1/3.5 schaal Fokker D-VIII

• Topicstarter Topicstarter Teus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
strutter zei:
Ha Teus,

Wat denk je van dit schema van Ernst Udet?

Is idd een mooi schema Ralf, was hem al tegengekomen. Maar ik denk toch dat ik voor de nederlandse versie ga. Alleen weet ik nog niet voor de volledig groene, of onderstaande met het Lozenge schema en groene vleugels.

@ Frank,

Kan je misschien via je connectie's te weten komen welke kleur groen er is gebruikt in die tijd? :lol:

Fokker-D-VIII-Nederlands.jpg

Teus.

Ik heb een abonnementje, maar al in geen weken (maanden) een melding gekregen :?

In dit boek staat buitengewoon veel info over kleurenschema's en registratie:

De geschiedenis van camouflage en kentekens op vliegtuigen van de Nederlandse strijdkrachten
ISBN: 90-73304-57-1 geb.

Het is volgens mij niet meer te koop, maar wel te leen bij de bieb.

Ha Teus,

Mooi man wat je allemaal aan het maken bent

Had alleen nog een (off-topic) vraagje,
Ik zag op deze foto op de achtergrond een Hellcat(?)

Fokker-D-VIII_struts-1.jpg

Is deze van tekeningen van Brian Taylor of is dit een bouwdoos?
(dit is nl. ook een van mijn favoriete WW2 fighters..)
en wat voor torretje komt erop?

Ga zo door met bouwen dan kunnen we van het jaar hopenlijk nog samen vliegen
Zal zelf ook een draadje opstarten van mijn 1/3 Camel, deze vordert op het moment ook redelijk
kunnen we elkaar op de hoogte houden

Groet, Ralf

Ik denk dat dit hem gaat worden qua kleuren 8)

Voor de opletters :idea: plaatje is idd. van een EV. Verschil met de D-VIII zit alleen in de vleugelconstructie. Na falen van een paar EV vleugels is deze aangepast.

Fokker-EV-Nederland.jpg

Mooi kleurenschema maarreeehh...... neem effe een paar weken vakantie voor die afplak klus... :wink:

(Ik geloof dat je ook linnen alike solartex heb met zo'n soort motief maar dat zal waarschijnlijk wel niet het goede zijn...)

Groetjes,
Gerald

Gerald Rutten zei:
Mooi kleurenschema maarreeehh...... neem effe een paar weken vakantie voor die afplak klus... :wink:

Gelukkig hebben we deze... :wink: GTM Lozenge fabric

En mocht dit om de een of andere reden niets worden, dan val ik terug op de compleet groene versie van Nederland.

gr. Teus

Hoogteroer ook gebogen en geplakt.

Stabilo_Hoogteroer.jpg

:arrow: Nu uitrichten, afstellen en de scharnieren eraan.

hoi teus ,

bekeek je draadje voor eerste maal ziet er goed uit,

het buigen van `t richtingsroer gaat dit goed, en blijft het na drogen in de juiste vorm ?

gr. jack

fokkker%20c1%20486_1_2_1.jpg

ken je deze ook

jacques.1 zei:
het buigen van `t richtingsroer gaat dit goed, en blijft het na drogen in de juiste vorm ?

Moet wel met beleid en koste me eerst een stuk of 5 voor het goed ging. :mad: Het is gewoon 4mm rondhout (beuken???) uit de bouwmarkt. Eerst een uurtje of 2 in bad gedaan, en dan langzaam om de mal heenbuigen en gelijk zekeren met een spijkertje aan de buitenzijde. Ik had de ervaring als je hem er in 1 keer omheen trok hij gelijk knapte.
Hierna een dag laten drogen en dan blijft het voor plusminus 90% in vorm, voldoende om zonder spanning de boel te verlijmen.

ken je deze ook

Nog niet Jack, heb je deze Fokker nog steeds? Ziet er prachtig uit in de lucht. 8)

Gr. Teus

Teus zei:
jacques.1 zei:

