Op stapel : Robbe U-96

mdejong zei:
Betreffende het hout kan ik je het volgende melden. Gefurende de oorlog had Duitsland geen toegang tot teakhout. Daarom gebruikten zij gewoon Europeese houtsoorten. Om deze geschikt te maken voor het gebruik om (zee) schepen werdt dit hout met een (zwarte) teer bewerkt. Echter kwam vaak het hout (en daarmee ook de houtkleur) er gedurende de patrouille vaak alweer doordeerhaan a.g.v. slijtage en de inwerking van zeewater.

Komt je boot nieuw van de werf dan kun je het dek helemaal zwart maken. Wil je de boot gaan weatheren dan moet je een houtkleur toevoegen. Hopelijk helpt dit je een beetje verder.

Groetjes:

Mathijs

Gaat dit ook op voor het hout aan de binnenkant van de toren?
Wat het dek betreft, dat had ik i.d.d. gelezen ergens hier op het forum.

Groeten,

Joris

Hier een foto van een test met houtkleur door grijze verf heen...
De toren is nog niet helemaal af (helaas) en moet zo hier en daar nog wat gladder.

2007%2005-11%20U-96%20met%20vlag%20%283%29b2.jpg

Groeten,

Joris

Joris,

Dat het ook voor de planken in de toren. Let wel de horizontale delen slijten natuurlijk veel harder dan de vertikale delen wlek niet belopen worden en ook nog eens " beschut" in de toren staan.

Groetjes:

Mathijs

@ Mathijs,

Ik kan me er wat bij voorstellen bij wat je zegt i.d.d.
Wat ik me af vraag is of in de tijd het zelfde spul werd gebruikt voor in de toren als op het dek...
De planken in de toren lijken me voor wat bescherming van de bemanning en zou je dus verwachten een ander goedje als wat ze op het dek deden.

Maar dit is ook maar gis werk. helaas nog niets gevonden met betrekking tot de kleuren van de onderdelen in/op de toren.
We zoeken verder.

Groeten,

Joris

Joris,

Wat ik ervan begrepen heb is dat de houten panelen in de toren werden gebruikt om te voorkomen dat de bemanning er aan zou "vastvriezen" wanneer de boten actief waren rond de pool cirkel. Ook hier geld weer dat er geen teak voorhanden was en men dus europees hout moest toepassen wat met teer werd ingesmeerd om het tegen de elementen te beschermen.

Groetjes:

Mathijs

Weer een klein stapje verder met de U-96.
Bij Dream Arts maar een nieuwe bajonetsluiting gekocht met de zelfde doorsnede aan de binnenkant als het WTC deel van de boot.

neu-1_350x255.jpg

en gelijk maar de klinknagel set er bij besteld...

1012-1_500x2311_500x2311.jpg

Nu kunnen we weer lekker aan de slag als alles binnen is!
Stiekum hoop ik de boot klaar te hebben voor het grote evenement:
Sub Sail 2008!!!
Of het gaat lukken??? We gaan er voor!!!

Groeten,

Joris

Laatst bewerkt:
Even een avond zitten stoeien met photoshop en een scanner en hier het resultaat:

2008_10-01_Vloedgaten_2f2~0.jpg

Een mal van de vloedgaten in 1:40 met als voorbeeld een van de delen van de Revell 1:72
Een klein probleempje nog is de schaduw die valt door de scanner in de gaten.
Dit weekeinde ga ik bij een maat met zijn scanner dit proberen te verhelpen en anders proberen of het beter gaat met een fotocopieermachine...
Anders de boel bij werken met photoshop.

Dan wordt het verder uitvogelen waar of wie dit kan maken...

Groeten,

Joris

Beste Joris,

Ik heb je een PDF-je gemailed van de vloedgaten 1:35 en 1:72. Als het goed is zijn de afmetingen in het PDFje behouden gebleven. Je kunt dit controleren door je 1:72 setje op de tekening te leggen (moet precies passen).

Als je dit gebruiken kunt kan ik het bestand voor je converteren naar een autocad bestand welke door een CNC machine kan worden ingelezen. Als alternatief kan ik de vloedsleuven ook voor je uit messingplaat foto-etsen.

Groetjes:

Mathijs

Vloedgaten_VII.jpg

Bedankt voor de hulp Mathijs :proost:

Hier een foto van hoe het er dan uit moet gaan zien:

2008_12-01_Vloedgaten_Mat2_for.jpg

Op de foto zit een mal van 1:40 die Mathijs mij later nog toe stuurde!

