Johan is een bijzonder bekwame houtbouwer.
Gamma heeft balsa triplex. Kost een habbekrats. Je zou kunnen overwegen om een nieuwe romp uit hout op te trekken. Min of meer in lijn.
Dan heb je niet meer de fraaie lijnen, maar wel weer een goede zwever.
En met een deugdelijke romp.
ABS is lastig te vinden. Styreen daarin tegen wel, ook weer naar RU-58. Of naar Quartel, om het in allerlei diktes aan te treffen.
Styreenplaat wordt ook wel ten onrechte als ABS verkocht (bij Qartel e.a.). ABS is echt andere chemie! Vergis je niet.
Styreenplaat laat zich overigens zeer makkelijk versnijden en breken (langs de voorgesneden snijlijntjes)
Styreenplaat heeft niet de sterkte van ABS. Voor meer info zie botenbouwers sectie van het forum. Zeer populair voor het bouwen van watervaste scheepsopbouwen. Het werkt wat dat betreft top.
ABS en styreen zijn thermoplasten. Dus vervormbaar onder hitte.
Net zoals je Plura romp die je niet in de zon moet leggen, of lang in een hete auto, want dan zakt de zaak in. Ook moet je plura rompen niet zwart lakken. Dat vraagt om moeilijkheden.
Kort door de bocht. Je krijgt die plakjes die je wilt verlijmen niet makkelijk in model, zeker niet aan de binnenzijde. Dan moet je ook een goed af te regelen föhn in je bezit hebben. En dan moet het zaakje ook nog een goed aansluiten om het goed te verlijmen.
Vandaar dat een polyester opgebouwde shell aan de binnenzijde serieus makkelijker werkt, het beste hecht... maar ook niet optimaal... door het Plura ABS. Maar beter dan stabelit.
Zou je de plakjes kunststof verlijmen met een van Vink's Araldite's... dan ben je voor een startset al snel een dikke 80 euro, incl. btw, verder.
Daar begin je al een nieuwe epoxyromp voor op te zetten.
Maar ik vraag me af of je met je knutselkennis dat al aandurft of aankan.
Want dat vraagt eerst om even goed inlezen op het internet. Materiaalkennis en appartuur. En dan moet je nog even stevig doorbijten om alles af te ronden. Qua prijs zit je dan allang ver over een fraaie ARF.
Ja. Polyester smelt enigszins styreen.
ABS wat minder. Dat is nu juist de crux!
Juist wat je nodig hebt. Hechting!!!!!
Ja... en het hard thermisch uit, daarom moet je met dunne laagjes werken, en niet met dikke klodders.
De föhn die Johan bedoeld is van het merk Leister. Zit er een speciaal tutje op. Heb je lasdraad nodig. Een nieuwe föhn kost rond de 500 euro...
Heb al geprobeerd de Progo te testlassen. Materiaal zakt weg, of het hecht niet. Ook niet meer strak te krijgen. Gebed zonder end.
Bumper lassen lukte me wel.
Overigens. Polyester kost een drol.
Volgens mij heb je thans een berg informatie om de handen uit de mouwen te steken.
Succes!
Gamma heeft balsa triplex. Kost een habbekrats. Je zou kunnen overwegen om een nieuwe romp uit hout op te trekken. Min of meer in lijn.
Dan heb je niet meer de fraaie lijnen, maar wel weer een goede zwever.
En met een deugdelijke romp.
ABS is lastig te vinden. Styreen daarin tegen wel, ook weer naar RU-58. Of naar Quartel, om het in allerlei diktes aan te treffen.
Styreenplaat wordt ook wel ten onrechte als ABS verkocht (bij Qartel e.a.). ABS is echt andere chemie! Vergis je niet.
Styreenplaat laat zich overigens zeer makkelijk versnijden en breken (langs de voorgesneden snijlijntjes)
Styreenplaat heeft niet de sterkte van ABS. Voor meer info zie botenbouwers sectie van het forum. Zeer populair voor het bouwen van watervaste scheepsopbouwen. Het werkt wat dat betreft top.
ABS en styreen zijn thermoplasten. Dus vervormbaar onder hitte.
Net zoals je Plura romp die je niet in de zon moet leggen, of lang in een hete auto, want dan zakt de zaak in. Ook moet je plura rompen niet zwart lakken. Dat vraagt om moeilijkheden.
Kort door de bocht. Je krijgt die plakjes die je wilt verlijmen niet makkelijk in model, zeker niet aan de binnenzijde. Dan moet je ook een goed af te regelen föhn in je bezit hebben. En dan moet het zaakje ook nog een goed aansluiten om het goed te verlijmen.
Vandaar dat een polyester opgebouwde shell aan de binnenzijde serieus makkelijker werkt, het beste hecht... maar ook niet optimaal... door het Plura ABS. Maar beter dan stabelit.
Zou je de plakjes kunststof verlijmen met een van Vink's Araldite's... dan ben je voor een startset al snel een dikke 80 euro, incl. btw, verder.
Daar begin je al een nieuwe epoxyromp voor op te zetten.
Maar ik vraag me af of je met je knutselkennis dat al aandurft of aankan.
Want dat vraagt eerst om even goed inlezen op het internet. Materiaalkennis en appartuur. En dan moet je nog even stevig doorbijten om alles af te ronden. Qua prijs zit je dan allang ver over een fraaie ARF.
Ja. Polyester smelt enigszins styreen.
ABS wat minder. Dat is nu juist de crux!
Juist wat je nodig hebt. Hechting!!!!!
Ja... en het hard thermisch uit, daarom moet je met dunne laagjes werken, en niet met dikke klodders.
De föhn die Johan bedoeld is van het merk Leister. Zit er een speciaal tutje op. Heb je lasdraad nodig. Een nieuwe föhn kost rond de 500 euro...
Heb al geprobeerd de Progo te testlassen. Materiaal zakt weg, of het hecht niet. Ook niet meer strak te krijgen. Gebed zonder end.
Bumper lassen lukte me wel.
Overigens. Polyester kost een drol.
Volgens mij heb je thans een berg informatie om de handen uit de mouwen te steken.
Succes!

Laatst bewerkt: