Op stapel : Robbe U-96

Discussie in 'Duikboten' gestart door Mustang64, 12 dec 2006.

  1. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Even weer mijn topic opgedoken.
    Niet veel gemeld laatste tijd, maar deste meer gedaan.

    - WTC verlengt voor de inbouw van de motoren met gears voor periscopen.
    - bajonet sluiting aangebracht.
    - achterschip in elkaar gezet en aan het schuren.
    - voorste deel van het dek bijgewerkt inclusief gat voor op de punt.
    - voorschip verder geplamuurd en geschuurd (nat)
    - periscoop buis gemaakt met mechaniek voor de bediening.
    - veel testen van het periscoop systeem.
    - aan de bovenkant van op de omzet randen van het dek de boel met 3 mm verhoogd. (dek ligt nu dus 3 mm hoger dan orgineel van uit Robbe.
    Dit is gedaan om de boot steviger te maken, had die 3 mm nodig om mijn periscoop werkend te krijgen en het staat beter t.o.v. de vloedgaten.

    Verder nog veel klein werk en foto's,
    heeeeeel veeeel foto's en die moet ik nu dus gaan uitzoeken.
    Als ik dat heb gedaan zal ik het een en ander platsen hier op de site.
    Ik hoop dat het lukt om de boot met werkende periscopen mee te kunnen nemen naar SubSail 2008!

    Groeten,

    Joris
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2008
  2. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Roel heeft voor mij de titel van mijn bouw topic veranderd en we gaan nu dus verderbouwen onder deze noemer!

    Roel ook via deze weg bedankt!

    Ga nu weer wat restaureren aan mijn boot....

    Een van de voorste roer houders brak af toen ik de boot liet stuiteren in de keuken.
    De grap er van was dat ik juist de boot uit mijn werk kamer haalde om te voorkomen dat deze zou beschadigen tijdens het opruimen....:(

    Het middel was in dit geval erger dan de kwaal....:cool:

    Groeten,

    Joris
     
  3. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is al weer enige tijd geleden toen ik Joris aanbood de vloedgaten uit messing te etsen. Nu maakt belofte schuld en met de sub-sail in het vooruitzicht ben ik toch maar even aan de slag gegaan.

    De eerste stap in het proces is het tekenen van de vloedgaten. Hiervoor gebruik ik CorelDraw maar in princiepe kan elke teken programma worden gebruikt. Elders in dit draadje vind je wat plaatjes en informatie hoe de tekening tot stand is gekomen (schaal vergroting van een fotoets setje t.b.v. de Revell 1:72).

    [​IMG]

    Belangrijk is wel te beseffen dat het door mij gebruikte foto gevoelige plaatmateriaal foto-negatief is. Dit betekend dat alles wat zwart is uiteindelijk zal worden weg geëtst en dat alles wat doorzichtig is uiteindelijk uit messing zal bestaan.

    Na het tekenwerk zal deze m.b.v. een inktjet printer (of beter een laser printer maar die heb ik geen), op een transparency moeten worden afgedrukt. Voor degene die van het beamer tijdperk zijn, een transparency werd vroeger gebruikt om via een overhead projector plaatjes/tekst op een diascherm te projecteren.

    [​IMG]


    De transparancy wordt vervolgens op een lichtbak geplaatst met daarop het fotogevoelige messing plaatmateriaal. Mijn lichtbak heb ik destijds zelf gemaakt en bestaat uit een drietal UV TL-lampen uit een gezichtsbruiner.

    [​IMG]


    Na vier minuten onder de zonnebank is het plaatmateriaal belicht en kan het worden ontwikkeld. Hiervoor heb je negatief ontwikkelaar nodig. Wanneer je het belichte plaatmateriaal in de ontwikkelvloeistof onderdompeld, zullen de niet blichte delen (zwart in de tekening) oplossen en blijft de fotogevoelige laag op het plaat materiaal achter op die plaatsen waar UV licht op heeft geschenen.

    [​IMG]

    Zo wordt als het ware de tekening uit stap 1 gefotografeerd op het plaatmateriaal. Zoals te zien is vormt de achtergebleven fotogevoelige laag een film welke het onderliggende messing beschermt tegen het etsmiddel. Met andere woorden zodra we gaan etsen zal het etsmiddel niet het messing kunnen "weg vreten" onder de fotogevoelige laag maar wel op die plaatsen waar deze laag is weggehaald.