Moet wel met beleid en koste me eerst een stuk of 5 voor het goed ging. :mad: Het is gewoon 4mm rondhout (beuken???) uit de bouwmarkt. Eerst een uurtje of 2 in bad gedaan, en dan langzaam om de mal heenbuigen en gelijk zekeren met een spijkertje aan de buitenzijde. Ik had de ervaring als je hem er in 1 keer omheen trok hij gelijk knapte.
Hierna een dag laten drogen en dan blijft het voor plusminus 90% in vorm, voldoende om zonder spanning de boel te verlijmen.

ken je deze ook

Nog niet Jack, heb je deze Fokker nog steeds? Ziet er prachtig uit in de lucht. 8)

Gr. Teus

deze fokker heb ik nog is van phblue.
is de fokker C1 verkenner ( omgebouwde D7 )

Vandaag vrije dag gehad :D en verder gegaan met het staart gedeelte;

De staart kan nu in zijn geheel gemonteerd en weer gedemonteerd worden, en tevens is de instelhoek nog bij te stellen indien nodig. Ik ben uitgegaan van 2,5 graad en kan bijstellen tot 3,5 en e.v.t. terug naar 1 graad.

Staart geheel gemonteerd.

Staart-compleet.jpg

Staart gedemonteerd. (d.m.v. 2 schroeven in het rechtopstaande gedeelte). Aleen moet het richtingsroer er eerst af, dat worden 2 M2 schroefjes van de scharnieren dus geen probleem.

Staart-gedemonteerd.jpg

Hier zie je het bijstel gedeelte. Nu nog met metalen ringen om de hoek te zekeren, maar dat worden kunststof ringen.
Eenvoudig principe; ringetje minder = kleinere hoek, en ringetje erbij = grotere hoek.

Stabilo-stelringen.jpg

Tot zover maar weer eerst.............. 8)

Gr. Teus

Afgelopen dagen eerst de Subwing bekleed met 0.8mm triplex. Dit is er in zijn geheel omheen gebogen en gelijmd. Ik ben er nog niet over uit of ik ook de "eindstukken" zal toevoegen :?: Er zijn verschillende voorbeelden zonder, maar de meeste met de eindstukken. Het weglaten heeft als voordeel dat de ophanging gemakkelijk toegangkelijk is als dat nodig mocht zijn (elastieken/vering vervangen). En met exposed vering ziet het er tevens niet onaardig uit. :D Zal er eerst nog een paar nachtjes over slapen.

Gr. Teus

Subwing-bekleed.jpg

Ha Teus,

Ziet er weer mooi uit!
Aardige partij vleugel nog gezien de wielen al 25cm zijn!

Persoonlijk zou ik de eindstukken lekker weglaten, ziet er met bungee toch al goed uit en toegankelijkheid is altijd prettig

Zou je voor mij eens willen opmeten wat de naaflengte (breedte op de as) is van deze TC-wielen?
Heb ze voor mijn Camel ook maar besteld

en hoe sluit je de wielen op? splitpen door de as?

Mooi werk! ik haal er in ieder geval veel inspiratie uit om zelf ook weer lekker door te bouwen

Groet, Ralf

:bye:

strutter zei:
Zou je voor mij eens willen opmeten wat de naaflengte (breedte op de as) is van deze TC-wielen?
Heb ze voor mijn Camel ook maar besteld

en hoe sluit je de wielen op? splitpen door de as?

Hoi Ralf,

De naaflengte is 51mm, dit is incl. de teflon glijbussen.

De wielen zitten opgesloten met een splitpen aan beide uiteinden van de 10mm as. Het gat heel voorzichtig met een 2mm boortje boren. De splitpen komt gewoon uit de plaatselijke DHZ kleinste maat. Aan de binnenzijde van de naaf zit een ring om e.v.t. haperen tegen de elastieken te voorkomen.

P.s. als je dit ziet op deze link: 1/2 scale Fokker D-VIII dan ben ik een grote amateur :oops:

Heb je al een update van je Camel?

Gr. Teus

Wiel-splitpen.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back