Bouwverslag ASK21 van de Firma ThermoFlügel

Op 14 april jongstleden heb ik bij ThermoFlügel willkommen bei thermo fluegel (verder te noemen TF) in Bamberg mijn eerste toestel, een ASK21 met KTW afgehaald.
(KTW voor 'Klapptriebwerk', de Duitse benaming, dit omdat ik er geen Nederlands woord voor ken)
Het is mijn eerste toestel met een KTW.
Ik heb voor de ASK21 van TF gekozen omdat deze, zeker als mijn eerste toestel met dit type aandrijving, nog enigszins betaalbaar is.
Alle andere opties waren op z'n minst zo'n 1000 Euro duurder

Ik wil op dit forum een bouw-verslag plaatsen, waar nodig, ondersteund met foto's.
Ook zal ik proberen alle vragen, als die er zijn, te beantwoorden

Verwacht niet elke dag een bijdrage want aangezien ik een bepaalde vorm van luiheid bezit, die ik wens te koesteren, behoor ik als het gaat om de traagste bouwers zeker in de “Top 40 aller tijden”.

Allereerst wat info over de ASK21 van TF waarbij ik er gemakshalve van uitga dat het meeste ook geldt voor de andere toestellen van TF.
De prijs/ kwaliteit van de bouwdoos is zonder meer zeer goed, alleen het meerwerk moet duur worden betaald, hier zijn andere firma's soms goedkoper.
De bouwbeschrijving is zeer summier, maar ik neem niet aan dat een beginner het in z'n hoofd haalt zo'n soort toestel te bouwen.

De Romp: Het beste wat ik tot op heden ooit heb gekocht, hij is volkomen naadloos, reeds in twee componenten lak gespoten en wordt met ingebouwde sleepkoppeling geleverd.
Ook zijn de belettering en versieringen reeds aangebracht en is de vleugel-ophanging al gemonteerd, dit laatste echter was meerwerk.
Ook de KTW heb ik laten inbouwen waarbij de deuren in de romp werkelijk fantastisch zijn uitgezaagd, bijna onzichtbaar.
Het is zelf ook wel te doen, maar voor mijn eerste toestel met KTW heb ik dit risico maar niet genomen.
Ik weet wel hoe ik het zou doen, maar het is gewoon heel erg veel werk.
Ook was het vaste landingsgestel, een hoofdwiel en een neuswiel reeds ingebouwd waarbij het hoofdwiel is geveerd.
Deze werkzaamheden waren niet als meerwerk opgegeven, maar toch uitgevoerd. Na wat heen en weer gepraat en wat korting heb ik dit maar voor lief genomen en betaald.

De vleugel, staart en het richtingsroer: Te vergelijken met andere aanbieders en vrij licht. De rolroeren zijn reeds voorgefreesd maar moeten nog worden verwijderd.
De vleugeltips zijn zoals bij de originele ASK21 naar beneden gebogen en al voor 90% klaar.

De vleugelophanging: Een wat vreemde constructie waarbij ik er maar vanuit ga dat deze zich in de loop der jaren heeft bewezen.
In de vleugel zijn pennen gelijmd, bij de ASK21 een stalen buis opgevuld met glasfiber (GFK). Deze pennen gaan tot halverwege in de romp en worden dan met een bout vastgeklemd.
Het is mijn methode niet, geef mij maar een doorgaande ronde staaf uit staal of titanium of als het echt licht moet worden koolstof of glasfiber.

De canopy: twee epoxy frame's lood en loodzwaar, samen bijna 300 gram.
Hier moet nog het een en ander aan gewicht worden weggehaald waarschijnlijk door het boren van vele gaten 4 of 5 millimeter.

Algemene opmerkingen en aandachtspunten: ik probeer het vliegklaar gewicht op 5,5 kilo te krijgen, dit is volgens mij wel te halen eventueel met een, zelf te bouwen, super licht richtingsroer en alles in de romp zover mogelijk naar voren in te bouwen, servo's, ontvanger, regelaar enzv.
De romp met KTW en een 5SP1 4000 mA Kokam pakket weegt op dit moment precies 3 kilo.
De vleugels worden afgewerkt met glasmat en G4 of epoxy, hierover later meer.
Ook wil ik zonder ontvanger accu werken maar een regelaar met een zware BEC gebruiken, in dit geval een Jeti Spin 66.
De reden hiervan is dat ik een vreselijke hekel heb aan schakelaars in welke vorm dan ook, in mijn ogen een echte 'weak link'.

Tot de volgende bijdrage (met foto's)

Harry

Laatst bewerkt:
De eerste abo is reeds binnen!
Ik heb zelf net een depron ASK21 gebouwd (hopelijk morgen eerste vlucht). Van een totaal andere orde natuurlijk als wat jij gaat bouwen, maar ook wel leuk. Mijn affiniteit met de ASK21 komt van de vele instructiestarts die ik op 'de grote' heb gemaakt.
Wat is de spanwijdte van dit monster? Ik ben erg benieuwd naar de foto's.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga het ook zeker volgen.
Het is al weer even geleden dat ik op het forum bezig ben geweest.
Maar omdat ik zelf ook een ktw (klapwerk) heb in mijn zwever.
Vind ik het erg leuk om te volgen.
Succes met bouwen.

(Je had ook mijn zwever kunnen kopen ik wil hem namelijk kwijt:p
Dan kan je deze zomer al vliegen)

Ik wil verder dit draadje niet vervuilen als je intresse heb graag dan via pb.

De canopy: twee epoxy frame's lood en loodzwaar, samen bijna 300 gram.
Hier moet nog het een en ander aan gewicht worden weggehaald waarschijnlijk door het boren van vele gaten 4 of 5 millimeter.
Harry

Harry,
Vermoedelijk zal je toch wat gewicht nodig hebben in het neusje van het beestje, en die overgewicht canopy zit toch vóór het zwaartepunt, dus... hoef je die niet echt lichter gaan maken.

Verder mooie kist de ASK 21, welk profiel heeft ie?

Harry,

Geweldig dat je ons laat mee genieten met de bouw van deze ASK 21.
Voor mij een leerschool voor mijn toekomstige ASK 23 van Thermofluegel

Theo

Laatst bewerkt:
@ Evert

Voor wat betreft het canopyframe heb je gedeeltelijk wel gelijk, het voorste frame kan ik wel zo laten maar het achterste zit tegen en over de voorlijst van de vleugel.

Het profiel is redelijk ouderwets het is namelijk het originele ASK 21 profiel een Wortmann zie:
http://www.alexander-schleicher.de/service/prospekte/21D.pdf
Het schijnt goed te voldoen alleen volgens TF erg zwaartepunt gevoelig, HQ 2.5 10%, zoals op jouw ASW20 was me liever.

@ Theo, ik heb de ASK23 in mijn handen gehad, zover ik van dit toestel heb gehoord zal hij jou zeker niet teleurstellen.
Een gigantisch vleugel oppervlak voor een toestel van 4,5 meter, een echte thermiek kist.
Volgens TF is de 9 kilo gewicht echt het minimum, onder dit gewicht vliegt hij minder goed.
Overigens ken ik dit fenomeen, mijn vroegere B4 vloog onder de 5,5 kilo als een oude krant en die was nog een maat kleiner.

Groetjes,

Harry

Ik heb zelf een 4,5 m. Ventus van TopModel liggen, en nog een KTW van Elicker. :D

Het KTW zat ooit in een DG800 van Vagenknecht; het relaas is hier op het forum te vinden . . . :(

Ben dus zeer benieuwd hoe dit gaat.

Succes! :p

(Pas op dat je niet met die man van TF gaat bellen, want hij BLIJFT maar praten 8O . . .)

jan.

Hallo Jan

Bij mij zit het KTW al ingebouwd in de romp, hieraan hoef ik, buiten het programmeren, geen aandacht te besteden.
Bij het afhalen van het toestel is het uitgebreid getest en het werkte naar behoren.

Over de ellenlange telefoongesprekken, vertel mij wat, met ander woorden ik weet precies wat je bedoeld.
Overigens was het soms ook mijn schuld want ik ben, in overleg met TF, een eventueel door TF nieuw uit te brengen toestel aan het doorrekenen en info aan het verzamelen. Het was een voorstel van mijn kant waar TF wel 'oren naar heeft'.
Welk toestel kan ik nu nog niet zeggen maar mocht het ooit zover komen dan zal ik het op dit forum melden.

Volgende week zal ik van de ASK21 een reeks foto's op onze home-page dan wel op dit forum zetten, ik heb nu nog even weinig tijd.

Groet,

Harry

Hallo

Ik heb wat foto's van de ASK21 op mijn fotoalbum gezet MijnAlbum.nl - Foto's (ASK21)

Het plaatsen van foto's via dit forum levert op dit moment problemen op in verband met een constante virusmelding (zie ook de helpdesk)

Het KTW kan op dit moment nog niet worden uitgeklapt omdat alles nog in mijn zender moet worden geprogrammeerd.

Harry

Hallo Harry,

Zo te zien op de foto's ziet alles er heel mooi verzorgd uit.
Ik ben erg benieuwd naar jou ervaring tijdens de afwerking.
Gebruikt TF geen koolstof als versteviging in de romp of vleugels ?

Theo

Harry, je hoeft de foto's niet noodzakelijk op te laden via het forum.
Je kan ze direct linken vanuit jouw fotosite, en dan krijg je dit:

Foto-FRHJPIPU.jpg
Foto-CGHFKDB3.jpg

Foto-XHHOIR4Q.jpg
Foto-QHMLN3WR.jpg

Foto-XAGS8LQB.jpg
Foto-XDWQ3L7Y.jpg

Foto-FKYYVKE6.jpg

Foto-MNZUPOTR.jpg
Foto-ING48HV6.jpg

Laatst bewerkt:
@ Evert, hartelijk dank, ik heb het inmiddels uitgeprobeerd en het werkt. :thumbsup::thumbsup:

@ Theo, volgens mij wordt door TF, in ieder geval bij de ASK21, geen koolstof gebruikt maar alles lijkt mij voor normaal gebruik meer dan sterk genoeg.

Steeklandingen en F3B starts heb ik in het verleden genoeg gemaakt.

Harry

Laatst bewerkt:
Mijn methode om een vleugel af te werken.

Een clublid en ikzelf hebben tegelijk de Swift S1 van Blue Airlines gebouwd waarbij bij zijn toestel de vleugel is bekleed met Oracover en de mijne met de hieronder beschreven methode is afgewerkt.
Het verschil tussen beide vleugels is maar 104 gram in mijn nadeel maar aangezien de Swift S1 ongeveer het zelfde vleugeloppevlak heeft als de ASK21 vind ik dit zeer aanvaardbaar.

A. Vleugel schuren met schuurpapier grofheid 100 en nadat hij voldoende glad is twee maal spanlakken en weer licht schuren met schuurpapier 180

B. Inrollen met glasmat 25 grams en G4 of epoxy, G4 gaat wat sneller.

C. 5 maal inrollen met Glitsa parketlak met een weinig talkpoeder, na elke laag schuren met grofheid 100 en de laatste 2 maal met grofheid 180.
Dit schuren doe ik tot ik weer bijna op de glasmat zit waardoor de toename van het gewicht zeer beperkt blijft.
Bij de ASK21 wil ik de onderkant maar 2 maal inrollen om zo nog een weinig gewicht te besparen.