    [​IMG]

    Hierna kunnen we gaan etsen. Hiervoor heb ik inmiddels een professionele etsbak, maar in het verleden heb ik hiervoor zelf een bakje gemaakt. De bak bestaat uit een verwarmingselement en een luchtpompje (voor de circulatie) waarin het plaatmateriaal in een etsmiddel wordt ondergedompeld.

    [​IMG]

    Nadat ik een aantal maal kleren en de laminaat vloer heb verpest mag ik van mijn vrouw het huis niet meer in met ets middel. Vandaar dat ik dit tegenwoordig buiten doen. Let goed op want 1 druppeltje etsmiddel op je kleren zal zeker een gaatje gaan achterlaten!!

    [​IMG]

    Na een klein uurtje in het bubbelbad te hebben gezwommen is al blanke/onbeschermde messing volledige weg gevreten door het etsmiddel.

    [​IMG]

    Je ziet door de vloedgaten heen nog de blauwe foto laag van de achterzijde. Zou je bijvoorbeeld een reliëf willen etsen (b.v. klinknagels), dan kun je de achterzijde van het materiaal belichten en deze gedurende korte tijd nogmaals in de etsbak te plaatsen. Er wordt dan een laagje messing weggehaald waardoor er reliëf ontstaat. Dit was echter voor dit project niet nodig.

    Na het wegschuren van de fotolaag is dit het eindreslutaat. Het is met dit proces dus heel goed mogelijk om heel nauwkeurig zeer kleine messing onderdeeltjes te maken.

    [​IMG]


    Groetjes:

    Mathijs
     
  4. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  5. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Dat ziet er erg mooi uit!!!!!
    Kan niet wachten tot zondag!!!!
    Hartelijk dank Mathijs!!!!!!!

    Tot op SubSail 2008!

    Groeten,

    Joris
     
  6. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    @Danny,

    Ik bestel het materiaal gewoon bij Conrad. Daar hebben ze overigens maar 1 "smaak" (grootte / dikte). Kan jij het ook in grotere afmetingen bestellen bij Seaman? Wellicht kunnen we een keer een bestlling combineren.

    Ik belicht het materiaal overigens enkelzijdige. Het etsen duurt dan wel wat langer. Ik heb geen last van rafelligeOverigens heb ik het ets middel wel iets sterker gemaakt dan de oorspronekelijke verhouding en verwarm ik de bak tot zo'n 45~50 graden. Dit versneld het proces aanzienlijk wat de reden kan zijn waarom ik geen last heb van rafelige randen.

    @Joris,
    IK zal morgen de vloedgaten meenemen en ben ook erg benieuwd naar de vlaggetjes.


    M.v.g.

    Mathijs
     
  7. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Ik neem mijn U-96 even uit de werf mee.
    Kunnen we gelijk kijken hoe het gaat staan op de boot!
    Ik heb ook nog een periscoop liggen hier.
    Had jij die nog nodig Mathijs???

    Ik heb er voor mijn boot een zelf gemaakt van messing draad.

    Groeten,

    Joris
     
  8. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Joris, als je hem over hebt zou ik hem graag willen hebben. De mijne is n.l. gebroken.

    Tot morgen,
    Mathijs
     
  9. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Hier wat foto's van de zelfbouw Periscoop.
    Het "kijkglas" is nog niet helemaal naar mijn zin.
    Is nu rond en moet ovaal zijn...
    Dat is voor later om bij te werken...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten,

    Joris

    P.S. Het was even zoeken maar nu weet ik hoe het werkt met de foto's oploaden!!! :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  10. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Weer een stapje verder met de bouw van de U-96...
    Op Sub Sail 2008 van Mathijs de Vloedgaten gekregen voor het achterschip.
    Helaas en wel te verwachten ging het niet helemaal passen.
    Maar na wat passen en meten het een en ander aangepast.
    Het is denk ik niet helemaal "origineel" maar met de Robbe VII-C is het toch compromissen maken.
    Ook maar gelijk de as doorvoering meer naar "echt" aangepast.
    Nu het een en ander afplamuren en dan schiet de romp lekker op.

