1:100 LPG Chaconia

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Neptunus, 19 sep 2012.

  1. coenvanarkel

    coenvanarkel

    Lid geworden:
    9 feb 2010
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Arkel
    Inderdaad,

    Het word een prachtig schip!
     
  2. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Nu dan de verdere afwerking van the romp, de water in-en uitlaten (niet functioneel) en de ICCP (Impressed Current Corosion Protection system). Dit schip heeft enkel ICCP achteraan geïnstalleerd. De ballast tanks worden op de aloude zink anode manier beschermd. Tegenwoordig zetten ze ICCP over het hele schip, meestal een unit per tank.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De "inlaten" zijn gewoon uitgeboord in de plamuurlaag. Het roostertje van de seachest was een probleem. Ik heb geen enkele modelbouwwinkel in de buurt en verder ook geen echte PE liggen voor zoiets. Ik heb uiteindelijk om de juiste vorm van de rooster te hebben een techniek gebruikt van de kleine schaal bouw. Ik heb een stuk gordijn genomen en daar de nodige draden uitgetrokken. Uiteraard kon ik dat niet zomaar met secondenlijm vastgooien, dus heb ik twee componenten gebruikt. Ook om dat stukje gordijn te beschermen.
    Een eerste poging om 1/700 PE railing te gebruiken, maar dat paste niet zo goed in die gaten.

    De glans van de overtollige lijm is nu wel verdwenen door de vernis.

    De ICCP is dat witte stuk achter die rooster. Er zit een draad rondom, waar ik de verf nadien van vewijderd heb (zoals in het echt). Soms is dit wit, soms heeft het een ander kleur. Hangt af van de beschikbaarheid van geschikte verf. Het mag niet overschilderd worden met de normale anti-fouling verf aangezien het dan niet meer werkt.

    En zo ziet ze er vandaag ongeveer uit. De romp dan toch. De details daar ben ik ondertussen ook aan bezig.
    [​IMG]

    Na alle afwerking heb ik er dus een laag satijn-glans vernis over gedaan. Ik wil zeker geen glans aangezien het dan zo'n speelgoedbootje lijkt, maar in het echt zit er toch ook een beetje glans op zo'n romp als ze uit droogdok komt. Ik denk wel dat ik bij het volgende schip gewoon matte vernis zal nemen. Ik vind het nu toch nog iets te veel glanzen.
     
  3. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Super Neptun!

    je maakt er een geweldig vrachtschip van
    en is hij inmiddels klaar?:eek:


    Jan
     
  4. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    I wish...
    Nog ver van af dus. Het dek van deze schepen staat VOL met "rommel", zoals de lieren (winchen), tank domes (die onafhankelijke tanks steken een stukje uit het dek), met pompen en dan zijn er nog ballast tank ontluchters, ballast tank ingangen, de buizen, het dekhuis etc. etc. Nog heel veel werk dus. Ik zal wel een foto plaatsen van wat er nog allemaal op moet. Veel van deze kleine dingen heb ik al gebouwd, maar het dekhuis moet nog afgewerkt worden en heel veel werk zal nog in de buizen kruipen, veel bochten enz.

    Vandaar dus dat ik de foto's een beetje van onder trek, dan zie je niet dat m'n dek nog zo goed als leeg is. ;)
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Wees blij dat het geen producten tanker is, dat is pas een spagettie park.
    Ziet er netjes uit, eindelijk weer wat aparts.
     
  6. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Ja daar zeg je zoiets. Een chemicalien tanker ofzo... Beter niet aan beginnen. M'n volgende project ging misschien zoiets worden, een LNG Regassification schip, die hebben zo'n spagetti vooraan. Tot nu toe zal ik dat maar achterwege laten en op zoek gaan naar iets eenvoudigers.

    Ik zal dan nu even met de bovenbouw beginnen aangezien de romp dus min of meer af is. De bovenbouw ben ik dus al vrij vroeg beginnen bouwen. Ik moest eerst de romp afmetingen hebben want de bovenbouw is exact even breed als de romp. Het zou jammer zijn moest ik die bovenbouw eerst bouwen en dan een romp hebben die 0.5cm breeder was. Dus beter eerst de romp (moeilijker om de exacte maten te krijgen) en dan kon ik die bovenbouw een beetje aanpassen om mooi gelijk te komen. Zo gezegd, zo gedaan dus.
    Voor de bovenbouw heb ik verschillende diktes styreen gebruikt. In mijn eerste poging had ik een voorkant van 2mm dik styreen genomen. Dat bleek onwerkbaar door het aantal ramen en de moeilijke plaatsing daarvan. Uiteindelijk heb ik voor een dubbele voorkant gekozen. 2 x1mm. De eerste, grove versie, had ik nodig om de rest van de bovenbouw verder te kunnen opbouwen. De uiteindelijke gedetailleerde voorkant is er nadien pas opgezet.

    Het algemene ontwerp van de bovenbouw is uiteraard vrij oud. In die tijd bouwden ze alles in en op elkaar, dus ook de machinekamer bovenkant zit in de accomodatie vervat. Tegenwoordig wordt alles als een schoendoos gebouwd. Toen dus niet. De reddingsboten worden ook beschermd door een stuk van de bovenbouw op deze schepen. Er waren ook nog product carriers die in Boelwerf gebouwd zijn, de Petrobulk schepen, die hadden min of meer dezelfde bovenbouw.

    Hier zijn (veel) foto's van het prille begin, je ziet ook nog de eerste poging voor de voorkant.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit was de eerste poging om de voorkant (facing) te maken. Gaten snijden (dat was dus het moeilijke punt) en dan de kadertjes erin passen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is dan een stuk van de zijkant, daar heb ik al 1mm gebruikt en dat leek toch een stuk makkelijker te werken.

    [​IMG]
     
  7. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    netjes gedaan,

    zijn jou kozijntjes gemaakt
    uit 4 kleine strookjes die je op de zijkanten hebt geplakt?


    Jan
     
  8. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Ja inderdaad. Als ik het me goed herinner heb ik bij de eerste poging de latjes aan de binnenkant van het gat gelijmd. Dat bleek niet echt praktisch aangezien je dan heel veel met vulmiddel moet opvullen als de randen van het gat niet perfect zijn. Bij die eerste poging heb ik ook de kadertjes uit zelfgemaakte strips gemaakt denk ik.
    Ik denk dat ik op de uiteindelijke versie de kadertjes erbovenop gedaan heb en gemaakt uit 1mm Evergreen strips. Werkt wat makkelijker en ze zijn iets fijner. Na het plaatsen heb ik ze dan afgeschuurd om minder uit te steken.
    Om eerlijk te zijn denk ik dat ik het ondertussen opnieuw anders zou doen. Ik was overlaatst in de winkel en zag er styreen "balken" liggen, holle balkjes wel. Die hebben dus een rechthoekige doorsnede, zoiets dus []. Ik denk dat ik nu daar gewoon stukjes af zou snijden. Dan ben je zeker van een rechte hoek en exact dezelfde afmeting van elk raampje. Moet je enkel nog de juiste afmeting van balkje hebben en de hoogte regelen door een mal te gebruiken bij het afsnijden van elke snede.

    Om op een vorige vraag te antwoorden. De ontluchters vooraan (goosenecks genoemd aan boord) zijn uit gewone styreen buizen gemaakt. Ik dacht 3mm diameter (aangezien de echte rond de 30cm diameter hebben). Ik heb een mal gemaakt met een 45° hoek en ze dan telkens onder die hoek afgesneden. Ze moeten wel nog een luikje krijgen om af te dichten in geval van brand.

