Reparatie Romp Robbe Focus ABS/PLURA

Ik had destijds een asw 17 van Carrera en die romp voelde wat vettig aan aan de binnenkant.
Daar hecht niks op. Net wat Beemstra al aangaf.
 
Dat klinkt als PP. (poly propylene) daar hecht idd vrijwel niets aan

wat betreft Het rompje waar Siemen het over heeft krijg ik een sterk vermoeden dat het HDPE betreft, abs is nog wel te lijmen met “hard pvc” lijm of met abs opgelost is MEK of aceton
Als dat niet gaat dan is het geen abs maar eerder HDPE,
Enige wat je dan nog kan doen is een Polyolefin primer gebruiken en bv CA een andere optie is een polymeerkit
 
Laatst bewerkt:
Het zijn slechts namen door de kit producenten gehanteerd.
ABS is geen vaste formule. In de modelrompen als fles geblazen zit is een factor meer Butyleen rubber toegevoegd.

Stabiel is de zooi ook niet. Bij vorst broos, en bij een mooie zomerdag wordt het minder vormvast.

Graupner gebruikte een sterk keuken gereedschap ABS in de beroemde Cessna 172 Cardinal.

Dat moet toen een prijzige investering zijn geweest. De wereld van matrijzen maken was handwerk.

Maar wil je ren niet mee werken, dan is een matrijs maken een optie. En uitwerken in epoxy. Lichter en sterker. Nimmer meer plak en knip frustratie.
 
de ferran rompen van carrera ,werden destijds in metalen mallen gemaakt.
er werd poeder in de mallen gedaan, in de oven....poeder smolt tot een plastic...draaien maar tot het helemaal rondgegaan was in de mal.
na afkoelen lossen...voila rompje.
aan de binnenkant van de romp kun je het nog een beetje zien.....pukkelig uiterlijk..
 
Ik weet niet wat je besteld hebt. Je informatie is te bondig.

Een andere methode.
Maak de romp ruw daar waar je gaat verlijmen. Grit 400 volstaat...

Bepaal de lengte/grootte van van het te verlijmen deel. Servoplank of lat voor de servoplank.
Dat wat je wilt verlijmen.
Markeer de plaats in de rompwaar montage moet komen te zitten met potlood.
De plek van de verlijming met 15 tot 20 mm omzomen,
dus een stuk groter vlak dan de daadwerkelijke verlijming toekomstig.

Dat vlak ga je opruwen met 400 schuurpapier, dan ga je dat vlak etsen met trage CA lijm.
De lijm verdeel je mooi egaal met een plastic spateltje. Laat het drogen.
Dan pak je 'lamineer 24 uurs epoxy erbij en glasweefsel'. 50gr tot 80 grams.

Daar knip je het formaat uit dat mooi past binnen get geëtste vlak past, en dat lamineer je op.
24 uur harden.

Je kunt dan de servoplank verlijmen met 30 minuten epoxy, of de constructie die je hebt bedacht.
Een epoxyromp inbouw in het algemeen laat zich goed verlijmen met PU bruislijm,
stel dat je niet met 30 minuten epoxy wilt werken.

Nimmer gedaan, maar werkt wellicht wat sneller.
Geen lamineer epoxy gebruiken, maar de glasmat direct met CA-lijm vast hechten.
Secuur werkje, en je wil de dampen niet te veel opsnuipen...
Wel werken in een overmaat. Een groter lijmvlak voor de glaswapening, geeft een betere
verdeling van de piekkrachten. En zal nimmer loskomen.
Mocht er iets breken, dan is dat eerder de romp, rond de verlijming.
Die verlijming zal niet toegeven.
 
Ferran is toch een thermoplast? Dat werd toch ook heet geblazen als een fles?
Of het werd als verhit granulaat, ingeperst in een spuitgietmatrijs nauwkeurig vorm geperst?
Heb wel een Carrera kitje... maar die heeft dan weer zo een luxe epoxyromp. (Blue Bird)
 
Post eens een fotootje? Heel nieuwsgierig! :)
Tot nu toe is alles in mysterieuze plaknevelen des Nibelungen gehuld.
Plaatjes doen praten. Dat is het mooie aan dit forum.

401 is cyanide acrylaat lijm. Zoiets als ZAP. Loctite heeft natuurlijk wel goede kwaliteit.
Maar de chemie blijft onveranderd ongeacht het merk.
Mits je voldoende draagvlak hebt gemaakt zoals ik beschreven had... zal het houden.
ABS is de zwakste schakel.

Mocht het breken bij een landing, geen nood, zolang de romp niet beschadigd, maar slechts de 'las' het begeven heeft.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top