1/35 PT 515 Ron 35

Vrijdag de Italeri kit ontvangen uit Frankrijk. Ik wil deze boot gaan bouwen, gestationeerd in Engeland (1944).

HXKKNB7.jpg

jqbAU9l.jpg

MKiZtXr.jpg

3GFon31.jpg


Eerst maar even wat rc hardware droog gepast :

OykMUkZ.jpg

WXymUms.jpg

jkSRWcw.jpg


De roertjes heb ik even gebruikt voor afstand bepaling van de schroeven, ik heb kleinere in bestelling.

Arjan
 
Mooi Arjan! Hoe dik zijn de assen en waar komen ze vandaan? Gr. Klaas.
 
Hallo Klaas, het zijn 2mm assen en ze komen van mijn Britse hofleverancier (assen in alle maten en soorten) :

https://www.modelboatbits.com/PROP-SHAFTS/

Ik had de assteunen eigenlijk van messing willen maken maar dat had me weer uren gekost (met hachelijk soldeerwerk i.v.m. de plastic romp) dus heb ik maar de overmaatse Graupner steunen gebruikt. Deze laatste zijn erg eenvoudig te monteren en erg solide.

Groet,

Arjan
 
Hallo,
Welke motoren zijn dat??
Heb een pt 109 liggen die ik varend wil maken.
3 motoren waarvan de buitenste alleen maar vooruit en vrijloop.
Dat is de bedoeling dan.
Mvg René
 
Hallo René, het zijn deze motortjes :

https://nl.aliexpress.com/item/New-...-Brushless-Motor-For-RC-Mode/32766237335.html

Ik neem aan dat je deze thread gezien hebt :

http://www.modelbouwforum.nl/threads/brushless-setup-1-35-pt-boten.262322/


Ik heb vandaag overigens toch nog maar een stel assteunen van messing gemaakt, die ogen toch wat meer op schaal dan de Graupner steunen.

Ik heb ook nog een ongebouwde 1/35 PT 109 liggen. Wellicht ga ik deze ombouwen tot een boot met 4 cm Bofors geschut op het voordek. Er was overigens pas nog een aardige documentaire over de Kennedy's op tv. De heldenmythe rond JFK is kennelijk door zijn vader Joe gecreëerd (was natuurlijk een man met veel geld en goede connecties), John liep in werkelijkheid zelfs de kans om voor de krijgsraad te worden gesleept (ook niet zo handig om je door een Japanse destroyer te laten overvaren ). Een citaat :

In the PT fleet, some blamed “Crash” Kennedy for the collision. His crew should have been on high alert, they said. Warfield, the commander at Lumbari that night, later claimed that Kennedy “wasn’t a particularly good boat commander.” Lieutenant Commander Jack Gibson, Warfield’s successor, was even tougher. “He lost the 109 through very poor organization of his crew,” Gibson later said. “Everything he did up until he was in the water was the wrong thing.”

Groet,

Arjan
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt.
Had hem ook gelezen maar er zijn zoveel mogelijkheden dat ik liever even vraag.
Ik zag wel dat sommigen de 2 buitenste motoren voor en achteruit laten gaan.
Ik wil zelf de middenmoter dat laten doen en die motor iets zwaarder uitvoeren om toch kracht te houden.
Ik wou de buitenste dan de racerstar 2208 1400kv doen en de midden een 2212 1400 kV doen.
De middenmoter dan een 25a esc met 3 standen en de buitenste een 15a esc met alleen vooruit en vrij.
Assen komen idd uit Engeland.
Denk dat ik daar de roeren ook bestel.
Twijfel alleen nog aan de maat
30 of 40 hoog??
Props wordt even proberen maar eerst maar de goedkope van Conrad doen en als ik goede maat heb gevonden een paar koperen erop zet.
Wat denk je van deze opzet.
Mvg René.
 
René, voor wat het waard is:
mijn PT heeft nu twee aangedreven motoren, 1800KV op 7,4V. Beiden voor- en achteruit.
Op die manier kun je met langzame vaart in de haven prima wenden.
Schroeven: 25mm tweeblads Graupner race-schroeven.
De middelste as heb ik er niet opzitten.
Vroeger wél, ook aangedreven, maar de snelheidswinst is minimaal, terwijl de ruimte in de boot beter te benutten is; je kunt je accu op die manier prima op het juiste punt plaatsen.

Succes met de bouw!

P1420886.JPG


P1420947.JPG
 
Assen komen idd uit Engeland.
Denk dat ik daar de roeren ook bestel.
Twijfel alleen nog aan de maat
30 of 40 hoog??

Mvg René.

Ik heb roertjes van 28 mm besteld, 40 mm lijkt me echt te groot. Ik heb deze besteld :

https://nl.aliexpress.com/item/Good...-Height-28mm-36mm-44mm-52mm/32735708962.html?

Het valt niet zo mee om geschikte props te vinden voor M2 assen. Ideale diameter lijkt me 30 mm maar helaas heb ik alleen de Graupner dingetjes kunnen vinden die wel een erg kleine spoed hebben en waarschijnlijk ook kwetsbaar zijn. Op mijn eerste PT boot (met 3mm assen, waar ook weinig geschikte props voor te vinden zijn ) heb ik nu drive dogs gezet en 30 mm props met een behoorlijk grote spoed. Deze drive dogs plus props vragen wel nogal wat extra ruimte en het geheel ziet er op het droge bepaald niet schaalgetrouw uit :).

