waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

De lood accu's waar ik het over heb zijn geen normale auto lood accus.
Het is een combinatie tussen een tractie en een start accu ( kosten 300 Euro per stuk). Deze kunnen heel vaak diep ontladen worden, auto accu mag je dat eigenlijk nooit doen, is hij niet voor gemaakt, en de levensduur van een auto accu wordt heel snel korter als je hem diep ontlaad.

Ook hoef ik niet met accu's te zeulen, ze zitten in de bus vast en worden bij het rijden opgeladen, ook als ik de bus aan 220 zet worden ze op geladen. Dat is nu het mooien, daarom wil ik ook graag een hoog vermogens lader op 12 volt.

Dat met die 12v naar 220 convert is een optie. de vraag alleen is wat voor soort je daar dan weer moet hebben. Gemodificeerde sinus of zuiver sinus. zuivere sinus converters zijn een factor 3/4 duurder als de gemodificeerde sinus converter. ook verlies je weer vermogen door zo'n converter.

En een agregaat vind ik net te ver gaan, als je camper uitgerust is met wat hier boven beschreven is.

Ik ga me toch maar weer eens verdiepen in een boost converter en daarna accu lader, vind het wel een uitdaging, die 600W zoals je schrijft eigenlijk nog te weinig, het moet rond de 1000W zijn. 13s2p betekend 20A laden max bij bijna 50 volt. Oeps.

Bart,
 
Een semi-traktie accu is hier inderdaad goed voor dit soort toepassingen. De gevraagde stromen zullen ook niet 100A zijn.
De zwaarste 12V laders zijn:
Powercube: PowerCube:www.lomcovak.cz
300W officieel, maar kan met goede voeding wel bijna 340Watt laden.
De maximale stroom is "maar" 10A, dus je zal een pakket met veel cellen in serie moeten laden. Klein detail...: De powercube is niet meer leverbaar. Er komt wel een nieuwe uitvoering van uit. Maar geen idee wanneer dat gaat worden
Graupner heeft ook een lader met 340Watt laadvermogen: Graupner Online-Shop
vanaf 12V. Alleen wel in 2 pakketten apart opladen.
 
Dat met die 12v naar 220 convert is een optie. de vraag alleen is wat voor soort je daar dan weer moet hebben. Gemodificeerde sinus of zuiver sinus. zuivere sinus converters zijn een factor 3/4 duurder als de gemodificeerde sinus converter. ook verlies je weer vermogen door zo'n converter.

Vrijwel alle laders vanaf 230V werken met een schakelende voeding ingebouwd. De voedingsspanning voor deze voedingen hoeft niet nauwkeurig te zijn. Het mag zelfs vaak DC zijn! Dus een simpele omvormer zou al prima moeten werken.
 
Ik ga me toch maar weer eens verdiepen in een boost converter en daarna accu lader, vind het wel een uitdaging, die 600W zoals je schrijft eigenlijk nog te weinig, het moet rond de 1000W zijn. 13s2p betekend 20A laden max bij bijna 50 volt. Oeps.

Bart,

13s2p kan met 32-40a geladen worden maar mijn lader doet het voorlopig met 22a (24a max). is ook helemaal nier verkeerd hoor. Dat is nog steeds een klein kwartietrtje in de praktijk want ik vlieg hem niet helemaal leeg met eagle tree telemetrie.

een 13s4p pakket voor een 7Kw kistje heeft nog steeds een aantrekkelijke wachttijd. Hmmmm ;)

Een 14S pakket moet wel tot 50V ingesteld worden maar een lagere afslagwaarde heeft ook een langere levensduur. de extra cel geeft ook weer zijn voordelen.

Er komen nu ook regelaars uit van 90V. Het laden en balanceren geeft dan ook weer problemen maar is een interessante ontwikkeling:
Castle Special Projects, Inc.
Of het CE legaal is is een ander punt.

grtz, Erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er is eigenlijk maar 1 mogelijkheid voor mij als ik het kopen en dat is de ultrapower lader 1001xx,in combo met een omvormer.

Maar begrijp ik het nu goed dat zij de lader verkopen voor 545 euro en dat je als modelbouwer er maar meteen 250 Euro bij legt voor software om de lader te bedienen? rare marketing daar ?

