Harry van Melick
PH-SAM
Op 14 april jongstleden heb ik bij ThermoFlügel willkommen bei thermo fluegel (verder te noemen TF) in Bamberg mijn eerste toestel, een ASK21 met KTW afgehaald.
(KTW voor 'Klapptriebwerk', de Duitse benaming, dit omdat ik er geen Nederlands woord voor ken)
Het is mijn eerste toestel met een KTW.
Ik heb voor de ASK21 van TF gekozen omdat deze, zeker als mijn eerste toestel met dit type aandrijving, nog enigszins betaalbaar is.
Alle andere opties waren op z'n minst zo'n 1000 Euro duurder
Ik wil op dit forum een bouw-verslag plaatsen, waar nodig, ondersteund met foto's.
Ook zal ik proberen alle vragen, als die er zijn, te beantwoorden
Verwacht niet elke dag een bijdrage want aangezien ik een bepaalde vorm van luiheid bezit, die ik wens te koesteren, behoor ik als het gaat om de traagste bouwers zeker in de “Top 40 aller tijden”.
Allereerst wat info over de ASK21 van TF waarbij ik er gemakshalve van uitga dat het meeste ook geldt voor de andere toestellen van TF.
De prijs/ kwaliteit van de bouwdoos is zonder meer zeer goed, alleen het meerwerk moet duur worden betaald, hier zijn andere firma's soms goedkoper.
De bouwbeschrijving is zeer summier, maar ik neem niet aan dat een beginner het in z'n hoofd haalt zo'n soort toestel te bouwen.
De Romp: Het beste wat ik tot op heden ooit heb gekocht, hij is volkomen naadloos, reeds in twee componenten lak gespoten en wordt met ingebouwde sleepkoppeling geleverd.
Ook zijn de belettering en versieringen reeds aangebracht en is de vleugel-ophanging al gemonteerd, dit laatste echter was meerwerk.
Ook de KTW heb ik laten inbouwen waarbij de deuren in de romp werkelijk fantastisch zijn uitgezaagd, bijna onzichtbaar.
Het is zelf ook wel te doen, maar voor mijn eerste toestel met KTW heb ik dit risico maar niet genomen.
Ik weet wel hoe ik het zou doen, maar het is gewoon heel erg veel werk.
Ook was het vaste landingsgestel, een hoofdwiel en een neuswiel reeds ingebouwd waarbij het hoofdwiel is geveerd.
Deze werkzaamheden waren niet als meerwerk opgegeven, maar toch uitgevoerd. Na wat heen en weer gepraat en wat korting heb ik dit maar voor lief genomen en betaald.
De vleugel, staart en het richtingsroer: Te vergelijken met andere aanbieders en vrij licht. De rolroeren zijn reeds voorgefreesd maar moeten nog worden verwijderd.
De vleugeltips zijn zoals bij de originele ASK21 naar beneden gebogen en al voor 90% klaar.
De vleugelophanging: Een wat vreemde constructie waarbij ik er maar vanuit ga dat deze zich in de loop der jaren heeft bewezen.
In de vleugel zijn pennen gelijmd, bij de ASK21 een stalen buis opgevuld met glasfiber (GFK). Deze pennen gaan tot halverwege in de romp en worden dan met een bout vastgeklemd.
Het is mijn methode niet, geef mij maar een doorgaande ronde staaf uit staal of titanium of als het echt licht moet worden koolstof of glasfiber.
De canopy: twee epoxy frame's lood en loodzwaar, samen bijna 300 gram.
Hier moet nog het een en ander aan gewicht worden weggehaald waarschijnlijk door het boren van vele gaten 4 of 5 millimeter.
Algemene opmerkingen en aandachtspunten: ik probeer het vliegklaar gewicht op 5,5 kilo te krijgen, dit is volgens mij wel te halen eventueel met een, zelf te bouwen, super licht richtingsroer en alles in de romp zover mogelijk naar voren in te bouwen, servo's, ontvanger, regelaar enzv.
De romp met KTW en een 5SP1 4000 mA Kokam pakket weegt op dit moment precies 3 kilo.
De vleugels worden afgewerkt met glasmat en G4 of epoxy, hierover later meer.
Ook wil ik zonder ontvanger accu werken maar een regelaar met een zware BEC gebruiken, in dit geval een Jeti Spin 66.
De reden hiervan is dat ik een vreselijke hekel heb aan schakelaars in welke vorm dan ook, in mijn ogen een echte 'weak link'.