    En hier dan de foto van het dek. Met die dektank en de koelinstallatie die in het dekhuis staat heb je natuurlijk wat extra buizen naast de gewone laad-en losbuis.
    [​IMG]
     
  9. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
    chemical tanker

    neptunus

    je volgende project overweegd je chemical tanker lees ik .
    Ik kan mij een model herinneren van Eddy delsar zaliger ( was
    werktuigkundige op boelwerf ) het was de QUITAUNA bn° 1488
    was een bestelling van 2 schepen voor PETROBRAS brasilie prachtige
    schepen met 4 dektanks en alle wrangen boven op dek een hele uitdaging.
    Hij had het model volledig uit messing gemaakt , even over nadenken ?
    groetjes arthur
     
  10. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Arthur, ik was net niet van plan om aan chemicalien te bouwen. Die zijn nog een stuk complexer dan dit (hoewel meestal kleiner in formaat). Voor een volgende project dacht ik eerder aan de Kemira Gas, het laatste bouwnummer van Boelwerf, maar omdat het ontwerp van dat schip afkomstig is van de Meyer Werft in Duitsland, zijn er via mijn contacten weinig plannen van te vinden/krijgen. Dat lijkt dus ook niet echt een optie. Als de Chaconia ooit afraakt binnen een jaar of twee schat ik zo, dan zal ik wel verder zoeken naar een volgend project. In de tussentijd verzamel ik gewoon plannen en foto's.

    Hier is dan een kleine update. De brug, volledige styreen opbouw:
    [​IMG]

    En de achterkant van de brug. In het schuine deel ligt dan een trap richting "monkey bridge", het dak van de brug dus, waar ook het magnetisch kompas staat.
    [​IMG]

    En dan is er een stuk bakboord achteraan, dat tussen de dekken zit, maar open aan de buitenkant. Dit moest dus eerst afgewerkt worden.
    Dit is het zwembad, aangezien het helemaal aan de buitenkant zit, zijn de platen daar verstevigd om de druk aan te kunnen. Links ervan zie je dan een verhoogd stukje waar het afval meestal bewaard wordt en waar ook luik richting afvalverbrander zit.
    [​IMG]

    Dit stuk zit dus tussen twee dekken, met de buis die de basis van de bevoorradingskraan is erdoor. Dit is gewoon even een testplaatsing, zonder lijm.

    [​IMG]

    En de achterkant van het schip met de locatie van dat detailstuk. Hier zie je ook de "valse" of dubbele voorkant. Om al de rest tegenaan te passen.

    [​IMG]

    En dan hier het stukje geschilderd en gedetailleerd met deuren, brandkraan en brandkast.

    [​IMG]
     
  11. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
    neptunus

    ik weet wel iemand die het algemeenplan heeft van de kamira of hij het lijneplan heeft dat weet ik niet zal het eens vragen .
     
  12. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Hallo Arthur,

    ja het algemeen plan is ook niet echt een probleem voor mij, maar blijkbaar is dat lijnenplan iets anders. Voor de huidige Koreaanse en Japanse schepen is dat ook een probleem aangezien zij dat niet bij de schepen geven, bij de Kemira lijkt dat hetzelfde te zijn.

    Hier is dan een kleine update over die bovenbouw. Uitlijning met de romp en plan, en verder opbouw met de dubbele voorkant.
    Er staat een potje Revell acryl verf bij om de omvang deze bovenbouw te tonen. Het is dus een behoorlijk blok. Daar bovenop komt nog een klein traliemastje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan de uitlijning met plan, ingang in de romp en de romp zelf natuurlijk:
    [​IMG]

    En een voor aanzicht.
    [​IMG]

    Volgende keer komt dan de echte voorkant, met detaillering aan de beurt.
     
  13. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    super strak werk neptun!

    ga zo door:thumbsup:


    Jan
     
  14. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Hier is dan de echte voorkant. De dwarsscheepse leidingen zijn voor een "spray systeem", dit is een sproei systeem dat water over de volledige voorkant spuit (op dek zijn er ook delen die door zo'n systeem beschermd worden). Dit is om deze delen te beschermen tegen de hitte van een mogelijke brand, en in geval van een ammoniak lading absorbeert het water ook het ammoniak gas.
    Deze leidingen doen ook dubbel dienst. Onder sommige raampjes zie je drie trapjes, dat is de ontsnappingsweg in geval van nood. Het raam wordt gebroken, je stapt op die drie trapjes tot je op de leiding van het spray systeem staat. Dan ga je zijwaarts naar een trap die naar beneden leidt (die staat er nog op op het model).
    De trapjes en leidingen zijn van brass wire (wat is daar de juiste vertaling van?) gemaakt. Voor de trapjes heb ik terug een mal gemaakt. Gewoon twee gaatjes in een 2mm stuk styreen. Dan een afgeplatte U vorm gemaakt en daarna de bovenkant omgeplooid. Diezelfde mal gebruikte ik dan ook om de gaatjes in de voorkant te maken zodat alles mooi in elkaar paste.

    De brugvleugel stukken zijn te groot gemaakt om dan rond de vloer te trekken aangezien die mooi afgerond zijn.

    [​IMG]

    En hier is hij geplaatst.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En de binnenkant van de brugvleugel met de verstevigingen.
    [​IMG]

    En dan het begin van de detaillering van de schoorsteen. De roosters zijn allemaal handgemaakt. Met 1mm strips van Evergreen.

    [​IMG]
     
  15. coenvanarkel

    coenvanarkel

    Lid geworden:
    9 feb 2010
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Arkel
    Hallo,

    Enorm mooi gemaakt!
    Brass wire= messing draad
    Succes verder met de bouw.

    Mvg. Coen
     
  16. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Hartelijk dank voor de reactie Coen.

    Hier is nog een kleine post.
    Na het bouwen van de grote stukken was het ongeveer tijd om het één en ander te schilderen. Het meeste is geairbrushed, ook de eerste keer dat ik dat gebruikte, het resultaat is uiteraard niet perfect.
    Verder beginnen er een paar kleine details aan te komen. Op de bovenbouw staan ook de lieren voor de reddingsboten.
    Verder ook de brug afgewerkt.
    Zo ziet ze er vandaag de dag ook uit. De schoorsteen ook. Centraal zie je dan een groot gat waar een buis door komt tot in de romp voor een rookgenerator. Met een buizenstel zal dit (hopelijk) ook aan een van de ventmasten gekoppeld worden (met een servo zou ik dan een klep bedienen om te kiezen waar de rook uitkomt). Op zich is het gas kleurloos maar door de koude temperatuur waarmee het afgeblazen wordt of door het hygroscopisch effect (ammoniak) ziet het eruit als witte rook.

    Het Exmar grijs voor het dek was even zoeken en uiteindelijk is het 1/4 licht grijs en 3/4 wit geworden. Op kleine oppervlakken was het met minder wit ook goed (zoals ik gebruikt heb in één van mijn 1/700 schepen), maar op grote oppervlakken worden kleuren snel donker.

    [​IMG]

    Dit zijn roosters voor de ventilatie van de machinekamer. Ze zijn gemaakt uit Evergreen bord met zaagtand structuur. Ik heb ze nog individueel proberen maken, zelfs met een mal, maar het lukt praktisch niet om ze perfect hetzelfde te krijgen. In het echt zijn ze ook hier en daar kapot enzo, maar niet zo erg als mijn eerste versies ;)

    [​IMG]

    De reddingsbootlieren. Ze komen aan beide kanten van de hierboven getoonde roosters.
    [​IMG]

    En dan de afgewerkte schoorsteen.
    [​IMG]
     
  17. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    TOP werk hoor!

    ziet er heel mooi uit:thumbsup:

    blijf je graag volgen,

    Jan
     
  18. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    En nog meer schilderwerk en afwerking aan de bovenbouw.

