Leuk om te zien dat er nog uitgebreid interesse is in de bouw van dit model. Ik was eenvoudigweg vergeten om hier nog door te gaan met posten van updates, want ondanks dat inderdaad de bouw van een model als dit jaren in beslag neem is de huidige status van het model al wel wat verder als hier te zien is geweest. Met dank aan de mailnotificaties van dit forum kwam ik er tenminste achter dat het topic wakker geschud werd

.
Natuurlijk ook bedankt voor de verwijzing naar het model van die krake, maar deze was reeds bekend bij mij. Mooi om te zien Dennis trouwens dat je bezig ben met de Haunted Mansion, maak is een eigen topic ervan aan want ik ben wel benieuwd naar de vorderingen ervan in de toekomst!
Dan maar hetgeen waar hier door sommigen om gevraagd en/of gehoopt is, een update. Vorige twee posts waren een redelijke samenvatting van de totale onderbouw van de molen en de basis van de aandrijving met sleepringen erin. Ook was de basis van de hydrauliek gemonteerd, zowel de pomp, ventielen en de draaidoorvoer. Het eerstvolgende onderdeel wordt de schijf met de steunen voor de armen.
Eerst maar een foto van de middenbouwprofielen, deze profielen zijn ondertussen voorzien van alle benodigde gaten en inkepingen die benodigd zijn. Deze profielen heb ik gefreesd uit hoekprofielen van 40 x 20 mm en hebben een lengte van circa een meter:
Daarna door met de bovenbouw, vorige update eindigde met alleen een center met een sleepringmodule en kogellager, hierop komt dus deze schijf te liggen:
waarin weer de volgende ton komt te staan:
Deze onderdelen had ik laten draaien en moesten daarna nog voorzien worden van alle boor- en tapgaten, welke ik met behulp van een verdeelplaat op m'n freesbank heb geboord:
En uiteindelijk vanaf onderen gezien waarbij de bovenste ton al vastgezet is aan de schijf met een aantal schroeven:
Gemonteerd op de middenbouw ziet het geheel er dan alsvolgt uit:
Voor de aandrijving is in dit geval een behoorlijk groot tandwiel nodig. Ik heb hiervoor een tandwiel met een diameter van circa 12 cm laten maken:
waarbij het kleine aandrijftandwiel direct op de motorsteun komt te zitten uiteindelijk:
Met de grote krans gemonteerd aan de schijf en ook samengevoegd met het eerder getoonde center ziet het geheel er van onderen dan als volgt uit:
Vooraf had ik hiervan deze tekening gemaakt, welke goed aansluit bij het uiteindelijke resultaat:
Als het geheel uiteindelijk geplaatst wordt op de middenbouw en ook de motorsteun geplaatst wordt vormt da het volgende geheel:
En nog even van wat verder af genomen:
En de volgende update zal verder gaan met de armen, waar ondertussen een stapeltje polystyreen al voor klaar ligt:
Ik zal (als ik het niet vergeet

) met enkele weken weer een volgende update plaatsen.