Tot de volgende bijdrage (met foto's)
Harry
(KTW voor 'Klapptriebwerk', de Duitse benaming, dit omdat ik er geen Nederlands woord voor ken)
Het is mijn eerste toestel met een KTW.
Ik heb voor de ASK21 van TF gekozen omdat deze, zeker als mijn eerste toestel met dit type aandrijving, nog enigszins betaalbaar is.
Alle andere opties waren op z'n minst zo'n 1000 Euro duurder
Ik wil op dit forum een bouw-verslag plaatsen, waar nodig, ondersteund met foto's.
Ook zal ik proberen alle vragen, als die er zijn, te beantwoorden
Verwacht niet elke dag een bijdrage want aangezien ik een bepaalde vorm van luiheid bezit, die ik wens te koesteren, behoor ik als het gaat om de traagste bouwers zeker in de “Top 40 aller tijden”.
Allereerst wat info over de ASK21 van TF waarbij ik er gemakshalve van uitga dat het meeste ook geldt voor de andere toestellen van TF.
De prijs/ kwaliteit van de bouwdoos is zonder meer zeer goed, alleen het meerwerk moet duur worden betaald, hier zijn andere firma's soms goedkoper.
De bouwbeschrijving is zeer summier, maar ik neem niet aan dat een beginner het in z'n hoofd haalt zo'n soort toestel te bouwen.
De Romp: Het beste wat ik tot op heden ooit heb gekocht, hij is volkomen naadloos, reeds in twee componenten lak gespoten en wordt met ingebouwde sleepkoppeling geleverd.
Ook zijn de belettering en versieringen reeds aangebracht en is de vleugel-ophanging al gemonteerd, dit laatste echter was meerwerk.
Ook de KTW heb ik laten inbouwen waarbij de deuren in de romp werkelijk fantastisch zijn uitgezaagd, bijna onzichtbaar.
Het is zelf ook wel te doen, maar voor mijn eerste toestel met KTW heb ik dit risico maar niet genomen.
Ik weet wel hoe ik het zou doen, maar het is gewoon heel erg veel werk.
Ook was het vaste landingsgestel, een hoofdwiel en een neuswiel reeds ingebouwd waarbij het hoofdwiel is geveerd.
Deze werkzaamheden waren niet als meerwerk opgegeven, maar toch uitgevoerd. Na wat heen en weer gepraat en wat korting heb ik dit maar voor lief genomen en betaald.
De vleugel, staart en het richtingsroer: Te vergelijken met andere aanbieders en vrij licht. De rolroeren zijn reeds voorgefreesd maar moeten nog worden verwijderd.
De vleugeltips zijn zoals bij de originele ASK21 naar beneden gebogen en al voor 90% klaar.
De vleugelophanging: Een wat vreemde constructie waarbij ik er maar vanuit ga dat deze zich in de loop der jaren heeft bewezen.
In de vleugel zijn pennen gelijmd, bij de ASK21 een stalen buis opgevuld met glasfiber (GFK). Deze pennen gaan tot halverwege in de romp en worden dan met een bout vastgeklemd.
Het is mijn methode niet, geef mij maar een doorgaande ronde staaf uit staal of titanium of als het echt licht moet worden koolstof of glasfiber.
De canopy: twee epoxy frame's lood en loodzwaar, samen bijna 300 gram.
Hier moet nog het een en ander aan gewicht worden weggehaald waarschijnlijk door het boren van vele gaten 4 of 5 millimeter.
Algemene opmerkingen en aandachtspunten: ik probeer het vliegklaar gewicht op 5,5 kilo te krijgen, dit is volgens mij wel te halen eventueel met een, zelf te bouwen, super licht richtingsroer en alles in de romp zover mogelijk naar voren in te bouwen, servo's, ontvanger, regelaar enzv.
De romp met KTW en een 5SP1 4000 mA Kokam pakket weegt op dit moment precies 3 kilo.
De vleugels worden afgewerkt met glasmat en G4 of epoxy, hierover later meer.
Ook wil ik zonder ontvanger accu werken maar een regelaar met een zware BEC gebruiken, in dit geval een Jeti Spin 66.
De reden hiervan is dat ik een vreselijke hekel heb aan schakelaars in welke vorm dan ook, in mijn ogen een echte 'weak link'.
Tot de volgende bijdrage (met foto's)
Harry
Laatst bewerkt: