Reparatie Romp Robbe Focus ABS/PLURA

Laatst bewerkt:
Pvc lijm....voor kunststof afvoeren...
Wel eerst goed ontvetten met pvc cleaner....of verdunner voor bisonkit....
In combie met glasmat,of doek...
Ontvetten,spanlakken...1x , dan hars en doek erop....komt nooit meer los....

ik denk dat ik nu stilaan kan beginnen bouwen , nog eerst beetje zoekwerk voor de vleugel bevestiging , met de koper - staalverbinding, alsook het middenstuk voor vast te vijzen

hoi Bas,
abs en polyesterhars gaat het best.
in combi met glasdoek.
dit in geval van een reparatie of breuk....
pvc lijm gebruik ik om delen met elkaar te verlijmen.
ook gaat dat prima met uhu hart...
en omdat het een nieuwe romp is,...wat zegt de beschrijving van de bouwdoos?

@beemstra … ligt hier nog zo een gebarsten hok van van een RC 1 Mach One. Soms denk ik die eens op te moeten lappen.
Styreen op styreen gaat eigenlijk altijd goed. Dus ook op die geblazen flessen rompen. Stinkt alleen zo, dus zomerklus… blijft het altijd pikkerig. Of dat erg is op zo een oude kist? Overleeft het wel.
Beste is een nabouw in hout, ben ik te ‘lui’ voor. [emoji13] De schuimkernvleugel is nog opper patent.

@simendewulf … Improvisatie is zo erg nog niet.
Alle rc er eerst los in en aan afhangen, kist geheel zo min of meer op de CG waag en zien waar ongeveer wat moet komen.

Ik verwacht geen hoog belast model, dus met die sterke methacrylaat lijmen lukt dat wel. En met steunlatjes onder de servopaneetjes.
Enige nadeel is dat je er een pistool en een bende mengtuites er voor nodig hebt, en die troep is ongenadig duur voor een rupsje lijm.

Met geperst karton en tape kan je passende sjabloontjes uitwerken. Dat doe ik meestal in zulke situaties. Je moet toch wat immers?
En daarnaast zijn wat metalen passers erg handing voor op en nameten.

Romp binnen goed schuren, 50 grams epoxy lamineren voor een lijmbare coating? Kan ook. Dat zal ook voor 30 jaar wel houden.
Of toch dan maar die Stebelit.

Internet afstruinen op oplossingen voor de lay out van de elektronica will ook wel eens inspireren. Moet lukken.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
ABS kan lastig zijn om te lijmen... epoxy werkt niet echt en bij de minste belasting komt het zo los, beter pak je PVC lijm, die potjes met kwastje erin om PVC afvoer buizen te lijmen
je kan ook zelf zon lijm maken door wat afval stukken ABS op te lossen in MEK of Aceton (de echte) tot een limonadesiroop achtige vloeistof, wel het lijmvlak eerst ff schoonmaken omdat er in de spuitgiet mallen een losmiddel word gebruikt

Laatst bewerkt:
Die rc borden steunen op latjes.
Vierkant balsa. Daar schroef je dan het RC bordje op.
De schroefgaten in het balsa opboren met 1 mm, dan servoparker optappen, daarna de getapte gaatjes opsterken met dunne CA lijm, en paar keer herhalen tot je de parker goed kunt aanzetten.

Overigens, de lijm zal altijd sterker zijn dan het balsa.
Een verband over een groter oppervlak geeft wat meer sterkte.
Loskomen bij een nette landing gebeurt dan niet.

Je kunt het ABS ook primen met CA lijm, aan CA oppervlak wil epoxy dan weer wel kleven.

Voor autobumpers uit ABS zijn er prima reparatie stofjes, klevers en smeerpasta’s. Maar de kosten van dat spul staan niet in verhouding.

Of een kloddertje lijm ophalen bij een carosseriebedrijf… met de vraag… kunt u het ff plakkuh?

Dit is niet volledig waar, je hebt de befaamde onbreekbare PHOENIX 2000 rompen, deze kan je bijna onmogelijk lijmen, ik heb deze gelast met een heet scheermesje

Je bedoeld die ‘nylon’ rompen?
Foka 4 eerste series uit de 60er jaren hadden die.
Heb nog zo een romp liggen uit vervlogen dagen.
Die zijn met soldeer bout of soldeer föhn wellicht nog te lassen.
Heikel klusje…

de ferran rompen van carrera,onverwoestbaar ,weer in vorm te krijgen met een fohn...nergens mee te lijmen....

Back