1/3.5 schaal Fokker D-VIII

  • Topicstarter Topicstarter Teus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
T

Teus

Guest
Aangestoken door alle mooie bouwverslagen, moet ik er zelf ook maar aan geloven......... :D

Dus bij deze het begin van mijn bouwverslag van de Fokker D-VIII. Het wordt/is een eigen ontwerp in schaal 1:3,5 met een resulterende spanwijdte van 2.39 mtr, en als motor is een 62cc Zenoah de gelukkige geworden.

Waarom nu schaal 1/3.5 zullen er vast een paar denken! Dat is gekomen omdat mijn uitgangspunt de motorkap van de "pup" van Toni Clark is. Deze is 30cm en teruggerekend naar originele afmetingen kwam ik op schaal 1:3,5.

de bouw is vorig jaar al begonnen, maar lag door weinig tijd :( zin enz. bijna een jaar stil. Ik heb inmiddels de romp in grote lijnen gereed incl. het verende landingsgestel en tussenvleugel en ben nu de net aangeschafte motor aan het inpassen.
de volgende stap wordt waarschijnlijk eerst de vleugel, maar we zien wel. De planning is om hem het volgende seizoen te vliegen.

Hieronder alvast een paar foto's van de vorderingen.

Teus.
Fokker_zijaanzicht.jpg

Fokker_veren_1.jpg

Fokker_veren_2.jpg

Fokker_Guns.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom en weer een mooi draadje om te volgen dus bij deze meteen geabonneerd.

En laat die foto`s maar komen wij zijn benieuwd, succes in ieder geval verder met de bouw.
 
En heb je nog foto's van hoe je tot de tekeningen bent gekomen (geschaald of zelf gemaakt) en heb je foto's van de eerste bouw? Zijn we natuurlijk nieuwsgierig naar.
 
Mooie kist zeg! En helemaal eigenbouw, tof!

Ook ik ben bij deze geabonneerd.

Stevo
 
Arvid zei:
En heb je nog foto's van hoe je tot de tekeningen bent gekomen (geschaald of zelf gemaakt)

Hoi Arvid,

Mijn uitgangspunt is een serie tekeningen op A3 formaat, besteld destijds bij Bob Banka in de USA. Dit zijn tekeningen getekend door Phillip Drews in 1973, en in 1974 gepubliceerd in de Model Airplane News. deze set is zeer compleet, de hele originele maatvoering is vermeld.

Ik teken zelf verder bijna niets, ik maak alleen een ontwerp op bruin inpakpapier en bouw daar overheen.

hieronder mijn uitgangspunt, Gr. Teus

Fokker_Tekening_1.jpg

Fokker_Tekening_2.jpg
 
Teus,

Ziet er goed uit!
Schaal 1:3,5 8O , moet je wel een beetje ruimte hebben.

De tekening komt binnenkort
ik heb het erg druk gehad de laatste tijd.

Ook geabonneerd 8)
 
Ziet er goed uit.
Leuk draadje om weer te volgen.

Succes
Jaap
 
OE JA goed zo Teus een WW1 model en beter nog een Fokker.

En eh ik kijk natuurlijk ook mee 8) was daar zelf ook bijna aan begonnen, maar dan met een spanw van 2 mtr.

Succes en laat maar komen die foto's.

Ton
 
Bedankt Ton,

Ik kan alle hulp en info gebruiken, in verhouding tot b.v. een D-VII is er relatief weinig te vinden.

Als iemand toevallig weet welk profiel (naam Tip en Wortel, deze zijn n.l. verschillend) er bij de D-VIII is gebruikt, dan hou ik mij aanbevolen. :) Als ik niets beters vindt als wat er op de zijdenaanzichten staat dan ga ik dat gebruiken.
 
even een abonnementje nemen op dit draadje. Ga zo door Teus.
 
Teus zei:
Als iemand toevallig weet welk profiel (naam Tip en Wortel, deze zijn n.l. verschillend)

Teus,
nieuw op dit forum maar al jarenlang schaal bouwer kan ik deze vraag wellicht beantwoorden,
Zelf ben ik bezig met een Fokker FII schaal 1:5 voor PHantasy in BLue, voor foto's zie 'www.phblue.nl, modellen in aanbouw' (eerste passagierskist van Fokker voor de KLM uit 1919!), waarvan ik , als er interesse voor is, ook een bouwverslag zou kunnen maken,
Via kontakten met het Aviodrome/Fokker weet ik dat de konstrukteur van Fokker, Reinhold Platz in die jaren een Gottingen 386 voor de wortel, en een gottingen 388 profiel voor de tips gebruikte.
Als je het op prijs stelt kan ik je de XY tabellen van deze profielen rechtstreeks mailen

Frank
 
Meer algemeen aan dit forum,

als er interesse is in een bouwverslag van de Fokker FII schaal 1:5
Spanwijdte 3,4m lengte 2,30m zal ik dit graag doen,
de kist is inmiddels spuitklaar maar van het gehele bouwproces zijn foto's genomen, en misschien is het interessant voor jullie hoe de tekeningen voor de Fokker tot stand zijn gekomen.
Deze zijn namelijk compleet 3D in cad getekend, waardoor heel eenvoudig cnc freesdata voor ribben en spanten gegenereerd konden worden.....

Frank
 
...Fokker voor de KLM uit 1919!), waarvan ik , als er interesse voor is, ook een bouwverslag zou kunnen maken...
Natuurlijk is hier belangstelling voor! :D
 
Frank Hartog zei:
Meer algemeen aan dit forum,

als er interesse is in een bouwverslag van de Fokker FII schaal 1:5
Spanwijdte 3,4m lengte 2,30m zal ik dit graag doen,
de kist is inmiddels spuitklaar maar van het gehele bouwproces zijn foto's genomen, en misschien is het interessant voor jullie hoe de tekeningen voor de Fokker tot stand zijn gekomen.
Deze zijn namelijk compleet 3D in cad getekend, waardoor heel eenvoudig cnc freesdata voor ribben en spanten gegenereerd konden worden.....

Frank

Graag!!, erg leuk en leerzaam,

En Frank, zeer welkom op dit forum.

Groet,
Jaap
 
Frank Hartog zei:
Teus zei:
Als iemand toevallig weet welk profiel (naam Tip en Wortel, deze zijn n.l. verschillend)

Gottingen 386 voor de wortel, en een gottingen 388 profiel voor de tips.

Als je het op prijs stelt kan ik je de XY tabellen van deze profielen rechtstreeks mailen

Frank

Hoi frank,

Zeer bedankt :D Ik had al een idee dat het gottingen moest zijn maar was er nog niet uit welke. Hier komen we een stuk verder mee.

Ik stuur je een PB met m'n Email voor de tabellen, deze zijn zeer welkom :D

En ik ben uiteraard ook zeer benieuwd naar jouw bouwverslag. Daar kijken we naar uit.

Gr. Teus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top