    Eerst de handrails en de drains uit messing draad ;) toegevoegd. Daarna alle raampjes afgeplakt met plakband. De frames rond de ramen maken dit vrij makkelijk. Nadien moest ik wel de frames handmatig schilderen, maar dat is niet zo'n probleem.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En een meer gedetailleerd zicht op de achterkant. Zoals je ziet zijn die roosters uit Evergreen nu zwart. De meeste van de ventilatie en andere details zijn echter gewoon droog geplaatst, geen lijm. Er moeten nog bepaalde details toegevoegd worden en ze moeten eerst geschilderd worden voor ik ze plaats.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En met de schoorsteen geplaatst. Je ziet ook het gat voor de rookgeneratorbuis.
    [​IMG]

    Dit was twee jaar geleden in Maart. Het ziet er nog steeds hetzelfde uit. M'n volgende periode thuis kon ik dan eindelijk verderwerken aan de romp en in de periode in het buitenland bouwde ik wat details voor op dek (die toon ik in een volgende post)

    Zoals je op deze foto ziet staan de deuren op het laagste dek relatief hoog. Daar moeten nog opstapjes onder komen. Dit was terug zo'n maatregel om meer laadvermogen in een kleinere romp te krijgen. Dit liet toe om een lager vrijboord te hebben aangezien er geen enkele opening is in de romp (en dus bovenbouw) lager dan 0.5m boven het hoofddek.

    [​IMG]
     
  19. Neptunus

    Neptunus

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    178
    Hier zijn dan al een hoopje onderdelen van de uitrusting. Op de voorgrond staan de bolders, daar achter links zie je de horizontale rollers (gebruikt om een meertouw van richting te veranderen zonder het te beschadigen). En daarnaast het begin van de lieren. Er zijn eigenlijk drie types lieren, allemaal hydraulisch en allemaal min of meer dezelde reductiekast.
    -Het eerste type is vooraan, met de ankerlier eraan gemonteerd en met twee drums. Deze worden gebruikt voor head-en breast lines
    - Het tweede type is op het hoofdek voor-en achteraan voor de springs, die hebben maar een drum.
    - Het derde type is op het achterdek, ongeveerd hetzelfde als de spring lieren, maar dan met twee drums
    [​IMG]

    De lieren op de foto zijn de spring lieren. Het zusterschip Courcheville heeft een extra dektank achteraan en heeft daarom geen spring lier achteraan.

    [​IMG]

    Dit zijn de "chemical dry powder" stations. Deze dozen zijn rood en staan op dek. Binnenin vind je een tank met chemisch poeder om brand te blussen. Zo zijn er vier aan boord, maar er zijn ook nog enkele andere, kleinere dozen, met een iets kleiner systeem (die heb ik nog niet gebouwd).
    [​IMG]

    En hier is de ingang naar de "Bosun store", dit is eigenlijk de ruimte in de voorpiek. Typisch wordt deze ruimte gebruikt als opslagplaats voor allerlei "handige" spullen voor de bootsman en bemanning om op dek te gebruiken. In deze ruimte vind je ook de anker ketting opslagkokers. Die gaan door de bosun store naar beneden. Deze ingang is gewoon de deur naar de trap en staat tussen de twee ankerlieren.
    Geen enkele van deze stukken zijn echt af of gedetailleerd omdat ik ze niet thuis bouwde en dus niet al mijn materiaal bij had (ook transport is meestal moeilijk).

    [​IMG]
     
  20. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Mooi strak werk!

    maar even een vraagje,
    hoe heb je die buisjes voor de bolders zo netjes en op lengte gekregen?
    ik wil mijn bolders namelijk op de zelfde namier bouwen.
    maar weet nog niet echt een goede manier om dus die PS
    holle pijpjes allemaal op dezelfde lengte te krijgen, zaag, snij of hoe doet u dat?

    Jan
     

Deel Deze Pagina