    We gaan zo maar weer verder!
    Hier onder foto's van hoe het er nu uit ziet:

    [​IMG]


    Op deze foto hier onder, is een beetje te zien dat ik ook stukjes messing draad aan de binnenkant heb gesoldeerd om de boel wat te verstevigen.
    Als handig extratje hier door had ik gelijk wat extra lengte om aan de binnenkant van de romp de boel goed vast te kunnen zetten.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo ga ik dus verder met het glad maken van het hele zaakje rond de roosters.


    Groeten,

    Joris
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  11. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Weer een stukje verder met afwerken.
    Hier op de foto net, een laagje spray-putty er op gespoten:

    [​IMG]

    Nog hier en daar wat bij werken en dan is deze klus ook weer geklaard!

    Groeten,

    Joris
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  12. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    strak !
    ziet er wel prachtig uit, dat messingblad.
     
  13. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Beste Joris,

    Ziet er erg leuk uit en mooi dat je een paar fototjes heb gepost!!

    Succes met de verdere bouw.


    M.v.g.

    Mathijs
     
  14. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Hier weer wat foto's van de voorderingen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    O.a. na Sub Sail na een tip van Jos het achterschip aan gepast naar een meer orginele "look".
    Vind het een stuk beter staan!
    Ook het dek past nu beter op de boot.

    We gaan weer verder werken aan de roeren nu!!!

    Groeten,

    Joris
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  15. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Heren,

    even een vraag:

    Is een schroef as (druk) lucht dicht?
    Dit inverband met de over druk in het WTC deel bij duiken.
    Dan bedoel ik natuurlijk het geheel van as schacht en de as zelf.
    Ik wil de as vast maken in het achterdeksel van de WTC en dus niet de
    dichtings ringen gebruiken. (kan even niet op de naam komen)
    Zelf vermoed ik het wel, maar beter even zeker weten voor dat het zaakje vast zit.

    Groeten,

    Joris
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2008
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Joris,

    Een schroefas met vet gevuld is voor oppervlakteschepen waterdicht. Voor ons speelt echter de druk mee, zowel van binnen als van buiten. Met name de overdruk in de WTC gaat dat vet er op den duur uit drukken, en dan kan er water van buiten naar binnen lekken. Het beste is gewoon om er afdichtingen (keerringen) in te zetten. Die zijn standaard bij elke zaak voor afdichtingen te krijgen, in diverse maten. Norbert verkoopt ze ook. Kosten geen drol, dus zeker inbouwen zou ik zeggen.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik doe het weer net anders hahahah
    ik heb een malletje gemaakt waar ik met giet massa een dop giet
    deze dop daar past de dichting in en deze dop past aan de achterkant over de as
    de dichting wordt met lijm in de dop gelijmt en dan alles over de as heen geschoven en ook verlijmt
    zo zit alles mooi recht uitgelijnt en klemt er niets
    deze dichtingen zitten aan de BINNEN kant van de wtc
    daar de druk binnen groter is dan de buiten druk wordt er geen vet naar buiten geperst
    ook niet na meer dan 2 jaar varen

    groetjes raf
    ergens bij de kriek is klaar zie je ze zitten
     
  18. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Lex en Raf bedankt voor jullie oplossingen en of uitleg!

    Het idee van Raf is weer zeer inventief maar dat van Lex is voor mij de makkelijkste oplossing!
    De simmerringen (weet de naam weer) heb ik hier al liggen.
    Op Sub Sail gekocht bij Norbert.

    Dan toch maar in bouwen!

    Thnx voor de info mannen!

    Raf heb jij een foto van jouw systeem?
    Ben benieuwd hoe het er uit ziet!

    Groeten,

    Joris
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hier zijn ze alle twee op te zien
    [​IMG]
    [​IMG]
    en een makkelijkere manier om simmerringen in te bouwen ????????

    je ziet hier achter de koppelingen die beige stukjes dat zijn er dus zo twee
    deze zitten ook tegen het spant aan en geven de assen zo wat meer steun tegen het drukschot

    groetjes raf
     
  20. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Ziet er goed uit Raf.
    Denk dat dit makkelijker in te bouwen is dan de simmer ringen, maar ik heb geen kennis van het gieten van onderdelen en heb ook niet de materialen er voor.
    Dus in dat opzicht is het makkelijker kant en klare onderdelen in te bouwen. ;););):D

    Ik ben inventief genoeg dus dat moet best gaan lukken denk ik zo.

    Groeten,

    Joris
     

Deel Deze Pagina