D. De onderkant laat ik in verband met het contrast houtkleurig, de bovenkant wordt met Clou Schleifgrund http://www.clou-holzlacke.de/frontend_live/start.cfm ingerold en weer met grofheid 180 geschuurd tot hij spiegelglad is, hierna gaat hij naar de spuiter want, ik ben niet handig genoeg om dit spuiten zelf te doen.
Het resultaat is werkelijk prachtig maar het verschil in tijd tussen met folie bekleden en mijn methode is zo'n 40 uur denk ik.:D

De baas van TF gebruikt een andere methode die er ook erg goed uitzag.
Hij schuurt de vleugel glad waarna hij hem met G4 voorbewerkt.
Hierna wordt de vleugel met plak-folie bekleed, ik dacht ook Oracover maar ik weet het niet zeker.

Harry

Laatst bewerkt:
Update

De vleugels zijn inmiddels geschuurd en twee maal in de spanlak gezet.

Zoals ik al opmerkte wil ik de vleugels met glasmat bekleden waardoor er een gewichtstoename t.o.v. Oracover ontstaat van ongeveer 100 gram.
Dit gewicht wil ik ergens anders weer terugwinnen o.a. door het richtingsroer en de aansturing hiervan lichter te maken. Voor de aansturing gebruik ik nu dunne 'polystaal' in plaats van staaldraad.
Deze polystaal heeft niets met staal te maken maar is volgens mij gevlochten glasfiber, misschien kan hier iemand uitleggen wat het precies is, wat ik wel weet is dat het in de wedstrijd vliegerij veel wordt gebruikt, F3B en F3J.
Voor wat betreft het richtingsroer zeggen onderstaande foto's genoeg denk ik.

Mijn voorlopige schatting is dat ik door bovengenoemde maatregelen al zo'n 60 gram terugwin.

Foto-KYIX7OA4.jpg
Foto-VSYSUBKK.jpg

De vleugels zijn inmiddels ingerold met 25 gram glasmat en 2 maal G4, de bovenzijde hierna nog met 2 lagen schuurplamuur, na het gladschuren heb ik de rolroeren uitgesneden.
De onderzijde laat ik verder zo omdat deze behalve een dunne laklaag (parketlak) verder geen behandeling meer krijgt.
Over de bovenzijde ben ik nog niet helemaal tevreden, deze zal ik waarschijnlijk nog 2 maal inrollen met parketlak met vrij veel talkpoeder hierna zal de bovenzijde wit worden gespoten, RAL 9010
De gewichtstoename tot op heden is 62 gram per vleugelhelft. en zal uiteindelijk zo'n 100 gram per vleugel zijn schat ik.

P.S. Voor de liefhebber van KTW's heb ik nog wat nieuws gevonden: index

Foto-FZQ6PUUH.jpg

Voor de accu en servo montage pas ik al vele jaren het zelfde systeem toe ik waarbij ik afhankelijk van het soort sleepkoppeling de voorste spant varieer.
Het voordeel van dit systeem, alles demontabel en men kan voor het uitbalanceren van het toestel het benodigd lood zeer ver naar voren monteren.
Een gedeelte van het lood wordt aan de voorste spant gemonteerd voordat deze wordt vastgelijmd.
Ook de sleepkoppeling servo kan op deze manier ver naar voren en ligt nu onder de accu/servo houder.
Hiervan probeer ik morgen wat foto's te maken.

Foto-7YKW47JS.jpg

Foto-6N8TRY7Q.jpg

@ (Harry, wat is dit voor materiaal? Lijkt wel schuim maar dat zal toch niet.)

Het is de goedkoopste triplex die er te krijgen is (sigarenkistjes hout), hier en daar wat versterkt met 2 millimeter vliegtuig-triplex.
Hierna heb ik er wat graniet-effect lak op gespoten, het komt uit een spuitbus merk CRC.

Groetjes uit een zeer regenachtig Spanje

Back