje laten zakken door er iets balsa uit te halen is geen optie. Volgens mij kan dat uberhaupt niet, want dan klopt de maatvoering bij de aansluiting van de motorkap ook niet meer ... hhmmm, eerst maar eens goed nadenken wat ik hier mee ga doen.
img1836zk5.jpg


Zou dit een foutje in de kit zijn ? Ik denk een van de eerste kits te hebben ... Ik denk dat de beste oplossing is dat ik het gat in de motorbak aanpas (lees uitfrees) en de gaten voor de motorbevestiging opnieuw boor zodra ik weet welke motor ik kies. Of heeft er iemand een andere suggestie ?

Tot zover.

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Menno,

1. er staat niets in de bouwbeschrijving over zijwaartstelling en domping. Als er ik naar de motorbok kijk is er volgens mij geen rekening mee gehouden, dit zou ik dus kunnen doen als ik de (electro) motor ga inbouwen. Maar de vraag is of het noodzakelijk is ?
Gewoon de kit aan houden is prima zo moet wel eerlijk bekennen dat ik nog maar twee vluchten heb gemaakt, maar ook toen niet heb gemerkt dat er meer zijwaarts of domping nodig was.

Als later blijkt dat dit nodig is dan is dat zo weinig dat een ringetje tussen het schot en de motor voldoende is.

2. Ik wilde de motorbok met 30 min epoxy aan de romp bevestigen, ik zie niet staan wat jij gebruikt hebt.
Doe alles met dikke en dunne CA heb geen andere lijmsoorten meer, epoxy heeft geen meer waarde. Een balkje van balsa met CA lijmen maakt de verbinding steviger maar is echt niet nodig.

Het voordeel van elektro is dat er geen zware motortrillingen zijn een goede lijmverbinding hout op hout is meer dan voldoende gelijmd met CA.

Bedenk ook maar eens dat als je een klapper maakt op de neus, wat heb je dan liever te repareren een motorschot of een kromme motoras.

Let ook maar eens op de verschillende in constructies tussen electro modellen en brandstof modellen.

Brandstof modellen worden veelal zwaar en lomp geconstrueerd omdat ze de trillingen van de motor moeten opvangen en dat men bang is dat het kapot gaat bij een crash, harde landing of wat dan ook. De constructie is dan veel al veel zwaarder dan nodig.

Electromodellen worden gecontrueerd om lichtgewicht te zijn en vooral goed te vliegen en met crashen wordt geen rekening gehouden. Daarom blijft het licht en kan het door de constructie ook nog eens flinke klappen hebben.

Je gedachten moet zijn denk electro en denk lichtgewicht:zon:.

Ton
 
Back
Top