waar moet ik zijn voor schulze V7 software?

LiFePo4

Best alle, Ik zit al een tijdje jullie discussie te volgen.
Aangezien ik in contact ben met een producent van LiFePO4 batterijen.
Zou ik graag jullie mening willen horen over het onderstaande?
In tegenstelling tot de A123 cilinder cellen maken zijn platte cellen.
Voorbeeld 9,6 volt 4,5AH (66x55x70mm) gewicht +/- 540gram.
Geschatte verkoop prijs voor Europa EURO +/- 60,00
Losse Batterij Balancer-controller EURO +/- 20,-P/stuk
Losse Lader EURO +/- 80,-P/stuk

Zou dit iets voor modelbouw kunnen zijn?

groet,

Habbetje
 
In tegenstelling tot de A123 cilinder cellen maken zijn platte cellen.
Voorbeeld 9,6 volt 4,5AH (66x55x70mm) gewicht +/- 540gram.


Zou dit iets voor modelbouw kunnen zijn?

groet,

Habbetje

Wat kunnen deze cellen dan continu kunnen doen en wat hebben ze nog meer??

Mvg,
 
Habbetje, heb je al eens serieus die cel met een M1 vergeleken?
Denk het niet. Niet in je schappen leggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eric, zoals je wellicht weet kopen alle producenten hun ruw grondstof (lithium) in bij Phostech in Canada. Aangezien zij het patent hebben.
Wat niemand weet is dat de basis bij alle producenten gelijk is. Het grote verschil zit hem meer in de assemblage. Tevens gaan er geruchten dat men onderling afspraken heeft over wie welke markt gaat bedienen.
A123 en Phet in Taiwan zijn de enige die openlijk over Phostech praten.
De andere producenten zwijgen in alle talen! A123 richt zich meer op cilinder batterijen voor DrWalt, Black & Decker, een vele andere.
M1 is een prima cel echter een groot nadeel vind ik dat deze ook paralel moet schakelen om een flink wat Ah te krijgen.
Voor 9,6 volt 4,5Ah moet je dus 6xM1 kopen = 3xSerie x2 paralel = volgens mij ga je dit niet redden voor EURO 60,-?
Vergelijk dan ook nog eens de maatvoering?
Daarnaast is het veel beter om LiFePO celllen enkel in serie te schakelen.
Hierdoor is het mogelijk om alle cellen apart te laden d.m.v. een controller.
Rendement en levensduur is vele malen beter hierdoor.
Met anderen woorden onderstaande batterijen zijn uitsluitend in serie te verkrijgen cellen. Als voorbeeld 3,2volt 4,5 Ah t/m 3,2 volt 200Ah in serie oplopend tot 420 volt. Tevens hoef je niet te solderen of te puntlassen.

Groet,

Habbetje
 
Mischien is het voor je ook interessant om dit tutorial draadje eens door te bladeren. 9.6Volt / 4500mAh is een Lipo combi.

9.6V/3=3.2V en dat is lager als 3.3V/cel voor M1
540-420gr(3s2p M1=3x2x70)=120gr te zwaar ofwel 4s2p M1=560gram dus 4x3.3=13.2Vof 8x3.3=26.4V tov 9.6V voor jouw pakket

Een blokcel heeft minimale koeloppervlak en is niet flexibel voor een model. Cilindrische cellen hebben meer koeloppervlak en een pakket kan in de gewenste vorm gemaakt worden.

Net als Daniel zou ik ook alle specs van deze cel willen zien. De M1 cel is voor mij nog seeds een favoriet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daarnaast is het veel beter om LiFePO celllen enkel in serie te schakelen.
Hierdoor is het mogelijk om alle cellen apart te laden d.m.v. een controller.
Rendement en levensduur is vele malen beter hierdoor.
Met anderen woorden onderstaande batterijen zijn uitsluitend in serie te verkrijgen cellen. Als voorbeeld 3,2volt 4,5 Ah t/m 3,2 volt 200Ah in serie oplopend tot 420 volt. Tevens hoef je niet te solderen of te puntlassen.

Ter info :>40V kan bij kortsluiting een hartaanval veroorzaken. Tot 50V is in de EU toegestaan en SHV(60V) in USA. een 14S/50V balancer is het beste wat er in de modelbouw te koop is. Voor 60V is er geen lader die we mogen gebruiken.

heb je een balancer/controller die ook 420/3.2=131.25 cellen kan balanceren?LiFe is 3.3V
Een 420V/200Ah pakket is iets van 132s1p of hoe moet ik dat zien?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Uiteraard moet je bij hoge stromen altijd uitkijken! Wat de max. waardes zijn voor Europa weet ik niet. 50v voor Europa lijkt mij stug aangzien deze maand de Segway scooter toegestaan is voor op de weg. Deze loopt op 72 volt ra, ra hoe kan dit dan? Wat betreft 3,2 volt ligt in de marge LiFePo zit tussen 3 en 3,3 volt. Kijk maar op de Phet site is ook 3,2 volt.
420v/200Ah zijn inderdaad 132 cellen in serie. Wat betreft de lader ben ik niet op de hoogte. Zelf heb ik 25,6 Volt 20Ah getest (8 cellen) ook de lader heeft 9 draden om elk cel te laden (de negende is massa).
Welk voltages en Ah zijn het meest gebruikelijk bij modelbouw?

Groet,
 
Ter info :>40V kan bij kortsluiting een hartaanval veroorzaken. Tot 50V is in de EU toegestaan en SHV(60V) in USA. een 14S/50V balancer is het beste wat er in de modelbouw te koop is. Voor 60V is er geen lader die we mogen gebruiken.

heb je een balancer/controller die ook 420/3.2=131.25 cellen kan balanceren?LiFe is 3.3V
Een 420V/200Ah pakket is iets van 132s1p of hoe moet ik dat zien?

Volgens mij bedoel je met die 50 volt gelijkspanning als dat zo is klopt dan niet het moet het volgende zijn.

Grenswaarden 50 volt wissel,75 volt gelijkspanning met rimpel en 120 volt gelijkspanning zonder rimpel.

Mvg,
 
Dit is een goed begin:
http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=1545734

Je verveelt me. Zeker ik heb je niet nodig maar jij ons wel degelijk. Deze markt is te specialistisch voor je. Je wilt een handelaar zijn maar je hebt zero ervaring in e-vliegtuigen net als iedere goedbedoelde modelbouwwinkel en hierdoor ook geen referenties om zelfstandig van uit te gaan. Je zou beter in de sponsorcorner passen en verzoek je net als elk ander om dit tutorial draadje zuiver te houden.
SponsorCorner - Modelbouwforum.nl

@ Daniel,
Graag hou ik me aanbevolen voor links waar ik 75V gelijkspanning regelaars, laders en balancers hiervoor kan aanschaffen. Wel graag met europese goedkeurtekens erop.

BTW, Een heftruck werkt ook niet op 50V

mvg, Erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Regels en voorwaarden:

6. Commercieel

In de forumdelen Te koop/Gevraagd kan iedere gebruiker een advertentie plaatsen. De artikelen dienen modelbouw gerelateerd te zijn en een advertentie wordt na 2 maanden weer verwijderd. Mocht een advertentie niet meer actueel zijn dan dien je dit te melden in het daarvoor bestemde topic bovenaan in het betreffende forumdeel. Modelbouwforum.nl biedt slechts de mogelijkheid artikelen op het forum aan te bieden en neemt geen enkele verantwoordelijkheid voor de staat waarin deze artikelen verkeren.

Wat zien wij als commercieel?, Heel simpel Alles wat in aantallen te koop word aangeboden met als doel er geld mee te verdienen. Alleen als spullen tegen kostprijs worden aangeboden (bijvoorbeeld een inkoopactie) staan wij dergelijke postings toe. Het is voor ons ontzettend moeilijk om een grens te trekken tussen individuele personen of winkeliers/bedrijven en daarom hanteren wij de simpele regel: geen commerciele handel op het forum behalve in de daarvoor bestemde forums. Het plaatsen van commerciële informatie op het forum is niet toegestaan en wordt direct verwijderd. Er is tegen betaling op het forum beperkte ruimte voor het plaatsen van een commerciële advertentie in de vorm van een banner. Sinds kort mogen adverteerders ook posting in de speciale sponsor-corner. Neem hiervoor kontakt op met de beheerder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Daniel,
Graag hou ik me aanbevolen voor links waar ik 75V gelijkspanning regelaars, laders en balancers hiervoor kan aanschaffen. Wel graag met europese goedkeurtekens erop.

BTW, Een heftruck werkt ook niet op 50V

mvg, Erik

Ik weet niet waar je die regelaars kan kopen ik wilde alleen maar zeggen dat het zo in de NEN 1010 staat. Dus wie weet komen die regelaars nog.

Mvg,
 
Vraagje: Ben van plan om ook een keer op A123 cellen te gaan vliegen. Nu weet ik niet of dit kan met de regelaar die ik nu gebruik, het is een airboss 45amp met SB tot 5 cellen lipo.

Dit is voor mij nog een beetje onduidelijk wat nou wel kan en wat je beter niet kan doen.

Bvd!

Mvg, Bennie
 
Hoi Bennie,

Ergens in dit draadje staat hoe je NiCd afslagwaarden ook kan gebruiken voor A123. Dit heeft maar een paar mogleijkheden. Als je regelaar NiCd cellen aankan zou je er iets mee kunnen doen. Als er niet in je handleiding staat dat er ook LiFePo gebruikt kan worden heb je met deze regelaar in dit geval weinig succes.

Dit draadje lezen is trouwens erg verhelderend. Heb er een handleiding van proberen te maken voor LiFePo cellen.

Groetjes, Erik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan je vraag niet goed beantwoorden want LiFePo pakketten kunnen beter voor hoge spanningen en LiPos voor hoge stromen samengesteld worden. Lipos kunnen beter hoge stromen verdragen als LiFePo. Ook hier is een uitleg te vinden in de draad waarom LiPo niet met LiFePo te vergelijken is.

Voor een direkt vergelijk kan je het beste deze vdos nazien. De instellingen van de regelaar , uitlaat en Kv moesten wel aangepast worden.Huiswerk dus.

LiPo:
http://airtoimedia.nl/web/upload/Emile/LiftOff_Minifan_Erik.wmv

A123:
http://airtoimedia.nl/web/upload/Emile/Lift-Off_xs_EDF_Erik_8-7-2007.wmv
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil een EF Yak 54 88" met lipo of LiFePo gaan bouwen nu had ik in eerste instantie 12s lipo in gedachten 4800mAh, maar als ik dit lees begin ik te twijfelen.

als je de 12s Lipo vervangt door 13s LiFePo kom je iets lager uit met de spanning. maar zoals ik het hier begrijp is de spannings val een stuk lager als bij lipo, en zou het geen probleem moeten zijn. de kist wordt 400 gram zwaarder, daar moet ook wel over heen te komen zijn. Ander voordeel van LiFePo accus's is dat je ze vast in de romp kunt bouwen waar door je veel makelijker het zwaarte punt goed kunt krijgen.

Maar nu de lader,
Je wilt eigenlijk een hoog vermogens 500-700 watt lader op het veld hebben en een langzame lader met balencer thuis.
Om dit vermogen uit een loodaccu te halen is voor mij geen problem. Ik heb 2 * 85 Ah uur huishoud accu's (Varta ultra special) in mijn camper en die kunnen ieder makelijk veel meer dan 100A leveren als het moet en dan heb ik er nog twee parallel.

Maar zijn er veld laders van dit vermogen of moet je die dan zelf bouwen ?
want als er dit soort laders ?

Bart,
 
12V laders in die vermogensniveau zijn er niet. Vaak komen die maar tot 250watt. Je zou dan een 220 lader en een 12V-220V omvormer nodig hebben. Hou ook in het achethoofd dat 16A laadstroom goed gaat en 20A met aangepaste paras dus 600W is nog vrij conservatief. Ipv een omvormer is een klein aggegraat een betere en goedkopere oplossing in jouw geval met een 220 lader. Ook makkelijker te vervoeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om dit vermogen uit een loodaccu te halen is voor mij geen problem. Ik heb 2 * 85 Ah uur huishoud accu's (Varta ultra special) in mijn camper en die kunnen ieder makelijk veel meer dan 100A leveren als het moet en dan heb ik er nog twee parallel.
Dat leveren die accu's waarschijnlijk niet graag 30minuuten lang:?
Dat is een beetje het probleem, een loodaccu vind het geen probleem om 150A piek 10 sec lang te hebben maar 50A een uur lang en hij gaat hard achteruit.

Maar het is prettig dat je 2 grote lood accu's hebt, Hyperion laders kunnen 24V aan en zijn dan best efficiënt. 2X Hyperion EOS 0610I Net en je kunt met 500W 12s A123 laden je zit wel aan een 10A max gebonden.
 
Laatst bewerkt:
Was ook even vergeten te melden dat ik enige malen met A123 laden loodakkus om zeep heb geholpen, ook die van Ben Vlieggraag (nog bedankt voor de gastvrijheid ;) ).

Een kostenplaatje maken zou ook een doorslaggeveende faktor kunnen zijn, Maar met grote regelmaat je lookakkus meesleuren en thuis opladen is erg intensief en niet helemaal effiecient (en je moet weer lang wachten tot die vol is wat weer voorbereiding de dag van tevoren vergt)

Heb dit in de Lipo al meegemaakt. Is niet handig en dan pak je het ook niet zo snel mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top