Groeten,

Joris

Weer wat verder aan de boot gewerkt vandaag. :D

Resultaat: weer wat verder en een stel vragen...

1:
Robbe stelt in zijn bouwplan dit voor:

2008_21-01_U-boot_as_2fb.jpg

Een asbuis van af het wtc deel en een klein asbuisje in de ashouder.
Ik zelf zat te denken om één langer asbuis te gebruiken.
Dus dan zou het er zo uit zien:

2008_21-01_U-boot_as_1fb.jpg

Mijn vraag: is dit wel of geen goed idee???
Zelf denk ik dat een asbuis beter is om dat de aandrijfas dan beschermt is en de gehele as in vet zit. Maar misschien zie ik een ding over het hoofd...

2:
Bij Conrad de doorvoeringen voor de servo stangen gekocht.
(volgens mij de zelfde als bij o.a. Norbert)
Op deze foto:
Durchf2.jpg

zie je twee "stangen" een bus en een servo stang.
Hoort dit zo of kan je de servo stang direct door de dichting voeren?

3:
Op de foto van de bouwplannen van Robbe zie je twee afdichtingen van de asbuizen naar het WTC / deksel (5.17)
normal_2008_21-01_U-boot_onderdeel_01fb.jpg

Deze ontbreken bij mij, maar of het echt een geweldig systeem is...
Wat zouden jullie hier gebruiken om de assen te monteren?
Om ze vast te lijmen, leek mij niet zo'n goed plan.
Dan is het bij niet mogelijk om zonder slopen ze ooit te kunnen verwijderen.
Graag in deze ook jullie ervaring/tips.

Verder vandaag mijn nieuwe bajonet sluiting gemonteerd en het een en ander pas gemaakt.
Al met al een vruchtbaar bouwdagje geweest.

Al vast bedankt voor de eventuele tips!

Groeten,

Joris

Hé Joris

Bij je eerste vraag zou ik voor de volledige doorvoering doen zoals je zegt ook ter beschermen van je as.
uw tweede vraag dat messing buisje diameter 3 mm dient aan uw stang daar gesoldeerd te worden dit is omdat de doorgang van uw doorvoering 3 tot 3,2 mm is.
Voor de schroefas zou ik zeggen lijmen met stabilit express.

Groetjes Dirk

Dirk bedankt voor de info!

Wat de as beterft, toch vast lijmen en niet los laten voor later?
En zeg maar "je" hoor :-)

Groeten,

Joris

Joris

Ik ga zeker en vast die as bij mijn model ook vast lijmen zowel binnen als buiten de WTC.
Groetjes

Ps Vergeet ook niet te gaan slapen Hé:)

Dirk,

Wat dat slapen beterft, bijna vergeten! :hammer:
Gaat zo wel eens als je bezig bent met de hobby... :thumbsup:

Zat nu op de site van Norbert het een en ander te lezen over zijn regelaars en ballast tanks.
Lijkt erg veel op die van Engel (by the way)....

Nog genoeg te doen!

Groeten,

Joris

Hallo Joris

Ik hoop dat je wat tijd gevonden hebt om te slapen!
Ik heb mezelf drie avonden lang verboden aan de sub te werken, er bleven teveel andere belangrijke zaken in het huishouden liggen...
Over je opmerkingen:

De doorvoeringen:
Die heb ik ook bij Conrad gekocht, deze zijn ontworpen voor kabeldoorvoer.
Het rubbertje voor de afdichting is een soort stukje slang, gemaakt om af te dichten en VEEL wrijving = weerstand tegen verschuiven te hebben :-(
Die Norbert verkoopt zijn precies dezelfde, alleen heeft hij het rubbertje vervangen door een O-ring die dus weinig wrijving geeft :-)
Ik heb bij Norbert dus O-ringetjes besteld om mijn Conrad afdichtingen te modificeren, kwam ik dus duurder uit als wanneer ik direct bij Norbert besteld had :-(

De Electronica:
Die is precies hetzelfde bij Norbert als bij Engel.
Ik denk dat Norbert sommige dingen bij Engel haalt en Engel sommige dingen bij Norbert.
Ik heb net een 16 amp magneetschakelaar gekocht, 29,00 euro bij Norbert tegen 39,80 euro bij Engel, dan gun ik Norbert graag de handel ;-)

Groeten Willem

Back