Groet,

Arjan
 
IMG_6290.JPG
zit meer aan deze te denken.
Schroeven heb ik waarschijnlijk gevonden in Brass en dan 30 mm
Laat je wel weten als dat zo is
 
Rene:
Raboesch heeft hele mooie schroeven voor zowel de PT als de Schnellboot. 25mm diameter, drieblads, spitse naaf en 2mm as.
Met een geschikte motor brengen ze jouw PT ook wel op snelheid.
Schroefassen kun je makkelijk zelf maken. Zie het draadje over de Schnellboot van het 8e Schnellbootflottile.
Roeren trouwens ook; met een soldeerbrander, een paar messing buisjes en plaat kun je alle gewneste roeren zelf maken.
 
Plaatjes van mijn oude PT boat met nieuwe roertjes en drive dogs :

ovfOyrT.jpg

QMYAU1q.jpg


Nieuwe assteunen onder meer gemaakt van messing van een oude granaathuls :

64fsoRz.jpg

o8rdNmG.jpg


Groet,

Arjan
 
Ja, dat zijn schroefjes met weinig spoed...
Met Raboesch-schroeven op de assen zal het waarschijnlijk wat meer pit hebben.
 
Het punt is dat mijn motortjes (1100 Kv) met de geplande 7.4 Volt niet erg veel toeren zullen draaien en dan vrees ik dat de Raboesch 2.5 cm schroeven te klein zijn om echt vaart te maken. Maar ik kan altijd later nog eens de schroeven van mijn Vosper op de PT boat proberen.

w9wc8Hn.jpg


Ben benieuwd of René nog een alternatief gevonden heeft. Een andere optie zou zijn om een 3mm messing busje op het uiteinde van de 2mm assen te lijmen waardoor je 3mm drive dogs kunt monteren. Binnen dat drive dog assortiment is een grote keuze aan schroeven.

Groet,

Arjan
 
Wat is de spoed van de messing schroeven op de foto Arjan? En kijk uit met die patroonhulzen. Voor je het weet schiet je je eigen schroeven eraf! ;) In ieder geval zit er al een deel van de bewapening aan. Slim hergebruik. Gr. Klaas.
 
Die schroeven waren helaas ook in m3 of m4
Er wordt nu gekeken op mijn werk of ze helicoontjes kunnen bestellen van m3 of m4 naar m2 toe.
Ze zijn er wel maar meestal per 100 en dat is wel veel
 
Klaas: De stijging van de Graupner schroefjes is 16 mm, de stijging van de drive dog Ali schroeven is me niet bekend. Met de huidige koper prijzen loont het de moeite om eens wat te gaan zagen aan een oude granaathuls. Het is een post WO2 ding van een flink kaliber (houwitser lijkt me) .
René: Nooit gehoord van helicoontjes (mooi scrabble woord :)), ik neem aan dat dit schroefdraad adapters zijn ?. Als je die dingen kunt krijgen dan zou M4 het beste zijn, in M3 is aan scheepsschroeven (met schroefdraad) nog veel minder te krijgen dan in M2. Als je die helicoontjes kunt krijgen wil ik er graag 10 stuks van kopen.

Groet,

Arjan
 
Laatst bewerkt:
Arjan, Als ik die messing schroeven zo bekijk dan is de spoed zeker 1,5 x de diameter. Op 7.4 Volt zou de schroef dan theoretisch een kleine 20 km/uur afleggen. Aan de hand van berekeningsformules van André Veenstra zie je de volgende waarden. Niet alles is met de juiste waarden ingevuld. Gr. Klaas.

Origineel (ton) 50
Schaal 1: 35
Model (kg) 1,166180758


Snelheid omrekenen
Origineel (kn) 40
Schaal 1: 35
Model (km/h) 12,5218054381


Snelheid schroef
Schroef toerental 8140
Spoed (mm) 45
Slip (20%-0%) 50
Snelheid 14,681304


Asvermogen
Origineel

Waterverplaatsing (ton) 95
Snelheid (kn) 40
Asvermogen (pk) 9000
Admiraliteitskonstante 195,1886232303
Model
Gewicht (kg) 1
Snelheid (km/h) 15
Asvermogen (Watt) 47,627967994


Motorvermogen model
Asvermogen (W) 47,627967994
Motorrendement (%) 90
Electrisch vermogen (W) 52,9199644377
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Klaas, de spoed van de messing Raboesch serie 156 props (dia 25 mm) van mijn Vosper is 25.6 mm.

Groet,

Arjan
 
IMG_6295.JPG

Deze schroeven kan ik vinden bij raboesch
Idd stijging van 25,6 op dia van 25 mm met m2 m3 of m4.
Heliconen zijn idd schroefdraad adapters.
Worden veel gebruikt als bestaande draad versleten is.
Met een speciale tap nieuwe schroefdraad snijden en dan die dingen erin schroeven.
Net zo sterk als origineel.
Vroeger met brommers werden ze veel gebruikt om tapeinden van de cilinder te vervangen.
Ze worden ook wel draadbussen genoemd.
 
Back
Top