Bart,
 
Het zit zo:

Het is een industrielader maar de software is door die laderfabrikant speciaal gemaakt. Het heeft geen zin om die lader ergens anders te shoppen dus want dan is die niet helemaal goed voorzien in zijn software. Afgesproken met die fabrikant is dat na 100 interfaces te prijs pas kan zakken om de softwarekosten eruit te krijgen.

Bij de aanschaf van de lader wordt wel de goede paras voor je pakket erin gezet. Bij een pakket kan je dus wel meerdere vliegtuigen omheen bouwen wat ik ook ga doen en dan is je lader,regelaar en pakket de basis voor je modellen. een andere kV motor is dan alleen de volgende kosten voor je nieuwe model.

de interface is niet direkt nodig dus. prijs is best pittig geef ik meteen toe.

Mischien is dit ook een idee voor je:
Home
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je serieus een setup uit gaat rekenen die je elke 12-15 minuten vliegklaar kan hebben zonder thermische problemen dan is een HV setup een logische keuze. Met Lipos waar je toch snel 45-60minuten moet laden is dat een ander verhaal en zijn hoge stromen minder een bezwaar. Ander nadeel van hoge stromen is dat er ook warmteverlies is in pakket , regeelaar en motor en met maar 2300maH per cel is de keuze voor bijvoorbeeld 14s1p een slimmere zet ipv 7s2p. Hoe hoger de spanning hoe lager de stromen dus hoe koeler alles wordt. Daarom wil ik HV.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi allen.
Even een vraagje.
Wat is de afslagspanning van 3s A123 cellen.
Dit verklaart misschien een probleempje aan deze kant.

Groeten Han.
 
afslagspanning van de lader 3.6V/cel. LVC=2.0V/cel

Moet je wel eveen vertellen waar je mee bezig bent!

grtz! Erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Eric.

Ben niet met die cellen bezig.
Maar 1 balancer hier kapt met het laden van de lipo's.
Hij leest dus A123 cellen i.p.v lipo.
Beetje vreemd maar waar.

Bedankt.. Han.
 
Het is een industrielader maar de software is door die laderfabrikant speciaal gemaakt. Het heeft geen zin om die lader ergens anders te shoppen dus want dan is die niet helemaal goed voorzien in zijn software.

Hoi Erik,

Wat is er dan zo verschillend aan de standaard software? Ik dacht dat deze laders standaard voor elk type cell gebruikt konden worden?

Groetjes,
Dirk
 
Klopt, die software zit nu in die lader maar je kan er nu dus zelf niet bij. Dat kan je alleen met die interface. Daarom doet hij voor jouw de lader eenmalig instellen naar wens. Wat nu de verschillen zijn van de zijn versie en de industrieversie weet ik (nog) niet precies want ik heb die interface nog niet nodig gehad omdat ik nog maar 1 pakket heb voor deze lader die ik dus modulair ga gebruiken voor meerdere toestellen, Net als de regelaars. Wat ik wel weet is dat je de laatste 30 ladingen uit kan lezen en thermo sensor in kan stellen als veiligheid. Mischien zijn er meer van dit soort opties toegevoegd maar daar kom ik binnenkort wel achter.

Andere fabrikanten komen ook regelmatig met updates uit en ik denk dat industrielader lang niet was bijgewerkt. Vandaar dat hij nieuwe software moest laten ontwikkelen. En dat is niet goedkoop. De losse interface is dus een beslissing om de lader toch nog verkoopbaar te kunnen houden. Hij is dan ook redelijk kaal. Heb er dan ook zelf een Wattage meter tussengezet.

Btw. Ik ben geen verkoper maar een zeer tevreden klant die hem helpt zijn produkt beter te maken (een betere lader van te krijgen en beter te brgrijpen waar de limieten van LiFePo liggen zodat het hogere celgewicht beter in de modellen weggewerkt kan worden door betere efficientie van de setup). Vroeger deed ik nogal eens protos bouwen en vliegen maar dit is er ook bij gekomen. Interessante materie hoor. Taal en afstand is overigens wel een barriere om zeer uitvoerig te gaan bellen dus ga ik binnenkort weer eens langs.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Erik,

Bedankt voor de uitleg. Op zich heb ik wel interesse in deze laders aangezien onze club netspanning heeft. Echter, deze is wat marginaal, als de water pomp start gaat het licht flikkeren en wat lager branden,... zouden deze laders daar problemen mee hebben? Wat als de zekering springt, gaan deze laders dan de A123's ontladen? Kan je daar eens proberen achter te komen als je langs gaat?

Heb wat veilig gespeeld en een Pulsar 2+ in bestelling. Wel jammer, want dacht 12s pakketjes te gaan gebruiken. Maar dan heb ik wel wat 12V lood te sleuren, en een generator om electro te vliegen... dan kan ik net zo goed een benzine motor op m'n model vijzen :(

Ben naar m'n garagist geweest, die vonden het onverstandig om de alternator van de wagen in combinatie met de auto batterij als generator te gebruiken. Konden ook niet met zekerheid zeggen hoeveel stroom die alternator levert met motor op 'ralanti', ze dachten slechts 8A.

MvG,
Dirk
 
Hoi Dirk,

Ladders zijn voorzien met beveiligingen zodat het pakket niet de lader opblaast. Een groot verschil met voedingen waar dit wel kan gebeuren.

De Pulsar2 is een goede keuze. Die kan tot 14S overigens. Er zit geen balancer in waar je ook even op moet letten. Geloof dat de Pulsar balancer tot 12s gine en mijn shuelze tot 14S. Zou je tegen die tijd even een moeten proberen als je op 14s wilt (is overigens wel aan te bevelen om de spanning zo hoog mogelijk te leggen waardoor de stromen lager worden dus langer vliegen en minder warmte). Meen ook dat de 2 pulsar laders met elkaar verbonden kunnen worden en dat is ook een optie als 500Watt voldoende is. Wel de voeding groot genoeg kiezen.

Voor spanningsdippen zou je beter even naar de fabrikant kunnen mailen voor de zekerheid.

Loodakkus en een generator is een beetje dubbelop. zou ook best wel eens kunnen zijn dat er 13.8V generators te koop zijn.
Brandstof in je model is hier geen optie op het elektroforum weet je ;) Mischien gaan prop kisten je een keer vervelen en kan je ook nog een jet bouwen.

grtz, Erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zit geen balancer in waar je ook even op moet letten.
Balancer is mee in bestelling.
(is overigens wel aan te bevelen om de spanning zo hoog mogelijk te leggen waardoor de stromen lager worden dus langer vliegen en minder warmte).
Ik geloof dat 12s A123 al behoorlijk meer dan voldoende is voor mijn toekomstige setup. Origineel voorzien voor 10cc 2takt.
Mischien gaan prop kisten je een keer vervelen en kan je ook nog een jet bouwen.
Ammenooitnie
 
Hoi allen.

Nu bedenkt Eric van alles.
En heeft soms goede iedeen al veel gecopieerd.
Nu had ik een probleem met mijn grote voeding van 55 amp.
Wordt wel gerepareerd maar duurt effe, wil nog niet lukken.
Een nieuwe kost 250 euro beetje erg veel.
Nu kwam ik van de week een leuke nieuwe tegen 30 amp tot 15 volt.
En super klein in formaat. En de prijs dat wil je niet weten. 60 euro.
Gelijk er maar twee gekocht.
En hupseke ze passen nog in de startkist ook.
Nu nog even zo maken dat de laders ook op 12 volt accu's werken.
En dat beide sculze laders er ook bij kunnen.

100_2397.jpg


100_2398.jpg


Groeten HanDeBouwer.
 
Waarom niet 4 goedkope laders met ingebouwde netvoeding en balancer? Scheelt een hoop geld, apparaten en kabels..
 
Waarom niet 4 goedkope laders met ingebouwde netvoeding en balancer? Scheelt een hoop geld, apparaten en kabels..

Als jij die kunt vinden om 10 en 12S in 1 keer te laden.
En ook nog 20 en 30 cellen nicads.

Ja het was een koopje op de braderie.
Uitverkoop.

Groeten Han.
 
Back
Top